Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Okay!

Effe terug opnieuw liggen ontwerpen omdat zoals ik ervoor al zei... nog niet op ware maten getekend had (wat wel handig is o.O DOH!) en hier dan een paar nieuwe tekeningen dan . Ik hoop dat ik jullie hiermee niet verveel. Maar hoor wel graag jullie op/aanmerkingen hierover. Is ongeveer het zelfde ontwerp nog steeds alleen een beetje verbeterd en ware schaal getekend zodat ik al eens kon uitrekenen wat alles zowat zal gaan kosten.

Nul positie behalve de Z as dan . het zwarte vlak is het werkbereik van 600x800
Afbeelding


Afbeelding

Z-as uit elkaar
Afbeelding

Close-up van brugsteunen die breder zijn + verbinding motor x-as
Afbeelding

Overzicht volledige brug op de wagentjes
Afbeelding

Elke as op zijn limiet
Afbeelding

closeup van limiet van de brugsteunen
Afbeelding

Dus... aan de hand van deze tekening heb ik al wat berekeningen gemaakt over wat mij dit zou gaan kosten als ik enkel al het volgende gebruik: (zonder bouten, moeren, vijzen, plaatmateriaal of alu profielen , besturingen ,etc etc ....)

Alu Brugprofiel
Kogelomloopspindels + moeren
Lineaire geleiders + wagentjes
steppermotors + askoppelingen + motormounts
lagerblokken
_____________________+
+/- 3000€

Wat al meteen duidelijk maakt dat het heel verstandig is eerst alles GOED ( en niet zomaar een schetsje van ...) uit te tekenen. Want aan de hand van deze tekening en de berekening ervan voorlopig kom ik tot de conclusie dat dit toch nog niet binnen mijn budget zal passen denk ik.

Ik ga eerst eens kijken wat ik kan veranderen om de kostprijs te drukken en uiteraard (ja ik teken graag :lol: ) een nieuwe tekening maken met goedkopere materialen. Aangezien ik toch niet professioneel ga frezen en waarschijnlijk alleen MDF en hout etc, misschien alu maar dan heel traag en met kleine beetjes, denk ik dat et wel een beter idee is om goedkopere materialen te gebruiken. Het is en blijft een hobby voor mij en ze groeien ook niet op mijn rug :cry:

Dus voorlopig terug naar de tekentafel . maar ondertussen zou ik wel graag jullie commentaar willen horen

Alvast bedankt !

btw , ik heb gemerkt dat dit eigenlijk in verkeerde sub staat, ik denk dat ie beter bij http://www.cnczone.nl/viewforum.php?f=8 staat , niet? Kan iemand hem mss verplaatsen of kan ik dit mss zelf?
o.O
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door vip1980 »

ziet er goed uit, en hij lijkt op mijn machine.....ik heb van het weekend mijn machine eens gedraaid...en je zal er geen spijt van hebben....Om de prijs te drukken .....zal moeilijk worden...
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

door vip1980 » 14 Mei 2012 07:11
ziet er goed uit, en hij lijkt op mijn machine.....
hij lijkt idd op jou machine , omdat Arie naar jou post verwees helemaal in het begin van deze draad (en dat je hem ongeveer volgens zijn ontwerp maakt), en ik ben eigenlijk vanuit jou machine voort gegaan zeg maar een beetje nagemaakt met men eigen toets eraan. ( hoop dat je et ni erg vind) Ook omdat hij in mijn opzicht redelijk stijf en stabiel is ( zegt de leek )

en ja om de kosten te drukken zal het idd moeilijk zijn dat weet ik nu al . Maar met de onderdelen die ik nu heb gebruikt zal het een machine moeten worden die redelijk nauwkeurig zou moeten zijn, en ik denk niet dat ik voor mij persoonlijk zo'n nauwkeurigheid moet behalen voor de dingen die ik wil gaan doen. Dus zullen we eens kijken wat ik allemaal kan veranderen. Of het veel zal schelen in kostprijs... weet ik nog niet ... :) maar dat zullen we binnenkort zien :)


Grts
o.O
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is allemaal ongeveer hetzelfde concept.. uitgaande van mijn "hoog-portaal" ontwerp.. maar ik zie toch een aantal leuke constructies..

alleen.. denk ik nu.. als je over de "bovenkant" van de machine zo nadenkt als je nu doet.. vergeet dan die MDF Krantebak eronder, en doe het gewoon in één keer goed..
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door vip1980 »

dPske schreef:
door vip1980 » 14 Mei 2012 07:11
ziet er goed uit, en hij lijkt op mijn machine.....
hoop dat je et ni erg vind

ben je gek, vindt het juist leuk als ik er een broer/broertje bij krijg... :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door audiomanics »

poehe.. ik kijk even een dikke week niet en er is al een compleet andere machine geschetst...
Gaat goed zo, alleen je doelstelling om goedkoop een eerste machine te maken ga je zo niet halen.. Niet dat je daar spijt van zal krijgen, overigens..
Wat heeft je, overigens, doen besluiten om de wagentjes op de Z-as-plaat te zetten en niet de rails?


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

daarom dat ik een nieuwe schets ga maken met goedkopere materialen . Heb ongeveer in het hoofd welke.. maar deze zijn nog niet de aller goedkoopste, zowat tussenin zeg maar. Kan ik al eens vergelijken en eventueel mss nog eens aanpassen moest het nog steeds niet binnen het budget passen. Een bedrag heb ik nog niet in het hoofd maar wil in ieder geval toch onder de 3000 € zitten voor de machine alleen dan .

Wat die wagentjes betreft... zoals ik al zei :P afgezien van VIP :lol: maar eigenlijk ...denk ik dat het niet zo veel uitmaakt, behalve dat de wagentjes mss wat minder wegen dan de rails , zodat de motor geen gewicht moet sleuren dat niet hoeft. al dat het niet zo'n groot verschil zal zijn denkik, zo'n rail van 15 rond een 40cm is ongeveer 650 gram ruw geschat, en zo'n wagentje 200 ...? dus veel zal het hier niet uitmaken dan, of is er mss een reden om het toch anders om te doen dan?

grts ;)
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 15 mei 2012 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd, gebruik aub de reageerknop
o.O
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door Mcgyver »

jazeker...

door de montage zoals je hem nu hebt heb je altijd een lange hefboom gecreerd die aan je y as staat te rammelen... meer last van vibraties... omdat dat stuk aluminium wat onder je wagens uitsteekt ook nog enigszins kan flexen..


Stel je plaatst de geleidingen en de wagentjes andersom dan word het moment steeds kleiner naarmate de z as hoger komt te staan..... plus dat de alu plaat stijver word van de geleidingen wat ook weer in staat voor meer stabiliteit

Stel je moet eens een keer echt iets zwaars verspanen... dan kan je je werkstuk verhogen zodat je z-as minder ver naar beneden staat...... ... je hebt dan een grotere kans van slagen dan met je huidige ontwerp ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door assink »

http://www.automation-overstock.com is een stuk goedkoper met de lineaire geleiding. Houd wel rekening met verzendkosten en douane, parallax hier op het forum heeft er ook geleidingen besteld.
Ronde ondersteunde geleiding van ebay is natuurlijk nog weer een heel stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door audiomanics »

dPske schreef:of is er mss een reden om het toch anders om te doen dan?
Zoals McGyver al aangaf.. Als je de zaak omdraait zal de Z-plaat stijver worden door de extra rails en de afstand die aan de onderkant uitsteekt is nu altijd even groot maar zal bij omdraaien alleen maar kleiner zijn waardoor de zaak nog weer stijver is.. Gewicht zal niet zoveel uitmaken, gok ik..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Hmmmz ok...

Allereerst , ik bedoel dit niet slecht dus begrijp me niet verkeerd, ik beweer niet dat ik alles of meer weet dan jullie (zeeeeeker niet) of dat jullie totaal verkeerd zijn en er niets vanaf weten, dat bedoel ik helemaal niet ...En wil ook niet eigenwijs zijn of doen (voor alle misverstanden te vermijden) en vind het ZEKER leuk dat jullie commentaar geven dus vooral blijven doen ook aub :) want die apprecieer ik echt ten zeerste.

Maar het enigste waar ik kan inkomen is dat je zegt dat de rails de voorste plaat dan stijver maakt. is logisch ook... maar als het alleen dat is, is het eigen lijk voor de rest gewoon praktisch juist hetzelfde zonder aan de rest iets te veranderen, toch ? gewoon rails en karretjes draaien? of heb ik het verkeerd? want dan maak je volgens mij alleen de plaat stijver (wat wel beter is ) maar het moment daar blijft wel hetzelfde dan ?

Want eigenlijk heb ik ook tevens hetzelfde ontwerp, met enige technische uitleg en formules etc een tijdje geleden voor ik op dit forum inschreef al eens tegenkomen , daarom dat als ik het zo bij VIP zag , dat ik het ook overgenomen had zonder enig twijfel over de stevigheid ervan. http://www.cncroutersource.com/building ... outer.html

Volgens die tekening (nu ... ik veronderstel dat deze info toch juist is... want ik ben al zoveel dingen tegen gekomen dat ik het op de duur ook niet meer weet...) is het enige wat nog zou kunnen aanpassen dat ik men Z as hoger op de brug plaats, gelijk met onderkant zeg maar en de brug zelf daardoor nog wat kan laten zakken waardoor het moment daar kleiner word.

linker is zoals het is rechter zoals het beter zou moeten zijn
Afbeelding

Of is het nu juist dat wat jullie bedoelen ? of zit ik totaal verkeerd ? :P want .. ik ben en blijf nog altijd een leek in dit soort dingen..

Alvast bedankt
o.O
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door assink »

Volgensmij word er bedoeld dat op de plaat die aan je portaal zit de wagentjes voor de z-as zitten. En op de plaat waaraan je freeshouder zit de lineaire geleiding. Zo heb je de maximale haalbare vrijheid onder je portaal waardoor je ook hoge voorwerpen opspannen kunt maar toch voldoende stabiliteit.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door audiomanics »

Dat naar beneden brengen van de wagentjes is prima, maar we bedoelen inderdaad de wagentjes op het gedeelte te zetten waar nu de rails zit en de rails dan te zetten op het bewegende deel van de Z-as.
Nog een paar bijkomende "voordelen": boven de wagentjes hoeft de Y-plaat (waar je Z-motor op zit) ook niet zo breed meer te zijn en kun je die plaat ook in de andere richting ondersteunen (lees stijf maken)
Als je dan ook nog zorgt dat de vaste lagerhouder van de z-spindel achter de z-plaat kan shuiven hoef je de schroefspindel ook niet langer te maken dan strikt noodzakelijk. Hierdoor kan de hele boel nog korter en dus nog stijver worden..
Hier heb ik mijn z-as, van toen, staan... misschien heb je er wat aan..
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=2803
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
dPske
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2012 21:19
Locatie: Antwerpen

Re: Als Leek een eigen CNC router bouwen?

Bericht door dPske »

Ok heb het even proberen te veranderen, even kijken of ik het goed heb...

Links originele versie, rechts veranderde.
Heb karretjes met rails verwisseld en alles ingekort. Y plaat is 6cm korter, spindel van 400mm naar 270mm !
Afbeelding

door audiomanics » 16 Mei 2012 08:42
boven de wagentjes hoeft de Y-plaat (waar je Z-motor op zit) ook niet zo breed meer te zijn en kun je die plaat ook in de andere richting ondersteunen...
Heb even de moeite niet gedaan om de y plaat boven de karretjes minder breed te tekenen, maar het kan wel ;-)
Stijver maken in de andere richting? bedoel je naar achteren toe? of?
Als je dan ook nog zorgt dat de vaste lagerhouder van de z-spindel achter de z-plaat kan shuiven hoef je de schroefspindel ook niet langer te maken dan strikt noodzakelijk. Hierdoor kan de hele boel nog korter en dus nog stijver worden..
Dat hoef ik niet meer te doen , zoals nu voorzien kan de spindel niet meer kleiner worden , de spindelmoer heeft boven en beneden maar nauwelijks 1 cm speling tussen de lagers, kan et mss nog naar 5 mm brengen maar lijkt me al krap worden.

een schroefdraad van +/-19cm ( 1cm speling boven + kogelomloopmoer 4.5cm + 12cm diepte + 1cm speling beneden)
Afbeelding

In ieder geval , ik denk dat jullie het zo bedoelen , ... :mrgreen: De Z as is toch al een stuk kleiner en steviger geworden zo, kan et nog beter misschien? Toch al bedankt voor de tips!

Ik zeg altijd ... "met 2 zie je meer dan alleen" , in dit geval zijn we met meer dan 2 dus nog beter :p ^^
o.O
Plaats reactie