Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

Bericht door arjancnc »

Ik heb een Denford draaibank met turret laten ombouwen en ben nu aan het kijken hoe ik kan nullen. Ik heb een ledpaddestoeltje die op op de voorkant klauwplaat zet om de Z te nullen, de X wil ik op een werkstuk met een vaste diameter zetten. Er zitten boren en beitels in de turret en de boren hebben een X offset van 0.

Ik heb met een boor de G54 X ingesteld met touchoff
De beitels laat ik tegen de paddestoel aanlopen en geef Z-50 aan de tochoff mee, hierna veranderd het positiedisplay. Het handmatig veranderen van de tooloffsetwaarden (zonder touchoff) doet niks met het positiedisplay.
'
De beitel laat ik tegen de buitenkant van een cilinder lopen en tik de radius van de cilinder als positieve waarde in in het touchoffdisplay.

Ik blijf op verkeerde waarden uitkomen. Wat is de gebruikelijke manier in LinuxCNC?


https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... Q&usqp=CAU
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

Bericht door xander janssen »

arjancnc schreef: 06 okt 2021 14:37 Ik heb een Denford draaibank met turret
Welk type Denford heb je?
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

Bericht door arjancnc »

Novaturn
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

Bericht door xander janssen »

arjancnc schreef: 06 okt 2021 18:31Novaturn
Zelf heb ik een Denford Orac CNC zonder elektronica gekocht. Nu zelf een stuurkast aan het bouwen voor EdingCNC. Frezen doe ik al CNC, draaien tot nu toch conventioneel. Vragen die jij hebt ga ik ook krijgen. Ga dit draadje volgen.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

Bericht door arjancnc »

Het is voor mij een beetje onduidelijk wat er precies waar moet worden ingesteld.

Ik wil het liefst de uitsteeklengte van het ruwmateriaal invoeren en de gereedschappen klokken tegen een vast punt en dan kunnen starten.

Heb je een wisselaar op de Orac?
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

Bericht door DaBit »

Ik heb geen toolsensor en geen turret (wel de gereedschappen in Multifix schuitjes met bijbehorend nummertje in de tooltabel).

Mijn proces:
- Ik heb de draaibank in diameter-mode staan (is bij mij standaard bij opstarten)
- Ik selecteer de tool. Of vinkje in het tooltabel-edit-venster, of Txx intikken in MDI. Ik gebruik een 'Fanuc-stijl' toolchange, dus met T0101 voor tool 1 met wear-offset 1, of gewoon T1 zonder extra offset. Als je niks aangepast hebt aan de gereedschapswisselprocedure dan is naast een Tx ook een G43 nodig.
- Ik draai een stukje staf, meet 'm op met de beugelschroefmaat.
- Ik tik bij 'touchoff tool X' de gemeten diameter in.

Z proces is vergelijkbaar, maar het is alweer even geleden dat ik dat gedaan heb; de vaste tools hebben de Z in de tooltabel staan en de 'voor de klus geslepen' beiteltjes foezel ik meestal met G92, plus dat die Z me eigenlijk nooit op de laatste 0,01mm komt :oops:

Dat doet de truuk voor me. Voor de volledigheid moet ik er wel bijzeggen dat ik wel stug de G54 X offset op 0 hou, maar ik weet niet helemaal zeker meer of dat wat uitmaakte of niet.
Je zou nog eens een keer ''G54', 'G10 L2 P0 X0 Z0' en 'G92.1' in MDI in kunnen tikken om er zeker van te zijn dat de offsets daadwerkelijk op 0 staan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

Bericht door arjancnc »

In deze video zie je dat de maker eigenlijk met de zelfde vragen zit, helaas heeft hij maar 1 tool, dus geen checks. Inmiddels ben ik erachter dat je bij een toolchange G43 moet oproepen, anders verliest hij zn instellingen
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

Bericht door arjancnc »

Dit is mijn probleem, ik heb mijn boor recht tegenover mijn klauwplaat gezet: Touchoff en daar komt G54 uit, ik wil graag G54 een offset van 0 laten hebben en daarom probeer ik de waarde over te tikken in G92 en zet G54 op 0. Dit geeft een hele hoge waarde voor G54, als ik daarna alles weer terugzet krijg ik een andere G54 waarde op dezelfde positie met dezelfde offsets.

Iemand die dit begrijpt?


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

Bericht door DaBit »

Ik mis nog wat andere informatie. Wat is je referentie? Wat vind je dat er moet gebeuren als er een X en Z offset van 0 in je tooltabel staan?

Hoe zitten je machinecoordinaten in elkaar? Ik zou bijvoorbeeld de X-as machine-coordinaten zodanig instellen dat een boortje in je wisselaar krek op center zit als je G53 G0 X0 intikt. In dat geval heb je voor alle boren in je wisselaar al X offset 0 in de tooltabel, dus dat is wel een handige keuze. Vind ik dan.

De X offset in G54 op een andere waarde dan 0 vind ik niet kloppen. Zo'n draaibank werkt op de X-as eigenlijk altijd in machine-coordinaten, want je kunt het (nul)punt waaromheen het werkstuk draait toch niet kiezen.

G92 gebruik ik alleen om even gauw te foezelen. Voorbeeld:

- Ik begin het werkstuk. Ik selecteer tool 10 en draai de rondstaf vlak.
- Dat uiteinde is dan mijn werkstuk-nulpunt in de Z, dus touchoff Z=0
- Ik draai de as op diameter, bijvoorbeeld 12,00mm.
- Ik moet een circlip-groefje steken. Daarvoor slijp ik dan even een stukje HSS en zet die in een schuitje.
- LinuxCNC weet dan niet wat de offsets van dat tijdelijke tooltje zijn, dus ik parkeer de beitel tegen het vlakke uiteinde en zeg 'G92 Z0'.
- Ik parkeer die beitel even tegen het op 12,00mm gedraaide stuk aan, en zeg 'G92 X12.'
- Ik ga naar Z-10 of wat dan ook en steek mijn groefje.
- Ik verwijder het stukje HSS, geef een G92.1, en ga verder met draadsnijden/afsteken/etc.

Voor een snelle diametercorrectie is G92 ook wel handig. Draaien in stapjes van 1mm naar 13,00mm op je DRO, even meten, blijkt 13,07mm te zijn. Dan is een 'G92 X13.07' de makkelijke manier om dat even vlot te corrigeren. Kan ik gewoon naar X12.00 gaan, draaien, en er redelijk van uit gaan dat die diameter dan ook klopt. Direct daarna doe ik G92.1 om LinuxCNC de tijdelijke foezel te laten vergeten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb natuurlijk geen ervaring met Linux, en ben geen draai fan, maar ga toch commentaar geven.
Heb ze wel ooit bij Gildemeister uitgelegd hoe het kwam dat het werkte wat ze altijd gedachteloos deden. :lol:
Je home punt hoeft geen nul te zijn. Dus zorg er voor dat na het homen je machine coordinaten die waarde hebben dat:
(home punt wordt dus ongeveer maximale Z-maat machine)
Wanneer de montage gaten (center boor dus) van de turret op de hartlijn van de machine staan, je X op nul staat.
Wanneer je Turret voorkant tegen de drieklauw staat je Z nul is.
Nu kun je alle andere beitels een toolcorrectie geven gemeten vanuit de voorkant turret (dus de Z- correctie) en vanuit de Diameter van de turret is de X-correctie. (moet je natuurlijk even het verschil tussen de steekcirkel van die montage gaten en de buitendiameter verrekenen)
Wanneer je dan je uitsteeklengte van het werkstuk in de G54 zet, gaat het verder vanzelf allemaal goed.

Maar je kunt na met een beitel raken voorkant werk, met G92 Z0 ook heel goed werken.

Ik denk dat ik liever center turret op X 0 laat komen en zou de boren ook een X-offset in de tabel geven.

(ik ben me er van bewust dat dit redelijk kort door de bocht omschreven is, maar met jouw skills en enig nadenken moet het gaan lukken ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

Bericht door arjancnc »

Home X is volgens mij wat aan discussie onderhevig, standaard return commando is G53 X0 wat de uiterste X stand is, maar ik heb inderdaad ook wel gezien dat centrum montagegaten als 0 gebruikt wordt waardoor je een home van G53 X100 zou krijgen bijvoorbeeld. Ik heb het idee dat LinuxCNC erg graag zijn nul instelt aan de hand van zijn home/referentieschakelaars. De home offset optie is daarmee ook een beetje een raar gedrocht. Als je die veranderd, veranderd ook de homing sequence. Zet je de montagegaten met homeoffset op X0, dan zal het homen op de hartlijn gebeuren. Dit is wellicht in een homing sequence in te stellen.

Met "turret tegen klauwplaat" bedoel je instellen G54? Of zou dat jouw G53 Z0 zijn?

Ik ben er inmiddels ook achter dat de tooloffset na een wissel niet altijd correct wordt opgeroepen. Ik moet nog wel even vaststellen wanneer wel en wanneer niet.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

Bericht door DaBit »

Een impliciete G43 na een Txx is niet standaard. Ik heb de toolchange-macros aangepast zodat dat wel gebeurt. Moet voor jou ook een koud kunstje zijn aangezien je toch al de toolchange op de schop hebt vanwege je draaischijf.

In mijn INI file:

Code: Selecteer alles

..
..
[RS274NGC]
REMAP=T prolog=get_T_number ngc=toolchange
..
..
[PYTHON]
# where to find Python code
# code specific for this configuration
PATH_PREPEND=./
# generic support code
PATH_APPEND=../../nc_files/remap_lib/python-stdglue/
# import the following Python module
TOPLEVEL=toplevel.py
# the higher the more verbose tracing of the Python plugin
LOG_LEVEL = 0
toolchange.ngc:

Code: Selecteer alles

O<toolchange> sub
#<wear> = [10000 + FIX[ #<tool>  / 100]]
#<tool> = [#<tool> MOD 100]
#<currx> = #<_x>
#<currz> = #<_z>
;(debug, #<_current_tool> #<tool>)
o110 if [#<_current_tool> NE #<tool>]
     M6 T#<tool>
o110 endif
G43 H#<tool>
O100 IF [#<wear> GT 10000]
    G43.2 H#<wear>
O100 ENDIF
G43.2 H200
M53 P1
#<pocket> = #<tool>
;G0 X#<currx> Z#<currz>
O<toolchange> endsub [0]
M2
Werkt bij jou natuurlijk anders, waar het om gaat is dat de G43 in de toolchange gebeurt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

arjancnc schreef: 08 okt 2021 08:53 Met "turret tegen klauwplaat" bedoel je instellen G54? Of zou dat jouw G53 Z0 zijn?
Als die G53 lastig is kun je net zo makkelijk een ander nulpunt nemen, hoeft niet perse G54 te zijn.
Voordeel van die G53, die zit vastgebakken in de parameters voor homen, en zal niet makkelijk 'verziekt' kunnen worden. (daarom zou ik dan eerder een nulpunt kiezen die een beetje buiten het zichtveld is, G59.3 of zo)
Misschien kun je dan in een dialoogje de waarden van dat nulpunt kopiëren naar G54 met verrekening van de uitsteeklengte van je werkstuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Werkstuk en gereedschap nullen LinuxCNC

Bericht door arjancnc »

DaBit schreef: 08 okt 2021 09:38 Een impliciete G43 na een Txx is niet standaard. Ik heb de toolchange-macros aangepast zodat dat wel gebeurt. Moet voor jou ook een koud kunstje zijn aangezien je toch al de toolchange op de schop hebt vanwege je draaischijf.

In mijn INI file:

Code: Selecteer alles

..
..
[RS274NGC]
REMAP=T prolog=get_T_number ngc=toolchange
..
..
[PYTHON]
# where to find Python code
# code specific for this configuration
PATH_PREPEND=./
# generic support code
PATH_APPEND=../../nc_files/remap_lib/python-stdglue/
# import the following Python module
TOPLEVEL=toplevel.py
# the higher the more verbose tracing of the Python plugin
LOG_LEVEL = 0
toolchange.ngc:

Code: Selecteer alles

O<toolchange> sub
#<wear> = [10000 + FIX[ #<tool>  / 100]]
#<tool> = [#<tool> MOD 100]
#<currx> = #<_x>
#<currz> = #<_z>
;(debug, #<_current_tool> #<tool>)
o110 if [#<_current_tool> NE #<tool>]
     M6 T#<tool>
o110 endif
G43 H#<tool>
O100 IF [#<wear> GT 10000]
    G43.2 H#<wear>
O100 ENDIF
G43.2 H200
M53 P1
#<pocket> = #<tool>
;G0 X#<currx> Z#<currz>
O<toolchange> endsub [0]
M2
Werkt bij jou natuurlijk anders, waar het om gaat is dat de G43 in de toolchange gebeurt.
Ik heb de machine niet zelf omgebouwd, dus heb die macro nog nooit bekeken. Ik zal dat eens doen.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Plaats reactie