Engrave in 3D

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heb je een CAMBAM bestand en een 3D model?..

Dan kunnen we daar eens een blik in werpen..

met alleen "het gaat niet goed" weten we niets tenslotte..
Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Jim Miller »

Goed idee, maar ik vraag me momenteel wel af hoe?
hier krijg ik toch maar enkel foto's toegevoegd?
(Mijn laatste foto was wel met mijn cambam instellingen)
en via wetransfer ofzo is het enkel naar een e-mailadres.
Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Jim Miller »

hals in mm3d 6maart[6607].dxf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Jim Miller »

De cnc code en mijn cambam file krijg ik niet toegevoegd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Arie Kabaalstra »

j.h.binnendijk(At)gmail.com

met WeTransfer pluk ik em wel uit de wolken.. :)

die DXF.. 'k weenie.. CamBam ziet em niet.. en in QCad kan ik em niet in 3D bekijken (Oops.. 't is een R24 DXF.. even teruggezet naar R14.. Kies bij het opslaan van DXF bestanden altijd een zo oud mogelijke versie.. de meeste programma's hebben moeite met modernere DXF's..

Ik kan em nu in CamBam ook bekijken.. en daar vraag ik me meteen af.. waarom teken je een onderdeel 9meter 20 vanaf de 0 in X en 64 CM in Y?..
tuurlijk.. het kan wel.. maar dan moet je je nulpunten op de machine daar ook zo instellen..

een STL heb ik meer aan..
Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Jim Miller »

Sorry Arie,
deze heb ik zo door gekregen van de persoon die deze gitaar wil. Voor mij was het even align in cambam. En dit kwam dan wel weer in orde.
Wel bedankt voor de tip om hem in R14 op te slaan.
Ik heb je de bestanden doorgestuurd nu.
Alvast bedankt dat je er even wil naar kijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mail die persoon maar dat je toch echt een surface model zoals een stl nodig hebt.

Van een dxf draadmodel kun je niets frezen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb de bestanden binnen.. maar met een 3D DXF kun je niets in CamBam.. ja.. de buitencontouren frezen.. maar meer dan dat ook niet.. 3D werk gaat niet, daar moet je echt een STL voor hebben.. of een STEP, maar STEP import in CamBam is nog niet perfect..
Jim Miller
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 mar 2015 21:24
Locatie: Lummen (Belgie)
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Jim Miller »

Hey Arie,

ik heb je de STL nu ook doorgestuurd. Ik had wel het vermoeden dat je ook al veel was met het cambam bestand .cb
Of is deze onbruikbaar voor een andere persoon omdat we niet dezelfde toollist hebben of?. Want met die STL moet je toch weer totaal from scratch beginnen. Maar wel leuk dat je er even wil naar kijken.

Groetjes Jimmy
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jim Miller schreef: 26 mei 2021 20:39 Hey Arie,

ik heb je de STL nu ook doorgestuurd. Ik had wel het vermoeden dat je ook al veel was met het cambam bestand .cb
Of is deze onbruikbaar voor een andere persoon omdat we niet dezelfde toollist hebben of?. Want met die STL moet je toch weer totaal from scratch beginnen. Maar wel leuk dat je er even wil naar kijken.

Groetjes Jimmy

die Toollist is niet zo belangrijk.. maar met een STL model kan ik in elk geval wel code genereren.. mocht je andere tools gebruiken, dan is dat zo aan te passen in het CB bestandje..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Engrave in 3D

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb er nog even naar gekeken, de STL is prima,

Wat je in elk geval om te beginnen moet doen: het 3D model verplaatsen zodat ie met een makkelijk punt op X0, Y0 komt te liggen.. Ik weet niet waar het model in getekend is, maar dat wordt een heeeeeel lange stratocaster zo, de Hals begint op X9204.3, en gezien zijn lengte van 762 mm zou dat een gitaar van 9966.79 mm lang worden.. Wie... wie tekent zijn onderdelen zover weg?..

Zoals eerder aangegeven.. ik heb geen verstand van muziekinstrumenten, maar als ik een Gitaar zou gaan ontwerpen, dan zou ik de achterkant van de Hals op X0 zetten, vanaf dat punt bepaal je de lengte, dus ook de positie van de "nut" aan het eind van de toets, en de positie van de humbuckers in de body..
Meestal staat de kop ook onder een hoek, bij deze is ie vlak, en ligt ie iets lager dan de rest.. zit je dan niet met snaren die omhoog willen kruipen om de stemsleutels?, je moet ze toch in de "nut" trekken lijkt me.. als ik een gitaar zou gaan bouwen.. zou ik daar zeker niet voor kiezen..

Ik vind em ook wat dun.. 21 mm.. Ik veronderstel dat er nog een stuk hout onder de hals komt, daar waar ie aan de body komt?.. 't is wel het handigste om dat deel ook in één klap mee te frezen..

Verder.. als je de hals op een betere locatie hebt geplaatst, Maak een nieuwe layer aan dan selecteer je STL, en kies je : Edit, Surface, Silhouette, slice witdths op 21 (de dikte van je model) en dan Ok.. dan gooit ie de Contour op die layer.. die kun je dan als DXF exporteren.. doe dat.. want het is vaak handiger om boundaries te tekenen in een CAD pakket.. je kunt tekenen met CAMBAM, maar 't is nie handig..

in elk geval kun je die contour gebruiken om de omtrek uit te frezen, da's stap 1.. Je kunt em in een groter stuk hout laten zitten door Tabs te gebruiken, zet deze aan de "Voet" van de Hals, en aan de Kop.. , dan kun je het hele ding in de plaat laten zitten als je em om moet draaien.. je kunt dan vantevoren ook in die plaat een paar gaten boren, tot in je opspanplaat, zodat je em om kan draaien, en met pennen kan positioneren voor het bewerken van de onderkant

Let er verder op.. 't maakt geen verschil in de uiteindelijke bewerking.. waar ligt je Z0, het STL model ligt OP het XY vlak, dus Z0 is de onderkant, je contour begin je dus met workplane op 21, en einddiepte op -0.5 ofzo.. net een half streep erdoor..

Als je in een CAD programma de kop op een aparte layer zet, dan kun je een contourtje maken voor het vlakke stuk, net een stukje over de rand, behalve tegen de ronding aan, daar mag je op de snijlijn, of een streep verder naar rechts.. dat stuk pak je wel mee met het 3D profileren van die ronding, dus gewoon een offset op de contour..

Groef voor het draadeind erin frezen, da's verder ook niet zo spannend, gaten voor de tuners erin , en dan kun je em omdraaien..
het afgeronde deel van de hals, daar teken je ook een "boundary omheen, zorg ervoor dat ie aan de zijkanten ver genoeg buiten de hals ligt, zodat daar ruimte is voor de frees.. hij moet er tenslotte helemaal omheen kunnen..

Workplanes in de gaten houden.. als je em Met Z0 aan de onderkant hebt.. dan is je workplane + Dikte..
Plaats reactie