Boor-freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
andre54
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 dec 2007 20:43
Locatie: Belgie

Boor-freesmachine

Bericht door andre54 »

Hallo beste mensen,de kogel is door de kerk.
Ik heb een freesbank gekocht,ze moet wel nog geleverd worden,waarschijnlijk zaterdag 28-11.
Het is een het is een UWM 40A. Er staan enkele foto's op het net.
Als er mensen zijn die deze machine kennen graag wat tips natuurlijk.
Er mankeert een onderdeel om de spantanghouder vast te zetten,waarschijnlijk is dit de opsteekfreesdoorn.
Graag hierover wat meer informatie,zodanig dat ik het juiste tool koop,die dingen kun je bij E-bay voor weinig kopen.
Zowel de freeskop als de tafel zitten op een ronde as. Kan dit evenzeer precies uitgelijnd worden??????
Nog even dit, ik ben van opleiding houtbewerker,dus van metaalmachines heb ik geen kaas gegeten,maar alles is te leren.
MVG.
André54.
Jam
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:53
Locatie: Enschede

Re: Boor-freesmachine

Bericht door Jam »

Hallo Andre45,

Voor CNC was de UWM 45 een betere keus geweest denk ik..Hiermee ligt de hoogte d.m.v. het trapezium uitsluitend in dezelfde richting als de pinole. Dus alleen in de Z-richting weer het nul-punt bepalen.

Ik heb zelf een Huvema boorfreesmachine, ook met een kolom maar met een vaste tafel. Het uitlijnen van de kop t.o.v. de tafel is niet nodig. Zodra je je werkstuk recht opgespannen hebt t.o.v. de X (en dus ook de Y) richting is het alleen zaak voor CNC je nulpunt te kiezen/bepalen. Zolang je nu de tafel en de kop maar niet gaat losmaken t.o.v. de kolom, is en blijft voor cnc het positioneren correct. Tja, zodra je een van beiden moet losdraaien, b.v. om een ander gereedschap te monteren, dan zit je weer met het, heel lastig, opzoeken van het nulpunt (X, Y en Z)...

Om de spantanghouder te monteren verwacht ik dat bij de machine een trekstang wordt meegeleverd. Een opspandoorn gebruik je voor boorkoppen etc. Waarom denk je dat er iets ontbreekt?

het kan dus allemaal wel...
- Jaap -
andre54
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 dec 2007 20:43
Locatie: Belgie

Re: Boor-freesmachine

Bericht door andre54 »

Hey, dag Jaap fijn van je reactie.
Eerstens wat is een pinole?????? ik ben geen metaalbewerker maar dat komt wel.
Ik heb die gekocht voor 1000 eurokes dus ik dacht dat dat niet te veel was daarom heb ik vrij snel toegehapt.
Ik ben al een poosje naar een Deckel FP1 op zoek maar die dingen gingen al snel voor 2.5 a 4.000 E van de hand.
Dus ik dacht voor duzend heb ik al vast een begin.Maar in mijn droom zag ik plotseling dat je die freestafel rond kon draaien en toen dacht ik oei ben toch weer effe te vlot geweest.Maar in principe moet het toch mogelijk zijn om de frees perfect met de tafel uit te lijnen,toch?? En dan eventueel vastlassen,ik weet dus niet of dat mag.
Waarom denk ik dat er iets ontbreekt?? Tja er zit geen boorkop of geen spantanghouder op.Uit de freeskop komt er gewoon een kort rond asje +/- 20mm diam. waarlangs er 2 rechthoekige uitsteeksels zitten en ik dacht dat er in de as binnendraad zat altans ze hebben mij gezegt dat hierop iets moest vastgeschroefd waarop je dan verder kon gaan.
Toen ik naar foto's van deze machine op zoek ging,toen zag ik deze UWM 45 staan,toen zag ik plots het verschil, maarja die was er niet te koop,ik hoop dat het met deze ook zal gaan,toch.
Deze machine zou voor MK 4 zijn,wat betekend dit eigenlijk???

Het zal vrij laat zijn voor ik weer aan de pc kom.....

MVG.
André
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Boor-freesmachine

Bericht door rsemotion »

MK4 betekend Morse Conus 4, is de afmeting van de opname

MK is zonder meeneem lip MC is met meeneem lip

Afbeelding
MK

Afbeelding
MC
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Jam
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:53
Locatie: Enschede

Re: Boor-freesmachine

Bericht door Jam »

Hallo André,

Laat ik je niet ontmoedigen, je hebt een fraaie machine gekocht met flink wat mogelijkheden.
andre54 schreef:Eerstens wat is een pinole??????
De pinole is het uitschuifbare gedeelte van de spil
andre54 schreef:Maar in principe moet het toch mogelijk zijn om de frees perfect met de tafel uit te lijnen,toch??
Tja dat zal wel mogelijk zijn maar waarom zou je dit willen? Om de kruistafel te kunnen gebruiken ben je normaal al tevreden als je werkstuk zuiver haaks gemonteerd is, dus of m.b.v. een machineklem die perfect in lijn staat met of de X of de Y richting, of met een opspanset. De positie van de freeskop t.o.v. het werkstuk bepaald alleen maar het bereik...
andre54 schreef:En dan eventueel vastlassen,ik weet dus niet of dat mag.
Van mij mag je maar hett lijkt mij een heeeeeel slecht plan. Zoals hierboven aangegeven het is NIET nodig om frees en tafel in lijn te hebben staan.

Het is heel wat anders als je bezig bent met een werkstuk en je werkt vanuit een bekende positie, zoals een CNC besturing dit doet. Als je dan de tafel of kop verdraait dan ben je je referentie kwijt! Als je de referentie nog niet hebt gemaakt dan is het juist handig om zo vrij een opstelling te kunnen maken.
andre54 schreef:Tja er zit geen boorkop of geen spantanghouder op
Als je wilt frezen heb je absoluut een spantanghouder met spantangen nodig. Deze is zeker te koop in de maat MC4 voor je machine b.v. http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... ductid=284. Bij je machine hoort een trekstang waarmee je zo'n spantanghouder vastzet in het pinole.

Nu is dit het CNC forum maar als je geen of weinig ervaring hebt met metaalbewerken raad ik je aan om eerst eens conventioneel te gaan werken. Leer hoe een freemachine reageert etc. Je kunt heel veel fout doen dus wees voorbereid op rondvliegende werkstukken, afbrekende frezen enzovoort... Persoonlijke bescherming is zeer op z'n plaats (Bril!!!).
De stap naar CNC kan altijd nog!

Succes,
Jaap
andre54
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 dec 2007 20:43
Locatie: Belgie

Re: Boor-freesmachine

Bericht door andre54 »

Hey dag Jaap,
bedankt,ben alweer een klein stukje wijzer geworden.Ik ben bij Buitelaar gaan kijken.Naar wat ik mij van de machine herinner denk ik dat ik allereerst nodig heb; een ISO boorstift of een MC verloophuls.
Voor deze machine geld MK4 !!!!!!!
Maar wanneer geld MK1, MK 2, MK3, MK4, MK5 is dit alles specifiek aan één machiene verbonden naar gelang de grote van de machiene????
Ja die MK staat voor morse konus,ok.Maar die grote hoe word die bepaald,waarvan is dit afhankelijk???
Als ik de Machiene heb ga ik je een foto doorsturen,dan kan jij mij zeggen hoe het verder moet...

Met vriendelijke groet
André
Jam
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:53
Locatie: Enschede

Re: Boor-freesmachine

Bericht door Jam »

Andre,

Een ISO boorstift gebruik je om een boorkop in je machine te plaatsen b.v. een MC4-B12. Een verloophuls om gereedschap met een andere passing in je machine te plaatsen, dus MC3 of MC2 in een MC4 machine.

Overigens wil ik me niet in discussies gaan mengen rond MK (Morse Konus) of MC (Morse Conus) voor mij zijn ze gelijk. zie de reaktie van resuengineering over de mogelijkheden!

-Jaap-
Plaats reactie