Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

Bericht door Tolp2 »

In dit draadje ga ik de software kant van de ombouw van mijn EMCO 5 CNC vastleggen. Dit wil stap voor stap gaan doen, enerzijds voor mij als terugslagwerk, maar hopelijk ook voor anderen om ook eens LinuxCNC uit te gaan proberen.

Als er bepaalde stappen niet duidelijk genoeg zijn, laat het weten! Ik zal dan de post bewerken en verduidelijkingen aanbrengen.
Laatst gewijzigd door Tolp2 op 03 jan 2021 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

Bericht door Tolp2 »

Hardware
De hardware is niet heel bijzonder. Het is een 10.4" Touch PC, iets wat het beste omschreven kan worden als een dikke tablet, waar de nodige poorten in zitten. Deze hardware heb ik een aantal jaren geleden gered van de schroothoop en zelfs destijds was het al een low-end system. Het is een Intel Atom 1.6GHz met 2 GB geheugen, maar voor LinuxCNC is dit meer dan genoeg.

Probleem was alleen dat deze PC geen parallelle poort had, althans de behuizing niet. Dit kan worden opgelost door het toepassen van een Mesa 7i76E. Tip: Kijk altijd even in de BIOS van de PC of de poort wellicht toch wordt ondersteund. In dit geval stond in de BIOS wel een parallelle poort aangegeven, alleen was deze niet uitgebroken op het moederbord. Met een soldeerbout zijn de headers alsnog toegevoegd en door een aantal gaten in de behuizing zijn de verbindingen naar de drivers naar buiten gebracht.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

Bericht door Tolp2 »

LinuxCNC installeren
Om LinuxCNC te installeren kun je kiezen uit twee Linux distributies: Mochten bovenstaande links niet meer werken, dan kunnen de laatste versies gedownload worden vanaf http://linuxcnc.org/downloads/.

De ISO heb ik weggeschreven op een USB-stick, eentje van 4 Gb is meer dan genoeg. Een goed programma om deze USB-stick te maken is Rufus. Op deze website staat ook een portable versie, zodat installatie niet noodzakelijk is. Het is een kwestie van downloaden, opstarten, ISO selecteren en klaar.

Met behulp van de USB-stick is vervolgens LinuxCNC makkelijk te installeren op de PC. In het boot-menu installeren selecteren en daarna alle stappen doorlopen.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

Bericht door benkr »

Ik ben zo ongeveer net zo ver geweest, alleen heb ik een PCI kaart in het PCtje gestoken, was ook een Intel Atom N270 ding.

Ik ben heel erg benieuwd hoe je verder gaat, ik heb geen Mesa kaart, ik wil een standaard BOB kaartje gebruiken, maar ik hoop veel van je te leren gaande de weg.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

Bericht door Tolp2 »

Update Wheezy en upgrade LinuxCNC
Deze stap heeft bij mij relatief de meeste tijd gekost, aangezien Wheezy een oud besturingssysteem is. Volgens mij is de ISO die in de vorige stap is geïnstalleerd ook een oudje, want sommige van de repositories zijn ook oud en bestaan al niet meer. In deze stap gaan we eerst het besturingssysteem bijwerken met de laatste beschikbare updates en vervolgens LinuxCNC upgraden naar versie 2.8.1.

Afbeelding

Voor zowel de update als de upgrade gebruik ik de Synaptic Package Manager, deze kan worden gevonden onder Settings in het Application Menu. Wanneer dit programma wordt opgestart, wordt mogelijk nogmaals je password gevraagd. Na het openen van deze Package Manager moeten eerst de repositories goed gezet worden; deze kunnen worden gevonden in de menubalk onder Settings en dan Repositories. Hiermee wordt het venster Software Sources geopend.

Afbeelding

Ik pleit hier voor de rigoreuze aanpak, alle sources verwijderen en vervolgens de goede terugzetten. Na verwijderen kunnen de volgende repositories worden teruggezet (tekst letterlijk overnemen):

Code: Selecteer alles

deb http://archive.debian.org/debian wheezy main contrib non-free
deb http://archive.debian.org/debian wheezy/updates main contrib non-free
deb http://ftp.nl.debian.org/debian sid main
deb http://linuxcnc.org/ wheezy base 2.8-rt
Vervolgens het venster Software Sources sluiten en in de Synaptic Package Manager op Reload klikken om alle informatie te verversen.

Update Wheezy
Als het goed is komt Debian automatisch met een melding dat er packages bijgewerkt kunnen worden. Tip: doe tijdens het updaten van je PC gelijk een Latency-test. Je PC wordt goed uitgetest tijdens de installatie van de honderden packages die bijgewerkt kunnen worden.

Upgrade LinuxCNC
In de Synaptic Package Manager kan worden gezocht op linuxcnc. Markeer alle relevante packages voor upgrade en druk dan op Apply. De relavante packages voor mijn PC waren linuxcnc, linuxcnc-dev en linuxcnc-doc-en.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

Bericht door benkr »

Ik heb die Wheezy versie wel opgestart, dat werkte gewoon, ik kreeg een invulveld voorgeschoteld waar ik aan kon geven wat ik waar aan wilde sluiten.

Als ik nu lees wat jij nu verder allemaal gaat doen dan haak ik terstond af, dit soort exercities zijn helemaal niets voor mij, zoiets foutloos intikken gaat mij never nooit niet lukken, bovendien heb ik niet het minste idee wat ik dan aan het doen ben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dan te bedenken dat ik "z'n broertje' in pak en beet 2½ uur heb omgebouwd naar EdingCNC.. Je hebt't zelf gezien.. . :lol:

hoe dan ook.. ieder staat vrij om zijn eigen OS te kiezen.. Linux?.. 'k heb er vroegâh wel mee gedraaid.. RedHat 6.0.. zo lang geleden dus.
'k hou dit draadje in de gaten..
blij om te zien dat 't machien in elk geval op een goede plaats terecht is gekomen.. :)
JeroenNH
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2020 23:05
Locatie: Haarlem

Re: Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

Bericht door JeroenNH »

Ben zelf ook nog een beginner in de LinuxCNC wereld, maar vanuit mijn werk in de industriële automatisering ben ik altijd wat huiverig om een bewezen stabiele combinatie van software geteeltelijk te gaan updaten...
Gebruik zelf de LinuxCNC 2.8.0 Debian 10 Buster PREEMPT-RT ISO versie dus hier valt niet veel te updaten denk ik.
Maar zou toch nog even overwegen of je wel alle packages wil gaan updaten, want het voegt uiteindelijk ook niets toe aan de functionaliteit van de LinuxCNC versie die je gaat draaien denk ik.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

Bericht door Sven »

Nog een dingetje, mijn upgrade van de machine naar debian 10 werkt niet, waarschijnlijk een stukje van de machineconfiguratie niet automatisch vertaald.

Als je nu in wheezy configureert moet je een deel weer overnieuw doen in 10.
Het ziet er naar uit dat je dat kan maar het is wel weer extra werk.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

Bericht door Tolp2 »

JeroenNH schreef: 03 jan 2021 18:07 Ben zelf ook nog een beginner in de LinuxCNC wereld, maar vanuit mijn werk in de industriële automatisering ben ik altijd wat huiverig om een bewezen stabiele combinatie van software geteeltelijk te gaan updaten...
Het besturingssysteem (Debian) en alle programma's die er op staan worden bijgewerkt, net zoals men met Windows doet. Het is nog steeds een stabiele combinatie; er is dus ook een nieuwe versie van LinuxCNC geïnstalleerd. Voor de duidelijkheid: LinuxCNC is zelf geen OS, maar een programma dat draait op een real-time OS. Het is net alsof je een nieuwe versie van Mach of EdingCNC installeert op Windows ;-) .
Sven schreef: 03 jan 2021 19:11 Nog een dingetje, mijn upgrade van de machine naar debian 10 werkt niet, waarschijnlijk een stukje van de machineconfiguratie niet automatisch vertaald.

Als je nu in wheezy configureert moet je een deel weer overnieuw doen in 10.
Het ziet er naar uit dat je dat kan maar het is wel weer extra werk.
Er zit een verschil in de HAL-configuratie tussen LinuxCNC 2.7 en LinuxCNC 2.8. Aangezien bij Debian 10 (Stretch) automatisch LinuxCNC 2.8 wordt meegeleverd, zit het probleem zich daarin. Volgens mij zijn er tools beschikbaar om de HAL-files van 2.7 om te zetten naar 2.8.

Als je niet al te veel hebt gewijzigd in de HAL-files nadat je Stepconf hebt gedraaid, dan zou je ook Stepconf nogmaals kunnen draaien op basis van de configuratie, waarbij je niks veranderd. Dan worden de .ini- en .hal-files opnieuw gegenereerd en zijn de pins gelijk goed gezet.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

Bericht door Sven »

Tolp2 schreef: 04 jan 2021 12:16 net zoals men met Windows doet.
Mwah, niet helemaal.
Bij windhoos gaat het updaten veel langer duren dan je wil, op momenten dat dat juist niet uitkomt ;)

inmiddels is mijn configuratie veel te veel veranderd om geüpdate te worden via stepconfig...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bij windhoos gaat het updaten veel langer duren dan je wil, op momenten dat dat juist niet uitkomt ;)
Ik heb in 2013 Windhoos XP op mijn Freesbank geinstalleerd.. en sindsdien is er niets meer aan Updates gedaan.. hij hangt simpelweg NIET aan een netwerk.. bestanden zet ik over met een USB Zetpil.. :lol:
Ja.. ik heb de DOTNET Redistributable package moeten installeren voor mijn eigen geschreven programmeersoftware.. maar da's ook het enige wat er aan gemodificeerd is..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

Bericht door DaBit »

Ja Arie, dat is jouw keuze. Eding heb ik een blauwe maandag mee gespeeld, dat past me niet. Ik vond het niet prettig kwa bediening, en Eding kan niet wat ik ermee wil doen. Ieder zo z'n voorkeur.

En die zetpil verplaatsen met het adidas-netwerk gruwel ik persoonlijk ook van. Tegen de tijd dat ik naar m'n hok verkas dan is het printbed al op temperatuur, de freesspindel aan het warmlopen, de besturing weet van eventuele nieuwe tools, de GCode staat klaar om verwerkt te worden, en de setupsheet staat op het scherm. En als de bliksem op m'n dak inslaat, dan heb ik van alles nog een kopie buiten de deur. Lang leve het netwerk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ombouw EMCO 5 CNC naar LinuxCNC - step by step

Bericht door Tolp2 »

Instellen X-as en Z-as

Het is tijd voor een beetje beweging.

Om de assen in te stellen heb ik Stepconf gebruikt. Tijdens het updaten van het OS heb ik gelijk de jitter bepaald, deze is voor de computer gelijk aan 21 ms, niet slecht. Effectief betekent dit voor de EMCO op een maximum snelheid van ongeveer 1200 mm/minuut. Hoe ik op dit getal kom, kom ik later in deze post op terug.

Bij het invullen van Stepconf heb ik de stappen gevolgd van de LinuxCNC documentatie. Hieronder vermeld ik alleen de bijzonderheden of dingen waar ik tegenaan ben gelopen.

Stap: Basic information
In dit tabblad heb ik gekozen voor XZ (lathe), dit zorgt er gelijk voor dat de straks ook de GUI (in mijn geval Gmoccapy) goed wordt weergegeven met DRO's voor R, D (read-only) en Z.

De maximale snelheid van de machine wordt bepaald door een combinatie van de Driver Timing Settings en de Base Period Maximum Jitter
. Naast de EMCO heb ik ook een leuk frees-machientje. Beide PC's hebben min-of-meer dezelfde jitter, maar toch kan de Emco bijna 2 keer zo hoge stapfrequentie aan. Terwijl de freesmachine een Step Timing van meer dan 10 ms nodig heeft voordat de steppers gingen bewegen, kwamen die van de EMCO reeds tot leven bij een Step Timing van 2,5 ms. De freesmachine heeft een (Chinesium) BOB waar een electronica op zit die voor vertraging van het signaal zorgt (onder meer een Schmitt-inverter en een relatieve trage opto-coupler). De Emco is met een buffer IC'tje (7400-serie) direct aangesloten op de printerpoort.

Conclusie: als je machine traag is, zoek een beter BOB of sluit de printerpoort direct aan op je drivers (eigen risico).

Stap: Parallel Port Setup
Gewoon de juiste functies aan de juiste functies knopen. Op dit moment nog geen home-switches gedefinieerd in dit scherm, aangezien ik met de MDI wil kunnen spelen zonder de machine te hoeven homen (als je geen home-switches selecteert, dan gaat hij uit van home-in-place). Alles nog veilig, de stappenmotoren liggen nog los op de keukentafel.

Stap: Axis Configuration
Alle velden gewoon netjes ingevuld (dank Arie voor jouw settings van Eding!).

Had ik al gezegd dat de steppers los op tafel LAGEN? Eerst een typfoutje gemaakt met de acceleratie, deze stond even een tikkie te hoog ingesteld. De motoren sprongen zowat van de tafel af bij het testen :lol: .

Stap: Options
In dit tabblad heb ik als GUI Gmoccapy geselecteerd. Persoonlijk vind ik dit een erg prettige GUI, maar smaken verschillen.

BELANGRIJK: Op de EMCO zit een automatische tool changer. Om deze reden de optie Onscreen Prompt For Tool Change uitgevinkt.

Voor de automatic tool changer heb ik op basis van de toolerator3000 de toolerator500 ontwikkeld. De toolerator500 is een ATC-component voor turrets met een ratchet mechanisme dat aangestuurd wordt met een stappenmotor. Het aantal tools is instelbaar (max. 15) en is dus bruikbaar voor zowel de EMCO 5 CNC als de EMCO 120P. Meer over deze component in een latere post (moet de code nog een beetje opkuisen).

Stap: Resultaat
Na het doorlopen van deze stappen is daar dan LinuxCNC tot leven gebracht. Totale tijd, nog geen uur bezig (inclusief het in elkaar schroeven van een test-opstelling).

Afbeelding
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie