Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Ballegooijen »

Als je ook in 3D wilt werken zou ik ook eens naar Deskproto kijken. Ik wil het zelf eigenlijk ook aanschaffen maar daar is nog niet van gekomen.

https://www.deskproto.com/download/download-dp70-nl.php
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 26 mei 2021 15:30 Als je ook in 3D wilt werken zou ik ook eens naar Deskproto kijken. Ik wil het zelf eigenlijk ook aanschaffen maar daar is nog niet van gekomen.

https://www.deskproto.com/download/download-dp70-nl.php
Deskproto is een mooi programma, maar de "Basis" versie is vrij uitgekleed qua bewerkingsmogelijkheden, de Pro versie is eigenlijk wat je nodig hebt.. maar die kost meteen een flinke smak geld
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mei 2021 15:32 Deskproto is een mooi programma, maar de "Basis" versie is vrij uitgekleed qua bewerkingsmogelijkheden, de Pro versie is eigenlijk wat je nodig hebt.. maar die kost meteen een flinke smak geld
Nou dat valt me 100% mee, zelfs 150 euro goedkoper dan Alibre omdat deze firma wel hobbie licenses uitgeeft 8)
Bedankt Hugo, ik ga er eens naar kijken !
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door remon_v »

Arie Kabaalstra schreef: 26 mei 2021 15:32 Deskproto is een mooi programma, maar de "Basis" versie is vrij uitgekleed qua bewerkingsmogelijkheden, de Pro versie is eigenlijk wat je nodig hebt.. maar die kost meteen een flinke smak geld
Als ik hier kijk:
https://www.deskproto.com/order/prices.php

Dan ligt het eraan of het gaat gebruiken voor professioneel gebruik, hobbymatig of als student.

Als je er geen/gelimiteerd geld mee gaat verdienen kan je toch de student of hobby versie nemen?
Als je er jaarlijks niet meer dan €3000,- mee verdient kost de hobby versie van 'DeskProto Multi-Axis Edition' €248,-
Dat valt wel mee toch?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Arie Kabaalstra »

Misschien moet ik maar weer eens upgraden, de laatste versie die ik gebruikt heb.. dateert al weer van 8 jaar geleden..

eigenlijk kan ik met CamBam datzelfde als wat ik met Deskproto kan, en vaak ook beter..
Deskproto is puur voor Prototyping ontworpen, waar CamBam meer op Precisie mikt..
In CamBam kan ik mijn boundaries voor 3D Freeswerk heel precies tekenen, gewoon een DXFje importeren.. en dat kon(toen) niet in Deskproto
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Ballegooijen »

Bedankt Hugo, ik ga er eens naar kijken !
Hugo :?: :?: :?: :?: :?:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 26 mei 2021 15:58
Bedankt Hugo, ik ga er eens naar kijken !
Hugo :?: :?: :?: :?: :?:
SORRY JOHAN! :oops:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door DaBit »

Ik zou Deskproto ook weer eens moeten proberen voor een fatsoenlijke mening want da's ook alweer jaren geleden, maar destijds was het toch niet flexibel genoeg om als enige CAM-programma te hebben, meer specifiek gereedschap voor werkjes die er goed bij passen. Dan is CamBam toch een stuk flexibeler en allejezus veel capabeler dan het zo op het eerste gezicht lijkt. Als ik er eentje moest kiezen dan werd het CamBam, daar hoef ik nog geen seconde over na te denken.

Nu zijn de probeerversies van beide pakketten bruikbaar genoeg, dus niemand verbied je om ze beiden te proberen.

Kwa gratiezz: de Path module van FreeCAD is op ongeveer CamBam niveau en in ieder geval voor de rechttoe-rechtaan 2,5D onderdelen prima bruikbaar. Kwa tekenen is FreeCAD ook niet heel verkeerd, alleen wat tijdrovend en onhandig zo hier en daar. Ik denk dat het voor 90% van de forumleden prima zou voldoen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vroeger was Deskproto specifiek voor het 3D werk vanuit een STL file dat is voor m'n gevoel precies de andere kant van de benadering van CamBam die in de basis toch wel het lekkerste werkt met een simpel dxf contourtje.
Eigenlijk zij die 2 bijna niet te vergelijken omdat ze zo'n compleet andere benadering (en doelgroep ook denk ik) hebben.

Geen idee hoe de vlag er nu bij Deskproto voor staat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door serum »

Voor de cam heb ik ook nog een eens verbruik gemaakt van estlcam. Vond het goed werken voor betrekkelijk simpele opdrachten.

Kan ook iets van 3d vanaf een stl.

Voor nu, alles in fusion. Geen enkel pakket levert die functionaliteit voor die prijs. Ondertussen is het verdienmodel wel duidelijk. Zal vast een keer een beslissing genomen worden waar ik niet achter sta. Vooralsnog werkt het naar mijn tevredenheid op wat eigenaardigheden na.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alibre Atom 3D vs Alibre Workshop vs Fusion 360

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 mei 2021 17:45 Vroeger was Deskproto specifiek voor het 3D werk vanuit een STL file dat is voor m'n gevoel precies de andere kant van de benadering van CamBam die in de basis toch wel het lekkerste werkt met een simpel dxf contourtje.
Vroeger ja.. inmiddels heb ik toch al heel wat 3D werk vanaf STL files gedaan.. en sommige projecten zijn ook al van lang geleden..in 2009 maakte ik een 1:144 model van een Boeing 747-400 middels Cambam, en ik heb ook al de nodige andere 3D dingetjes gedaan.
IMGP1548.jpg
zoals deze ø16 mm Minilite Velgen
IMG_0255.jpg
En dingen zoals Horlogekasten.. bij sommige modellen is het deels 2½D, Deels 3D.. dan voeg ik in CamBam gewoon naast de DXF een STL in, en die kan ik in CamBam (zeker met de Rotatie/translatie Plugin) in elke gewenste positie en stand zetten, DXF contourtje om de begrenzing (boundary) van de 3D of 2½D bewerking aan te geven.. cyclus proggen code genereren, en door..

Daar waar Deskproto meer voor "Single parts" is, kun je in CamBam een hele reeks onderdelen of bewerkingen in één bestand zetten.. en dat is wel handig..
serum schreef: 26 mei 2021 18:17 Eigenlijk zij die 2 bijna niet te vergelijken omdat ze zo'n compleet andere benadering (en doelgroep ook denk ik) hebben.
Daar zit wat in.. Daar waar Deskproto echt voor prototyping is, kun je met CamBam ook voor seriewerk programmeren..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie