Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Ondertussen de Maho backplane verwijderd, de IO kaarten hiervan zullen eerdaags op marktplaats verschijnen. Wellicht kunnen ze verder leven in een andere Maho...

Afbeelding

Afbeelding
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Lude »

Heitec schreef: 29 okt 2019 11:27 Ik laat de liniaal lekker dicht. Als ik er tijdens de implementatie achter kom dat ze niet deugen kan ik alsnog nieuwe linialen nemen of de oude proberen op te kalefateren.

Anyway, tijd voor een update van de geplande hardwarearchitectuur. Iemand nog suggesties, verbeteringen?

https://lh3.googleusercontent.com/deeb8 ... 2dWg=w2400
Ik zie het noodcircuit hier niet terug.. laat je die in stand? (zou ik wel doen, houdt je machine heel). Belangrijk is dan dat je op het relaisboard het 'machine aan' relais bekrachtigd.
Zo ook je limietschakelaars.

Hou je verder je besturingspaneel? Dit is wel heel fijn, ik bedien machine in een werkplaats veel liever met de grote knoppen en industrieel toetsenbord dan met keyboard en muis. Zo hebben we er ook een extra set potmeters op gezet om feedrate en rpm te overriden, dat zijn functies die je snel bij de hand moet hebben (zelfde als de pause/stop knop). Opzich heb je de IO's er wel voor, dus zou het gewoon doen.

Besturing zeker op marktplaats zetten! Die gaan soms nog voor aardig wat centen weg.
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Lude schreef: 08 nov 2019 14:08
Ik zie het noodcircuit hier niet terug.. laat je die in stand? (zou ik wel doen, houdt je machine heel). Belangrijk is dan dat je op het relaisboard het 'machine aan' relais bekrachtigd.
Zo ook je limietschakelaars.
Ja reken maar dat ik het noodstopcircuit in ere houd. Ontwerpen en beoordelen van noodstopcircuits behoort tot mijn dagelijks werk, (SIL, PL) dus dat komt wel goed.
Lude schreef: 08 nov 2019 14:08
Hou je verder je besturingspaneel? Dit is wel heel fijn, ik bedien machine in een werkplaats veel liever met de grote knoppen en industrieel toetsenbord dan met keyboard en muis. Zo hebben we er ook een extra set potmeters op gezet om feedrate en rpm te overriden, dat zijn functies die je snel bij de hand moet hebben (zelfde als de pause/stop knop). Opzich heb je de IO's er wel voor, dus zou het gewoon doen.
Sowieso zit een XHC HB04 pendant afstandbediening in de planning, maar ik overweeg om een paar grote knoppen uit te bedraden voor o.a. stop/start, toolclamp en misschien bedenk ik later nog wel wat meer. Uitbreiden kan altijd nog, en zoals je zegt IO is er genoeg.
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Zo, even een tijdje met een ander projectje bezig geweest, (heb een Demag bovenlooptakel in mijn schuur opgehangen) maar ook niet helemaal stilgezeten qua Maho. Aangezien de Heidenhain EXE board hergebruikt gaat worden, heb ik uit de oude besturingsrack een mooi houdertje gemaakt waar de EXE board in ondergebracht kan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Mesa spulletjes zijn ondertussen besteld bij EUsurplus, hoop dat die voor de kerst binnen zijn. Dan kunnen we echt gaan bouwen. 8)
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Het Mesa snoepgoed is binnen 8)

Afbeelding

Afbeelding
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door DaBit »

Die zien er bekend uit :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Hoogste tijd voor een update. Door omstandigheden lag het project even stil, maar ik heb er dan ook geen haast mee.

Ondertussen hebben de diverse componenten een plaatsje gekregen. De Mesa 6i25 is ingebouwd in de PC en de 7i77 en de 7i84 zijn ingebouwd in de schakelkast. Ook de EXE board zit op zn plek en de PC zelf heeft ook een mooi plaatsje. Binnenkort beginnen met bedraden.

Afbeelding
De 7i77 en de EXE board gemonteerd

Afbeelding
De PC ervoor

Afbeelding
De 7i84 naast de Maho Relaisboard

Afbeelding
Overzichtje
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door andrefc101 »

Binnenkort bedraden? Zitten er al genoeg in lijkt mij 😏
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Zo, even een laag stof van dit topic afblazen zeg! Met het uitbreken van de corona kwam dit project ook tot stilstand. Niet dat het een met het ander te maken had, hoor. Er kwam gewoon telkens wat anders tussendoor en de motivatie ontbrak eigenlijk ook gewoon. Afgelopen herfst de draad toch maar weer opgepakt.

Waar was ik gebleven? Het plan was om een mooi beeldscherm te maken voor de Maho, liefst in de originele behuizing. Ik had 3 jaar geleden al een 19" Dell 1907FPc op de kop getikt voor dit doel. Ook hier lag ondertussen een behoorlijke laag stof op.

Ik heb de zaag in de oorspronkelijke Maho beeldschermbehuizing gezet en ongelooflijk: De Dell 19" monitor past met een zuivere H7 passing in de Maho behuizing! Paar steunblokjes erachter en het lijkt zowat af fabriek!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

De volgende stap was het in leven krijgen van de linealen. Zoals eerder in dit topic aangegeven wilde ik proberen om de bestaande Heidenhain LS linealen te recyclen. Daar deze een sinus signaal afgeven moet er nog een omzetter tussen om de gangbare ttl ABZ signalen te verkrijgen waar de MESA 7i77 mee uit de voeten kan.
De bestaande Heidenhain EXE kaart is hiervoor hergebruikt. Tot op recent wist ik niet of dit allemaal nog werkte, dus het was één grote gok. Ik moest eerst sowieso de signaalkabels naar de 7i77 verlengen, dit heb met een CAT6 junctionbox gedaan.

Afbeelding

Vervolgens aansluiten op de 7i77. Ik heb een aardrail boven de 7i77 gemaakt met klemmen om de afscherming van de signaalkabels te kunnen grounden. Tevens een mooie trekontlasting.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Heitec op 05 jan 2023 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Dan een spannend moment: Deden de linialen het? Ik maakte nog een beginnersfout om de 7i77 niet op single mode ipv differentiaal mode te zetten met de brug-stekkertjes, dus dat was nog even zoeken. Maar daarna de uitslag: X-as: Dood; Y-as: Werkt!; Z-as: Werkt!

Afbeelding

De X-as, of meer bepaald de EXE kaart die de X-as omzet, bleek overleden. Deze maakte ook dermate kortsluiting dat de hele 5V voeding onderuit getrokken werd.
Goede raad is duur, dus even de opties afgewogen:
1) Proberen bestaande EXE kaart te repareren
2) sinus liniaal vervangen door nieuwe liniaal met gangbare ABZ uitgang
3) Losse EXE board proberen te vinden

Eerst maar kijken of er nog ergens losse EXE kaarten te vinden zijn. En zowaar dook er op MP een Heidenhain EXE601 op!

Afbeelding

Deze gauw gekocht, en ja hoor, ook de X-as kwam tot leven. Ik heb nu 3 werkende linialen!
Laatst gewijzigd door Heitec op 05 jan 2023 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door javanree »

Gefeliciteerd met de voortgang!

Helaas doen de foto's in je posts het niet ; publieke toegang niet aangezet ?
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

javanree schreef: 05 jan 2023 12:08 Gefeliciteerd met de voortgang!

Helaas doen de foto's in je posts het niet ; publieke toegang niet aangezet ?
Thanks voor de heads-up. Heb linkjes opnieuw ingeladen, zou nu goed moeten zijn.
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door benkr »

Heitec schreef: 05 jan 2023 11:24 Eerst maar kijken of er nog ergens losse EXE kaarten te vinden zijn. En zowaar dook er op MP een Heidenhain EXE601 op!
Deze gauw gekocht, en ja hoor, ook de X-as kwam tot leven. Ik heb nu 3 werkende linialen!
Ik heb er denk ik nog eentje liggen, weet nu even het exacte typenr. niet, maar als je interesse hebt mag die voor een heel zacht prijsje weg, laat maar weten.
Plaats reactie