volgorde frezen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: volgorde frezen

Bericht door serum »

Klinkt goed, die hoekstrategie. Estlcam doet alleen een vooraf ingestelde diameter, met een instelbare overstep en daarnaast danst de Z nog een bepaalde (instelbare) offset op en neer om verkleven op de onderkant van de frees te voorkomen. Het klinkt mij inderdaad ook als muziek in de oren, die constante belasting van de frees. Het kan echt een heel stuk dieper dan je (ik) gewend was.. (geldt ook voor adaptive clearing in bv Fusion 360) Deed ik eerst met de BF20 heel verlegen 2.5mm diepte per keer max icm een 8mm vhm freesje, dit gaat nu zonder knipperen door 15mm ineens, en de machine loopt er een stuk prettiger op.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. ik heb gisteren getest met 5 mm dik Alu, met een 6 mm 3snijder.. gewoon in een keer volle diepte.. en ik merkte dat ik met 0.1mm stepover nog aan de zuinige kant zat.. mijn machine haalde 1600mm/min met die strategie.. en da's dik 5 keer zo snel als ik normaal loop.. omdat de frees tijd en ruimte krijgt om zijn spanen te lossen.. dat is een tweede voordeel van Trochoïdaal frezen.. constante aangrijphoek heeft het in de huidige uitvoering nog niet. maar je kunt wel een inschatting maken van de hoek, als je weet hoe groot de boogradius is.. dat is momenteel nog een vaste waarde, x keer freesdiameter bij Profiling.. dus daar kun je wel een sommetje op loslaten.. vooral voor Titanium is dat wel lekker.. ook het spiraal-inlopen werkt geweldig met deze nieuw MOp..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »



Ik heb het even getest.. en er even een filmpje van gemaakt..
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: volgorde frezen

Bericht door arjancnc »

Het lijkt alsof er telkens in hele kleine bewegingen hapjes worden genomen. Waarom blijft het gereedschap niet wat langer in contact met het materiaal?
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.. dat lijkt niet zo.. dat is zo.. wat is de vraag?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef:Nee.. dat lijkt niet zo.. dat is zo.. wat is de vraag?
Waarom blijft het gereedschap niet wat langer in contact met het materiaal?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: volgorde frezen

Bericht door benkr »

Daar gaat het nu juist om denk ik, tegen dat het warm wordt en gaat plakken is de frees al weer los van het materiaal.
Goede spaanafvoer en koeling, mag daarom allemaal wat meer gedurende die korte tijd.
Zou je de frees dit continu laten doen dan wordt het warm (niet alleen de spanen maar ook zowel het materiaal als de frees) en loopt de frees vol.

Maar dat was ook mijn eerste gedachte, waarom niet gewoon vol gas doorgaan?
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door karangetang »

Nu vraag ik mij af maakt de machine nu niet veel meer beweeg kilometers om een resultaat te behalen vergeleken met confesioneel ...gaat dan je machine niet meer slijten en kost het niet mer energie de die tafel (weegt toch ok wel iets) kontinu heen en weer e bewegen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gaat nu iedereen ineens twijfelen aan HSM?..of snapt nog niet iedereen wat hier de bedoeling is?..

in plaats van "diep"graven. ga je met een veelvoud van de "normale" voedingssnelheid met dunne sneden door het materiaal.. maar wel in één keer op volle diepte..

gevolg, de hitte gaat alleen in je spanen zitten.. frees blijft langer scherp, bewerkingstijd loopt significant terug.
de extra "kWh's die je trekt?.. dikke boeie.. slijtag van de machine?.. "mot ie maar tege kenne, anders hat ie geen masjien motte worre"..

Even ter vergelijk... de "oude manier" zou zijn , met een kleine overmaat op de contour in laagjes naar diepte, en dan op volle diepte "Napoetsen".. dat napoetsen.. daar lijdt de frees niet echt onder.. dunne snede, maar.. na een paar producten is het onderste stukkie van je frees inmiddels naar god, en dat terwijl de rest nog wel scherp is.. een frees moeten wisselen, omdat de onderste millimeter versleten is, is net zoiets als een potlood wegflikkeren als de punt afbreekt..

ga je nu gewoon in één keer op volle diepte, hoge voeding, constante spaandikte, en die spaandikte niet te hoog kiezen.. dan kun je veel harder lopen.. de goede Cam Software houdt er dan zelfs rekening mee dat de stepover bij radii waar de frees aan de buitenkant loopt, aanmerkelijk dieper kunnen.. omdat gerekend wordt met de "aangrijphoek" van de frees.
Als je een aangrijphoek van 45° hebt, dan heb je een stepover van 14.6% ( even snel uit het hoofd.. 45°, rekenen even met de eenheidscirkel.. radius 1.. dan is het snijpunt in de X as van een lijn die de cirkel snijdt volgens functie X=y gelegen op x 0.707 ( zijnde een half wortel 2.. er blijft dus (als je in rechte lijn snijdt.. ongeveer een kleine 0.3 x r over, en dat is je stepover.. 0.29nogwat dus. op de radius.. is 0.14nogwat op de diameter..

Teken em maar eens in een Cad-pakket.. en ga maar eens kijken wat er gebeurt als je cirkels trekt tangentiaal aan de diameter van de frees, en de lijn van 45° snijdend..
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: volgorde frezen

Bericht door keesfrees »

Ik gebruik een dergelijke methode ook, maar dan teken ik 'm zelf als center lijn.

. . . in stukjes weg te "eten" :
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=3 ... 56#p128329
Laatst gewijzigd door keesfrees op 20 mar 2017 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: volgorde frezen

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:Gaat nu iedereen ineens twijfelen aan HSM?..of snapt nog niet iedereen wat hier de bedoeling is?..
Jawel, maar er zit een verschil tussen kleine aangrijpingshoek met het materiaal en 80% van de tijd lucht frezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef:
Arie Kabaalstra schreef:Gaat nu iedereen ineens twijfelen aan HSM?..of snapt nog niet iedereen wat hier de bedoeling is?..
Jawel, maar er zit een verschil tussen kleine aangrijpingshoek met het materiaal en 80% van de tijd lucht frezen.
Maar da's weer een gevolg van de vorm van het werkstuk.. 'k zal ook zeker niet beweren dat de HSM generator in CamBam optimaal is.. verre van, maar 't is een goed begin.

Verder.. heb ik er voor gekozen om Cutting Direction op Climb te zetten, en niet op "Mixed", dat scheelt ook..
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door Tiny »

tijd voor vergelijking tussen Inventor HSM en Cambam ??
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door andrefc101 »

Tiny schreef:tijd voor vergelijking tussen Inventor HSM en Cambam ??
Ik ben benieuwd!
Plaats reactie