CamBam Tutorial 2½D

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. Gaat ie dan hè.. buckle up dorothy.. Kansas is goin' bye-bye :lol:

Afbeelding

Eerst maar eens de DXF in A9Cad geladen en met Move het midden van de onderste lijn op X0, Y0 gemieterd.. Hatsieklatsie..

Afbeelding

Vervolgens een rechthoekje eromheen gekliederd, en een paar dwarsstukjes.. die laten we staan, zodat het onderdeel straks aan 4 dammetjes of "Tabs" in de plaat blijft zitten.. Holladieee

Afbeelding

Dan... blokwitteren we er een verticale lijn ergens naast.. waar?.. maakt niet uit.. "ergens" da's nauwkeurig genoeg, zolang we em niet deleten..
't hele zwikkie gespiegeld, en het origineel laten staan..

Afbeelding

Dan knipselen we alles d'r uit wat we niet nodig hebben voor de dammetjes...

Afbeelding

en we maken een nieuwe layer aan, waar we dat "kerkraam" op parkeren, dat maakt het straks makkelijker om 't zooitje apart te selecteren

Afbeelding

dan spiegelen we de hele mik terug op zijn ouwe plekkie.. dit keer laten de het origineel niet staan, hebben we niet nodig.. ( als't werk symmetrisch is, dan kunnen we de zooi ook "moven".. )

Afbeelding

en dan... dan gaan we eindelijk CAMBAMMEN!.. YAY!
De lange horizontale rode lijn en de verticale groene lijn zijn de X-as en Y-as.. zo zien we dus in één oogopslag dat het werkstukje keurig op een makkelijk nulpunt ligt..

Afbeelding

dan (links in het scherm) zoeken we layer 1 op, en rechtsklikken.. Hide.. , Layer 0 zetten we active, dan CTRL-A ( alles selecteren) CTRL-P (polylines maken), CTRL-J (join polylines), Cambam vraagt nu om een tolerantie.. 0.2 is goed genoeg.. "gaatjes" tot 0.2mm worden automatisch gedicht..

Afbeelding

dan drukken we de CTRL in, en klikken op de buitenste rechthoek, en de buitenkant van het werkstukje (dan ziet het er uit als het onderstaande plaatje..

Afbeelding

en dan.. "Edit", "Regions", "Convert to region", die twee contouren zijn nu gekoppeld aan elkaar.. als je nu één van de twee aanklikt, lichten ze alletwee groen op..

Afbeelding

das leuk voor straks.. eerst gaan we hele grote gaten graven.. selecteer de beide binnencontouren, en klik op 't icoontje voor 2.5D profile bovenaan in het scherm , vul de waarden in voor dieptestap, totale diepte, voeding, freesrichting, en diameters.. rechtsklik op het icoontje in de machining tree links in het venster 't eerste en enige icoontje onder machining tot nu toe.. en kies "Generate toolpath"

Afbeelding

en dan zou het er zo uit moeten zien..

Afbeelding

dan .. eindelijk.. klikken we de buitenste contour aan.. ( de hele region dus ) en gaan weer een 2.5D profile inmekaar flanzen.. alleen gaan we maar tot 9 mm diep.. zodat er een bodempje overblijft..

Afbeelding

dan.. hide layer 0, maak layer 1 zichtbaar, maak daar wederom polylines van, join ze, en maak weer een 2.5D profile op, maar nu tot 11mm diep, en in één keer.. nu gaat ie overal door het materiaal heen, behalve op de dammetjes.. daar blijft je werk zitten.. naderhand hoef je die kleine stukjes alleen maar door te zagen, vijltje erover.. Klaar.. !

de gaten heb ik hier niet geboord.. ik kwam er achter dat je voor gaten een point moet hebben.. dus die had ik er in Cam Bam even in moeten knoeien.. 'k zal eens aan "ome" Andy vragen of ie geen Centerpoint snap kan inbouwen zodat ie bij een geselecteerde cirkel een boorcylus automatisch in het center zet.. .. maar dat laatste zal niet al te veel problemen meer opleveren denk ik..

Nog even dit.. Mocht je denken.. hee.. bij mij ziet CamBam er iets anders uit.. dat kan kloppen.. Andy heeft mij gevraagd de nieuwste release te testen.. ik heb dus niet de laatste versie van de website, maar een : deathwish release.. VERY MUCH BETA.. ik ben hier dus een "Guinnea-pig" om het jullie in de toekomst nog makkelijker te maken.. de versie die ik momenteel gebruik is dus nog nergens te downloaden..

Succes!..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 19 mei 2009 23:10, 5 keer totaal gewijzigd.
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door nonkel dw »

kan mss bij elke foto wat uitleg bij maakt al heel veel duidelijk :)
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door create »

Je was met net voor Nonkel,

Arie, die is een tutorial waar ik een stickie van ga maken!! Misschien (en ik denk dat je dat al in je hoofd had) kan je stap voor stap text erbij zetten wat je gedaan hebt! (als je daar zin in hebt)

Alvast bedankt

Create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

jongens... ik zit momenteel mijn fikke blauw te tikke.. even geduld. ik ben al bij plaatje 10.. :)
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door create »

Dacht ik al :lol: :mrgreen:

toppie Arie, het ziet er netjes uit en is al een stickie van gemaakt

create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

gekkehuis.. hij was al sticky voor ik klaar was.. :)
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Arie,

misschien een domme vraag maar waarom maak je er in A9cad al geen polylines van? In autoklad teken ik niet anders dan polylines en block's dat is achteraf veel makkelijker wijzigen als de architect of een leraar of wie dan ook weer ''eens'' iets te ''verbeteren'' heeft.

Ik heb het nog niet uitgeprobeerd aangezien op deze PC geen CAMBAM staat maar ik verwacht dat CAMBAM ook polylines uit autoklad accepteert als zijnde polylines.

Ik vindt het een mooie tutorial. super!

met vriendelijke groet,

Klaas van Gemerden
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

eerlijk gezegd weet ik niet of Cambam goed overweg kan met Autoklad polylines, en ... zeker niet onbelangrijk.. niet iedereen heeft (legaal) autoklad..

A9Cad daarentegen is volkomen gratis en legaal bovendien.. vanwege de grote overeenkomsten met Autoklad vind ik het een aanrader van de eerste orde.. en met Cambam polylines maken gaat sneller dan in autoklad.. gewoon CTRL-A CTRL-P, CTRL-J, tolerantie intikken en ENTER hameren.. klaar...

ik zou zeggen.. "Feel free to try" en deel je ervaringen hier.. :)
er zijn denk ik wel bedrijven die met CamBam heel wat dingen zouden kunnen doen.. je zou er ook een plasma snijder mee aan kunnen sturen.. en voor een bedrijf is zoiets op een middagje te bouwen bij wijze van spreken..
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door nonkel dw »

knap gemaakt

maar waarom die kader daar rond ?

Ik ga eens aan de slag gaan in cambam :D
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

nonkel dw schreef:
maar waarom die kader daar rond ?
dat kadertje.. dat hoeft natuurlijk niet.. je kunt je werk ook met luchtankers vastzetten
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door rens_factory »

hallo Arie,
bedankt voor de tutorial, ben een heel stuk wijzer geworden.
deze kan ik er mooi af en toe even bij pakken!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door Arie Kabaalstra »

rens_factory schreef:hallo Arie,
bedankt voor de tutorial, ben een heel stuk wijzer geworden.
deze kan ik er mooi af en toe even bij pakken!
Dan heb jij in elk geval de moeite genomen om 't hele stuk door te lezen.. blijkbaar kan dat niet van iedereen gezegd worden.. :D

mogelijk komen er nog meer tutorials.. er is nog heel veel meer mogelijk met CamBam dan ik momenteel weet...
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door rens_factory »

ik zal het nog sterker vertellen, ik heb het 2x gelezen haha.
maar als je meer van dit soort tutorials maakt, ikzelf zal er erg blij mee zijn.
ook de basis sneltoetsen die leer je met zo'n tutorial ook mooi in het werk.

maar ik zal nu aan het werk.. ik heb nog geen pauze :oops:
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: CamBam Tutorial 2½D

Bericht door create »

Zeker Arie,

Dit is een verrijking voor het forum, dank je voor je inzet. Namens cnczone.nl

gr Create
Plaats reactie