CamBam Tutorial 2½D

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je kunt in CamBam een rechthoek tekenen, iets groter dan het vlak dat je wilt affrezen, ( freesdiameter rondom uit laten steken, dus bij een frees van 6 mm, de rechthoek 12 mm langer en breder houden).

Dan maak je daar een Pocket MOp mee, en voor de diepte geef je aan wat je eraf wilt frezen.. da's alles.. :)
afhankelijk van de hoeveelheid materiaal die eraf moet ( dikte ) kun je het in een keer wegfrezen, of in meerdere laagjes..
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Swets »

kan je met CamBam ook 3d frezen? je kan wel een 3dmax file inlezen?

is daar ook een tutorial ergens over te vinden?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Ja!.. dat kan.. 3DS , en in CamBam Plus ook STL, Tutorial?.. moet ik vandeweek nog even maken.. maar die functionaliteit is behoorlijk verbeterd de afgelopen periode...
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Swets »

mooi.... dan ga ik me nu ook maar eens echt in CamBam verdiepen.....
zeker omdat ik vrij aardig met 3dmax om kan gaan....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hopelijk vind ik de komende dagen tijd om een Tutorial in mekaar te flanzen..de komende dagen ga ik ook nog het nodige aan de Beagle doen, dus heb ik alle tijd ( en een goede reden ) om weer van alles te testen.. :)
Dolomite
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jul 2007 00:05

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Dolomite »

Door een verhuizing ligt het werk aan mijn machine nu even stil, maar om het gevoel te houden kijk ik hier nog wel eens rond. Zolas ik hier over Cambam, het 3D werk met een .stl ziet er leuk uit. Gister ook even zitten spelen. Eerst een vorm gemaakt in Inventor, opgeslagen als .stl, ingelezen in Cambam en er een frees op los gelaten. Vervolgens 'Generate toolpath' en de G-code was klaar.

Afbeelding

Ik heb een freesdiameter van 3 opgegeven. Maar ik vroeg me nog af hoe je nu aangeeft of je een vingerfrees gebruikt of juist een bolletje met een radius van x. Ik kan me voorstel dan een bolle frees een mooier resulaat geeft, maar dat is iets voor later.
Het resultaat ziet er in Axis zo uit:

Afbeelding

Axis is het bedienings programma van EMC Linux, wat ik bij mijn machine ga gebruiken.
O, was ik maar Max Havelaar,
Dan stond altijd mijn koffie klaar!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k weet het niet uit mijn hoofd, maar volgens mij zit er in de Property grid van de 3d MOp een keuze mogelijkheid voor "ball-nose" of end mill.. daar kun je het mee instellen..
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Joost »

Nu mijn machine ook operationeel is, maar eens wat geprobeerd met Rhino3d en Cambam.

Een simpelle 'taster' die straks de mogelijke hoogteverschillen van pcb's moet volgen:
Afbeelding
Zo gemaakt in Rhino. Geëxporteerd als RAW en geimporteerd in Cambam

Afbeelding
Dan krijg je dit.

Dan met Bas relief het toolpath genereren:
Afbeelding

Die maakt er een boel op- en neergaande horizontale lijntjes van met verschillende hoogte:
Afbeelding

Ook de rondjes bestaan nou uit 'rechte stukjes'
Afbeelding

Kan dit laatste niet anders? Ik zou het liefst willen dat de frees rond de vormen langs gaat.

Kan dit in Cambam, of moet ik daarvoor in Rhino een boel doorsnedes bepalen van de ronde gedeeltes?

Ben overigens best tevreden over het resultaat na ruim een half uur. (slagen van 0.1mm) :mrgreen:
Afbeelding
Moet volgens mij strakker kunnen, als de frees de vormen volgt.

Ik vind het overigens ook niet geheel relaxed dat de frees in 1 keer 9mm het materiaal in duikt. Dit is voor de test met roofmate niet echt een ramp, maar straks in pvc gaat dat natuurlijk fout.
LinuxCNC user
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

Joost schreef:Nu mijn machine ook operationeel is, maar eens wat geprobeerd met Rhino3d en Cambam.

Ook de rondjes bestaan nou uit 'rechte stukjes'
Afbeelding

Kan dit laatste niet anders? Ik zou het liefst willen dat de frees rond de vormen langs gaat.

Kan dit in Cambam, of moet ik daarvoor in Rhino een boel doorsnedes bepalen van de ronde gedeeltes?


Ik vind het overigens ook niet geheel relaxed dat de frees in 1 keer 9mm het materiaal in duikt. Dit is voor de test met roofmate niet echt een ramp, maar straks in pvc gaat dat natuurlijk fout.
Die rechte stukjes ontstaan door je Stepover waarden, hoe kleiner, hoe gladder je werkstuk, maar dat gaat ook meer tijd kosten..
CamBam gebruikt een "waterlining" strategy, 't onderdeel wordt lijntje voor lijntje afgescand, en daar worden de toolpaths op gegenereerd.. wil je je features als features bewerken, dan moet je met veel duurdere software aan de slag zoals Edgecam..

dat de Frees in een keer je werk induikt.. da's je eigen schuld.. :)

als je de Multiple pass increment op een leuke snedediepte insteld, en dan ook de roughing clearance op een leuke waarde zet, dan krijg je een mooi dun schilletje om je werk, pelt ie em laagje voor laagje uit, en kun je em met een kleinere stepover en roughing clearance 0 even napoetsen..

easy as pie..
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Joost »

Hallo Arie, bedankt voor je reactie en je handige tutorial.

Zowel de Multiple pass increment en de roughing clearance hebben geen enkele invloed op de gegenereerde toolpads als ik Bas relief gebruik.

Ik heb nu de simpele vormen op de manier zoals deze turorial begint gedaan, dit gaat prima. Nu nog de 3 kegeltjes.
LinuxCNC user
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arian »

Ik heb een vraag over CamBam,ik werk met mach,ik ben bezig met een 4e as kan cambam ook een 4e aan stuuren.


Arian
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Barcosmurf »

Is er al een uitvoerige tutorial van cambam, want ik ben al even aan het stoeien met windows en CamBam en CamBam plus, maar zit even vast bij het maken van een pocket van de simpele vorm zoals in de bijlage.
De onderste lukt maar de bovenste wil niet en ik weet niet waarom en de éne is een kopie van de andere gespiegeld.

niet toegestaan een cb file te uploaden, vandaar .rar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Barcosmurf »

Is het iemand al gelukt dat CAMBAM code geeft voor pocket_3 en zoja met welke versie?

Want ik zou graag willen weten of het aan mij ligt of dat CAMBAM gewoon niet overweg kan met bepaalde vormen in 2D. Het is dan ook handig te weten waarom.
Pocket 2 gaat wel, maar als ik deze spiegel (in CAD) of 180 graden roteer (in CAMBAM) dan krijg ik geen code meer.

Hoe maak je een helix coil pocket in CAMBAM om boorgaten te frezen?

Wil
EMC2 gebruiker
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Joost »

Met de drill functie, en niet met de pocketfunctie (zoals je zou verwachten).

Zet een punt neer in het centrum van het gat. Sellecteer dit punt en voeg een Drill bewerking toe. Hier kan je de diameter van het gat aangeven en de manier waarop het geboord/gefreesd moet worden.
LinuxCNC user
Plaats reactie