Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

door Arie Kabaalstra » 29 Apr 2012 22:23

Niet helemaal.. als je een Inductieve schakelaar gebruikt dan kun je voor Home en limit ook met 3 sensors uit.. als je ze maar zo installeerd dat ze 't begin en het einde van de slag kunnen detecteren.. ( 2 plaatjes of 2 gaatjes per as.. )
zoiets als dit dan?

Voor x-as:
Afbeelding
Afbeelding

voor y-as
Afbeelding

En z-as
Afbeelding
o.O
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door audiomanics »

Zoiets bedoeld Arie, volgens mij..
Sommige software kan daar niet helemaal mee overweg: sommig software gaat namelijk bij het activeren van een limitswitch een "backout" uitvoeren.. Met 1 sensor kun je niet eenvoudig bepalen of het een + of - activatie betrof.
Of de software moet goed in de gaten houden welke kant het opging voor de sensor geactiveerd werd..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

dus anders is het eigenlijk juist andersom? dus inplaats van die 2 plaatjes en 1 sensor , 2 sensors die vast zitten en 1 plaatje aan het bewegende deel? + de homingsensor op elke as?
o.O
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door audiomanics »

De homingsensor is in 99% van de gevallen ook de limitswitch voor de min-richting muv de Z want die laat je meestal (het meest veilige) helemaal bovenin homen. Eerst Z omhoog en dan x en y naar 0..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. dit is precies wat ik bedoelde.. 1 switch en 2 "Triggers".. op de HBM's die ik omgebouwd heb, boorde ik simpelweg een paar gaatjes.. dan werken de Switches namelijk als NC contacten (normally closed) zodat ze altijd materiaal zien als het "veilig" is.. en als je draadbreuk hebt.. dan krijg je automagisch een noodstop..

in het geval van het ontwerp van dPske zou je inplaats van 2 plaatjes een hoeklijntje met 2 gaatjes aan't einde van het bereik moeten monteren..

deze truc is gebaseerd op mijn ervaring met USBCNC... zoals jullie weten is dat voor mij persoonlijk de enige besturing die ik op mijn machines zou willen zolang ik geen munten heb om er een Heidenhain aan te knopen..
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Ok en welke programma's zouden jullie aanraden om als beginner aan de slag te gaan met cnc? :)

Btw volgens het laatste ontwerp... ik denk dat ik hem ongeveer zo ga bouwen , weet nog niet welk materiaal voor basis maar zou kunnen eerst volledig in mdf kwestie van kostprijs, ook omdat het de eerste keer is dat ik zo'n machine bouw, natuurlijk eens ik deze af heb en deze leuke ervaring heb opgedaan zou ik hem in een nieuw aluminium kleedje willen stoppen :) , dan weet ik tenminste waar ik allemaal rekening mee moet houden, mdf kan ik genoeg gratis krijgen dus kan ik me ook wel fouten daarin permiteren wat met aluminium al direct duur uit zou komen.

Aan gezien ik later wel aluminium zou willen frezen wil ik denkik toch voor kogelomloop spindels gaan , en wat voor motortjes zou ik dan nemen wil ik aluminium frezen in de toekomst? dan kan ik ze gewoon opnieuw gebruiken :)
Een Nema 23 - 2,5Nm? En welke spoed zou ik nemen voor de spindels? wat is de meest gangbare voor hobby cnc's ?

Grts !
o.O
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door audiomanics »

Nema23 2,5nm is, zeker in deze bezetting, voldoende. Ik denk dat de spoed voor een kogelomloopspindel, die het meest gebruikt wordt 5mm/omw is.. Dat is het midden tussen snel en krachtig.
Kogelomloopspindels met de bijbehorende kogelomloopmoeren en lagerhouders etc. zijn NIET goedkoop.. Eigenlijk zal dat een goed deel van je machine kosten.. Maar dan heb je wel wat..
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

ja dat is ook de bedoeling dat ik ineens de goede koop zodat ik achteraf geen meer hoef te kopen als ik van mdf naar aluminium wil gaan ombouwen. :)
o.O
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Ok ... even een update...

Ben bezig met men ontwerp terug opnieuw te tekenen... omdat ik eigenlijk niet direct met "ware maten" getekend had... dus nu wel... (stom idd)

Ik ben begonnen met men Z-as te tekenen en loop daar eigenlijk al op een probleem blijkbaar... normaal heb ik alles getekend volgens de afmetingen van de stukken op Dcnc... nu kom ik op het volgende... als ik een kogelomloop spindel neem met deze eindbewerking die ik in een vast lagerblok steek zoals deze als ik voor deze een flexibele koppeling wil gebruiken zoals deze die ik met een Nema 23 2.5Nm wil koppelen,... kom ik op het probleem uit... hoe zet ik die motor vast op het vaste lagerblok? als ik het teken volgens de gegevens dan heb ik tussen de motor en het vast lagerblok 71mm speling , dus kan ik de nema 23 mount of DCNC-motor-flange niet kan gebruiken ?

Zie ik hier iets over het hoofd? ik zou natuurlijk zelf deze motoren op een andere manier kunnen vast maken maar zou het liever willen op een deftige manier... zoals deze foto maar ik heb teveel speling? Mss heb ik iets verkeerd getekend omdat ik het mss toch niet helemaal begrijp... maar denk het niet , even een fototje ter verduidelijking :
Afbeelding
Afbeelding
o.O
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Hmmz

Het enigste wat ik mij kan voorstellen is dat ik oftewel iemand zoek om men spindels af te draaien op de maat die wel uitkomt of anders een paar ringen voor het vast lagerblok te plaatsen. Of heeft iemand een andere optie?

alvast bedankt!
o.O
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door vip1980 »

volgens mij als je dit setje van damen heb ben je klaar.....http://www.damencnc.com/nl/componenten/ ... teunen/234 en dan de bovenste foto...

Assen kunnen inderdaad maar 15mm aan beide kanten erin, aangezien in het kunstof gedeelte geen gat zit.Maar die 15mm is genoeg...
e.i. Genwys
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:02
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door e.i. Genwys »

Arie Kabaalstra schreef: in het geval van het ontwerp van dPske zou je inplaats van 2 plaatjes een hoeklijntje met 2 gaatjes aan't einde van het bereik moeten monteren..
Arie; wat bedoel je met 2 plaatjes en hoeklijntje ?

Bedankt ,
Cees
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door assink »

Ik neem aan dat het hoeklijntje dan dient ter referentie. Dus op het hele bereik word de sensor getriggerd, en aan het eind van het bereik dus niet.
In de opstelling van de 2 plaatjes word de sensor pas getriggerd aan het eind van het bereik, dit is minder gunstig in het geval van een kabelbreuk of een defect.
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

door vip1980 » 07 Mei 2012 07:36
volgens mij als je dit setje van damen heb ben je klaar.....http://www.damencnc.com/nl/componenten/ ... teunen/234 en dan de bovenste foto...

Assen kunnen inderdaad maar 15mm aan beide kanten erin, aangezien in het kunstof gedeelte geen gat zit.Maar die 15mm is genoeg...
Ik heb dit setje getekend maar had 71 mm speling tussen motor en lagerblok, maaaaarrrrr...

Ik had een mailtje gestuurd naar Kevin van Dcnc met deze vraag. Blijkt dat deze motormount ENKEL en alleen speciaal ontworpen is voor een ADS 32 mm koppeling ... wat direct mijn probleem oplost :) kon ik blijkbaar niet vinden op de site, ik was in het gedacht dat ik die gewone flexibele koppeling kon gebruiken maar die is 43 mm :)

In ieder geval toch tof dat hij zo snel reageerde met deze info . Kan ik nu ook weer verder :)

trug naar de tekentafel ! :p
o.O
Plaats reactie