verschil opname 30 en opname 40

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
boosb1
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2012 12:25

verschil opname 30 en opname 40

Bericht door boosb1 »

Hallo,

Ik heb zelf altijd gewerkt met sk40 opname maar ga naar een freesmachine kijken met opname 30.
Zijn er nadelen t.o.v. opname 30 of valt dit allemaal mee.
Kun je hier ook met een kopfrees van bijvoorbeeld ø63 goed mee frezen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Boosb1
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: verschil opname 30 en opname 40

Bericht door Nicky »

Of je met een kopfrees van Ø63 goed kunt frezen zal niet alleen afhangen van de opname. Daar spelen meerdere dingen mee. Maar die iso 30 zelf zal niet zo gauw het probleem vormen. Op de bridegeport interact 308 zat ook iso 30 en daar kon het wel aardig mee, mits je niet te gek gaat doen uiteraard en rekening houdt met de capaciteit van de de machine zelf.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: verschil opname 30 en opname 40

Bericht door janplastiek »

mijn machine is met een HSD 929 uitgerust, 5,5kW iso30, heeft geen probleem met een vlakfrees in mdf met een freesdiepte van 2 mm en 100mm/sec voeding R 12000omw/min maar in hardweefsel kan er maar 0,5 mm diep en 50mm/sec gefreesd worden.
Het is maar net wat je er mee doet

Jan
Breek de dag, frees een lijntje.
boosb1
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2012 12:25

Re: verschil opname 30 en opname 40

Bericht door boosb1 »

janplastiek schreef:mijn machine is met een HSD 929 uitgerust, 5,5kW iso30, heeft geen probleem met een vlakfrees in mdf met een freesdiepte van 2 mm en 100mm/sec voeding R 12000omw/min maar in hardweefsel kan er maar 0,5 mm diep en 50mm/sec gefreesd worden.
Het is maar net wat je er mee doet

Jan
Jan,

Ik ga er mee in staal en rvs mee frezen en zou toch 5 mm voor willen zetten.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: verschil opname 30 en opname 40

Bericht door Danny »

Met een frees van diameter 63 in staal 5mm voorzetten. Daar ga je een stevige freesmachine voor nodig hebben. Zeker als die een aantal jaren probleemloos moet meegaan. Ik zou toch voor een iso40 gaan.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: verschil opname 30 en opname 40

Bericht door janplastiek »

Mijn machine is een router, mijn freeshouders hebben geen meeneem gleuven waar de spindel zijn kracht mee kan overzetten, ik kan er aluminium mee frezen, geen probleem.
Als je met deze staal gaat frezen loop je het risico dat de houder slipt in de spindel,opname conus van de spindel en freeshouder naar de Filistijnen.
Bij een industriële freesmachine met meeneemblokjes op de spindel zal je zelfs met een ISO30 geen probleem hebben omdat de snijkrachten door de meeneemblokjes overgedragen worden en niet via de conusflank, zolang je het juiste toerental en aanzet respecteert.
Let wel, het is meestal raadzamer een kleinere diepteaanzet te doen met eventueel een hogere voeding, kan je wat langer genieten van je machine, en is de bewerkingstijd dikwijls even lang of zelfs korter.
het verschil zal eerder in de mogelijkheden qua diameter welke de respectievelijke maximum spantang maten of de spandoorn diameter.
Vergeet ook niet dat ISO30 minder vlot te verkrijgen dan ISO40 is bij tool leveranciers, omwille van minder gebruik van ISO30 in de industrie.

Jan
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie