Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Dag allemaal,

Mijn naam is Anne, (m) en ik ben in het bezit van een Maho MH400E met defecte besturing. Tot enkele jaren terug had ik een MH800E totdat deze niet langer in het toenmalige onderkomen (bedrijfspand met zware krachtstroomaansluiting) kon blijven en ik deze moest verkopen. Het begon toch weer te kriebelen en heb ik een MH400E aangeschaft die ik qua benodigd vermogen bij mij thuis in de schuur kon onderbrengen. Helaas was wel de besturing (Philips 432) defect, maar daar was de prijs ook naar.
Ik wil proberen om een LinuxCNC retrofit uit te voeren om de Maho weer tot leven te brengen, niet in de laatste plaats geïnspireerd door deze fantastisch uitgewerkte retrofit: https://forum.linuxcnc.org/12-milling/3 ... aho-mh400e.
Ik wil in dit topic een vergelijkbare ombouw beschrijven en zal zelf ook de nodige vragen hebben. Ik word gesteund door een aantal kundige personen om me heen, zowel op het gebied van analoge electronica als Linux. Zelf heb ik een achtergrond in industriele automatisering.

Afbeelding

Afbeelding
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Zoals gezegd is Linux CNC het uitgangspunt.
Het idee is om een aantal componenten te handhaven en andere te vervangen.

Handhaven:
- Servomotoren
- Indramat 3TRM2 Servoversterker
- Vermogenselektra (trafo's)
- Maho relaisboard 28A1

Vervangen:
- Philips CNC 432, -> PC met linuxCNC
- IO kaarten -> Breakout Boards van Mesa
- Haidenheid linialen met sinus uitgang -> gangbare linialen met ABZ uitgang.

Als Mesa hardware had ik in gedachten:
Mesa 6i25 als main BOB.
Mesa 7i77 als interface naar de Indramat 3TRM2 (werkt met 0-10V stuursignaal)
Mesa 7i84 om Maho relaisboard 28A1 aan te sluiten.

Ik heb eea in een blokschema getekend om de hardware architectuur in beeld te brengen

Afbeelding
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Ik heb reeds een aantal concrete vragen die wellicht beantwoord kunnen worden:

- De bestaande indramat servoversterker met servo motoren gaat aangestuurd worden door de Mesa 7i77. Deze gaan 'feedback' krijgen middels nieuw aan te schaffen linialen die ook ingelezen worden door de 7i77. Er zal zich dus een soort 'regelkring' vormen waarmee de servo's aangestuurd zullen worden. Hoe lastig zal het worden om deze 'regelkring' in te regelen? Ik denk met name aan oscilleren, overshoot e.d.

- Ik wil een losse 'pendant' toevoegen aan de maho, zoiets als de XHC HB04. Wat is meest handige optie? Welke pendant / mesa hardware is het meest 'convenient'?

Voor de goede orde: Er is een redelijk budget voorhanden, ben zelf eerder voorstander toepassen van 'COTS' (commercial-off-the-shelff) dan iets in elkaar solderen om een paar euro uit te sparen. Doel is een betrouwbaar en onderhoudbare machine te creëren.
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door javanree »

XHC HB04 is USB en wordt native door LinuxCNC ondersteund , buiten Mesa om.

Dat is denk ik de goedkoopste oplossing maar je kan natuurlijk zelf iets maken en dat op de Mesa inputs aansluiten.

Ik gebruik een HB04 met LinuxCNC voor een kleine 3040 router en een Emco 5 CNC, dat bevalt prima. Ik heb wel de bekabelde versie , ben beetje allergisch voor wireless dingen voor machine aansturing...

Verder een machtig mooi stuk ijzer, jammer dat de 432 sturing kapot is, dat b lijft toch een pareltje wat Philips ooit ontworpen heeft
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door DaBit »

Heitec schreef: 21 okt 2019 21:45 - De bestaande indramat servoversterker met servo motoren gaat aangestuurd worden door de Mesa 7i77. Deze gaan 'feedback' krijgen middels nieuw aan te schaffen linialen die ook ingelezen worden door de 7i77. Er zal zich dus een soort 'regelkring' vormen waarmee de servo's aangestuurd zullen worden. Hoe lastig zal het worden om deze 'regelkring' in te regelen? Ik denk met name aan oscilleren, overshoot e.d.
Als je vaker motorregelingen afgeregeld hebt is het meer van hetzelfde en moet je je alleen comfortabel maken met LinuxCNC tools als halscope en halshow (want als je niet kunt meten kun je ook niet tunen). Kom je er voor het eerst mee in aanraking dan is het even een steile leercurve.

(ik gebruik ongeveer dezelfde configuratie; Mesa 7i77 linealen, Ditron 1um glaslinealen, analoge servos)
- Ik wil een losse 'pendant' toevoegen aan de maho, zoiets als de XHC HB04. Wat is meest handige optie? Welke pendant / mesa hardware is het meest 'convenient'?
Ik heb een XHC HB-04, en ik kan er prima mee vooruit. Het zou van mij wat uitgebreider mogen zijn met bijvoorbeeld een los draaiknopje voor de feedoverride en wat grotere knopjes, maar zo groot is het gemis nou ook weer niet.
Of er inmiddels doorontwikkelde versies zijn weet ik zo gauw niet, lang niet meer naar gezocht.
Ik heb trouwens de wireless variant, en eigenlijk doet die het gewoon prima. Ik zou de volgende keer weer de wireless versie nemen ipv de bekabelde. Best handig om die even mee te nemen naar de werkbank als de machine een langere klus draait, als ik dan rare geluidjes hoor is pause of stop binnen handbereik.

Die HB-04 plugt in USB en werkt los van de Mesa-hardware.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

DaBit schreef: 21 okt 2019 22:04
Als je vaker motorregelingen afgeregeld hebt is het meer van hetzelfde en moet je je alleen comfortabel maken met LinuxCNC tools als halscope en halshow (want als je niet kunt meten kun je ook niet tunen). Kom je er voor het eerst mee in aanraking dan is het even een steile leercurve.

(ik gebruik ongeveer dezelfde configuratie; Mesa 7i77 linealen, Ditron 1um glaslinealen, analoge servos)
Nee geen ervaring met motorregelingen en HAL zal ik ook nog moeten leren kennen. Ik ben niet bang voor steile leercurve's, al hoop ik dat het niet erg is als ik je daarover af en toe een vraag stel.
In ieder geval gaan de Ditron linealen ook op de boodschappenlijst, dank daarvoor.

Ik heb een XHC HB-04, en ik kan er prima mee vooruit. Het zou van mij wat uitgebreider mogen zijn met bijvoorbeeld een los draaiknopje voor de feedoverride en wat grotere knopjes, maar zo groot is het gemis nou ook weer niet.
Feedoverride is wel gewenst, gebruikte ik op mijn vorige maho heel vaak. Ik denk dat ik nog even verder zoek naar een pendant die deze optie heeft, al heeft plug & play wel voorkeur. Wellicht nog een suggestie voor een pendant alternatief? Ik zou eventueel ook nog een losse potmeter op de analoge Mesa ingang kunnen aansluiten?
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Ondertussen de bestaande bedrading in kaart brengen.
Ik heb een incomplete tekeningpakket van een Maho MH400E die ook nog eens afwijkt van mijn installatie. Onder meer had mijn Maho ooit een 4e as, die is weg maar resten van de bedrading zitten nog wel in de systeemkast. Ook andere kleine afwijkingen kom ik tegen, het tekeningpakket wat ik heb beschrijft een ster/driehoek schakeling voor de spindelmotor, terwijl mijn spindelmotor toch echt DOL (Direct-OnLine) is. Ik neem geen risico, dus gewapend met multimeter en pen/papier alle draadjes navolgen. Heerlijke klus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Markus »

This Old Tony is ook met een retrofit project bezig op youtube

https://www.youtube.com/watch?v=Ogwp7zD59og

Heb je al gecontroleerd of jouw 400E kogelomloopspindels heeft of trapezium of misschien transrolspindels

Schema's zijn vast ook te vinden deze meneer ging je voor https://forum.linuxcnc.org/12-milling/3 ... aho-mh400e

Greezt,

Markus
Heitec
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:33
Locatie: Culemborg

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Heitec »

Markus schreef: 22 okt 2019 10:56 Heb je al gecontroleerd of jouw 400E kogelomloopspindels heeft of trapezium of misschien transrolspindels
Nee geen idee, ik vermoed 'gewoon' kogelomloopspil daar de maho reeds cnc was uitgevoerd.. Wat zou het voor verschil maken? Of waar zou ik eventueel op moeten letten bij retrofit?
Schema's zijn vast ook te vinden deze meneer ging je voor https://forum.linuxcnc.org/12-milling/3 ... aho-mh400e
Ja, deze had ik in mijn eerste post al aangehaald, fantastische topic, goed voor uren leesplezier. Daar heb ik mijn huidige schema's ook vandaan, alleen ze kloppen niet helemaal.
Maho MH400E retrofit LinuxCNC
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 22 okt 2019 10:56 Schema's zijn vast ook te vinden deze meneer ging je voor.
Schema's bij MAHO is een uitdaging, die moeten precies bij dat serienummer horen, anders kunnen er behoorlijke verschillen zijn.
Zelfde model, toch andere componenten in de schakelkast, werd per serie ingekocht waarschijnlijk.
Schema's horen ook in de schakelkast, helaas zijn er heel veel lieden (bedrijfslijders of zo, die 2e ij is bewust :lol: ) die vinden dat ze in zijn boekenkast horen, en bij 2e hands verkoop zijn ze vervolgens kwijt.
Maar als je een welwillende service technicus vind, is er best wel aan te komen waarschijnlijk, of je er wat aan hebt?
Het noodstop circuit in stand houden is wel handig misschien en 'besturing aan/machine aan '.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door Markus »

Als het trapezium spillen zijn dan moet je erop letten dat de omkeerspeling minimaal is en zo niet er wat aan doen, en dan moet je de originele of nieuwe linialen gaan gebruiken

Maar mochten het trapezium spillen zijn dan kun natuurlijk ook proberen kogelomloop spillen in te bouwen, op zich kun je die op maat laten maken.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door DaBit »

Heitec schreef: 22 okt 2019 10:42 Nee geen ervaring met motorregelingen en HAL zal ik ook nog moeten leren kennen. Ik ben niet bang voor steile leercurve's, al hoop ik dat het niet erg is als ik je daarover af en toe een vraag stel.
In ieder geval gaan de Ditron linealen ook op de boodschappenlijst, dank daarvoor.
Vraag maar raak hoor :lol:

De linealen heb ik trouwens bij Trabiss vandaan. Prima toko wat mij betreft.
Feedoverride is wel gewenst, gebruikte ik op mijn vorige maho heel vaak. Ik denk dat ik nog even verder zoek naar een pendant die deze optie heeft, al heeft plug & play wel voorkeur. Wellicht nog een suggestie voor een pendant alternatief? Ik zou eventueel ook nog een losse potmeter op de analoge Mesa ingang kunnen aansluiten?
Oh, je kunt wel feedrate-override doen met die HB04 hoor. Je hebt alleen een selectieknop of je met je wieltje de X,Y,Z,voeding-% of spindelsnelheid-% wil bedienen.
Opzich is het geen drama; je begint de CNC-freesklus door de voeding-% op 0 te draaien, drukt op start, en voert langzaam op. Op dat moment heb je geen XYZ nodig. Andersom ook, als je met het handwiel aan het positioneren bent heb je geen voeding-% nodig.
Maar toch had ik de overrides liever als los knopje.

Verder weet ik zo gauw geen COTS alternatief eigenlijk. Als je zelf gaat bouwen kun je je met een Pokeys in het kastje helemaal uitleven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door HD13 »

@Heitec,
Zit even naar je schema te kijken en ben niet thuis in MAHO machines maar wel in schema's.
Wat met opvalt is dat 6T1 klemmen 1, 2, 3, via een omkeerschakeling een trafo voeden die 3x 90V geeft.
Waarvoor dient dit ?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Retrofit Maho MH400E -> Linux CNC

Bericht door javanree »

Markus schreef: 22 okt 2019 10:56This Old Tony is ook met een retrofit project bezig op youtube
De 400P en 400E zijn totaal verschillende beestjes, elektrisch en mechanisch... die twee retrofits kun je bijna niet vergelijken.
Plaats reactie