enig uitleg nodig voor Cambam

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

enig uitleg nodig voor Cambam

Bericht door bertus1945 »

Hallo
Ik ben van plan om totaal over te gaan naar CAMBAM, maar heb er een paar vragen over.
normaal doe ik in aspire job setup geef ik de maat van plaatje waar ik mee werk op 280x350mm
dan doe ik OFFSET selected vectors ,om de gaatje 0.2mm groter te maken.
daarna doe ik nesting.
dan krijg ik een aantal sheets van het project.
mijn vraag hoe werkt dat in cambam ,en kan het daar wel mee???
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: enig uitleg nodig voor Cambam

Bericht door rkr »

het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt, maar als je gaten freest, moet je de freesdiameter en het gat diameter ingeven.
het gatdiameter is natuurlijk makkelijk aan te passen.


is het de bedoeling om een pocket of een contour aan te passen, dan kan dat het snelst met de " rouging clearance " dan hou je de frees een bepaalde afstand ten opzichte van de getekende lijn, je kunt hier ook negatieve waardes ingeven om een gat te groot te maken
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: enig uitleg nodig voor Cambam

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je de diameter van de frees 0.2mm (diameter) kleiner opgeeft dan ie in werkelijkheid is, zal er overal dus 0.1 mm meer materiaal weggehaald worden, en de gaten worden dan ook 0.2mm groter. ( radiussen en diameter weet je wel )

Dus als je de specifieke benamingen voor offset en toeslag niet weet, kun je het altijd met de frees informatie oplossen.

Uitproberen, met een simpel vierkantje en rondje kan nooit kwaad, dan vul je voor de waarden waarvan je wilt weten wat ze doen gewoon een beetje ruim getal in ( 0.5mm of 1mm ) zodat je het effect ervan wel kunt meten.
En als je het zelf op die manier hebt uitgevogeld, vergeet je het ook nooit meer.
( rondjes en vierkantjes kun je nl. makkelijk nameten, bij moeilijke figuurtjes is dat lastiger )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: enig uitleg nodig voor Cambam

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je de diameter van de frees 0.2mm (diameter) kleiner opgeeft dan ie in werkelijkheid is, zal er overal dus 0.1 mm meer materiaal weggehaald worden, en de gaten worden dan ook 0.2mm groter. ( radiussen en diameter weet je wel )
in CamBam stel je dat in met Roughing Clearance, als je em negatief zet.. dan wordt het gat groter.. (''t is dan wel in Radius gemeten)

hetzelfde grapje werkt met het ondermaats frezen van buitencontouren(tappen en zo) negatieve Roughing clearance, en hij haalt dat stukje er extra af..
Plaats reactie