LinuxCNC proberen

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door diepchess »

[knip]
Maar ik neem aan dat zo'n Mesa kaart wel voordelen heeft t.o.v. een Chinese BOB?
Dat heeft geen enkel voordeel meer sinds ze in China deze breakoutbordjes heel goedkoop leveren.

(al heb ik nog niet uitgezocht wat handigste manier is om pendants aan te sluiten daar ik liever al die opties in linuxcnc inbouw van naar links of rechts gaan en allerlei andere opties om snel iets te frezen door alleen met de hand met de muis wat dingen aan te klikken)
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door remon_v »

diepchess schreef: 11 mei 2021 15:03 amai foto moet iets geroteerd worden 90 graden tegen klok in
Ja dat had ik al door inderdaad!
diepchess schreef: 11 mei 2021 15:03 Dat kaartje linksonder op de foto
Zo een heb ik ook besteld, maar in het blauw. Wel met parallelle poort kabel.
diepchess schreef: 11 mei 2021 15:03 Dan de bovenkant krijgt stroom van die 24 volts PSU
Koop dan gewoon een Mean Well, die zijn toch niet duur. Ik heb nu 2 x 48V Mean Well's.
diepchess schreef: 11 mei 2021 15:05 al heb ik nog niet uitgezocht wat handigste manier is om pendants aan te sluiten
Pendant moet ik nog aanschaffen, maar wellicht kan je er zelf 1 maken?

Bod PCtje is geaccepteerd, dus die komt er ook aan...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door diepchess »

remon_v schreef: 11 mei 2021 15:54
diepchess schreef: 11 mei 2021 15:03 amai foto moet iets geroteerd worden 90 graden tegen klok in
Ja dat had ik al door inderdaad!
diepchess schreef: 11 mei 2021 15:03 Dat kaartje linksonder op de foto
Zo een heb ik ook besteld, maar in het blauw. Wel met parallelle poort kabel.
diepchess schreef: 11 mei 2021 15:03 Dan de bovenkant krijgt stroom van die 24 volts PSU
Koop dan gewoon een Mean Well, die zijn toch niet duur. Ik heb nu 2 x 48V Mean Well's.
diepchess schreef: 11 mei 2021 15:05 al heb ik nog niet uitgezocht wat handigste manier is om pendants aan te sluiten
Pendant moet ik nog aanschaffen, maar wellicht kan je er zelf 1 maken?

Bod PCtje is geaccepteerd, dus die komt er ook aan...
Meanwell's? Ik heb die psu's per 10 ingekocht. 20 dollar per stuk ofzo. De 5 volts voor iets van 5 dollar per stuk terwijl ze toch best wel wat amperes leveren - geweldig voor ventilators. Gekke is dat ik snelst door mijn 5 volt psu's heen ben gegaan. Een pendant zelf maken terwijl zo'n dingetje minder dan 100 euro kost? Kom op man! Het wiel zeker weer uitvinden! Wat me tegenvalt van de pendants is dat je zo weinig functies erop hebt. Ik heb continue behoefte aan functies type je geeft in: "ik wil dit vlak even vlakken en zoveel millimeter eraf jassen. zoveel mm overstep en zoveel moet eraf gejast worden." Dan cirkels en bochtjes beschrijven. Dan nog iets wat stuk trickier is en dat is: "herhaal de laatste zoveel commando's van hier tot hier". Soort van macro idee dus. Dat lukt de pendants volgens mij niet. Op linuxCNC heb je dan zo'n tab met buttons en als je klikt op button ga je van de ene freesklem naar de andere opspanning die op 't bed staat of de toolsetter om nieuwe tool erin te zetten. Maar ik snap heel goed dat er velen zijn die blij zijn met een pendant.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door remon_v »

Deze BOB heb ik besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/32969585 ... 4c4dSZUMLv

Hoeveel eindstops kan ik daar op aansluiten?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door diepchess »

remon_v schreef: 11 mei 2021 17:12 Deze BOB heb ik besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/32969585 ... 4c4dSZUMLv

Hoeveel eindstops kan ik daar op aansluiten?
Neem aan dat dat dezelfde is als ik heb maar dan gebakken door andere grappenmaker.
Bij mij heb je P10 t/m P15 en dan de ground ernaast.

Maar afgezien van dat je aan P10 vast de rode knop wilt vastknopen - kun je in princpe alle andere eindstops op 1 vastknopen als je zou willen.
Ik heb de toolsetter op een aparte staan dan. Die geeft alleen signaal als hij geactiveerd wordt.

Alle andere eindstops van X,Y,Z en als je nog meer assen zou hebben dan die ook - die zouden in principe op 1 pin kunnen als je ze doorlust naar elkaar. Signaal is dus altijd hoog - en de machine stopt met functioneren als signaal onderbroken wordt of te laag is.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door remon_v »

diepchess schreef: 11 mei 2021 17:19
remon_v schreef: 11 mei 2021 17:12 Deze BOB heb ik besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/32969585 ... 4c4dSZUMLv

Hoeveel eindstops kan ik daar op aansluiten?
Neem aan dat dat dezelfde is als ik heb maar dan gebakken door andere grappenmaker.
Bij mij heb je P10 t/m P15 en dan de ground ernaast.

Maar afgezien van dat je aan P10 vast de rode knop wilt vastknopen - kun je in princpe alle andere eindstops op 1 vastknopen als je zou willen.
Ik heb de toolsetter op een aparte staan dan. Die geeft alleen signaal als hij geactiveerd wordt.

Alle andere eindstops van X,Y,Z en als je nog meer assen zou hebben dan die ook - die zouden in principe op 1 pin kunnen als je ze doorlust naar elkaar. Signaal is dus altijd hoog - en de machine stopt met functioneren als signaal onderbroken wordt of te laag is.
Oke, waar kan ik de informatie vinden waar hoe ik het kan aansluiten en instellen in LinuxCNC?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door diepchess »

Poeh goede vraag - op youtube zijn d'r belachelijk veel onzinnige aansluitschema's die hier echt van geen meter werkten.

Degene die voor mij werkt kan ik even voor je opzoeken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

remon_v schreef: 11 mei 2021 17:25 Oke, waar kan ik de informatie vinden waar hoe ik het kan aansluiten en instellen in LinuxCNC?
Gewoon je gezond verstand gebruiken, staan toch pinnummers bij? En die vul je in in je configuration wizzard.

willekeurig zoekresultaat. "linuxcnc parallel port pinout" Maar ik weet zeker dat je het zonder ook kunt. (want je hebt het toch nog nooit gedaan ? ;-) )
https://youtu.be/zUsxGIFtKLI
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door diepchess »

Let wel dat de step en dir aansturing hier zelfde voltage is, namelijk 24 volt, als ik de nema23's geef om rond te draaien.

Als je de motoren stevig meer wilt geven - zoals de nema34's hier die 60 volt krijgen - en dan ander voltage aan dir en step - dan wel even goed kijken of dat net zo werkt.

Ik heb 't uit youtube video gehaald.

23469

Er zijn 4 verraderlijke ietsen:

Ten eerste de enable met MIN is dus NIET aangesloten op mijn drivers hier.
En ten tweede als je schema goed bekijkt, wat ik niet altijd gedaan heb is dus PUL+,DIR+ en EN+ dat is allemaal op dezelfde anode aangesloten.
Ten derde - ik heb wel eens heel veel tijd verloren met te dunne draadjes gebruiken. Die groene connectors hier als je die dichtdraait dan knijpen die soms zo'n draadje af en maken ze geen contact meer. Tegenwoordig na aansluiten test ik met multimeter elk draadje vlug even, maar dan ook echt ALLES - want bij zoveel draadjes is de kans gewoon te groot dat zo'n soort knuppelactie je gebeurt.

Ik had nogal wat 5 volt psu's - maar als ik die gebruikte om de signalen van de steppers aan te sturen dan werkt het van geen meter. Alleen 12 volt of 24 volt werkt voor mij daar. Waar dat precies aan ligt weet ik niet.

Voor de eindstops werkt 't ook stevig beter om daar niet 5 volt te gebruiken. Gebruik die 5 volt psu's tegenwoordig alleen om ventilators aan te zwengelen :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door diepchess »

Dan nog Y-as
23470
en Z-as
23471.

Als je dit voor 't eerst doet is mijn tip: sluit niks aan behalve de X-as stepper.
Vervolgens configureer je de X-as en test je 'm goed tot hij werkt.

Disconnect de PSU en sluit vervolgens de Y-as aan en net zo de Z-as etc.
Daarna E-stop en daarna de eindstops.

En bij de stepperdrivers - vergeet niet dat die ledjes hebben. Als die op rood staan en ze doen ut niet, dan heb je ze verkeerd aangesloten!
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 mei 2021 17:43 Gewoon je gezond verstand gebruiken, staan toch pinnummers bij? En die vul je in in je configuration wizzard.

willekeurig zoekresultaat. "linuxcnc parallel port pinout" Maar ik weet zeker dat je het zonder ook kunt. (want je hebt het toch nog nooit gedaan ? )
Misschien moet ik het eerst maar even proberen inderdaad... maar het liefst zoek ik alles van te voren uit, nu ik toch wacht op de bestellingen.

Nee LinuxCNC of Mach3 of zo’n bordje heb ik nog niet gebruikt. Ben alleen nog maar aan het kloten geweest met een 3D printer bordje... en de Marlin firmware.
diepchess schreef: 11 mei 2021 17:51 ik heb wel eens heel veel tijd verloren met te dunne draadjes gebruiken. Die groene connectors hier als je die dichtdraait dan knijpen die soms zo'n draadje af en maken ze geen contact meer.
Volgens mij heb ik dat laatst ook gehad, alleen werkte het wel toen ik adereindhulzen gebruikte... dus die gebruik ik nu altijd.
diepchess schreef: 11 mei 2021 17:51 Ik had nogal wat 5 volt psu's - maar als ik die gebruikte om de signalen van de steppers aan te sturen dan werkt het van geen meter.
Mijn DM542 drivers hebben juist wel 5V nodig voor de signalen.
diepchess schreef: 11 mei 2021 17:51 Voor de eindstops werkt 't ook stevig beter om daar niet 5 volt te gebruiken.
De eindstops moet ik nog aanschaffen
Laatst gewijzigd door remon_v op 12 mei 2021 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door diepchess »

Mijn DM542 drivers heb juist wel 5V nodig voor de signalen.
Nee hoor die gaan tot 30 volt vermoed ik - verder gebruik ik die zelf hier ook op de BF25.
Dus daar zet ik lekker 24 volt op voor de signalen van de steppers. Dat werkt geweldig.
De eindstops moet ik nog aanschaffen
heb hier eindstops van 0.15 dollar per stuk zo ongeveer en dat is vast ruim betaald geweest ervoor.

Wel heb ik degene met een duidelijke klik. Dat is met zo'n bol rondje op 't einde. Je hebt nog goedkopere van 0.05 - 0.10 dollar per stuk (ja als je klein zakje koopt - in grotere verpakking van vast nog goedkoper).
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door benkr »

diepchess schreef: 11 mei 2021 15:03 23468

amai foto moet iets geroteerd worden 90 graden tegen klok in - ff vergeten sorry daarvoor.

Dat kaartje linksonder op de foto gebruik ik op verschillende machines en ga 'r net weer 2 van bestellen. De foto die je hier ziet is voor de BF25.
Dus onderkant van kaartje krijgt stroom van de USB port van die PC en de data gaat via de parallelle port.

Dan de bovenkant krijgt stroom van die 24 volts PSU (die iets van 30 ampere leveren kan maar dat zou je 'm niet erg lang willen laten doen - vuistregel bij goedkope psu's is dat je ze 50% - 60% wilt laten leveren liever en niet echt veel meer dan dat. 70% lukt ook nog wel maar dan kom je al in tricky vaarwater bij de goedkope psu's). Die 24 volts psu levert ook aan de motordrivers.
Rechtsonder een 5 volts PSU - die levert enkel aan ventilatortjes om de motordrivers en steppermotors te koelen.
En dan maar zeuren over EMC problemen, storingen en onbetrouwbare reacties.
Ik zie hier zo ongeveer alles bij elkaar waar ik van roep: zo moet je dat niet doen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: LinuxCNC proberen

Bericht door diepchess »

nooit problemen met linuxcnc gehad! werkt foutloos!
Help jij remon_cnc even verder met al zijn vragen ipv alleen kritiek geven?

p.s. je hebt geen ruimtelijke foto hier - wat van de muur weg gaat lijkt er dicht op te zitten terwijl het niet in de buurt komt - motor signalen komen nergens dicht in de buurt van de 24 volt noch bij 230. En die 5 volt die dichtbij de 230 lijkt te zitten is dat niet - die gaat er weg van.
Plaats reactie