Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Moderator: Moderators

Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door Trianon »

Heeft hier iemand ervaring met de Fusion 360 CAM gedeelte ?

Ik werk nu een jaartje met Fusion 360 voor CAD en CAM omdat het gratis is maar soms krijg ik de gewenste CAM programma's niet zoals ik ze wilt en moet ik de code zelf gaan aanpassen.
Voor mij werkt Fusion 360 teveel automatisch (je vult veel parameters in die niet altijd duidelijk zijn en dan krijg je G code). Het is niet altijd mogelijk om zelf beperkingen op te leggen of specifiek de te volgen lijn vast te leggen.

Ik heb echter ook een licentie voor Cubify design (de goedkope versie van Alibre) welke ik ook graag mee werk.

Daarom de vraag of ik met CamBam (en Alibre) meer of minder ga kunnen doen, uit sommige topics hier heb ik het gevoel dat CamBam veel meer eigen inbreng mogelijk maakt ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb zowel Fusion als CamBam.. 't mooie van Fusion is dat je er HSM toolbanen mee kan genereren..iets wat met CamBam (nog) niet gaat.. echter..

met Fusion kost het me gemiddeld 2 uur om een beetje goede HSM banen te genereren.. in CamBam?.. als ik een Contour laagje voor laagje "uitpel" met een Cutwidth die "materiaal overmaat+Freesdiameter" bedraagt, en een stepover van de gewenste snedediepte.. krijg ik hetzelfde.. een constante spaandikte (zolang de binnenbogen maar niet te scherp zijn)

Met Cambam heb ik een goed progje binnen een half uur..
2½D en 3D door elkaar in één programma?.. geen probleem.. Ik heb onlangs een reeks horlogekasten gefreesd voor Pellikaan Timing, Deels 2½D contourwerk, Deels 3D profiling, geen enkel probleem.. ik open 2 Vensters CamBam.. in één importeer ik het STL model, in een andere de Platte DXF aanzichten, met "Boundaries"erin getekend (dat doe ik in QCad, want dat tekent gewoon makkelijker).. met COPY-PASTE kleun ik de boundaries op het 3D model.. selecteer ze als boundary voor de 3D bewerking.. strooi er kwistig wat parameters in..en Presto!..

in het verleden heb ik middels één van de eerste versies van CamBam een 3D model van een Boeing 747-400 van 480 mm lang mee gefreesd, en dat terwijl mijn machine slechts een bereik heeft van 300 mm (tafel van 280).. opschuiven dus.. geen enkel probleem..

in het kort.. Fusion kan veel meer, maar CamBam is veel eenvoudiger, en sneller met het genereren van Code.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door DaBit »

Hmm, ik ben juist met Fusion360 CAM veel sneller dan met CamBam. Stock definieren, nulpunt goedzetten, adaptive rough, paar keer 'duplicate' of 'create derived operation' voor gaatjes/countour afwerken/bla, klaar.

Inmiddels heb ik het nog makkelijker, want dingen als aluminium uitruwen met een 17mm frees, contour nalopen met een 8mm frees, boren van 3mm gaten, etc. heb ik in een template gezet. Is toch telkens hetzelfde, en dan hoef ik alleen maar de template te selecteren en de nieuwe geometrie aan te klikken.

Of je kopieert de hele riedel bewerkingen uit een projectje dat er veel op lijkt en past aan wat er aangepast moet worden. 6mm gaatjes boren ipv 3mm, contour nalopen met een 10mm frees ipv een 4mm frees, etc.

CamBam gebruik ik nog sporadisch. Tegen de tijd dat je in Fusion bergen extra sketches aan het maken bent en het model aan het veranderen bent om die frees te dwingen om te doen wat jij wil dan kom je op het punt aan dat CB wel eens handiger is. Dat is bij mij de afgelopen 12 maanden niet meer voorgekomen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is net wat je veel gebruikt.. ik zit regelmatig met "rare vormen".. horlogekasten zijn vaak van allerlei rare vormen".. en ik heb 't in Fusion nog niet voor elkaar gekregen om de software dat te laten doen wat ik nodig had.. CamBam dan maar weer.. 5 minuten later.. Code!.. Grote groene knop drukken enz... :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef:ik zit regelmatig met "rare vormen".. horlogekasten zijn vaak van allerlei rare vormen"
zeker ook nog van titanium ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door Arie Kabaalstra »

nee.. Inconel.. is't nou lekker?.. 't maakt geen bal uit welk materiaal je je frees te vreten geeft.. als je code niet in orde is, kun je op een stuk kunststof ook een frees mollen... wat wil je nou horen?
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door Linki »

Arie Kabaalstra schreef:... wat wil je nou horen?

Titanium Arie, Titanium willen we horen!

Heb je pas 205 keer gebruikt. http://www.cnczone.nl/search.php?st=0&s ... thor_id=35
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:en ik heb 't in Fusion nog niet voor elkaar gekregen om de software dat te laten doen wat ik nodig had.. CamBam dan maar weer.. 5 minuten later.. Code!.. Grote groene knop drukken enz... :lol:
Precies, JIJ hebt dat nog niet voor elkaar gekregen. Die horlogekast van jou programmeren in CAM360 kost me hooguit een halfuurtje, en waarschijnlijk veel minder dan dat. Die tijd ben jij al voor een groot deel kwijt met DXFjes exporteren, STL exporteren, inlezen in CB, en goedzetten. Doe ik die sunburst er ook bij en programmeer ik meteen alle verschillende opspanningen. Als je me niet gelooft kom je maar langs met een USB-stick met stepje, een stopwatch om de tijd bij te houden, en een blokje titanium om ook te kunnen bewijzen dat de code goed is. Gaat een zwaar gebrek aan koffie worden vrees ik :lol:

Dat je met CamBam 'een paar' uurtjes meer ervaring hebt en daardoor vlotter daarmee overweg kan zegt niks over de kwaliteiten van CAM360 vs CamBam. Ik heb inmiddels ruim ervaring met beiden, maar op het moment dat de brondata een 3D model is vind ik dat CAM360 het kwa programmeertijd, kwaliteit van freespaden en gebruikersgemak met grote voorsprong van CamBam wint.

Daarentegen: als je brondata een niet-kloppende 2D tekening is waar je aan moet foezelen, een bestaand G-code bestand waarvan de originele tekening niet meer bestaat, of je wil even gauw een gat met een textje eronder in een frontplaatje maken, dan wint CamBam.

Nogmaals: CamBam is een wereldpakket. Maar als de normale gang van zaken 'klieder onderdeel in een 3D tekenpakket en dan door naar CAM' is dan is CB niet de handigste keuze.

En als geld of moraal geen bezwaar is: een 'echt' pakket zoals bijvoorbeeld SolidCAM maakt gehakt van beiden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door Arie Kabaalstra »

SolidCam?.. wat te denken van EdgeCam?.. ook helemaal niet gek..

't begint bij mij bij Fusion al dat de post moeite heeft met het goedzetten van de XYZ richting.. ook iets waar ik niet bij kan met mijn verstand.. waarom hebben die 3D pakketten (waaronder Fusion en Geomagic) de Y as als verticaal?.. zijn ze helemaal?.. het goed zetten van het 3D object.. nah.. 't werkt niet zo lekker als ik zou willen..

bij sommige Posts maakt dat geen moer uit in Fusion.. kun je gewoon aangeven wat je Z-as moet worden.. bij de Post die je voor EdingCNC nodig hebt.. werkt dat niet.. en da's Køt.. vind ik
Ik liep bij Fusion vast bij het uitfrezen van de holte voor de kroon in de kroonbeschermer.. een boogvormige uitstulping aan de horlogekast, waar een gleuf in gefreesd moest worden, waar de kroon in valt.. onder en boven steekt ie een klein beetje uit, aan de voorkant en zijkanten valt ie binnen de uitstulping.
Ik kon boundaries tekenen wat ik wilde.. hij pakte het hele gebied tot de Z-min.. ofwel.. hoe dan ook.. hij wilde ook de beschermers uitpellen.. en niet alleen de groef .. potdikke

Mogelijk ga ik er nog wel een keer mee spelen.. als ik meer tijd heb.. momenteel, gezien mijn handigheid met CamBam door de jaren heen.. trap ik daar inderdaad rap code uit..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:ook iets waar ik niet bij kan met mijn verstand.. waarom hebben die 3D pakketten (waaronder Fusion en Geomagic) de Y as als verticaal?.. zijn ze helemaal?..
Historisch denk ik.
Ooit had je op je scherm of papier een X en Y als horizontaal/verticaal, en daar kwam naderhand een Z bij die in/uit je scherm/papier kwam. Zoiets zal het wel zijn. Voor mij als computernerd was 'Z is omhoog' ook erg wennen :lol:
het goed zetten van het 3D object.. nah.. 't werkt niet zo lekker als ik zou willen..
Niks 3D object goedzetten... Je stock en je work coordinate system definieren. Zoals het hoort dus; als je zelf G-code klopt kies je ook een nulpunt en X/Y-as richting die je handig uitkomen.

Verder helpt het bij CAM360 ook als je de library met tooltjes een beetje accuraat vult. Dus onder andere lengte snijdeel, dikte schacht en uitsteeklengte definieren. Dan ziet het pakket dat je met een 2mm freesje met 6mm schacht geen kamer kunt maken van 30mm diep.

En voor veelgebruikte bewerkingen (bij mij begint bijna alles met een 3D adaptive rough die 0,5mm laat staan) een template maken. Al is kopieren uit een vorig werkstukje ook niet onhandig; uiteindelijk doe je toch telkens grotendeels hetzelfde.
bij sommige Posts maakt dat geen moer uit in Fusion.. kun je gewoon aangeven wat je Z-as moet worden.. bij de Post die je voor EdingCNC nodig hebt.. werkt dat niet.. en da's Køt.. vind ik
User error denk ik. Even een doosje getekend en geprobeerd voor je met eding.cps: geen enkel probleem. Heb ik wel een WCS gedefinieerd (Setup -> Work coordinate system -> Select Z-axis plane/axis and X axis); ik denk dat het daar bij jou op mis gaat.
Ik kon boundaries tekenen wat ik wilde.. hij pakte het hele gebied tot de Z-min.. ofwel.. hoe dan ook.. hij wilde ook de beschermers uitpellen.. en niet alleen de groef .. potdikke
Ik zou het moeten zien.
Mogelijk ga ik er nog wel een keer mee spelen.. als ik meer tijd heb.. momenteel, gezien mijn handigheid met CamBam door de jaren heen.. trap ik daar inderdaad rap code uit..
Niks mis mee, maar dat CamBam in jouw geval eenvoudiger en sneller is om code mee te genereren ligt niet aan de software.

EdgeCam ken ik niet. Ik heb nog ooit gespeeld met MasterCAM, een trial van SolidCAM en een visual nogwat, gewoon uit interesse. Ik kan dus moeilijk zeggen dat ik al die CAM-pakketten wel ken.
Van die drie was SolidCAM eigenlijk de enige waarvan ik zoiets had van 'ja, dit is zoals ik een CAM-pakket zou willen hebben'. Want laten we wel wezen: dat je bijvoorbeeld dingen als toerental, voeding, snedediepte, etc. op moet geven (zoals in CB en CAM360) is gewoon krom. Voer de computer de materiaaleigenschappen van het te frezen materiaal, de eigenschappen van de frees en de eigenschappen van de machine, en dat ding kan veel beter uitrekenen wat-ie waar moet doen dan welke mens dan ook. Idem voor de bewerkingen: als ik tegen die computer ook nog zeg: 'voor dit ding mag je ruwfrees 16, ruwfrees 8, afwerkfrees 8, bolkop 6, boor 6mm en een 90-graden afschuinfreesje gebruiken' dan kan dat stomme ding ook best zelf wel die hele riedel aan operaties plannen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door Arie Kabaalstra »

het grote verschil wat dat betref is dat je met Fusion zoveel in kan stellen.. en met CamBam zo weinig.. 'k heb het in CamBam ook wel dat ik mijn 3D model moet roteren.. selecteren.. roteren.. heel beperkt allemaal.. maar daardoor weet je wel heel precies wat het resultaat is van je gepiel.. :)

't zou heel goed kunnen, ergo.. ik ga er ook maar van uit.. dat ik heel veel fout doe met Fusion.. hoe komt dat?.. ik begin gewoon zoals ik verwacht dat het werkt.. als je een Manual nodig hebt.. dan deugt het niet (Steve Jobs)
Ik heb bij CamBam nog nooit de helpfiles geraadpleegd.. gewoon opstarten, gas erop.. bij EdgeCam ( heb ik cursus voor gehad.. en op de zaak uiteindelijk vooral privé gebruikt :lol: ) was het ook allemaal vrij straight forward..

misschien moet ik er inderdaad maar eens goed voor gaan zitten.. of de eerstvolgende CNC meeting mijn machines thuislaten.. en gewoon jouw lezing over Fusion bijwonen.. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: als je een Manual nodig hebt.. dan deugt het niet (Steve Jobs)
Dan zal het wel aan mij liggen dat ik zo'n tablet niet begrijp. :mrgreen:

Toch moet je van sommige heel goede systemen wel even weten hoe de menustructuur nu eigenlijk bedoeld is, en hoe er gedacht is te werken.
Dus een ( 1 A4 groot ) kleine quick start doorlezen of een tutorial volgen is soms toch wel zeer nuttig.
Als het zo simpel is dat je er direct mee aan de slag kunt, ga je je na 3 weken waarschijnlijk irriteren aan de overbodige menu's.
Arie Kabaalstra schreef:waarom hebben die 3D pakketten (waaronder Fusion en Geomagic) de Y as als verticaal?.. zijn ze helemaal?..
Er zijn ook machines die de Y-as vertikaal hebben..... Als dat je problemen zijn..... :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja... ik heb ze gezien.. maar dan is de Z-as Horizontaal.. en dat blijft de Gereedschaps as... en dus maakt het geen bal uit.. als ik mijn Beagle op zijn rug leg.. werkt alles nog het zelfde.. alleen het opspannen is anders..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Overstap Autodesk Fusion 360 naar CamBam

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:het grote verschil wat dat betref is dat je met Fusion zoveel in kan stellen.. en met CamBam zo weinig..
Ja, over het algemeen geld dat hoe veelzijdiger het gereedschap, hoe groter de inleertijd en hoe meer keuzes je in 't voren moet maken. Met een Drill Doctor kun je heel snel een boortje slijpen en hoef je je niet zo druk te maken over details. Datzelfde boortje slijpen op een volledige gereedschapsslijper vereist wat meer instelwerk.

Desalnietteplus: de architect van CAM360 zouden ze eigenlijk eens een jaartje achter een CNC-machine moeten zetten. Driekwart van die 500 invulveldjes kan die computer ook wel zelf verzinnen als je 'm gewoon vertelt wat je wil. De benodigde data zit in de solid en met de toch al aanwezige CAD-kernel is die er heel makkelijk uit te trekken.
ik begin gewoon zoals ik verwacht dat het werkt.. als je een Manual nodig hebt.. dan deugt het niet (Steve Jobs)
Tuurlijk....
Voor Paint heb ik geen instructie of handleiding nodig. Voor Solidworks, Alibre, Fusion360, etc. wel.
Als jij liever in Paint je producten ontwerpt, ga je gang. Past kwa veelzijdigheid en flexibiliteit wel weer prima bij een aaifoon, dat wel.
misschien moet ik er inderdaad maar eens goed voor gaan zitten.. of de eerstvolgende CNC meeting mijn machines thuislaten.. en gewoon jouw lezing over Fusion bijwonen.. :lol:
Oh, die opmerking over langskomen met USB-stick met stepje en blokje titanium was niet zomaar loos hoor; daar mag je gebruik van maken ook als je wil. Dan zie je CAM360, LinuxCNC, een ethanolmist en een Chinees spindeltje in actie. In het beste geval verschaft dat je nieuwe inzichten, in het slechtste geval weet je hoe het in ieder geval niet moet.

Zelfs die stopwatch mag je meenemen. Dan word er alleen meer gewerkt dan geouwehoerd, dat word even wennen voor mij :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie