MAHO SK 250 retrofit
Moderator: Moderators
MAHO SK 250 retrofit
Beste CNCer's,
Na een tijdje rond gekeken te hebben op deze site kwam ik tot de conclusie dat het voor mij ook tijd werd om een eigen machine te gaan vervaardigen. Zelf heb ik op mijn werk beschikking over "echte cnc machines (maho en schaublin) " echter is een klusje voor je zelf daar geen optie, ik heb wel buiten mijn "echte" werk toegang tot een stevige cnc draaimachine en conventionele verspaners. Maar een hoop mooie dingen kan ik dus moeilijk tot niet zelf maken. Dus dat werd teken van een portaal machine, maar al snel kwam ik erachter dat dit niet stabiel genoeg zou worden voor mijn toepasingen. Dus toen de knoop door gehakt en een oude dame met een respectabele staat van dienst gekocht.
Zo zag ze er vroegen uit.
echter vroeger in niet nu
Ze had nog al wat aandacht nodig. De handelaar wilde haar graag kwijt en zij dat alles het wel deed maar geen garantie. Na een grote schrob beurt een kleine test en toen wist ik het zeker, van deze machine ga ik weer een moderne machine maken.
De spindels waren compleet versleten, de top van de draaad was 2mm en is nu nog maar 0,8mm. Ook was de slag van de geleidingen iets te kort voor mij , echter wel in goede staat (MAHO kwaliteit). Bij Zeeschuim een aan lineair geleidingen gekocht. En voorzichtig begonnen met demontage.
Na een tijdje rond gekeken te hebben op deze site kwam ik tot de conclusie dat het voor mij ook tijd werd om een eigen machine te gaan vervaardigen. Zelf heb ik op mijn werk beschikking over "echte cnc machines (maho en schaublin) " echter is een klusje voor je zelf daar geen optie, ik heb wel buiten mijn "echte" werk toegang tot een stevige cnc draaimachine en conventionele verspaners. Maar een hoop mooie dingen kan ik dus moeilijk tot niet zelf maken. Dus dat werd teken van een portaal machine, maar al snel kwam ik erachter dat dit niet stabiel genoeg zou worden voor mijn toepasingen. Dus toen de knoop door gehakt en een oude dame met een respectabele staat van dienst gekocht.
Zo zag ze er vroegen uit.
echter vroeger in niet nu
Ze had nog al wat aandacht nodig. De handelaar wilde haar graag kwijt en zij dat alles het wel deed maar geen garantie. Na een grote schrob beurt een kleine test en toen wist ik het zeker, van deze machine ga ik weer een moderne machine maken.
De spindels waren compleet versleten, de top van de draaad was 2mm en is nu nog maar 0,8mm. Ook was de slag van de geleidingen iets te kort voor mij , echter wel in goede staat (MAHO kwaliteit). Bij Zeeschuim een aan lineair geleidingen gekocht. En voorzichtig begonnen met demontage.
Re: MAHO SK 250 retrofit
Machine is geheel gedemonteerd, Alle versnelling / voedings bakken eruit gehaald.
De onderdelen die worden hergebruikt zijn de ontvettebak in gegaan, de rest in kratten ik zie wel wat er met deze ondelen gaat gebeuren.
Schoonmaken van de basis / kolom (hoe je het noemen wild) is een stevig klus. De voet die ook als koelvloeistof reservoir word gebruikt zit vol met smurrie, er komt bijna 10 liter vet olie spannen bende uit en stink als een ...... .
Na veel spoelen met peterolium is ze eindelijk weer toonbaar.
De machine heeft voorlopig geen vaste plaats op de locatie waar ik aan het bouwen ben, dus heb ik van een paar IPE balken een set steunen gemaakt zodat de machine makelijk met de pompwagen te verrijden is. Bij komend voordeel is dat ik haar dan onder de kettingtakel kan rijden enzo de zware onderdelen gemakelijk op en van de machine af kan halen.
Het verloop van de sloop lijkt heel erg snel te gaan ik ben er echter al een tijdje mee bezig. In het begin dacht ik deze machine hoefd niet op het forum later toch van gedachte verandert, want ik zie weing verbouwen verhalen van "echte" machines.
O'ja het bouwjaar van de machine is ongeveer 1950.
De onderdelen die worden hergebruikt zijn de ontvettebak in gegaan, de rest in kratten ik zie wel wat er met deze ondelen gaat gebeuren.
Schoonmaken van de basis / kolom (hoe je het noemen wild) is een stevig klus. De voet die ook als koelvloeistof reservoir word gebruikt zit vol met smurrie, er komt bijna 10 liter vet olie spannen bende uit en stink als een ...... .
Na veel spoelen met peterolium is ze eindelijk weer toonbaar.
De machine heeft voorlopig geen vaste plaats op de locatie waar ik aan het bouwen ben, dus heb ik van een paar IPE balken een set steunen gemaakt zodat de machine makelijk met de pompwagen te verrijden is. Bij komend voordeel is dat ik haar dan onder de kettingtakel kan rijden enzo de zware onderdelen gemakelijk op en van de machine af kan halen.
Het verloop van de sloop lijkt heel erg snel te gaan ik ben er echter al een tijdje mee bezig. In het begin dacht ik deze machine hoefd niet op het forum later toch van gedachte verandert, want ik zie weing verbouwen verhalen van "echte" machines.
O'ja het bouwjaar van de machine is ongeveer 1950.
Re: MAHO SK 250 retrofit
Wow das een leuke klus!
Leuk om te zien dat zo'n oldtimer ook met zn tijd mee mag gaan en cnc gestuurd word!
Ik ben erg benieuwd hoe je de freesspil gaat aansturen... via het oude tandwiel mechanisme of er een HF spindle op zet ..
Mijn droom is ook ooit zo'n oude machine aan te schaffen en er weer een goed bruikbare machine van te maken cnc gestuurd!
Keep us posted!
Leuk om te zien dat zo'n oldtimer ook met zn tijd mee mag gaan en cnc gestuurd word!
Ik ben erg benieuwd hoe je de freesspil gaat aansturen... via het oude tandwiel mechanisme of er een HF spindle op zet ..
Mijn droom is ook ooit zo'n oude machine aan te schaffen en er weer een goed bruikbare machine van te maken cnc gestuurd!
Keep us posted!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
- Locatie: Ezinge GR.
Re: MAHO SK 250 retrofit
Moi Stephan,
Geweldig dat je dit snoepje van MAHO weer helemaal naar deze tijd terug brengt.
Ik weet zeker dat de tijd die je er nu inzet zich terug betaald in een schitterende machine.
Veel succes, Peter
Geweldig dat je dit snoepje van MAHO weer helemaal naar deze tijd terug brengt.
Ik weet zeker dat de tijd die je er nu inzet zich terug betaald in een schitterende machine.
Veel succes, Peter
Re: MAHO SK 250 retrofit
@Mcgyver
De frees spindel is en blijft nog een groot vraag stuk de originele is in brons gelager en loopt origineel max 1000rpm. en is MK4. Dit is natuurlijk tegen woordig erg langzaam en niet handig. Ik ben inmiddels in het van een spindel ala Niels maar die is weer erg groot (sk 40). eigenlijk zoek ik nog een SK30 met wiselaar mogenlijkheid de motor die de spil gaat aan drijven is een 0,75 kW 3000rpm met freq. Ik weet het nog niet. Om de freq aan te sturen gebruik ik boutje zijn oplossing met de tlp521-2 oplossing ( heb ik nog een klein vraagje over aan hem maar dat komt nog wel.) ik heb de ic al wel binnen.
Foto's gaan volgen ik moet ze aleen nog even verkleinen anders krijg ik ze niet op het forum telefoon foto;s zijn bij mij 500k maar ze komen er zeker aan.
De frees spindel is en blijft nog een groot vraag stuk de originele is in brons gelager en loopt origineel max 1000rpm. en is MK4. Dit is natuurlijk tegen woordig erg langzaam en niet handig. Ik ben inmiddels in het van een spindel ala Niels maar die is weer erg groot (sk 40). eigenlijk zoek ik nog een SK30 met wiselaar mogenlijkheid de motor die de spil gaat aan drijven is een 0,75 kW 3000rpm met freq. Ik weet het nog niet. Om de freq aan te sturen gebruik ik boutje zijn oplossing met de tlp521-2 oplossing ( heb ik nog een klein vraagje over aan hem maar dat komt nog wel.) ik heb de ic al wel binnen.
Foto's gaan volgen ik moet ze aleen nog even verkleinen anders krijg ik ze niet op het forum telefoon foto;s zijn bij mij 500k maar ze komen er zeker aan.
Re: MAHO SK 250 retrofit
De kop vandeze machine kan eenvoudig worden verwijdert door één klem los te draaen en dan kan ie er zo uit dit heb ik gedaan voor tijdens de bouw. Ik ben begonnen met de ram aan te passen, origineel had deze as ( Y ) een slag van 150mm. Dit vond ik iets te weinig en heb dit aangepast door de strippen blankplat (staal) in de hoek van de zwauwstaart te frezen. Eerste de benodigde gaten geboord in deze strippen en daarna Bed van haar grote broer onder een hoek en gaan ( de stip wilde niet op de foto, machine wel)
Daarna de ram zelf op de machine en de positie van de gaten controleren en daarna boren
Daarna de strippen op de ram gebouwd alles uit geleind en waarnodig maatvoering gevlakt. Toen de gaten voor de geiding railsen geboord rails er op en weer uitleinen. Koppelplaten gemaakt om de karren op de machine te kunnen bevestigen.
Gaten daarna in de bovenkant van de het frame van de (nieuwe) machine geboord). En daarna mg de ram er weer op
De hele kop loopover de volle slag binnen 0,01 nadat het een en ander was geschraapt. De kogel omloopspil is besteld en daar wacht ik op.
Daarna de ram zelf op de machine en de positie van de gaten controleren en daarna boren
Daarna de strippen op de ram gebouwd alles uit geleind en waarnodig maatvoering gevlakt. Toen de gaten voor de geiding railsen geboord rails er op en weer uitleinen. Koppelplaten gemaakt om de karren op de machine te kunnen bevestigen.
Gaten daarna in de bovenkant van de het frame van de (nieuwe) machine geboord). En daarna mg de ram er weer op
De hele kop loopover de volle slag binnen 0,01 nadat het een en ander was geschraapt. De kogel omloopspil is besteld en daar wacht ik op.
Re: MAHO SK 250 retrofit
De machine gaat worden bewogen door stappen motoren van 6,4Nm ik heb spillen van RM2505 besteld en wil een vertraging van 2 op 1 toepassen. Om de drivers te testen heb ik alles op een houten plaat geschroefd.
Ik weet niet precies wat is allemaal nodig heb aan componenten van daar eerst deze opstelling en daarna alles in een rittal kast.
De eindschakelaars moeten 24v worden gevoed en ik dacht dat het handig was om de schakelaars relais te laten bedienen en deze relais de singalen naar de BOB door te laten geven, dit alles inverband met eventueele storingen die uit de kabels kunnen komen. Van marktplaats een echte PILZ noodstop relais gekocht, deze werkt als volgt : bij het opstarten van de machine moet de besturing bewust worden aangezet dus eerst alle noodknoppen los en daarna de aan knop indrukken. Als je dit doet haal je ook meteen de Z-as van de rem, ros je de noodstop in dan word de rem ook meteen geaktiveerd.
Freqentie regelaar ook van marktplaats (0,75Kw) met bijbehoorende motor.
Ik weet niet precies wat is allemaal nodig heb aan componenten van daar eerst deze opstelling en daarna alles in een rittal kast.
De eindschakelaars moeten 24v worden gevoed en ik dacht dat het handig was om de schakelaars relais te laten bedienen en deze relais de singalen naar de BOB door te laten geven, dit alles inverband met eventueele storingen die uit de kabels kunnen komen. Van marktplaats een echte PILZ noodstop relais gekocht, deze werkt als volgt : bij het opstarten van de machine moet de besturing bewust worden aangezet dus eerst alle noodknoppen los en daarna de aan knop indrukken. Als je dit doet haal je ook meteen de Z-as van de rem, ros je de noodstop in dan word de rem ook meteen geaktiveerd.
Freqentie regelaar ook van marktplaats (0,75Kw) met bijbehoorende motor.
Re: MAHO SK 250 retrofit
Hallo Stephan,
Prachtig stukje ombouw werk, gaat erg snel. Volg je draadje met veel interesse, heb zelf een gelijksoortige machine staan die ik deze winter wil gaan ombouwen, alleen niet in dit zelfde tempo
Stuur aub hééééél veel (detail)plaatjes, kan ik een hoop ideeën van je pikken.
Succes met de ombouw en laat veel van je horen.
Prachtig stukje ombouw werk, gaat erg snel. Volg je draadje met veel interesse, heb zelf een gelijksoortige machine staan die ik deze winter wil gaan ombouwen, alleen niet in dit zelfde tempo
Stuur aub hééééél veel (detail)plaatjes, kan ik een hoop ideeën van je pikken.
Succes met de ombouw en laat veel van je horen.
Mvg René
Re: MAHO SK 250 retrofit
@rene,
De bouw lijkt heel snel te gaan echter ben ik al een tijdje bezig en en ben ik pas sinds kort bezig met posten, daar bij komt dat ik het heel leuk vind en er veel tijd voor maak .
De bouw lijkt heel snel te gaan echter ben ik al een tijdje bezig en en ben ik pas sinds kort bezig met posten, daar bij komt dat ik het heel leuk vind en er veel tijd voor maak .
Re: MAHO SK 250 retrofit
De kruistafel hangt voor het eerst aan de machine
Dit heb ik als volgt gedaan: de kruistafel is op het bed van haar groten broer aan gepast, de zwaluwstraat van de Z-as is er helemaal afgefreesd en de X-as is er voor de helft af.
Eerst een referentie vlak gezocht en hier de gecontoleerd of deze haaks en vlak is. In mijn geval was dat de bovenkant van het bed, toen de bovenste heldt van de X-as zwaluwstaart weg gefreesd omdat anders de lineair geleiding niet past. Gaten geboorden getapt voor de X-as geleider. Toen de kruistafel omgedraai ( Z-as vlak kan nu worden bewerkt) en uitgeleind tenopzichte van de weggefreesde zwalustaart kant en kwa vlakheid ook gecontroleerd op de X-as. Toen deze zwaluwstaart er helemaal af gefreesd en in 1 opspanning ook de gaten voor de geleide karren geboord, verzonken en getapt. Daarna de karren er op uit geleind op alles staat binnen 0.01 vlak en haaks en paralel.
Daarna de kruistafel voor de machine gehangen en met vulplaten er tussen de rails paralel gezet aan de oude zwaluwstaart geleiding en het 2de en het één nalatste gat van de rails afgetekend en geboord, verz en getapt. toen 1 losse kar voorzien van een meetklok en deze rails paralel geklokt aan de oude Z-as zwaluwstaart gaten overgenomen Bo, Vers en tappen. toen de rails helemaar uitgeleind en alle schroeven vast gezet.
Kruistafel in de keting takel voor zichtig op de 1e rails gezet 2 de rails er in gestoken. Gaten overnemen kruistafel er weer af alles weer Bo, Vers en tappen. Kruistafwel er weer op 2de rail er in en alle schroefen om en op vast zetten en de kruistafel bewegen.
En het beweegt supppppper. in de takel. daarna de takel er af en op de machine voet gaan staan met de hand ( rechte rug en uit de knieën) de kruistafel bewogen en dit gaat ook geweldig . Op dat moment komt mijn vrouw binnen en vraagt of ik niet beter een eenvoudige fitnes machine had kunnen kopen .
Dit heb ik als volgt gedaan: de kruistafel is op het bed van haar groten broer aan gepast, de zwaluwstraat van de Z-as is er helemaal afgefreesd en de X-as is er voor de helft af.
Eerst een referentie vlak gezocht en hier de gecontoleerd of deze haaks en vlak is. In mijn geval was dat de bovenkant van het bed, toen de bovenste heldt van de X-as zwaluwstaart weg gefreesd omdat anders de lineair geleiding niet past. Gaten geboorden getapt voor de X-as geleider. Toen de kruistafel omgedraai ( Z-as vlak kan nu worden bewerkt) en uitgeleind tenopzichte van de weggefreesde zwalustaart kant en kwa vlakheid ook gecontroleerd op de X-as. Toen deze zwaluwstaart er helemaal af gefreesd en in 1 opspanning ook de gaten voor de geleide karren geboord, verzonken en getapt. Daarna de karren er op uit geleind op alles staat binnen 0.01 vlak en haaks en paralel.
Daarna de kruistafel voor de machine gehangen en met vulplaten er tussen de rails paralel gezet aan de oude zwaluwstaart geleiding en het 2de en het één nalatste gat van de rails afgetekend en geboord, verz en getapt. toen 1 losse kar voorzien van een meetklok en deze rails paralel geklokt aan de oude Z-as zwaluwstaart gaten overgenomen Bo, Vers en tappen. toen de rails helemaar uitgeleind en alle schroeven vast gezet.
Kruistafel in de keting takel voor zichtig op de 1e rails gezet 2 de rails er in gestoken. Gaten overnemen kruistafel er weer af alles weer Bo, Vers en tappen. Kruistafwel er weer op 2de rail er in en alle schroefen om en op vast zetten en de kruistafel bewegen.
En het beweegt supppppper. in de takel. daarna de takel er af en op de machine voet gaan staan met de hand ( rechte rug en uit de knieën) de kruistafel bewogen en dit gaat ook geweldig . Op dat moment komt mijn vrouw binnen en vraagt of ik niet beter een eenvoudige fitnes machine had kunnen kopen .
Re: MAHO SK 250 retrofit
Een tijdje geleden kogelomloopspindels bestel in china. (Gedaan vanwege de prijs, een duitse set kost ongeveer €750,- en deze slechts €200.- incl verzendkosten, ik dacht dat risico ga ik nemen) Ze zijn net binnen en zien er goed uit.
Ik heb ze onbewerkt besteld omdat ik nog niet precies weet hoe ze opgespannen moeten worden.
Ik heb ze onbewerkt besteld omdat ik nog niet precies weet hoe ze opgespannen moeten worden.
Re: MAHO SK 250 retrofit
das goed om te horen van die spindels ik heb de spindel van mijn nieuwe z-as in bestelling staan
echter ik laat hem gelijk op maat maken koste slechts 8 dollar daar kan ik het niet voor laten doen
geen "last" gehad van de grens politie ?
echter ik laat hem gelijk op maat maken koste slechts 8 dollar daar kan ik het niet voor laten doen
geen "last" gehad van de grens politie ?
same same but diffrent
Re: MAHO SK 250 retrofit
@marcoooo,
Op mijn papieren staat een mooie stempel met daar op "Vrij van Belastingen Nederland"
Op mijn papieren staat een mooie stempel met daar op "Vrij van Belastingen Nederland"
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 08 okt 2010 09:55
Re: MAHO SK 250 retrofit
Hallo Stephan,
mooi project, ziet er inderdaad zeer degelijk uit
ik heb zelf een maho mh700 (is nagenoeg gelijk aan de SK250) en een abene vhf3 staan, een van de twee zou ik graag willen ombouwen, echter mechanisch kan ik alles wel maken, maar bij de elektronikalessen had ik vroeger beter een beetje kunnen opletten.
Wie in regio roermond/weert/eindhoven heeft zijn conventionele bank omgebouwd en zou mij willen helpen.
groeten
ed
mooi project, ziet er inderdaad zeer degelijk uit
ik heb zelf een maho mh700 (is nagenoeg gelijk aan de SK250) en een abene vhf3 staan, een van de twee zou ik graag willen ombouwen, echter mechanisch kan ik alles wel maken, maar bij de elektronikalessen had ik vroeger beter een beetje kunnen opletten.
Wie in regio roermond/weert/eindhoven heeft zijn conventionele bank omgebouwd en zou mij willen helpen.
groeten
ed