proef portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: proef portaalfrees

Bericht door DaBit »

Volgens mij is-ie niet direct bruikbaar; het ding gedraagt zich als een 'normale' schakelaar en lijkt geen aparte uitgang te hebben. Dat gaat niet goed zo direct naar de parallelle poort.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
joostb
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 jul 2010 15:12
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: proef portaalfrees

Bericht door joostb »

DaBit schreef:Volgens mij is-ie niet direct bruikbaar; het ding gedraagt zich als een 'normale' schakelaar en lijkt geen aparte uitgang te hebben. Dat gaat niet goed zo direct naar de parallelle poort.
Zou ik dan toch met een optocoupler moeten gaan werken zoals Ari voorstelde ik heb hier even naar gekeken en het lijkt mij ongeveer hetzelfde te werken als een soort relais.
Ik zou natuurlijk ook een gewoon hulprelais kunnen gebruiken die ik schakel met de naderingsschakelaar en een spanning van +5V uit de computer haal en die naar een ingang van de lpt-poort breng, is dit misschien een simple oplossing?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: proef portaalfrees

Bericht door DaBit »

Dat is inderdaad een simpele en prima oplossing. Ik kan je ook wel vertellen hoe het via een optocoupler of losse transistor moet, maar als je een relais snapt dan zou ik dat gewoon doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
joostb
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 jul 2010 15:12
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: proef portaalfrees

Bericht door joostb »

DaBit schreef:Dat is inderdaad een simpele en prima oplossing. Ik kan je ook wel vertellen hoe het via een optocoupler of losse transistor moet, maar als je een relais snapt dan zou ik dat gewoon doen.
Oke ik ga het met een relais proberen.
Ik lees ook wel dat je met een eindschakelaar de driver uitschakelt ik kan bij mijn driver hier geen aansluiting op vinden om dit te doen.
of word gewoon het stuursignaal CW of CCW onderbroken?
joostb
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 jul 2010 15:12
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: proef portaalfrees

Bericht door joostb »

Ik ben gisteren en vandaag eens bezig geweest met de naderingsschakelaar, geprobeerd met een relais en een optocupler en beide heb ik werkend gekregen echter er is een probleempje, als ik de 5Volt (die ik van de USB afhaal) op een ingangspoort van de LPT-poort zet dan gebeurt er niets wat ik ook instel ook zie ik het signaal niet binnen komen.
Maak ik een vergissing of waar gaat het fout??
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: proef portaalfrees

Bericht door DaBit »

joostb schreef: Ik lees ook wel dat je met een eindschakelaar de driver uitschakelt ik kan bij mijn driver hier geen aansluiting op vinden om dit te doen.
of word gewoon het stuursignaal CW of CCW onderbroken?
Veel drives hebben een 'enable' ingang die eigenlijk een disable is, dus prik erop en de drive schakelt uit.
Ik vind eindschakelaars persoonlijk niet prettig. Als je er een keer tegenaan loopt is het best een geharrewar om er weer vanaf te komen (want de boel is immers uitgeschakeld). Nouja, tenminste, je moet de boel in een override-mode zetten en zo weer binnen bereik joggen.

Ik doe het zelf liever met enkel homeschakelaars. Als de sturing weet waar de machine staat in zijn bereik, dan weet hij ook waar de limieten zijn. En mocht dat een keer fout gaan, dan loopt de machine inderdaad tegen z'n eindstop aan. Wat eigenlijk ook niet zo'n heel groot drama is; die stappenmotortjes leveren niet genoeg kracht om dingen stuk te trekken.
joostb schreef:als ik de 5Volt (die ik van de USB afhaal) op een ingangspoort van de LPT-poort zet dan gebeurt er niets wat ik ook instel ook zie ik het signaal niet binnen komen.
Maak ik een vergissing of waar gaat het fout??
Een ingang van de printerpoort die open is word waarschijnlijk intern naar de +5V getrokken om een gedefinieerd signaal te krijgen. Want digitale elektronica heeft graag een '1' of een '0' en niet iets er tussenin.

Als je de pin naar de 0V verbind en vervolgens naar de 5V zou je wel verschil moeten zien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
joostb
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 jul 2010 15:12
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: proef portaalfrees

Bericht door joostb »

Ik ben eruit!

Als ik de GRD 18t/m 25 naar de ingang breng 10t/m13 dan werkt het en zie je ook signaal binnen komen. :P

Ik ga toch maar even voor een breakout bordje zorgen dat is wel een stuk veiliger.
joostb
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 jul 2010 15:12
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: proef portaalfrees

Bericht door joostb »

Graag wil ik mijn voortgang met jullie delen en vertellen hoe het er nu voor staat.
Via dit forum heb ik diverse tips gekregen voor verbetering die ik gedeeltelijk heb opgevolgd.

Zo ziet hij er nu uit.
Afbeelding

Arie gaf een advies om verstevigings platen/driehoeken op het x-as support te zetten tevens rade hij aan om de achterkant
van het Y-support dicht te maken wat een veel stijver geheel zou geven.
Afbeelding

Hier een foto van de electro kast, de frequentieregelaar paste er niet in (in de diepte) en aan deze heb ik scharnieren gezet zodat hij wel kan passen
Afbeelding

Afbeelding


Leuke analoge meter gemaakt voor het spindel toerental.
Een schakelaar om te kiezen voor lucht (blazen en een schakelaar om te
kiezen voor de stofzuiger.
Deze gaan beide tegelijk met de spindel aan (mits geselecteerd met de schakelaar)
Afbeelding

Leuke 4kw spindel erop, wat natuurlijk veel te zwaar is voor deze constructie.
Het voordeel is wel dat ik deze eventueel op een andere/betere machine kan gaan gebruiken die ik ooit wil gaan bouwen.
Afbeelding

Computer in een la van het buro gezet en het scherm op een beweegbare arm
Afbeelding

Nog wat koeling erop
Afbeelding
Afbeelding

Alles werkt nu naar behoren en ik heb al diverse dingen gefreesd van hout wat erg goed gaat
natuurlijk is het nog wel zoeken met de tekenprogramma's maar dat gaat gelukkig steeds beter.

De grootste kostenpost was de spindel bijna al het andere was "schroot" op een paar kleine onderdelen na.
Al bij al is het een heel karwei om vanuit het niets een werkende machine te krijgen maar wel erg leuk om te doen.
Allen bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: proef portaalfrees

Bericht door DaBit »

Als ik hier kijk:
http://www.ifm.com/products/nl/ds/IF5760.htm

Dan niet zomaar. Die schakelaar lijkt zich als 'gewone' schakelaar te gedragen, en als je 'm dan 12V voeding geeft komt dat ook op de parallelle poort terecht die vervolgens de rook laat ontsnappen.

Dat is met een transistortje en paar weerstanden ertussen wel op te lossen. Ben je comfortabel genoeg met een soldeerbout daarvoor? Anders kun je beter een keer de lange reis van Veghel naar Oss ondernemen :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
joostb
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 jul 2010 15:12
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: proef portaalfrees

Bericht door joostb »

DaBit schreef:Als ik hier kijk:
http://www.ifm.com/products/nl/ds/IF5760.htm

Dan niet zomaar. Die schakelaar lijkt zich als 'gewone' schakelaar te gedragen, en als je 'm dan 12V voeding geeft komt dat ook op de parallelle poort terecht die vervolgens de rook laat ontsnappen.

Dat is met een transistortje en paar weerstanden ertussen wel op te lossen. Ben je comfortabel genoeg met een soldeerbout daarvoor? Anders kun je beter een keer de lange reis van Veghel naar Oss ondernemen :lol:
Met de promoxily switsch schakel ik een relais waarvan ik het contact gebruik om mijn parralelle poort te schakelen.
Een keer naar Oss toe komen lijkt mij leuk want ik ben wel benieuwd naar wat je allemaal aan het maken bent.
Eventueel heb ik nog wel een RVS schakelkast voor jou project
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: proef portaalfrees

Bericht door DaBit »

joostb schreef: Met de promoxily switsch schakel ik een relais waarvan ik het contact gebruik om mijn parralelle poort te schakelen.
Dat kan wel.
Een keer naar Oss toe komen lijkt mij leuk want ik ben wel benieuwd naar wat je allemaal aan het maken bent.
Eventueel heb ik nog wel een RVS schakelkast voor jou project
Altijd welkom! :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: proef portaalfrees

Bericht door hrscharft »

Zie ik hier langzamerhand het Noordbrabants CNCblok ontstaan ;)
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
joostb
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 jul 2010 15:12
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: proef portaalfrees

Bericht door joostb »

enjoy the group
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: proef portaalfrees

Bericht door DaBit »

Jaja, laat dat mooie dingen bouwen maar gerust aan dat stelletje uit de klei getrokken reservebelgen over hoor. Brabant de goeiste! :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie