Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

heb ff wat aangepast ...

Dit zouden de kogellager/conische lagers moeten zijn , die had ik al wel getekend ;) rekening mee gehouden (tenminste als je dat toch bedoeld)
Afbeelding

Dit zouden de pootjes dan vervangen en een extra bodem om de zijkanten te verstevigen ook de aluminium plaat waar de motortjes op staan die doorloopt om ook deze kant extra te verstevigen
Afbeelding
------------
Afbeelding
door rkr » 28 Apr 2012 19:00
leuk ontwerp

echter zou ik de X-as motoren aan de andere kant van je spindel monteren, en dan binnen je machine laten vallen, je freesmotor blijft dan ook mooi binnen je werkblad
1 is dit wat jij bedoelde dan? ik denk dat ik het verkeerd begrijp , want ik zie niet waarom bij het eerste ontwerp de frees niet mooi binnen het werkblad zou blijven?
-----------------------------
door audiomanics » 28 Apr 2012 19:42
Bijna helemaal goed:
een paar kleine dingen die je misschien nog niet in je tekening hebt gebracht maar misschien ook nog niet aan gedacht hebt.

2: Je stappenmotoren moet je aan de schroefspindel koppelen met een "flexibele" koppeling, die overigens in de draairichting behoorlijk stijf hoort te zijn.
2 Dit zou dan die flexibele koppeling zijn , heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden en wist zelfs niet dat je een zo'n stappenmotor niet rechtstreeks op een spindel plaatst maar met zo'n koppeling ertussen .. voor eventuele fout in uitlijning op te vangen en geluid te dempen...deze ongeveer
o.O
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door audiomanics »

Ook weer bijna goed..
Teneerste vraag ik me af waarom je de schroefspindels naar binnen zou plaatsen.. Dat ze er buiten hangen maakt de hele zooi wel breder, maar zo krijg je alle rommel meteen op je schroefdraad.. en je werkbereik is meteen een cm of 10 kleiner.

Een koppeling er tussen is leuk, maar denk even vanuit de krachten op die schroefspindel.
dus dan krijg je schroefspindel- lager-koppeling-motor. Je moet de krachten niet op je motor krijgen als je begrijpt wat ik bedoel..
Even zoeken naar een plaatje... .. . . .... .. gevonden:
Afbeelding

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door rkr »

ik bedoelde de motoren in de X richting binnen je machine, de spindels/motoren in de Y richting wel erbuiten

als je het portaal helemaal tot het einde door laat lopen dan steekt je freesmotor nog een paar cm buiten je machine, stofafzuiging eraan en het wordt nog erger, vandaar dat je motoren binnen je machine ( lees: niet uitsteken ) mogen zitten

kijk maar eens naar mijn machine, de plaat mdf is het werkberijk

Afbeelding

zoals je ziet komt de kress en stofafzuiging links ruim buiten de machine, de motor voor de X valt aan de rechterkant er ruim buiten, dit kun je combineren in een compactere machine zonder dat je last krijgt met de omkasting of bijvoorbeeld die alu plaat waar je motoren nu op zitten
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

door rkr » 29 Apr 2012 11:07
ik bedoelde de motoren in de X richting binnen je machine, de spindels/motoren in de Y richting wel erbuiten

als je het portaal helemaal tot het einde door laat lopen dan steekt je freesmotor nog een paar cm buiten je machine, stofafzuiging eraan en het wordt nog erger, vandaar dat je motoren binnen je machine ( lees: niet uitsteken ) mogen zitten

Bedoel je zo dan? in de vorige tekening zat de frees idd voorbij men werkblad als die einde geleider was, als je dat dan bedoelde ... want nu geraak ik helemaal in de war :shock:
Afbeelding
o.O
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door rkr »

ja. dit is precies wat ik bedoel, nu blijft alles in de X richting "binnen" je machine, met de spindels en motoren aan de schone buitenkant

eventueel de motoren met een hoekprofiel, of kokerprofiel tegen de zijkant mdf monteren, dan kunnen je mdf en geleidingen wat verder doorlopen, dan kunnen de wagentjes van je portaal wat verder uit elkaar, en je portaal poot wat breder en dus stabieler

wel een mooi ontwerp zo, als mijn machine verbouwd gaat worden, dan ga ik ook deze kant op
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Aha ! :p eindelijk heb ik em :p , soms komt ie laat door bij mij hoor ^^

Maar goed.

tof dat je et een leuk ontwerp vind en in de toekomst ook in die richting wil gaan.

Nu nog het volgende ff uitzoeken, namelijk die spindels hoe je ze juist monteerd... ik dacht eerst dus gwn op et einde een kogellager die in een behuizing op de basis vastzit en het begin dus gwn op de stappenmotor ..Maar gisteren heb ik natuurlijk al geleerd dat je dat niet rechtstreeks op de stappenmotor vastmaakt , zoals Audiomanics zei:
door audiomanics » 28 Apr 2012 23:28

Een koppeling er tussen is leuk, maar denk even vanuit de krachten op die schroefspindel.
dus dan krijg je schroefspindel- lager-koppeling-motor.
Maar ik snap nog altijd niet hoe je zo'n geheel eigenlijk aan elkaar zet , lees wel vanalles , heb ook die pdf over spindels al gelezen hier ergens op het forum enzo in deze draad maar toch snap ik niet goed hoe het in elkaar zit, heb sinds de reactie van audio gisteren tot nu al zitten zoeken ...Klemt die spindel aan het einde in die kogellager? of zit deze los erin, en aan de kant van de motor ? ik voel me echt stom nu

weet iemand een duidelijker schema hierover?

alvast bedankt!
grts
o.O
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door audiomanics »

Ik heb even zitten zoeken naar een plaatje.. Bij DamenCNC staan er een paar maar die site loopt vast op het moment..
Daarom deze maar:
Afbeelding

De seals kun je achterwege laten als je lagers een schermpje hebben
De screw is je schroefspindel. Je ziet daarop een stuk dat in je lagers schuift, een stukje schroefdraad voor de moer om de spindel in de lagers vast te zetten en dan nog een dunner stukje waar je koppeling op kan.
Dat blok moet alle krachten opvangen en moet duss rocksolid aan het frame vast zitten.
Aan de andere zijde van de schroefspindel kun je volstaan met een gewoon lager. De spindel moet daar in kunnen "schuiven" als hij krimpt of uitzet tgv temperatuurschommelingen (dit ligt in de orde van hondersten van een mm, dus niet om je echt zorgen over te maken.
Oh ja, in dat blok (housing) zit natuurlijk een kraag die de lagers tegen houdt, Anders zou je ze er nog zo door heen drukken.. Nu worden ze in dat blok geklemd met die coverplate.

Is dat plaatje zo duidelijk genoeg.. anders moet ik nog even verder zoeken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

ja voila nu snap ik hem , heb deze toch niet kunnen vinden bij damencnc zelf nu nog niet ..
Bedank!

Een volgend vraagje dan , is het nodig om home en end sensors te plaatsen ? of kan het ook zonder? en waar plaats je ze ?

Alvast bedankt

grts!
o.O
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door audiomanics »

Ik heb jaren zonder home- en limitsensoren gewerkt, maar toen ik USBCNC ging gebruiken was het wel handig om te homen..
Waar je die plaatst? nou, ergens bij het einde natuurlijk.. Dat is voor iedere machine anders.. Dat moet je gewoon even bekijken: waar heb ik plaats, hoe kan ik 'm er in zetten moet ik nog wat extra's bevestigen?
Het is niet slim om een microswitch recht op de beweging te zetten..Als je doorschiet druk je 'm plat. Maar als je 'm er naast zet, dan moet je een glijdertje maken dat keurig lans het wieltje van de switch gaat..
Kan natuurlijk ook met zgn Proximity sensors.. die haal je op ebay uit china voor een scheet en drie knikkers..
Voordeel is de hoge herhalingsnauwkeurigheid
voorbeeldje:
http://www.ebay.com/itm/New-Inductive-P ... 907wt_1396

Nu damen weer online is:
Deze bedoel ik:
Afbeelding
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

hoeveel heb ik er dan nodig per as?

bv:

1 aan het begin ergens naast maar voorbij het fixed kogellagerpunt van de spindel bij de motor, en 1 aan het eind naast maar een beetje ervoor bij het losse kogellagerpunt van de spindel..
Zo bij elke as? dus 6 in totaal ( 2 voor Y ,2 voor x, 2 voor z) of bij elke spindel? dus op de x as waar 2 spindels voor gebruikt worden voor een totaal van 8 dan?

grts
o.O
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door audiomanics »

Het ligt aan je controller. Voor homen heb je er maar 3 nodig.. Elke as 1.. Limitswitches? dat zijn er dan 6 : Z-, Z+ , Y-, Y+, X- en X+..
Als je de x-as motoren apart aanstuurt en dan in de software de zaak laat uitlijnen heb je voor de x-as wel 2 homesensors nodig.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

ahzo ok dus 3 homing sensors , 1 voor elke as, en 2 limitswitches ( begin en einde ) voor elke motor /spindel als ik elke motor apart aanstuur. is het eender welke ik gebruik of is niet elke sensor/switch compatibel met eender welk programma?
o.O
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

audiomanics schreef:Het ligt aan je controller. Voor homen heb je er maar 3 nodig.. Elke as 1.. Limitswitches? dat zijn er dan 6 : Z-, Z+ , Y-, Y+, X- en X+..
Als je de x-as motoren apart aanstuurt en dan in de software de zaak laat uitlijnen heb je voor de x-as wel 2 homesensors nodig.

Kees

Niet helemaal.. als je een Inductieve schakelaar gebruikt dan kun je voor Home en limit ook met 3 sensors uit.. als je ze maar zo installeerd dat ze 't begin en het einde van de slag kunnen detecteren.. ( 2 plaatjes of 2 gaatjes per as.. )
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:als je ze maar zo installeert dat ze 't begin en het einde van de slag kunnen detecteren.. ( 2 plaatjes of 2 gaatjes per as.. )
:lol: Ja, kan natuurlijk ook.. Maar dat is dan weer een soort truukje.. Voor 'beginners" moeten we maar recht zo die gaat uitleggen.. Eerst leren lopen, dan pas de salto's

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie