Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Markus »

Ik heb ooit op 2 machines Sino's gehad, prima spul

Greezt,

Markus
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Lude »

Heitec schreef: 24 okt 2019 11:33 Hier een foto van de actuatoren (inderdaad soort ruitenwissermotors) en de schakelwalsen, in mijn vakgebied worden ze ook wel 'spileindschakelaars' genoemd. De aansturing ervan gaat inderdaad een uitdaging worden, al is dit in mijn voorbeeldtopic al fantastisch uitgewerkt.

img/img
Voor onze MH500C hebben we dit via een hal ladder opgelost, toen we hal eenmaal door hadden eigenlijk best te doen. Volgens mij komt de bak overeen (ik vond die voorbeeldjes op dat forum overmatig complex in ieder geval), laat maar weten als ik iets met je kan delen.
Ik zou zelf de standaard linealen laten zitten en haidenhain exe 's er tussen plaatsen. (Zelf hadden we de mazzel dat er philips ttl koppen op de latten zaten).
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door spinningwheels »

Even een zijdelingse vraag, Waar zit op de 400 de afstelmogelijkheid voor de zwaluwstaart van de Z ?
Ik zal er wel finaal overheen kijken denk ik
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door DaBit »

Heitec schreef: 24 okt 2019 20:35 Ik wilde juist van die oude heidenhain linialen af, die zijn ondertussen ook ca 30 jaar oud en het beste zal er nu wel vanaf zijn.
Waarom zou dat? Er is glas van voor de jaartelling dat nog intact is, aluminium heeft ook de naam niet om na 10 jaar uiteen te vallen, de LEDs uit die tijd halen nog daadwerkelijk de 50.000 uur in plaats van alleen maar als de sterren boven China goed oplijnen, en de elektronica uit die tijd had ook nog geen maximaal aantal bedrijfsuren zoals sommige moderne processoren.

Ik zou hooguit een leeskopje loshalen, kijken of de looplagertjes nog fris genoeg zijn, en zo ja, lekker gebruiken. Het is geheid nauwkeuriger dan Sino, Ditron, etc.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door hrscharft »

En als je er dan toch echt van af wilt ....
Dan zijn er hier (waaronder ikkuh) vast liefhebbers genoeg om je er van af te helpen :mrgreen:
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door motormuis »

je kan de linialen ook opsturen na Heida die controleert ze reviseert als nodig en ze kunnen weer jaren me
heb ik gedaan
Heida doet dit alleen met Heidenhein spullen
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... b9c5b7a618

Hans
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

DaBit schreef: 25 okt 2019 22:36
Heitec schreef: 24 okt 2019 20:35 Ik wilde juist van die oude heidenhain linialen af, die zijn ondertussen ook ca 30 jaar oud en het beste zal er nu wel vanaf zijn.
Waarom zou dat? Er is glas van voor de jaartelling dat nog intact is, aluminium heeft ook de naam niet om na 10 jaar uiteen te vallen, de LEDs uit die tijd halen nog daadwerkelijk de 50.000 uur in plaats van alleen maar als de sterren boven China goed oplijnen, en de elektronica uit die tijd had ook nog geen maximaal aantal bedrijfsuren zoals sommige moderne processoren.

Ik zou hooguit een leeskopje loshalen, kijken of de looplagertjes nog fris genoeg zijn, en zo ja, lekker gebruiken. Het is geheid nauwkeuriger dan Sino, Ditron, etc.


Hmm je hebt me wel ernstig aan het twijfelen gebracht. Ik had wat moeite om bij het toepassen van een nieuwe besturing oude sensoriek te handhaven, in het kader van 'garbage in = garbage out'. Maar als die oude linialen zo'n goede reputatie hebben....
In dit topic (groooote bron van inspiratie) gebruikt de TS "Rotary SMP" de bestaande Heidenhain EXE board die hij aansluit aan de 7i77. Deze spullen zitten ook nog allemaal in de mijn Maho, dus ik kan gratis&voorniks de weg van de bestaande linialen inslaan en mocht het alsnog niet werken dan kan ik alsnog andere linialen proberen...
Vraagje nog: Hoe kan ik die bestaande glaslinealen controleren zonder de boel te slopen?

Bijgevoegd overigens schema van 'Rotary SMP's ombouw.

Afbeelding
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heitec schreef: 29 okt 2019 10:00 Vraagje nog: Hoe kan ik die bestaande glaslinealen controleren zonder de boel te slopen?
Heidenhain heeft een speciaal testkastje.

Je zet die 2 signalen op de X en Y van een oscilloscoop, wanneer je dan beweegt zou je een cirkel moeten zien.
De uitdaging is even dat je die 20μA (meen ik?) om moet zetten naar een redelijke spanning voor de oscilloscoop.
Wat je eigenlijk doet is, je vergelijkt die 2 sinus signalen (A en B) met elkaar. En omdat ze 90 graden in fase verschoven zijn krijg je op de scoop een nette cirkel (wanneer je beweegt)
Wanneer van 1 van de 2 het signaal te laag is of iets dergelijks zal de cirkel ovaal worden, als de fase verschuiving niet klopt trekt de cirkel scheef.

Er bestaan wel goedkope varianten van die heidenhain exe's maar of er ook kant en klare versterkers bestaan die analoog blijven zou ik niet weten.
De betere electronica hobbyïst knutselt waarschijnlijk zo iets in elkaar, of weet een (microfoon?) versterker waar je dit ook zo mee zou kunnen doen. (gooi het zaterdag even in de groep)

Misschien dat je van iemand een telwerk kunt lenen en gewoon kijken of dat goed gaat. (VRZ??? of zoiets)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door DaBit »

Hoe die Heidenhains van jou eruit zien weet ik niet, maar meestal zijn glaslinalen best simpel van constructie. Extrusieprofiel met glaslint erin gelijmd, twee eindkappen en een sensorkarretje dat op een paar loopwieltjes rolt met een veer om 'm voor te spannen en hoogteverschillen op te vangen.

Als je de boel wil controleren moet je de lineaal dus losschroeven, een eindkapje eraf halen, en dan kan het 'wagentje' er zo uit. Als alles aan dat ding soepel loopt en je ziet het glaslint niet zwaar vervuild zijn: weer dicht en lekker zo laten. Of niet eens openhalen en gewoon gebruiken; die dingen zijn best betrouwbaar.

Verder kun je met een oscilloscoop kijken naar de (blokgolf) uitgangssignalen van die EXE; als je nette blokgolven ziet zonder 'missende delen' als je de lineaal beweegt doet-ie het.
Dat kun je met je 7i77 en LinuxCNC trouwens ook. In halscope de snelheid plotten en als daar onverwachte pieken of dalen in zitten klopt er iets niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 29 okt 2019 10:22 Als je de boel wil controleren moet je de lineaal dus losschroeven, een eindkapje eraf halen, en dan kan het 'wagentje' er zo uit. Als alles aan dat ding soepel loopt en je ziet het glaslint niet zwaar vervuild zijn: weer dicht en lekker zo laten. Of niet eens openhalen en gewoon gebruiken; die dingen zijn best betrouwbaar.
Even opletten, vaak kan het wagentje er maar aan 1 kant uit, zit er een soort stopje aan de andere kant.
Als de mijne storing gaf spoot ik hem vol met IPA, doorblazen en vervolgens liep de boel weer. Enkele keer voorzichtig een zacht doekje er tussendoor. Inmiddels al jaren niet meer gedaan, ik denk dat de betere klimaat omstandigheden en minder gebruik van grote stralen koelvloeistof daar aan mee werken.

Volgens mij is een van de punten bij de oudere type linealen het micro gloeilampje wat op een gegeven moment zwakker wordt of stuk gaat. Met een led er in zal dat wel en stuk beter zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door benkr »

hrscharft schreef: 25 okt 2019 22:59 En als je er dan toch echt van af wilt ....
Dan zijn er hier (waaronder ikkuh) vast liefhebbers genoeg om je er van af te helpen :mrgreen:
Dan moet je toch een keer naar JVE in Eindhoven, die heeft er nog best wel een aantal liggen, ik geloof 30 Euro, en de meeste 30 a 40 cm lang.
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Ik laat de liniaal lekker dicht. Als ik er tijdens de implementatie achter kom dat ze niet deugen kan ik alsnog nieuwe linialen nemen of de oude proberen op te kalefateren.

Anyway, tijd voor een update van de geplande hardwarearchitectuur. Iemand nog suggesties, verbeteringen?

Afbeelding
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door DaBit »

Ik ken die Maho niet van voor tot achter, maar ik vermoed dat de berg touwtjes die je voor het gemak maar onder 'relay board' schaart een stuk groter is dan die paar touwtjes naar de drives en linealen. Misschien daar ook nog maar even induiken.

Verder enkel 'commentaar' op je computerspullen. Niks mis mee hoor, maar 8GB RAM en een Samsung 970 Evo Plus van 250GB is zinloze overkill. Een kwart tot de helft van beiden is meer dan genoeg, en van zo'n extra snelle SSD merk je ook weinig.
Verder is het persoonlijk, maar kwa moederbord ben ik wel fan van de Gigabyte Ultra Durable serie voor dit soort toepassingen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

DaBit schreef: 29 okt 2019 14:34 Ik ken die Maho niet van voor tot achter, maar ik vermoed dat de berg touwtjes die je voor het gemak maar onder 'relay board' schaart een stuk groter is dan die paar touwtjes naar de drives en linealen. Misschien daar ook nog maar even induiken.
Dat relaisboard heb ik al redelijk in kaart en dat klopt, het is iets meer dan een paar touwtjes, zie foto.
DaBit schreef: 29 okt 2019 14:34 Verder enkel 'commentaar' op je computerspullen. Niks mis mee hoor, maar 8GB RAM en een Samsung 970 Evo Plus van 250GB is zinloze overkill. Een kwart tot de helft van beiden is meer dan genoeg, en van zo'n extra snelle SSD merk je ook weinig.
Verder is het persoonlijk, maar kwa moederbord ben ik wel fan van de Gigabyte Ultra Durable serie voor dit soort toepassingen.
Ik heb computerspulleboel laten uitzoeken door een collega die goed thuis is in die materie (ikke niet zo dus) en vooral ingezet op gangbaar en bewezen spul. Anyway, van overkill heb je doorgaans niet veel last, ik ga graag met meer PK's op stap dan ik eigenlijk nodig heb.

Afbeelding
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Plaats reactie