Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

Bericht door Guvner »

Eindelijk is het moment daar.... ik kan dingen gaan aansluiten.

Ik ben nu in het bezit van een tweetal Leadshine EM503 drivers en een tweetal Leadshine M752 drivers.

Deze drivers wil ik graag gaan aansturen met de nieuwe raspberry pi 2 en hierop linuxcnc. Dit is echter een dingetje voor de toekomst en graag zou ik een tussenoplossing maken. Deze tussenoplossing bestaat uit een Dell optiplex pc die ik nog heb staan en ik al linux op heb draaien.

Nu lees ik echter van alles over de mogelijkheden tot het aansluiten van drivers op de computer, maar krijg niet helemaal duidelijk of dit nu wel of niet direct op de lpt poort zou moeten kunnen. Ik dacht te hebben gezien dat hier optocouplers tussen moeten, maar deze zitten als het goed is al verwerkt in de leadshine drivers.

Kan iemand mij adviseren hierover?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

Bericht door mjeuring »

Zo'n breakout board (bob) heb je al voor een tientje ofzo (genoeg aanbieders op ebay) en biedt ook galvanische scheiding voor je overige io's, zoals eindschakelaars, spindle start, noodstop, flood, mist, etc.
Bovendien hoef je dan niet in een 25 polige d-sub kabel te frotten :lol:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

Bericht door Sven »

Toen ik mijn 4e as wilde gaan gebruiken werkte de hele setup niet meer, tot dan was het prima te doen zonder BOB.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

Bericht door Guvner »

Sven schreef:Toen ik mijn 4e as wilde gaan gebruiken werkte de hele setup niet meer, tot dan was het prima te doen zonder BOB.
Dus ik kan de drivers direct op de lpt kabel aansluiten?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

Bericht door wilfred1970 »

in principe wel, er zitten normaliter optocouplers in de drivers...
BOB bordje is alleen maar makkelijk en extra beveiliging voor de printerpoort
losse printerpoortjes zijn evt ook nog steeds los verkrijgbaar (PCI), dus mocht je je poort opblazen is er geen man overboord hoor.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

Bericht door Guvner »

Dan nog een aanvullend dingetje is dat ik twee steppers op de portaal ga gebruiken.

Sluit ik die dan op dezelfde draadjes van de lpt kabel aan of moet ik daar losse aansluitingen voor gebruiken?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

Bericht door keesfrees »

ksnap niet helemaal wat je bedoeld, ik heb hier niet echt ervaring mee, wel met DB25 ed solderen
dat heb ik vaak gedaan, alweer vele jaren terug, dat ging toen (!) best goed :-/
met groene tule van farnell of RS , dat weet ik niet meer, om de solderingen
geen krimpkous dus, lijkt wel wat op ventielslang maar dan dunner
ik heb er nog wel eens naar gezocht maar niet meer kunnen vinden
en ik bedoel niet de hellerman driedoorntang met kousjes, die is ook handig

maar, ik dwaal af, ik bedoelde te zeggen neem een kabel uit de rommelbak, printerkabel, en knip die door
ligt erg voor de hand natuurlijk . . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

Bericht door Guvner »

Ik heb 2 drivers voor de beiden steppers voor de x as. Ik twijfel of ik nu twee draden voor step en dir pak voor de ene driver en twee draden voor de tweede x as driver moet aansluiten.

Of kan ik ook gewoon twee draden voor step en dir op de ene driver aansluiten en deze daarna doorlussen naar de tweede x as driver?

Nu zag ik wel dat er ook een mogelijke a as is, maar dat zou dan in de toekomst mijn vierde as kunnen worden toch?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

Bericht door keesfrees »

Guvner schreef:Ik heb 2 drivers voor de beiden steppers voor de x as
gewoon de ingangen parallel zetten
( daar hebben we onlangs ook nog een spraakverwarring over gehouden hier )
het enige nadeel van drivers parallel is dat je dan niet softwarematig haaks kan stellen
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

Bericht door Guvner »

Omido

Maar kan ik dan als ik ze los aansluit, zodat softwarematig haaks stellen kan, is er dan nog de mogelijkheid om een 4e as aan te sluiten?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

Bericht door hilberth »

Guvner schreef:is er dan nog de mogelijkheid om een 4e as aan te sluiten?
Die is er altijd wel, desnoods door een tweede lpt poort in je pc te zetten.
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

Bericht door DaBit »

Meestal gaat direct op de parallelle poort, dus sub-D connector, draadjes eraan en naar de stepperdrive best aardig. Garantie tot aan de deur echter; veel moderne parallelle poorten kunnen maar 2-4mA leveren op de pinnen bij 3,3V, en dat is wat krapjes voor de optocoupler in de drives.

Die 8-euro Chinese BOB's hebben bij niemand echt een lang leven. Ik ben al zoveel van die dingen met kuren tegenkomen. Bij de een houd er een as mee op, bij de ander gaat een as langzaam draaien, enzovoorts.
Als het toch goedkoop moet, zet dan een paar BC547's, 74LSxx, whatever drivertrapjes op een stukje gaatjesprint.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

Bericht door andrefc101 »

Ik heb deze hier nog liggen, weet niet of je daar iets mee kunt?

http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... ucts_id=45
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Aansluiten leadshine drivers op lpt poort

Bericht door Guvner »

DaBit schreef:Meestal gaat direct op de parallelle poort, dus sub-D connector, draadjes eraan en naar de stepperdrive best aardig. Garantie tot aan de deur echter; veel moderne parallelle poorten kunnen maar 2-4mA leveren op de pinnen bij 3,3V, en dat is wat krapjes voor de optocoupler in de drives.

Die 8-euro Chinese BOB's hebben bij niemand echt een lang leven. Ik ben al zoveel van die dingen met kuren tegenkomen. Bij de een houd er een as mee op, bij de ander gaat een as langzaam draaien, enzovoorts.
Als het toch goedkoop moet, zet dan een paar BC547's, 74LSxx, whatever drivertrapjes op een stukje gaatjesprint.
Heb je een eenvoudig voorbeeld tekeningetje die ik hiervoor kan gebruiken? Ik heb nog zat gaatjesprint liggen.

DaBit weet jij ook hoe ik dan die twee x as drivers moet aansluiten? Is dat dan beiden drivers op 1 kanaal of gebruiken die een eigen kanaal en kan je dus in totaal 5 kanalen aansturen? Ik wil namelijk een X1, X2, Y, Z en in de toekomst een 4e as aansluiten.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Plaats reactie