Freesmachine VMC640
Moderator: Moderators
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 80 times
- Contacteer:
Re: Freesmachine VMC640
Ik zie bij de rechter module al een merkwaardige manier van aansluiten.
Waarom schroef je een draadje bij een ander onder de schroef terwijl er volgens mij een dubbele aansluiting zit zoals links te zien is.
Wanneer er opeens heel veel wazige fouten komen, is de kant dat de IO van de PLC eigenlijk helemaal geen goede info krijgt best groot. Dat kan gebeuren wanneer de input modules b'v geen juiste voedingsspanning krijgt. (vandaar mijn eerdere advies om al die 24v na te lopen)
En nu ik dat blauwe draadje daar zie, ga ik daar wel nog meer op focussen.
Draai al die schroefjes op die draadjes maar eens aan, trek voorzichtig aan de diverse draadjes en kijk gewoon heel goed naar vreemde situaties.
Waarom schroef je een draadje bij een ander onder de schroef terwijl er volgens mij een dubbele aansluiting zit zoals links te zien is.
Wanneer er opeens heel veel wazige fouten komen, is de kant dat de IO van de PLC eigenlijk helemaal geen goede info krijgt best groot. Dat kan gebeuren wanneer de input modules b'v geen juiste voedingsspanning krijgt. (vandaar mijn eerdere advies om al die 24v na te lopen)
En nu ik dat blauwe draadje daar zie, ga ik daar wel nog meer op focussen.
Draai al die schroefjes op die draadjes maar eens aan, trek voorzichtig aan de diverse draadjes en kijk gewoon heel goed naar vreemde situaties.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gokje van mijn kant.
Beide siemens relais even nazien hoe deze ingrijpen op je hoofdstroom.
Heb het vermoeden dat deze met je noodstop te maken hebben.
Als deze relais ook nog verbreekcontacten hebben die worden gebruikt in de sturing, dan zeker doormeten of ze nog wel goed contact maken.
Beetje stof/vuil ertussen en contact werkt niet goed.
Verbreekcontacten worden in deze situatie vaak gebruikt om te zien of betreffende relais wel zijn afgevallen voordat je de noodstop weer kan resetten/opheffen.
Beide siemens relais even nazien hoe deze ingrijpen op je hoofdstroom.
Heb het vermoeden dat deze met je noodstop te maken hebben.
Als deze relais ook nog verbreekcontacten hebben die worden gebruikt in de sturing, dan zeker doormeten of ze nog wel goed contact maken.
Beetje stof/vuil ertussen en contact werkt niet goed.
Verbreekcontacten worden in deze situatie vaak gebruikt om te zien of betreffende relais wel zijn afgevallen voordat je de noodstop weer kan resetten/opheffen.
- P1-Engineering
- Donateur
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Heb het weer even aan de AI gegeven, denk dat we op het goede spoor zitten gezien de ventilatoren die ie bij de vorige er gelijk uit had gepikt. De volgende suggestie is om de remweerstanden te inspecteren.ababbel schreef: 29 aug 2026 21:18 @ P1-Engineering
Eerst wat info over de geplaatste sturingen
X-, Y-, en Z-as drives zijn van het type Mitsubishi MDS-D-SVJ3-20
De spindel drive is van het type Mitsubishi MDS-SPJ3-55
De ventilatoren:
Oude versie:
X-, Y-, en Z-as: Melco Technorex LTD type MMF-06F24ES-0,10A
spindel: Melco Technorex LTD type MMF-08D24ES-0,16A
Nieuwe versie:
X-, Y-, en Z-as: Melco Technorex LTD type MMF-06F24ES-0,10A
spindel: Melco Technorex LTD type MMF-08D24ES-0,16A
Ik heb eerst bij de z-as de oude ventilator terug geplaatst. De machine ingeschakeld. De spindel en de Z-as hebben de melding E7.
De x-as en Y-as nog steeds de melding 45.
De X-as en Y-as ook omgewisseld naar de oude ventilatoren. Machine ingeschakeld en alle assen duiden E7 aan. (Oef!)
In het PLC zijn de volgende alarmen afleesbaar.
EMG stop/O.T 1017
SP Resist over hot
X Resist over hot
Y Resist over hot
In het alarmhistorie zijn tal van alarmen genoteerd:
De nieuwe fans lijken de zelfde opdruk te hebben, maar ik vermoed dat ze heel goede namaak zijn. Ik ga bij deze nieuwe nog eens de stroom nameten, al was het maar om te weten wat die eigenlijk echt nemen.
Meer gegevens over machinenummer, schema's of beschrijvingen zijn niet beschikbaar. Ze blijken nooit bij de machine geweest te zijn bij aankoop. Jammer.
Een heel epistel die wellicht meer klaarheid brengt.
Dank alvast voor uw inzet.
Hieronder de complete diagnose:
Goed nieuws in dit bericht: het fan-spoor is bevestigd en afgesloten, en je hebt nu een heel ander (en concreter) probleem over.
Wat er nu vaststaat
De ventilatoren waren inderdaad de oorzaak van code 45. Oude fan terug op Z → Z gaat naar E7. Oude fans terug op X en Y → alle assen E7. Dat is een sluitend bewijs. E7 is geen storing maar de normale ruststand: de MDS-C1 troubleshooting zegt letterlijk dat de drive-unit normaal is opgestart als dit type noodstop (E7) op het display verschijnt, en E7 staat in de lijst als NC Emergency stop — noodstopcommando vanuit de CNC.
Je vermoeden over namaak is heel aannemelijk. Meet zeker even de opgenomen stroom bij 24 V: de opdruk zegt 0,10 A (MMF-06F24ES) en 0,16 A (MMF-08D24ES). Als de nieuwe merkbaar minder trekken, verklaart dat exact waarom de drive ze als "gestopt" zag. Noteer die meting — het is nuttige info voor de volgende keer dat er fans nodig zijn.
Wat de machine nu tegenhoudt
Niet meer de drives. De blokkade zit nu in de PLC van de machinebouwer:
EMG.STOP/O.T 1017
SP RESIST OVER HOT 60
X RESIST OVER HOT 61
Y RESIST OVER HOT 62
Z RESIST OVER HOT 63 (stond in de history om 16:29)
"RESIST OVER HOT" = de thermische beveiliging van de remweerstanden — precies de boxen die je hebt opengemaakt, nagemeten en gereinigd. Mitsubishi schrijft dat expliciet voor: bij gebruik van een regeneratieve weerstand moet er een sequentie zijn die de voeding uitschakelt op basis van het foutsignaal van die weerstand, omdat de weerstand anders abnormaal kan oververhitten en brand kan veroorzaken. Elke weerstandsbox heeft dus een thermostaatcontact (normaal gesloten) dat naar een PLC-ingang gaat. Staat er één open → ladder → EMG Emergency stop PLC → machine blijft in noodstop.
Dat is bijna zeker een bedradings- of contactprobleem uit je eigen onderhoudsbeurt, niet een echt te warme weerstand (de machine heeft nog niet gedraaid).
Let op de Z: in de history om 16:29:38 stond Z RESIST OVER HOT (63) er ook bij, in het huidige PLC-scherm zie ik alleen SP, X en Y. Mogelijk toont dat venster maar vier regels. Controleer of Z er echt af is of gewoon buiten beeld valt — dat maakt uit voor je zoekrichting.
Concreet plan
Spanning eraf, DC-bus laten ontladen, dan pas meten.
Meet elk thermostaatcontact door aan de weerstandsboxen (SP, X, Y, Z). Koud moet dat ~0 Ω zijn. Verwacht: SP, X en Y open, Z gesloten — dat zou het beeld perfect verklaren.
Volg de draden terug naar de klemmenstrook / PLC-ingangskaart. Kijk naar: niet teruggeplugde connectoren, afgebroken draadje aan het thermostaatoog, verwisselde aders tussen de boxen, en oxidatie op het thermostaatcontact zelf (typisch euvel na jaren stilstand).
Gebruik het I/F-diagnosescherm van de M70 om de ingangsbits live te zien terwijl je aan de bedrading meet. Dat vervangt in dit geval je ontbrekende schema's: je kunt aan de X-devices zien welke ingang precies laag blijft. Bruggen als test kan, maar zet dat er nooit permanent in — dit is een brandbeveiliging.
Twee dingen om daarna niet te vergeten
EMG Emergency stop PARA stond óók in de history, en heeft in de Mitsubishi-weergavevolgorde een hogere prioriteit dan PLC — er wordt namelijk maar één oorzaak tegelijk getoond. Kans is dus reëel dat er ná het oplossen van de weerstanden nog een noodstopoorzaak overblijft. De PARA-oorzaak hangt in de Mitsubishi-lijst samen met een ongeldige instelling van het "door open II" vaste device of van de parameters voor dog signal random assignment. Ik ben hier niet 100% zeker van de exacte toewijzing per serie, dus verifieer het in de M70-alarmlijst als het zover komt.
Handiger nog: op de M70 kun je alle noodstopoorzaken tegelijk uitlezen in het oorzaakregister (bij de 70-serie R21 / G10221, afhankelijk van de versie). Dat scheelt je het één-voor-één afpellen.
M01 H/W stroke end axis exists 0006 XYZ: dat alle drie de assen tegelijk op hun hardware-eindschakelaar staan is fysiek onwaarschijnlijk. Waarschijnlijker is dat het OT-circuit spanningsloos is zolang de noodstop actief is, of dat er een onderbreking in de eindschakelaarketen zit. Kijk hier pas naar nadat de noodstop weg is — als het dan vanzelf verdwenen is, was het een gevolg.
Eén dringend advies, gezien de ontbrekende documentatie
Zodra de sturing weer normaal opstart: maak meteen een volledige backup van de NC-parameters én de PLC-ladder naar CF/USB. Zonder schema's is die ladder je enige beschrijving van hoe de machine in elkaar zit — en de batterijen zijn net vervangen, dus je hebt nu ook net een moment gehad waarop dat verloren had kunnen gaan. Als de ladder er nog in zit, kun je die uitlezen en decompileren, en dan heb je alsnog een leesbaar beeld van welke ingang bij welke weerstandsbox en welke eindschakelaar hoort.
En reken er nog steeds op dat de absolute posities weg zijn na de batterijwissel — verwacht Z7x-alarmen en een nulpuntinstelling per as zodra de noodstop opgeheven is.
@ Hugo,
Je kan wel gelijk hebben dat de voeding aan de grenswaarde ligt en alzo de PLC zijn twijfels heeft over het al dan niet waar zijn van een signaal.
Naar ik me herinner heb ik 23.95V gemeten, maar nog eens na zien is waarschijnlijk niet overbodig.
Wat de bedrading betreft, daar heb ik weinig aan toe te voegen. Er is voor mij schijnbaar al in deze machine gedepaneerd geweest. Zo liggen er ook draden afgekoppeld, zijn er ontstoringsblokken afgekoppeld en andere terug los bijgemonteerd. Maar .... zoiets hoort niet en dat machientje verdient beter behandeld te worden. Een werkpuntje om te onthouden voor na deze defectenbom.
@ HD13
Een kort nazicht van de beide contactoren kan nooit kwaad. Ik maak er werk van. Demontage, openen waar het kan, reinigen, terug monteren en weer goed voor een tijdje. Mijn ervaring met vermogencontactoren is dat omgevingsstof de grootste vijand is. Goeie tip.
Je kan wel gelijk hebben dat de voeding aan de grenswaarde ligt en alzo de PLC zijn twijfels heeft over het al dan niet waar zijn van een signaal.
Naar ik me herinner heb ik 23.95V gemeten, maar nog eens na zien is waarschijnlijk niet overbodig.
Wat de bedrading betreft, daar heb ik weinig aan toe te voegen. Er is voor mij schijnbaar al in deze machine gedepaneerd geweest. Zo liggen er ook draden afgekoppeld, zijn er ontstoringsblokken afgekoppeld en andere terug los bijgemonteerd. Maar .... zoiets hoort niet en dat machientje verdient beter behandeld te worden. Een werkpuntje om te onthouden voor na deze defectenbom.
@ HD13
Een kort nazicht van de beide contactoren kan nooit kwaad. Ik maak er werk van. Demontage, openen waar het kan, reinigen, terug monteren en weer goed voor een tijdje. Mijn ervaring met vermogencontactoren is dat omgevingsstof de grootste vijand is. Goeie tip.
@ P1-Engineering,
Naar ik vermoed wordt de volgende stap een onderzoek van de navolgende foto!

Deze weerstandendozen heb ik al eens open gehad, gereinigd en uitgemeten. Er was mij toen niet echt iets verdacht opgevallen, maar ik zal het zeker nog eens nalopen. Ook de bedrading naar de drives en het thermisch contact leken mij ok. We steken zeker nog eens ons licht op hoe de staat nu is. Er kan zich een wijziging hebben voorgedaan in tussentijd, wie weet?
Naar ik vermoed wordt de volgende stap een onderzoek van de navolgende foto!

Deze weerstandendozen heb ik al eens open gehad, gereinigd en uitgemeten. Er was mij toen niet echt iets verdacht opgevallen, maar ik zal het zeker nog eens nalopen. Ook de bedrading naar de drives en het thermisch contact leken mij ok. We steken zeker nog eens ons licht op hoe de staat nu is. Er kan zich een wijziging hebben voorgedaan in tussentijd, wie weet?
- P1-Engineering
- Donateur
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Ja, alarm gaat specifiek over de thermostaat contacten van de weerstanden. Zou als eerste test deze eens doorverbinden, overbruggen om te kijken of de RESIST OVER HOT fout dan wegvalt, dan weet je waar je moet zoeken. Het zou namelijk wel bijzonder zijn als die allemaal tegelijk slecht zijn geworden.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Vandaar mijn twijfels over de ingangen van de PLC. En optisch gescheiden ingangen hebben een eigen voeding, als die wegvalt doen al die ingangen ineens vreemd.P1-Engineering schreef: 31 aug 2026 10:35 Het zou namelijk wel bijzonder zijn als die allemaal tegelijk slecht zijn geworden.
Naar ik zo begin te vermoeden kan er in die spaghetti ergens in de voedingslijn +24V een slechte verbinding zijn. Een kleine overgangsweerstand kan al voldoende zijn om een paar Volt spanningsval te bekomen. Mens, ik heb het al meer dan eens vervloekt van geen schemabundel te hebben van deze machine. Wie gooit nu zo iets weg? Onbegrijpelijk. Onwetendheid of onoplettendheid kan hier een oorzaak vinden.
Wat wel tot een voordeel leidt is dat ik ver alle uithoeken van deze machine reeds heb gezien. Alleen bezorgt die ene voedingsblok mij nog een voorhoofdsrimpel. Die zit zo ongelukkig gemonteerd om, op gevaar van elektrocutie (240V), daar in dat hoekje te meten. Maar toch zal het eens moeten.
Bedankt reeds aan allen om mee te denken en het aanbrengen van tips.
Wat wel tot een voordeel leidt is dat ik ver alle uithoeken van deze machine reeds heb gezien. Alleen bezorgt die ene voedingsblok mij nog een voorhoofdsrimpel. Die zit zo ongelukkig gemonteerd om, op gevaar van elektrocutie (240V), daar in dat hoekje te meten. Maar toch zal het eens moeten.
Bedankt reeds aan allen om mee te denken en het aanbrengen van tips.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Dat onmogelijk kunnen meten herken ik wel. Heb dat ooit opgelost met een speciaal breakout bord te bedraden naar die punten, zodat je na inschakelen al die punten prima kunt monitoren. Is even werk, maar goede voorbereiding is bij veel zaken uiteindelijk minder werk.
Vandaag met een zware maag naar de machine gereden. Eerst de contactoren bekeken, maar die Siemens zijn niet direct uit elkaar te halen. Alle contacten, zowel de hulpcontacten al de vermogenscontacten, nagemeten en meten goed door. Alles terug mooi vast gedraaid. Mechanisch lopen die ook vrij.
De remweerstanden, bedrading en thermisch contact gemeten vanaf de drive. De weerstanden zijn 2.3 Ohm, de contacten slechts enkel hondersten Ohm. Dus bedrading, weerstanden en thermisch contact ok lijkt me.
Nu alles spanningsloos was de "onbereikbare" voeding totaal mechanisch gedemonteerd en de bedrading in de draadkanalen los gemaakt. Ze vrij laten hangen met de elektrische aansluitingen naar boven gericht. Meetwaarden nu opnemen moet echt wel lukken zonder elektrocutiegevaar. Machine ingeschakeld. De inkomende voeding is 210V AC op de ingang van de voedingsmodule. De uitgaande +24V voeding nauwelijks één Volt. Soms even kort een spanning, maar meestal valt die helemaal terug. De voeding ligt dus schijnbaar te pompen. De eerste dader is gevonden lijkt mij! (bravo Hugo, jouw gedachtegang klopte volledig).
Alle DC-draden losgekoppeld, zodat de voeding onbelast kon werken. Totaal geen gelijkspanning meer. De groene led op de voedingsprint is trouwens totaal uit. Draden terug aangesloten, voeding ingeschakeld en die blijft monddood. Groen led is uit. Deze voeding lijkt nu voor goed aan het einde van haar latijn.
Een nieuwe voeding (350W - 24V - 14.6A/ 230-110V omschakelbaar) wil de eigenaar nog wel bestellen, maar hoger oplopende kosten wil hij echt niet meer doen. Daar kan ik echter wel van inkomen. Het is trouwens (nu althans) een reserve machine.
Hopelijk lijkt het grote leed geleden en de echte boosdoener gevonden. Voor verdere fouten zien we wel als de nieuwe voeding er is.
Met alle geluk zijn de drives schijnbaar ok en kan ik mijn volgende stukje pogen voor te bereiden.
De remweerstanden, bedrading en thermisch contact gemeten vanaf de drive. De weerstanden zijn 2.3 Ohm, de contacten slechts enkel hondersten Ohm. Dus bedrading, weerstanden en thermisch contact ok lijkt me.
Nu alles spanningsloos was de "onbereikbare" voeding totaal mechanisch gedemonteerd en de bedrading in de draadkanalen los gemaakt. Ze vrij laten hangen met de elektrische aansluitingen naar boven gericht. Meetwaarden nu opnemen moet echt wel lukken zonder elektrocutiegevaar. Machine ingeschakeld. De inkomende voeding is 210V AC op de ingang van de voedingsmodule. De uitgaande +24V voeding nauwelijks één Volt. Soms even kort een spanning, maar meestal valt die helemaal terug. De voeding ligt dus schijnbaar te pompen. De eerste dader is gevonden lijkt mij! (bravo Hugo, jouw gedachtegang klopte volledig).
Alle DC-draden losgekoppeld, zodat de voeding onbelast kon werken. Totaal geen gelijkspanning meer. De groene led op de voedingsprint is trouwens totaal uit. Draden terug aangesloten, voeding ingeschakeld en die blijft monddood. Groen led is uit. Deze voeding lijkt nu voor goed aan het einde van haar latijn.
Een nieuwe voeding (350W - 24V - 14.6A/ 230-110V omschakelbaar) wil de eigenaar nog wel bestellen, maar hoger oplopende kosten wil hij echt niet meer doen. Daar kan ik echter wel van inkomen. Het is trouwens (nu althans) een reserve machine.
Hopelijk lijkt het grote leed geleden en de echte boosdoener gevonden. Voor verdere fouten zien we wel als de nieuwe voeding er is.
Met alle geluk zijn de drives schijnbaar ok en kan ik mijn volgende stukje pogen voor te bereiden.
@ Tuonov4
Ik heb een tijdje terug een mail gestuurd naar de constructeur, maar die lijken zich daar niet meer te bekommeren om een "oud gediende".
Goed, het is misschien geen gangbaar tuig meer voor hun, maar een beetje communicatie moet toch noch wel kunnen.
Ik heb een tijdje terug een mail gestuurd naar de constructeur, maar die lijken zich daar niet meer te bekommeren om een "oud gediende".
Goed, het is misschien geen gangbaar tuig meer voor hun, maar een beetje communicatie moet toch noch wel kunnen.
Als deze machine in Nederland staat dan vind ik de 210 Vac wel erg laag, komt dit overeen met de netspanning ter plekke ?
Er zit in de netvoeding een 3f scheidingstransformator nabij de verdeelkast. 400V/220V. Een heel oud en stoffig spul. Eens zien of die opgewardeerd kan worden.
Deze machine staat in een heel klein en eng hoekje in het Belgenland.HD13 schreef: 02 sep 2026 06:50 Als deze machine in Nederland staat dan vind ik de 210 Vac wel erg laag, komt dit overeen met de netspanning ter plekke ?