heb de info en de foto's even aan Claude gegeven.
De lezing over dat de noodstop melding een gevolg is van een andere fout kan ik mij in vinden en ik denk dat dit ook de denkwijze voor verder storingszoeken moet zijn. Het noodstop circuit wordt doorgaans alleen vrijgegeven wanneer alle componenten een ready signaal geven, dan pas wordt het veiligheidsrelais gereset en alle drives vrijgegeven.
Korte samenvatting: maak even goede foto's van de drives die in storing staan, van de drive en de foutcode, en hetzelfde op het besturingsscherm en type van de besturing. Meestal op zo'n dergelijke besturing heb je wel ergens een alarm historie pagina. Door deze info weer aan Claude te geven kunnen we gerichter gaan zoeken. De standaard Chinese machinebouwer schroeft de besturing er alleen op en doet verder niets aan aanpassingen of finetuning van een besturing dus durf wel uit te gaan van de standaard Mitsubishi foutcodes.
Reactie Claude:
Wat de codes betekenen:
Code 45 op de asmodules = "Fan stop". In de Mitsubishi MDS-alarmlijst (MDS-A/B/C1) staat: 45 Fan stop – een in de drive-unit ingebouwde koelventilator is gestopt en de belasting van de unit overschreed de gespecificeerde waarde. In de nieuwere 700-serie handleiding staat het als S01 Fan stop: PR 0045 – oververhitting van de power module gedetecteerd terwijl de koelventilator stilstond.
Cncbackup
Mitsubishi Electric
E7 op de spindelmodule is géén storing maar een status. E7 = CNC Emergency stop – het noodstopcommando wordt vanuit de CNC ingegeven. In de MDS-C1 troubleshooting staat het letterlijk zo: de drive-unit is normaal opgestart als dit type noodstop (E7) op het display verschijnt.
Amazon S3
Suabientanbinhduong
Er is zelfs een forumcase met exact jouw patroon: axis-drives in alarm, en de spindeldrive toont alleen "E7" omdat die door het schakelschot in noodstop is gezet. E7 is dus het gevolg, niet de oorzaak. De machine start niet op omdat de drie asdrives in alarm staan → NC blijft in noodstop → hoofdschakelaar/contactor valt niet in.
Industryarena
https://en.cncarena.com/forum/thread/36 ... 018-alarm/
De waarschijnlijke oorzaak
Drie asmodules, allemaal tegelijk code 45, direct na het monteren van nieuwe koelventilatoren. Dat is geen toeval. De meest voorkomende scenario's:
Verkeerd fan-type. Niet alle MDS-units hebben 24 V DC ventilatoren — op grotere units (spindel/voeding) zitten soms AC-fans. Op de kleinere asmodules meestal 24 V DC vanuit de interne voeding.
Te lage stroomopname. De detectie werkt op sommige units via stroommeting van de fan. Een moderne, zuinige ventilator trekt zo weinig dat de drive hem als "gestopt" ziet, ook al draait hij prima. Dit is de klassieker bij dit soort retrofits.
Ontbrekende derde draad. Originele fans hebben vaak een tacho-/rotatiedetectiedraad. Een 2-draads vervanger geeft geen terugmelding → fan stop.
Polariteit of connector verwisseld bij het terugbouwen.
Interne thermistor/thermostaat-connector niet teruggeplugd na het demonteren van de modules. Omdat 45 een combinatie is van fan-status én temperatuur, kan een losse temperatuursensor dit ook triggeren.
Wat ik zou doen, in deze volgorde
Spanningsloos, DC-bus laten ontladen (minimaal 15 min, dan meten op P-N). De laadindicator moet uit zijn.
Zet de originele ventilatoren terug op één as-module (als ze er nog zijn) en zet spanning erop. Verdwijnt code 45 op die as? Dan weet je het meteen — het zijn de fans, en niet de modules zelf. Dit is de snelste en goedkoopste test.
Controleer of de spindelmodule ook een nieuwe fan kreeg. Als die zijn originele fan houdt en géén 45 geeft, is dat bevestiging.
Meet de fan-voeding aan de connector op de print: welke spanning staat erop, en wat trekken de nieuwe fans? Vergelijk met het typeplaatje van de originele fan (spanning + stroom of watt).
Controleer alle interne connectoren die je bij het demonteren hebt losgemaakt, met name temperatuursensor en flatcables.
Kijk op het NC-scherm wat er precies staat — waarschijnlijk iets als S01 Fan stop 0045 X plus EMG. Noteer de volledige tekst.
W
at ik nodig heb om gerichter mee te denken
Exacte typenummers van de units (bv. MDS-A-V1-20, MDS-B-V2-3535, MDS-A-CR-…, spindel MDS-B-SP-… of FR-SF-…). Die staan op het front of op de zijkant.
Type/merk van de originele én de nieuw gemonteerde ventilatoren.
Foto van het NC-alarmscherm.
Met die typenummers kan ik de juiste alarmlijst voor die specifieke serie opzoeken — de codes verschillen namelijk per generatie, en ik heb hierboven de MDS-A/B/C1-lijst aangehouden op basis van wat het meest waarschijnlijk in een machine van dit type zit.
Nog even opletten
De nieuwe back-upbatterijen: als die geplaatst zijn terwijl de machine spanningsloos was, is de absolute positie waarschijnlijk weg. Reken erop dat je ná het oplossen van code 45 alarmen als "absolute position lost" krijgt en het nulpunt per as opnieuw moet instellen. Daarvoor heb je de machinebouwer-documentatie nodig (de procedure verschilt per machine).