Cambam en gat diameters

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ritmeester
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2016 17:08

Cambam en gat diameters

Bericht door Ritmeester »

Ik heb mij zojuist aangemeld op dit forum omdat ik het antwoord op mijn vraag niet kon vinden met de zoekfunctie.

Ik heb al een tijdje een X6-1500 en maak gebruik van CamBam. Ik ben bezig om een houder te maken voor een camera en in dit geval frees ik dit uit een plexiglasplaat van 10mm dik.

In dit plaatje zitten vijf gaten van 8.2mm en 6.1mm, deze gaan er dwars doorheen voor stelbouten. Ik heb dit plaatje gemaakt in SolidWorks en maak een Cam file aan met CamBam.

Ik heb problemen met de gat diameters. Ik heb een gat getekend met een doorsnede van 6.1mm en heb een frees (end mill) van 6mm. In CamBam stel ik dit ook zo in. Helaas vertikt CamBam het toolpath te maken voor dit gat. Pas als ik een frees van 5mm instel dan gaat CamBam wel een toolpath maken. De gaten van 8.1mm zijn allemaal een paar tiende kleiner dan getekend na het frezen. (frees 6mm end mill)

CamBam geeft de juiste gat diameters aan, dus aan de maat. Zowel bij Profile en bij Pocket krijg ik niet voor elkaar dat er een gat gefreesd wordt van 6.1mm met een frees van 6mm.

Het zal vast een instelling zijn, maar ik weet niet waar te zoeken. Iemand die mij verheldering kan geven?
I love it when a plan comes together !
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cambam en gat diameters

Bericht door Arie Kabaalstra »

Klopt.. een Frees 6 gaat niet in een gat 6.1... maar.. gebruik je de drill MOp.. dan gaat het wel.. kies spiral drill en hij "wokkelt" em zo uit..

je kunt natuurlijk ook een freesje van 4 pakken.. dan kun je alles met Pocket MOps doen..

als de boel niet op maat is.. bewerk eerst voor.. stel een roughing clearance in van een paar tiende, en meet wat je krijgt.. dan weet je de afwijking, die verreken je en dan maak je het nabewerk programma..
Ritmeester
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2016 17:08

Re: Cambam en gat diameters

Bericht door Ritmeester »

Bedankt voor het antwoord. Het lijkt te werken met een Drill MOp maar toch doe ik er voor de zekerheid een screenshot bij (van de Drill MOp) qua instellingen die ik nu heb. Ik heb hier graag commentaar op als iets niet goed staat.
Arie Kabaalstra schreef:Klopt.. een Frees 6 gaat niet in een gat 6.1...
Dit snap ik nog niet waarom je met een frees van 6mm geen gat kunt frezen van 6.1 mm. Dit zal wel iets technisch zijn maar ik snap de logica "nog" niet. De frees kan toch een gat maken wat groter is dan de frees? Ook al is dit maar een 0.1mm. De freesbank die ik heb zou stappen van 0.05mm moeten kunnen doen.

EDIT: Screenshot is van DRILL MOp

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ritmeester op 17 mei 2016 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
I love it when a plan comes together !
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Cambam en gat diameters

Bericht door FSSF »

Kan prima als je gebruik maakt van de ''pocket'' bewerking i.p.v. de ''profile'' bewerking. Wel zorgen voor een goede spaanafvoer.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Cambam en gat diameters

Bericht door Flupke85 »

Je hole diameter staat op 0
Heb je nu profile, pocket of drill aangeklikt?

Edit: welkom trouwens!
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Cambam en gat diameters

Bericht door Floppy »

Je "Target Depth" staat op 10mm dat moet -10mm (negatief) zijn.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Cambam en gat diameters

Bericht door Flupke85 »

Dat was inderdaad mijn volgende opmerking... Maar als hij Drill heeft geselcteerd, dan zegt CamBam dat de target dept lager moet liggen dan de stock surface. Bij een profile of pocket hoeft er geen - voor
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Cambam en gat diameters

Bericht door Floppy »

Nou, bij mij krijg ik toch een foutmelding bij een pocket of een profile als ik "generate toolpath" aanklik.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Cambam en gat diameters

Bericht door Flupke85 »

Is dat zo? Ik nul altijd bovenop mn werkstuk, dus mijn stock surface staat altijd op 0 (behalve als ik 3d profiles doe) en de clearance op 3 ofzo. Als ik dan 10 diep moet in stappen van 2,5 bijvoorbeeld vul ik bij depth increment 2.5 in, en bij target depth 10. Dat slikt hij altijd... Tenzij ik gaten boor via de drill functie, dan moet ik een - voor de target depth zetten
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Cambam en gat diameters

Bericht door Floppy »

Je kunt wel doorgaan want CamBam corrigeert dat voor je:
11948
Ritmeester
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2016 17:08

Re: Cambam en gat diameters

Bericht door Ritmeester »

Bedankt voor alle antwoorden, hier ben ik blij mee en heb weer wat opgestoken.

Ik denk dat ik er uit ben. Ik heb een test plaatje (plexiglas) gemaakt om het een en ander uit te zoeken.

CamBam Profile: gat van 6.1mm met een frees van 6mm Gaat niet goed en freest helemaal niets.
CamBam Pocket: gat van 6.1mm met een frees van 6mm gaat goed.
CamBam Drill: gat van 6.1mm met een frees van 6mm gaat goed.

Bij Drill moet je inderdaad een negatieve diepte (Target Depth) aangeven. (b.v: -7) en een Hole Diameter.

Ik heb ook een uitsparing gefreesd ter dikte van de frees. De frees van 6mm freest 5.95mm, dus hierin zou mijn maatverschil kunnen zitten.

Wat mij trouwens opvalt is dat de freesbank in spiegelschrift freest ten opzichte van de Yas. In de Table Display van Mach3 ziet alles uit goed uit en precies zoals ik getekend heb.

Voorbeeld: (Uitsparing en een gat)
In tekening en Table Display van Mach3: | o
Het uiteindelijke werkstuk: o | Dus net andersom.

Mocht iemand een idee hebben voor dit probleem dan hoor ik dat graag.
I love it when a plan comes together !
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Cambam en gat diameters

Bericht door Flupke85 »

Als je voor je frees staat en je bediend de pijltjes toetsen... Gaat de frees dan ook de kant op van het pijltje?
Ritmeester
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2016 17:08

Re: Cambam en gat diameters

Bericht door Ritmeester »

Ik zal hier een ander nieuw topic over maken en dan in in het sub gedeelte Mach3. Lijkt mij beter om alles bij elkaar te houden.
I love it when a plan comes together !
Plaats reactie