volgorde frezen

Moderator: Moderators

rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

volgorde frezen

Bericht door rba » 09 aug 2016 09:14

Vorige week heb ik de licentie voor CamBam aangeschaft. Werkt mooi allemaal, alleen vraag ik me af of het ook anders kan. Wat ik bedoel is dat als je bijvoorbeeld een pocket freest dit altijd laagje voor laagje gaat. Dit duurt meestal vrij lang en je gebruikt alleen het puntje van je frees. Wat ik wil en wat ik ook vaak in filmpjes zie is eerst een gat frezen tot op de gewenste diepte en vanuit dit gat de pocket verder uitfrezen.
Is dit mogelijk in CamBam?

Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1002
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door ruudpg » 09 aug 2016 13:07

Wat je bedoeld is volgens mij ook terug te zien of filmpjes van Niels zoek maar eens op "Project Phalanx".
Ik kan zo snel even niet op de naam komen van dit type toolpaden, maar volgens mij gebruikt hij Fusion360 software om dat te doen, naar mijn weten zitten dit soort toolpaden (nog) niet in CamBam. Bedenk ook dat je hiervoor wel een uiterst stabiele machine nodig hebt anders kan je heel snel afscheid nemen van je freesjes, tenzij je natuurlijk in schuim wilt frezen ;-)

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 9043
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door Arie Kabaalstra » 09 aug 2016 15:21

Ja.. dat zijn zogenaamde "HSM" paden.. High Speed Machining

in CamBam is dat nog niet mogelijk.. maar wat je wel kan doen.. dat komt in de buurt. is je depth step vergroten.. en je stepover kleiner zetten.. dan gaat ie ook in grote stappen naar benee, en dan "schilt" ie de boel uit.. wel opletten.. HSM Toolpaden houden een constante "aangrijphoek" aan, dat wil zeggen dat de frees nooit meer dan een bepaalde hoek in aanraking is met het materiaal, de "Stepover is niet constant, maar de aangrijphoek.. in krappe bochten wordt de stepover dus gereduceerd..

je wilt niet weten wat daar voor bak wiskunde achter zit.. maargoed.. bij Autodesk hebben ze dat voor elkaar.. en dat werkt goed.. 't is alleen dat ik veel langer bezig ben met Fusion om dat goed voor elkaar te krijgen.. en in CamBam ben ik er in een paar minuutjes mee klaar..

rkr
Donateur
Berichten: 741
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door rkr » 09 aug 2016 17:15

hier heb ik zelf ook wel eens mee lopen spelen.

maak je pocket in cambam en laat je frees in een keer omlaag plungen
kijk waar hij begint en frees daar een gat van 2 x je freesdiameter
BELANGRIJK verschuif de volgorde zodat hij eerst boort en daarna freest vraag me niet hoe ik dat weet.


scherpe hoeken zijn een probleem, ik gaf een te grote freesdiameter in ( 6mm bij een 4mm frees ) en een ROUGHING CLEARANCE van -0.9 zo blijft hij een beetje uit de hoeken maar freest wel bijna tot de rand. een keertje nafrezen en je bent klaar. bij hele scherpe hoeken laat hij teveel zitten, en gaat dit dus niet goed


ook opletten met rechthoekige pockets, dan geen gat maar een sleuf voorfrezen op de plek waar hij wil beginnen anders probeert hij meteen op volle diepte een freesje te breken, en dat gaat waarschijnlijk lukken


al met al leuk om mee te spelen, maar je moet heel goed opletten en goed je toolpaths in detail bekijken voordat je echt gaat frezen

rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door rba » 13 aug 2016 08:15

Rkr dit laatste heb ik gebrobeerd toen ik een lagerpassing gefreesd heb. Op zich werkt het mooi, alleen de afwerking was nogal ruw. En hoe frees je voor als je geen rechthoek of cirkel hebt, hoewel dat weinig voorkomt.
Zag net op youtube een filmpje waar ze bezig waren met soort van high speed milling. Het heet trochoidal milling with CamBam. Het lijkt dus toch mogelijk, maar hoe het werkt moet ik nog uitzoeken.
[url]https://m.youtube.com/watch?v=A6rXW_ukS3g/url]

rkr
Donateur
Berichten: 741
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door rkr » 13 aug 2016 08:57

ruw oppervlak is toch geen probleem? je pocket iets te klein uitfrezen en dan met 1 of meer profile bewegingen je contour opschonen. dat is toch redelijk standaard als je precies wilt werken.

voor de rest: gewoon kijken waar cambam z'n eerste freeslijntjes wil maken, en daar voorfrezen, wel goed oppassen als hij bij rare vormen meerdere keren wil "plungen"

maar ik heb er zelf ook niet zoveel mee gedaan, de benodigde tijd, en het risico op fouten waren voor mij redenen om gewoon cambam te laten doen wat hij standaard doet

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 9043
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door Arie Kabaalstra » 13 aug 2016 13:18

dat "trochoidale" verpanen met CamBam.. da's nog een kinderschoenen verhaal.. 't is meer dat je middels een scriptje boogjes op een contour kan tekenen, en die met een graveer MOp afloopt.. je ziet in het filmpje ook dat de frees heen en weer loopt.. en dus tegenlopend en meelopend freest.. da's niet de bedoeling..

Ik doe ook wel eens zoiets.. ik teken een pad, en dat kopiëer ik op mijn contour ( met offset) .. en dan laat ik elk elementje op volgorde aflopen.. betekent dus dat je je toolbanen per stuk moet tekenen.. is em eigenlijk ook niet..

ik geloof wel dat Andy Payne ermee bezig is... maar wanneer er een nieuwe versie komt?.. dat weet je niet.. tot ie er is.. :lol:

rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door rba » 28 jan 2017 15:37

Een tip voor iedereen die Cambam gebruikt: Er is nu ook een plugin ( trochomops.dll ) waarmee je twee MOPś kunt toevoegen aan Cambam. Deze genereren trochoidal toolpaths voor pockets en profiles.
Hier te downloaden: https://github.com/jkmnt/matmill/releases
Laatst gewijzigd door rba op 29 jan 2017 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 9043
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door Arie Kabaalstra » 28 jan 2017 16:51

Cool.. ga ik meteen even naar kijken.. :)

hij is wel erg vers, staat nog niet op de plugin Site..
Ik hoop dat het een standaard onderdeel wordt van Cambam. 't is nog niet helemaal uitgewerkt, maar het begin is er..

rba
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 feb 2015 11:57
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door rba » 02 feb 2017 20:35

Heeft iemand dit al geprobeerd? Zelf nog geen tijd gehad, maar ben wel benieuwd of het wat is.

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 2307
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door serum » 02 feb 2017 21:00

Niet met cambam, maar wel ervaring met trochoidaal frezen. (Estlcam) In 1 woord. Super. Was een bijzondere ervaring om mijn lichte machientje met een 10mm frees ineens 20mm diepte uit aluminium weg te vreten.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 9043
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door Arie Kabaalstra » 03 feb 2017 00:28

Ja. .ik heb er vanmorgen een testje mee gedaan. .er zitten nog wat haakjes en oogjes aan...
De radius van het trochoïdale pad is niet aan te passen zodat ie niet altijd in de hoekjes komt bij profiling

Pockets heb ik nog niet getest. .als het zover is kom ik er op terug.

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 2307
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door serum » 03 feb 2017 08:52

Maarrr. Het blijft mooi om de machine een trochoidaal dansje te zien doen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 9043
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: volgorde frezen

Bericht door Arie Kabaalstra » 03 feb 2017 11:08

Dat is het zeker.. ook het typerende geluid van een Trochoïdaal pad klinkt me als muziek in de oren..

in de Trochoïdale pocket MOp is het zo opgedeeld dat ie met zo groot mogelijke cirkels begint, en dan steeds kleiner gaat,de hoekjes in.. 'k heb het nog niet getest, maar ik verwacht dat het wel mooi gaat werken..

Wat er in mijn optiek nog aan veranderd mag worden is dat je een boogradius aan kan geven, zodat je de breedte van het freespad aan kan geven, zodat ie ook de radii mee kan nemen, maarja.. dat soort dingen schrijven.. da's een serieus bakkie programmeerwerk..

de benadering met cirkels is een versimpelde manier, maar wel een werkende..

Plaats reactie