Wabeco F1410 of F1210?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gnome
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 nov 2013 21:19
Locatie: Sittard
Contacteer:

Wabeco F1410 of F1210?

Bericht door Gnome »

Beste forumleden,

Sinds kort ben ik lid van dit forum, omdat ik in de (nabije) toekomst een CNC freesmachine wil gaan aanschaffen voor mijn hobby, RC-modelvliegen en het zelfbouwen van een schaal-verbrandingsmotor. Al geruime tijd ben ik me aan het orienteren en stond op het punt om een Wabeco F1410LF (met kogelomloopspillen, af fabriek) aan te schaffen als basis machine om later om te bouwen naar CNC versie.
Waarom ik toch twijfel is eigenlijk of de extra investering in lineaire geleidingen t.o.v. een F1210 met zwaluwstaartgeleiding wel echt de moeite (lees geld, gauw meer dan €2000,-) waard is. Ik begrijp dat de sledes zeker een stuk lichter zullen lopen in vergelijking met de zwaluwstaart, maar zou een CNC aansturing hiermee geen probleem hoeven te hebben? Wabeco biedt ja ook gewoon beide versie's aan met CNC. Of is de machine daarmee echt duidelijk nauwkeuriger?

Alvast hartelijk dank!

Groeten
Roel
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Wabeco F1410 of F1210?

Bericht door assink »

Is het niet beter om naar een andere machine te kijken die al kant en klaar cnc is? Zie http://www.skyfire.com , kun je waarschijnlijk je machine ook wel zonder aansturing bestellen. Ben je vrij in je besturingssysteem ;)
nielsnl
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 mar 2013 14:29
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wabeco F1410 of F1210?

Bericht door nielsnl »

Ik wil niet flauw doen maar what heeft die cloud service with CNC milling te maken of kijk ik niet goed?
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Wabeco F1410 of F1210?

Bericht door FilipCNC »

nielsnl schreef:Ik wil niet flauw doen maar what heeft die cloud service with CNC milling te maken of kijk ik niet goed?
Hij heeft de verkeerde site gegeven.
Moet dus http://www.skyfirecnc.com zijn.
Gnome
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 nov 2013 21:19
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Wabeco F1410 of F1210?

Bericht door Gnome »

Bedankt voor de tip!
Inderdaad mooi spul van Skyfire..CNC. Aantrekkelijk. Het lijkt me echter nog niet beschikbaar in Nederland/Europa, toch? Wabeco en ander spul is daarentegen wel even makkelijk te bekijken, voordat het besteld gaat worden en met invoeren van buiten de EU heb ik (nog) niet zo'n ervaring. De 3700 US$ zal wel eens aardig kunnen toenemen na verzendkosten, invoerrechten en BTW-verrekening. Verder mag voor mij het werkbereik wel iets groter.

Maar is het overigens niet zo, dat je niet meteen vast zit aan de CNC opbouw sets van Wabeco. Ik begrijp uit andere draadjes in dit forum, dat er aardig wat mogelijk is. In ieder geval wil ik de machine ook "conventioneel" kunnen blijven gebruiken (sorry....) voor kleine klusjes tussendoor.

Groet
Roel
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Wabeco F1410 of F1210?

Bericht door Lude »

Persoonlijk zou ik niet voor wabeco gaan. De machines zien er mooi uit, ook de service is goed. Nadeel, de z-kolom vind ik wat aan de kleine kant. Wil je serieus verspanen dan zal dat wat resonantie geven.
Ga je alleen non-ferro en kleine freesjes gebruiken dan is dat geen punt natuurlijk.

Momenteel heb ik een KX3 met zwaluwstaarten, bevalt heel goed (kan echt serieus verspanen). Als ik nu een nieuwe machine aan zou halen, dan zou ik toch voor de skyfire gaan, hele mooie specs.

Neem anders eens contact op met zeeschuim, hij is bij ze geweest en het woord gaat dat hij bezig is om hun dealer te worden.

Met een pendant erbij kun je hem conventioneel gebruiken, voordeel is dat je dan direct een digitale uitlezing op je monitor erbij hebt :)

Een andere optie is een machine zonder stappenmotoren bestellen of af-fabriek stappenmotoren met doorlopende as laten monteren. Dit is voor de meeste leveranciers uit china nooit een probleem.
klokkenman
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 feb 2010 22:17

Re: Wabeco F1410 of F1210?

Bericht door klokkenman »

Hallo

Ik ga mijn kx3 waarschijnlijk verkopen,
Gekocht bij Damen cnc , dus met usb cnc.
Compleet met 4e-as , onderkast en computer.
Ook zit er een programma bij om tandwielen te frezen (werkt super).
Ik gebruik hem te weinig , en heb geen lol in het cnc gebeuren
Heeft misschien 20 uur gefreesd, dus als nieuw.

Bij interesse graag een pb-tje
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Wabeco F1410 of F1210?

Bericht door assink »

Heb ook contact gehad met skyfire over een SVM-0, het bereik is mij ook helaas iets te klein. Wacht toch maar even de SVM-1 af, die zal meer in mijn richting komen qua bereik. Dat er een NL dealer komt is alleen maar beter, betaal liever iets meer dat ik garantie in NL heb, dan dat ik spullen moet op gaan sturen naar china oid.
Zwaluwstaarten vergen gewoon meer onderhoud en slijten meer, ook zijn ze eigenlijk niet geschikt voor hogere snelheden bij cnc toepassingen. Hier kunnen lineaire geleiders gewoon een stuk beter tegen.
Maar een machine met kogelomloop spillen met de hand bedienen is niet ideaal, zul je sledes vast moeten gaan zetten omdat je bijna geen weerstand hebt. Dus je sledes zullen gaan verlopen.
Wil je conventioneel verspanen, zul je met een pendant moeten werken.
Gnome
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 nov 2013 21:19
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Wabeco F1410 of F1210?

Bericht door Gnome »

Dank voor de reacties en goede input.
Ik denk dat ik er wel uit ben. Het lijkt gewoon het best om naar de eigen behoefte te kijken. Dus in mijn geval licht (conventioneel) freeswerk in non-ferro met af en toe wat CNC werk, geen productiewerk, puur wat voor de hobby, tijd zat voor onderhoud, etc. Dus een F1210 (mét kogelomloop). Wellicht eigenwijs van mij, maar toch, voor het grote prijsverschil kan ik me toch aardig wat gereedschap erbij aanschaffen. Voor het CNC stuk heb ik later mogelijkheden zat om "Umbausatze" aan te schaffen, bv van Mobasi of zo. Gaat we lukken (met jullie hulp ;-) ...

Groeten
Roel
Plaats reactie