CamBam Tutorial 3D STL
Moderator: Moderators
Re: CamBam Tutorial 3D STL
dat van 2 1/2 zou idd goed kunnen maar het is nu voornamelijk om te "leren" en wat mij wel makkelijk leek is dat er nu gelijk radiusen aan de randen gefreesd worden
ga me nu weer even bezig houden met het 2 1/2 d verhaal :)
ga me nu weer even bezig houden met het 2 1/2 d verhaal :)
same same but diffrent
Re: CamBam Tutorial 3D STL
ben niet helemaal zeker van me zelf
ik probeer het volgende alszijnde een test te maken
ik heb bij cambam op gegeven dat er 0.2 moet blijven staan en voor gefreesd moet worden met een 6 m/m frees
en in de tweede pass moet er een 3 m/m frees gebbruikt worden
maar het lijkt er op dat als mach3 aan de 2 de pass begint dat hij weer op de z as op 0.00 begint dus er wordt een hele tijd lucht gefreesd klopt dit ?
bijlage mijn cambam filtje
ik probeer het volgende alszijnde een test te maken
ik heb bij cambam op gegeven dat er 0.2 moet blijven staan en voor gefreesd moet worden met een 6 m/m frees
en in de tweede pass moet er een 3 m/m frees gebbruikt worden
maar het lijkt er op dat als mach3 aan de 2 de pass begint dat hij weer op de z as op 0.00 begint dus er wordt een hele tijd lucht gefreesd klopt dit ?
bijlage mijn cambam filtje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
same same but diffrent
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13526
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: CamBam Tutorial 3D STL
ja, dit klopt zolang je je Multiple Pass increment op 1 laat staan.. als je die op 0 zet in 3D-surf(2), dan gaat ie in één keer op diepte en pelt ie de boel netjes na
voor de rest heb je alles keurig ingesteld staan..
voor de rest heb je alles keurig ingesteld staan..
Re: CamBam Tutorial 3D STL
Handige Tutorial Arie! Met een beetje spelen kom je er prima uit :)
Waar ik echter niet uitkom is het volgende: hoe beperk ik de vertikale snelheid waarmee de frees het materiaal in duikt?
De plunge speed wordt alleen gebruikt bij het aansnijden van een nieuwe hoogte, niet bij verticale bewegingen het materiaal in...
Stel je wil een voorwerp uitfrezen dan vereenvoudigd kan worden voorgesteld door een vierkant blokje (dat is het dus niet helemaal anders zou je de 3D profile kiezen). De frees duikt nu met de plungespeed het materiaal in, so far so good. De frees beweegt richting de rand van het blokje en gaat daar keurig omhoog en beweegt met de snijsnelheid over het blokje, prima! Vervolgens wordt de frees met snijsnelheid in de negatieve Z richting het materiaal in geduwd!!! Het is geen boor! Is hier een oplossing voor?
Ik beperk nu de snijsnelheid, maar dan duurt het zo lang en ik produceer stof...
Waar ik echter niet uitkom is het volgende: hoe beperk ik de vertikale snelheid waarmee de frees het materiaal in duikt?
De plunge speed wordt alleen gebruikt bij het aansnijden van een nieuwe hoogte, niet bij verticale bewegingen het materiaal in...
Stel je wil een voorwerp uitfrezen dan vereenvoudigd kan worden voorgesteld door een vierkant blokje (dat is het dus niet helemaal anders zou je de 3D profile kiezen). De frees duikt nu met de plungespeed het materiaal in, so far so good. De frees beweegt richting de rand van het blokje en gaat daar keurig omhoog en beweegt met de snijsnelheid over het blokje, prima! Vervolgens wordt de frees met snijsnelheid in de negatieve Z richting het materiaal in geduwd!!! Het is geen boor! Is hier een oplossing voor?
Ik beperk nu de snijsnelheid, maar dan duurt het zo lang en ik produceer stof...
LinuxCNC user
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13526
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: CamBam Tutorial 3D STL
dat is geloof ik niet in te stellen, maar dat hoeft geen probleem te zijn, je moet er eigenlijk voor zorgen dat je eerste snede geen steile stukken bevat..
de volgende sneden hebben dan geen vol materiaal voor de frees staan, en dan gaat het wel...
Bij de nieuwe 3D MOp is dat probleem helemaal niet meer aan de orde, die werkt met "Waterlining" strategie, dus gaat ie maar 1 keer naar een Z-niveau, en blijft daar zolang ie bezig is om alles op die hoogte weg te snijden..
de volgende sneden hebben dan geen vol materiaal voor de frees staan, en dan gaat het wel...
Bij de nieuwe 3D MOp is dat probleem helemaal niet meer aan de orde, die werkt met "Waterlining" strategie, dus gaat ie maar 1 keer naar een Z-niveau, en blijft daar zolang ie bezig is om alles op die hoogte weg te snijden..
Re: CamBam Tutorial 3D STL
Bedankt voor je reactie.
De waterline methode krijg ik niet aan de praat als ik een m.b.v. de bounding box slechts een gedeelte van het object wil uitfrezen (bijvoorbeeld de helft van het blokje). ik krijg dan een chaotische spagetti van freespaden..., zelfs buiten de bounding box. Doe ik iets verkeerd of werkt de waterline methode gewoon niet op gedeeltes van een 3d object?
Is daar een methode voor?Arie Kabaalstra schreef:dat is geloof ik niet in te stellen, maar dat hoeft geen probleem te zijn, je moet er eigenlijk voor zorgen dat je eerste snede geen steile stukken bevat..
De waterline methode krijg ik niet aan de praat als ik een m.b.v. de bounding box slechts een gedeelte van het object wil uitfrezen (bijvoorbeeld de helft van het blokje). ik krijg dan een chaotische spagetti van freespaden..., zelfs buiten de bounding box. Doe ik iets verkeerd of werkt de waterline methode gewoon niet op gedeeltes van een 3d object?
LinuxCNC user
Re: CamBam Tutorial 3D STL
Ik zat er nog eens over na te denken.. dit geldt toch niet alleen voor de eerste snede? Aangezien de snijdiepte steeds met de depth increment vergroot wordt zal je met een beweging in de negatieve Z richting steeds op snijsnelheid boren...Arie Kabaalstra schreef:je moet er eigenlijk voor zorgen dat je eerste snede geen steile stukken bevat..
LinuxCNC user
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13526
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: CamBam Tutorial 3D STL
met de eerste snede, bedoel ik dan ook de eerste snede per laag, dus als je langs de X-as freest, dan moeten de eerste en laatste snede liefst zo min mogelijk verticale sneden bevatten, omdat ie de eerste snede vol materiaal pakt..
eigenlijk zou ie de eerste snede van elke laag met een gereduceerde voeding moeten lopen... maar dat zit er (nog) niet in...
eigenlijk zou ie de eerste snede van elke laag met een gereduceerde voeding moeten lopen... maar dat zit er (nog) niet in...
Re: CamBam Tutorial 3D STL
Ja precies, duidelijk. Jammer dat dat er nog niet inzit.
Die waterline functie, hoort die te werken in combinatie met een bounding box die het object opdeelt?
Die waterline functie, hoort die te werken in combinatie met een bounding box die het object opdeelt?
LinuxCNC user
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13526
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: CamBam Tutorial 3D STL
niet persé, als je geen bounding box maakt, dan pakt ie geloof ik by default de object extrema's
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 17 sep 2009 09:51
Re: CamBam Tutorial 3D STL
ik heb een moeilijke vraag over cambam. Ik heb een windmolenwiek. Ik wil deze in 2x frezen, dus eerst de bovenkant, dan de onderkant. Maar aangezien het een gedraaide wiek is, moet hij aan de ene kant tot de helft frezen, en zo gedraaid tot ongeveer 3/4. Maar nu is het probleem, als ik zegt dat hij tot 3/4 moet frezen, gaat hij overal tot 3/4 frezen. Hij gaat dus zeg maar de onderkant van een voetbal frezen, oftewel, hij gaat door zijn eigen werkstuk frezen om de onderkant mooi te maken. Bij een voetbal is het makkelijk, als die 8 cm is kan je de diepte op 4 instellen. dan omdraaien en de ander 4 cm frezen. Maar mijn "kant1" en "kant2" varieren van de helft naar 3/4. Kan ik ergens instellen dat hij verticaal niet kleiner mag gaan? Ik hoop dat jullie t snappen
Gr Hans
Gr Hans
Re: CamBam Tutorial 3D STL
Jeetje, super om dit plotseling te ontdekken, mooi man!
Maar even een vraagje, als ik het goed zie is dit geen naca profiel maar een combinatie van een eliptische boog voorop en een cirkelboog achter?
Ik zou dolgraag weten hoe je een naca profiel in alibre krijgt.
Maar even een vraagje, als ik het goed zie is dit geen naca profiel maar een combinatie van een eliptische boog voorop en een cirkelboog achter?
Ik zou dolgraag weten hoe je een naca profiel in alibre krijgt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13526
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: CamBam Tutorial 3D STL
Je bedoelt het Roer wat ik getekend heb voor het model?..
als je weet hoe de geometrie van de door jou beoogde vorm is opgebouwd, dan kun je em tekenen ook..
als je weet hoe de geometrie van de door jou beoogde vorm is opgebouwd, dan kun je em tekenen ook..
Re: CamBam Tutorial 3D STL
Nou, eh, een naca coordinatenset is natuurlijk best te vinden/te genereren. Maar hoe krijg je die in Alibre?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481