Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door Mcgyver »

Ziet er goed uit!

met die kleine aanpassingen is alles een stuk stijver en stabieler geworden en het is zo nog een pietsie goedkoper ook :lol:

Zo zie je maar Less is more :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Ok even update, heb hetzelfde ontwerp getekend met een paar goedkopere lineaire geleidingen. Hiermee kan ik hoogstens ongeveer 500 euro besparen. Ik denk dat ik het daarmee wil doen .

Nu het volgende:

Hoeveel kost ongeveer het volledige pakket van de besturing? Als men alles zelf aansluit, kast maakt etc ...

Ik heb een offerte laten maken bij Dcnc wat me een aanlokkelijk voorstel lijkt. Namelijk DCNC-RTR-Classic
Aangezien ik met usbcnc zou willen gaan werken( lijkt me handiger via usb aansluiting en heeft nederlandse handleiding? etc ) , en deze is plug en play. Ik ken zelf niet veel van elektronica dus is een plug en play best handig.

Wat denken jullie hier van ?

Is het best zelf te doen en kan je er veel op besparen?

Alvast bedankt!
o.O
dragoon
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 feb 2012 22:36

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dragoon »

4 x hp5056 € 239.50
voeding 70,-
Usbcnc bord. gokje 300?
noodstop, paar relais en wat kabels eventueel wat connectoren 150 euro. Beetje ruim genomen.

Zit je op 750 euro excl btw. ?
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Ok maar heb je dan ook alle aansluitingen , beveiligingen erbij en alles en bedrading om alles aan te sluiten?

+ ik weet niet welke delen allemaal compatibel zijn, voor het aansluiten zal er wel een schematje bij zitten ... maar toch heb ik er schrik van ... niet dat ik het niet wil proberen ofzo .. maar ik wil niet alles 2 of 3 keer op nieuw kopen omdat ik iets verkeerd heb aangesloten en laten opfikken of wat dan ook. Het kost zo al meer dan genoeg voor mij.
+ Weet ik ook nog niet welk ik juist allemaal nodig heb ... drivers .. usbcnc bord .. voeding ... alle aansluitingen( maar welke dan nog) noodstop, relais, ... is het alleen dat maar ? of nog meer dingen?
o.O
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door Mcgyver »

De dcnc aansturing is opzich een goede keuze... je hebt dan een complete besturingen waar je alleen het materiaal aan hoeft te sluiten wat je op je machine hebt gebouwd.. (motoren switches e-stop )


zelf de besturing bouwen is ook goed te doen.. maar dan zul je je wel even moeten verdiepen hoe alles werkt...


Als je bij damencnc de drives en andere materialen besteld dan is eigenlijk alles plug en play met ribbon cables... om de drives aan te sluiten kan je vragen naar de insteek printjes met box-header connectors... zo hoef je geen draadjes te pellen maar kan je gelijk met ribbon cables alles in elkaar knopen....

Met een beetje geduld is het zeker te doen.. maar zo'n complete besturing is best handig... mocht je nog een 2e machine maken dan is het een kwestie van een paar kabels ompluggen en je kunt je 2e machine aansturen...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Dan denk ik dat zo'n dcnc kastje toch het beste is voor nu , ik ken totaal niets van electronica en dat schrikt me enigszins wel wat af, voorlopig. Met zo'n kast ben ik er zeker van dat alles goed is verbonden en goed werkt.

Als ik men machine af heb , en zo'n kast dan heb ik alleen nog een pc nodig om die kast op aan te sluiten neem ik aan ? heb gezien dan een laptop niet zo goed werkt volgens ervaringen van anderen , om dat er niet genoeg "prik" op de usb staat...

Btw die nema 23 2,5Nm van op dcnc, zijn die met losse draadjes? of is dat zoals die andere type's met zo'n printje erin waarje gwn moet inpluggen?

Grts en alvast bedankt
o.O
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door clements »

ik heb niet heel het topique gelezen, maar is die basis bij jou van MDF?
Als dat zo is, heb je een beetje een vlag op een modderschuit. De basis moet echt solide zijn.
Het lijkt ook een beetje op het type wat ik heb gemaakt. Afhankelijk wat je wilt verspanen ed kun je prima een basis maken van alu profielen. Ik ben best tevreden met mijn machine, behalve mijn z-as (met alleen ronde assen) Jij hebt al een mooier ontwerp voor je z-as.
Vergeet ook niet je schakelaars en kabelrups te tekenen.
ASS-U-ME
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

ja MDF 36mm of Zeer hard geperste multiplex... ik weet dat zo'n onderstel niet het beste is, maar dit is maar tijdelijk.
Als er terug wat budget is om een alu basis te maken , maak ik er direct werk van. Ik weet jullie mening , tevens ook die van mij trouwens t.o.v. zo'n "krantenbak" ... maar dit is echt puur budget gerelateerd. Voorlopig zal hij ook alleen maar dienst doen om mdf en andere plaatmaterialen in hout mee te frezen, ook zachter zoals piepschuim etc. Aluminium frezen zal pas zijn als ik idd een solidere frame heb . Dus voorlopig maak ik me daar nu niet de grootste zorgen over, ook omdat ik niet de allerhoogste nauwkeurigheid voor ogen heb met deze constructie in MDF.

Normaal gesproken zou ik vanzelf alle onderdelen gemakkelijk moeten kunnen overzetten op een alu profiel basis achteraf.


grts
o.O
bramgrafiekas
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2012 18:52

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door bramgrafiekas »

Ik ben nieuw op dit forum en inderdaad je ziet door de bomen het bos niet meer.
Zijn er van dit idee complete tekeningen en onderdelen lijste te krijgen?
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door clements »

het is in het begin wel ff door kauwen, maar een eigen machine maken kan alleen een succes worden als je voldoende begrip heb van alle componenten. Dat betekend veel lezen. Op dit forum zijn voldoende topics, waar een start wordt gemaakt met de bouw van een nieuwe machine.
Als je er niet doorheen kom, kun je altijd vragen of evt een zelfbouw kit kopen.
ASS-U-ME
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Ik heb deze tekeningen getekend in google sketchup, als je wil stuur ik ze je door, let op dat alles niet daarom niet 100% juist is, ik ben zelf van 0 begonnen dus er zullen zeker misschien nog fouten in zitten die ik pas zal ondervinden tijdens de bouw er van misschien, ik hoop althans van niet. Het onderdelen lijstje van deze machine kan ik je ook sturen , maar dat is dan volgens dit ontwerp en ook zonder bouten , frame, etc... bijberekend ... prijs tot hiertoe zal toch dicht bij de 4000 liggen daarvoor kun je toch al een mooi kant en klaar exemplaar kopen denkik, misschien een klein beetje bijleggen .. Maar daar doe ik niet aan mee aangezien ik liever dingen eigenhandig maak ... geeft meer voldoening van iets te bouwen dat nog werkt ook en nuttig is, dan gwn een machine te kopen om te hebben ofzo , niets mis mee opzich, ieder zijn keus. Maar voor mij is het hele proces een leuk avontuur :) en leer je weer vanalles bij

grts
o.O
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Hallo hier ben ik weer! tijdje geleden dat ik nog iets heb laten horen over dit projectje maar we zijn al weer een paar stappen verder! De microbe heeft mij goed te pakken :lol:

Dus voor de mensen die dachten dat ik het opgegeven had :P :

Ik heb alle onderdelen ondertussen besteld en afgehaald / ontvangen en zit al ver boven mijn budget dat ik eerst in gedachten had :P ( die microbe ja !) dus hier een overzichtje :

de besturingskast
grote kost , de meeste van jullie zullen denken... overdone maybe... ik heb er over nagedacht om het zelf te maken maar ik heb totaal geen ervaring met electronica en dergelijke, en wou wegens tijdgebrek mezelf er niet in verdiepen ook omdat het me zo niet aanspreekt enzo, met deze weet ik dat alles in orde is en zou moeten werken zoals het hoort. Jullie zullen hem wel kennen maar toch een paar fototjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Overige onderdelen :

volledig overzicht
Afbeelding

Paar close-ups
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ondertussen ook de basis al gemaakt, zoals jullie weten ging ik deze uit houten plaatmateriaal maken. Voorlopig wil ik het hiermee proberen totdat ik wat meer ervaring hiermee heb, dan verander ik deze in een aluminium basis. Ik heb watervaste MDF genomen, deze is iets steviger/harder en stabieler dan de gewone, enkele foto's hiervan:

Alles op maat gezaagd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een plaat om werkstukken op te spannen gemaakt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Basis in elkaar aan het zetten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien toch al wat bezig geweest, moest eerst nog de werkplaats van beter licht voorzien en stopcontacten etc + een werkbank om de machine op te zetten en een kleine kast eronder die normaal stof dicht zou moeten zijn, er zit een filter in het deurtje en het deurtje is met dichtings strippen afgesloten , ik hoop dat dat het stof wel buiten houd misschien dat ik nog een fan op de filter zet om lucht te zuigen en 1 om af te voeren ivm warmte van de kast.

Graag jullie reacties/commentaar/ vragen hierover ! :P alvast bedankt!

PS: sorry als het teveel foto's zijn :s
o.O
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door michel pet »

af zuigen kan geen kwaad zeker doen.
mdf is niet mijn ding maar als het geheel goed werkt kan je er een alu machine mee bouwen .
minder gevoelig voor vocht na deel van mdf.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door FSSF »

Lekker bezig, mooi spul 8)

Off: Michel; Is het niet mogelijk iets meer hoofdletters en leestekens te gebruiken, lastig te begrijpen altijd jouw berichten :lol: ;-)
Plaats reactie