EMCO F1 retrofitten

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wij zetten zulke klemmetjes altijd hierin :mrgreen: http://www.buitelaar.nl/uimages/239_Vertex%20Klem.jpg
Maar je kunt hem met kikkertjes in de gleuven voor en achter ook vast zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

Ja ja, het is maar een klein machientje :)

Een opspanset zoals dit zou dus voldoen? http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=1317
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

Vraagje... mocht ik toch een andere DC motor regelaar gaan gebruiken..
Is het dan genoeg dat de controller dmv een feedback loopje het toerental tussen 0..10v regelt?
Zijn die controllers (en de 0..10v stuurspanning) linear genoeg en geef ik slechts het minimum toerental en maximum toerental op in de CNC software?

De reden dat ik dit vraag is dat ik graag wil dat ik bijv draad kan tappen, het toerental moet dus exact zijn wat de software op dat moment denkt dat hij is...

Ik heb voor de CNC USB controller reeds een output boardje voor de 0..10v, maar heb verder geen documentatie van het printje.. zou niet weten waar je een opnemer/sensor zou moeten prikken om toerental feedback te creeren (leeuwinga even vragen of hij documentatie heeft denk ik..)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door Mcgyver »

0-10V is redelijk nauwkeurig .. maar zeker niet nauwkeurig genoeg voor rigid tapping..

Er MOET in iedergeval een sensor op zitten voor het toerental.., liefst een encoder maar die geeft waarschijnlijk teveel pulsen die de controller niet aankan...

rigid tapping luistert nogal nauw..... de spindle moet aan het eind van de draad exact stoppen en de z-as dus ook... als de spindle nog nadraaid. en de z-as staat stil dan is in het gunstigste geval je draad verziekt of je tap gebroken..

Ik zou zeker als je het wilt gaan proberen.. een meeverende tapkop gebruiken, en het geboorde gat dieper maken dan het draad... op deze manier als de spil nog niet stil staat , om vervolgens om te draaien dan kan de tap nog even mee verplaatsen..


Ook denk ik dat de motor niet sterk genoeg is voor grotere draden, en al zeker niet voor tappen in staal, misschien alleen voor kleine draadjes tot m4 of m5 ofzo..


0-10V regeld het toerental in de buurt van je ingestelde waarde... je geeft het minimale toerental aan , het maximale en alle toerentallen daartussen geeft de 0-10V controller verhoudings gewijs een spanning uit..

maar het kan zomaar zijn dat als je S600 ingeeft, dat het werkelijke toerental 670 is of juist lager... de controller heeft dus echt een sensor nodig omhet toerental te meten....

Dit i.c.m het verhaal hierboven met een meeverende tapkop zou het moeten kunnen...... maar het ligt er maar net an of de spindle ook optijd stopt...

Een andere optie zou kunnen zijn om de dc motor te vervangen voor een mooie servo (das wel duurder).. die kan je aansturen met step/dir signalen en die zal beter luisteren en veel sneller stoppen als je dc spindle of draaistroom motor..... gezien het maximale toerental wat je nu hebt.. zal een servo zeker voldoen, en je wellicht ook wat meer toeren kunnen geven.. en meer torque op de spindle tijdens maximaal toerental...


maar goed het is een klein bankje, en het hoeft niet allemaal overkill.... de 8mm omloopspilletjes kunnen heel zwaar verspanen ook niet aan ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door lelieveld »

Afbeelding
daar zijn ze te koop
Alleen verzendkosten zijn niet leuk.
H.B.M. heeft ze niet en in de lengte richting vast zetten met kikkers is niet altijd handig
Daarom deze klemmetjes zelf gemaakt en het werkt erg prettig met de klem van 100 mm breed in lijn zetten
ik heb ook een klem laatst erbij gekocht bij H.B.M. breedte 50mm voor de WMD-16
De gaatjes in die klem aan de zijkant zijn bij mij 6.3mm en de opspan bouten M8 voor de tafel
Daar moet ik nog van dit soort klemmetjes voor maken
Dus ik weet niet welke klem jij wilt kopen ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

lelieveld schreef: Daarom deze klemmetjes zelf gemaakt en het werkt erg prettig met de klem van 100 mm breed in lijn zetten
ik heb ook een klem laatst erbij gekocht bij H.B.M. breedte 50mm voor de WMD-16
De gaatjes in die klem aan de zijkant zijn bij mij 6.3mm en de opspan bouten M8 voor de tafel
Daar moet ik nog van dit soort klemmetjes voor maken
Dus ik weet niet welke klem jij wilt kopen ;-)
Ik heb ook zo'n type 7 gekocht, 80x100mm, maar ben bang dat ik op mijn kleine (F1) XY tafeltje die klemmen niet eens meer in de breedte kwijt kan :)
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

@Mcgyver:

Ik ben er inmiddels achter dat het nauwkeurig regelen van het toerental niet zozeer van belang is, zolang hij maar constant blijft. Zover ik nu weet is het meer van belang dat er een opnemer aanwezig is die aan de software laat weten wat het daadwerkelijke RPM is zodat de software de uiteindelijke feedrate kan bepalen.
Dit is voor de Emco F1 niet zo belangrijk, maar voor een draaibankje natuurlijk wel.. (voor CSS en draad)..

Ik weet dat Mach 3 dit ondersteund, maar ik wil met USB werken.
Ik heb reeds een planet-cnc USB controllertje de MK2-9, maar volgens mij ondersteund deze dat niet en richt hij zich uberhaupt niet zo op draaien..

Welke controller/software ondersteund deze functionaliteit? (USBCNC?)

Groet!
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

Ik ben voor de F1 retrofit toch een nieuwe gelijkstroomregelaar gaan zoeken en heb het volgende bij intecno gevonden:

http://www.intecno.nl/Nieuw/folders%20e ... mg212d.pdf

Nu wil ik graag de draairichting kunnen veranderen, maar USB CNC doet geen -10v, enkel 0..+10v..
Deze regelaar ondersteund geen zgn "draairichting pin"...

Weet iemand een 180v AC/DC regelaar met 0..10v en draairichting pin? (liefst regeneratief)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heeft USBCNC geen schakel-uitgang met M3 M4, dan kun je het signaal met een dubbelpolig relais toch omgekeerd aanbieden. ( wel even opletten of dat met common en nul van usbsnc geen conflikt geeft als die common ook aan ground ligt is het waarschijnlijk niet zo'n goed idee :oops: ).
Waarschijnlijk is er ook wel redelijk simpel een opamp- schakelingetje te verzinnen die 0-10 naar -10,+10 maakt, maar dan is stilstand dus +5 uit usbcnc en ik weet niet of dat kan.
Of misschien met een wat forser relais de motor en tacho draden verwisselen. ( niet de tacho naar de motor natuurlijk)
Eerst motor uit, dan tacho +- verwisselen, motor +- verwisselen, motor weer uit.
Waarom wil je eigenlijk achteruit ? Op een cnc draaibank hoeft de spil toch niet achteruit als je de beitel terughaald bij schroefdraad snijden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door Mcgyver »

Wel bij ridgid tapping ;-) en het onderwerp gaat hoofdzakelijk over een freesbank;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

Ah.. ja dat werd me niet geheel duidelijk uit de documentatie van de controllers, maar ik had een heel klein vermoeden dat ik de het stuur/ref signaal kon omdraaien. Bedankt voor het bevestigen.. wilde geen controller kopen en er dan achterkomen dat dit toch niet ging. Common/Nul zal ik even checken voor geknetter is het een beetje vroeg ja.

Deze controller is inderdaad voor de frees en zelfs daar is het waarschijnlijk niet echt nodig.. maar ik wil eigenlijk de orginele oude driver.. ondanks dat dat best zal werken, niet hergebruiken. Dan maar meteen een bidirctionele controller dacht ik..

@Lelieveld, kom er achter dat dat soort klemmetjes toch wel handig zouden zijn! :roll:
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door Mcgyver »

Usbcnc heeft een tool en tool dir uitgang waarmee je evt relais kan aansturen voor de draairichting. Dat hoeft dus niet alleen via het ref signaal hoeft niet. Tenzij de drive voor je spindlemotor die aansluiting niet heeft ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bassraf
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:55
Locatie: Hilversum

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door bassraf »

Alle regenerative DC drives die ik kon vinden hebben enkel 0.. +/-10v (geen dir pin dus zegmaar) :(

Ik heb twee KBMG-212D's besteld nu: http://www.kbelectronics.com/kbsearch/d ... g_212d.htm
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: EMCO F1 retrofitten

Bericht door lelieveld »

Een onbescheiden vraag misschien maar was kost zoiets ? ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Plaats reactie