Freesmachine VMC640

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

ababbel
Been thanked: 2 times

Re: Freesmachine VMC640

Bericht door ababbel »

Bedankt voor jullie raadgevingen en reacties.
Naar ik me zo direct herinner zitten er op de schakelkastdeuren achteraan geen eindschakelaars. Ook niet op het gedeelte van de oliesmering.
Zoals die machine er nu in dat hoekje staat heeft die een hele tijd gewerkt, ook zonder die deuren achteraan.
Maar naar ik begrijp moet ik er zeker werk van maken hoe het in elkaar steekt. Het kan dat die eindschakelaars van de deurpanelen ergens overbrugd zijn. Ik neem jullie raadgevingen alvast mee en loop deze alvast eens na.

Het is voor mij een beetje blind zoeken zonder exacte machinekennis en schema's, maar het moet ergens wel lukken om daar enige beweging in te krijgen. We geven niet op. ;-)
HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 »

Kun je misschien wat duidelijke foto's plaatsen van de inhoud van de schakelkast.
Met een beetje mazzel wordt de noodstop door een specifiek relais afgehandeld, geeft dan richting om te zoeken.....
ababbel

Bericht door ababbel »

Foto's die ik vroeger al eens genomen heb zijn misschien nu ook reeds een hulp.
Relais 1.jpg
Relais 2.jpg
Relais 3.jpg
Relais 4.jpg
Ik hoop dat u er wat wijzer mee wordt. ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 »

Helaas, op deze foto's niet te zien wat ik verwacht, is dit een deel of de hele inhoud van de besturingskast ?
ababbel

Bericht door ababbel »

Ik heb niet de hele stuurkast op foto's. Daarvoor moet ik nog even ter plaatse gaan.
Met een belletje moet ik wel tot bij de machine komen.
Bedankt alvast voor jullie inzet. 8)
ababbel

Bericht door ababbel »

Even een korte update.
Alles eens gecontroleerd qua klemmen, stekkers en zo.
De aandrijfmodules gedemonteerd. Koelvinnen opgekuist want die zaten onder de zwarte smurrie. Nieuwe koelventilatoren gemonteerd.
Weerstandsboxen (remweerstanden) nagemeten en gereinigd.
Nieuwe back-up batterijen geplaatst.
En dan terug de machine onder spanning gebracht.
Volgende foutmeldingen zijn opgekomen.
Module x-as: code 45
Module y-as: code 45
Module z-as: code 45
Spindelmodule: code E7.
Op het bedieningspaneel worden deze codes ook vermeld.
Echter de machine is nog altijd niet op te starten (wegens de foutmelding waarschijnlijk).
Quepee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 38 times

Bericht door Quepee »

Ik weet niet of iemand het al geopperd heeft, maar heb je al geprobeert om een fase om te draaien?
hugo stoutjesdijk
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 80 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou een poging doen het gehele noodstop circuit opnieuw te tekenen. Proberen uit te vinden hou het met de stuurstroom voorzieningen zit, 24v.
Waar staan de assen, kan het zijn dat de z as naar beneden gezakt is en op een eindschakelaar staat, of een andere as op het eind.
En probeer uit te vinden wat die foutcodes inhouden.

En die fase controleren, als die niet op diezelfde plek en aansluiting altijd gewerkt heeft.

Heb je al een keer alle motor beveiligings schakelaars uit gezet en opnieuw ingeschakeld, er kan er een op omvallen blijven hangen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
P1-Engineering
Donateur
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Bericht door P1-Engineering »

heb de info en de foto's even aan Claude gegeven.
De lezing over dat de noodstop melding een gevolg is van een andere fout kan ik mij in vinden en ik denk dat dit ook de denkwijze voor verder storingszoeken moet zijn. Het noodstop circuit wordt doorgaans alleen vrijgegeven wanneer alle componenten een ready signaal geven, dan pas wordt het veiligheidsrelais gereset en alle drives vrijgegeven.

Korte samenvatting: maak even goede foto's van de drives die in storing staan, van de drive en de foutcode, en hetzelfde op het besturingsscherm en type van de besturing. Meestal op zo'n dergelijke besturing heb je wel ergens een alarm historie pagina. Door deze info weer aan Claude te geven kunnen we gerichter gaan zoeken. De standaard Chinese machinebouwer schroeft de besturing er alleen op en doet verder niets aan aanpassingen of finetuning van een besturing dus durf wel uit te gaan van de standaard Mitsubishi foutcodes.

Reactie Claude:

Wat de codes betekenen:

Code 45 op de asmodules = "Fan stop". In de Mitsubishi MDS-alarmlijst (MDS-A/B/C1) staat: 45 Fan stop – een in de drive-unit ingebouwde koelventilator is gestopt en de belasting van de unit overschreed de gespecificeerde waarde. In de nieuwere 700-serie handleiding staat het als S01 Fan stop: PR 0045 – oververhitting van de power module gedetecteerd terwijl de koelventilator stilstond.
Cncbackup
Mitsubishi Electric

E7 op de spindelmodule is géén storing maar een status. E7 = CNC Emergency stop – het noodstopcommando wordt vanuit de CNC ingegeven. In de MDS-C1 troubleshooting staat het letterlijk zo: de drive-unit is normaal opgestart als dit type noodstop (E7) op het display verschijnt.
Amazon S3
Suabientanbinhduong

Er is zelfs een forumcase met exact jouw patroon: axis-drives in alarm, en de spindeldrive toont alleen "E7" omdat die door het schakelschot in noodstop is gezet. E7 is dus het gevolg, niet de oorzaak. De machine start niet op omdat de drie asdrives in alarm staan → NC blijft in noodstop → hoofdschakelaar/contactor valt niet in.
Industryarena https://en.cncarena.com/forum/thread/36 ... 018-alarm/

De waarschijnlijke oorzaak

Drie asmodules, allemaal tegelijk code 45, direct na het monteren van nieuwe koelventilatoren. Dat is geen toeval. De meest voorkomende scenario's:

Verkeerd fan-type. Niet alle MDS-units hebben 24 V DC ventilatoren — op grotere units (spindel/voeding) zitten soms AC-fans. Op de kleinere asmodules meestal 24 V DC vanuit de interne voeding.
Te lage stroomopname. De detectie werkt op sommige units via stroommeting van de fan. Een moderne, zuinige ventilator trekt zo weinig dat de drive hem als "gestopt" ziet, ook al draait hij prima. Dit is de klassieker bij dit soort retrofits.
Ontbrekende derde draad. Originele fans hebben vaak een tacho-/rotatiedetectiedraad. Een 2-draads vervanger geeft geen terugmelding → fan stop.
Polariteit of connector verwisseld bij het terugbouwen.
Interne thermistor/thermostaat-connector niet teruggeplugd na het demonteren van de modules. Omdat 45 een combinatie is van fan-status én temperatuur, kan een losse temperatuursensor dit ook triggeren.

Wat ik zou doen, in deze volgorde
Spanningsloos, DC-bus laten ontladen (minimaal 15 min, dan meten op P-N). De laadindicator moet uit zijn.
Zet de originele ventilatoren terug op één as-module (als ze er nog zijn) en zet spanning erop. Verdwijnt code 45 op die as? Dan weet je het meteen — het zijn de fans, en niet de modules zelf. Dit is de snelste en goedkoopste test.

Controleer of de spindelmodule ook een nieuwe fan kreeg. Als die zijn originele fan houdt en géén 45 geeft, is dat bevestiging.
Meet de fan-voeding aan de connector op de print: welke spanning staat erop, en wat trekken de nieuwe fans? Vergelijk met het typeplaatje van de originele fan (spanning + stroom of watt).
Controleer alle interne connectoren die je bij het demonteren hebt losgemaakt, met name temperatuursensor en flatcables.

Kijk op het NC-scherm wat er precies staat — waarschijnlijk iets als S01 Fan stop 0045 X plus EMG. Noteer de volledige tekst.
Wat ik nodig heb om gerichter mee te denken
Exacte typenummers van de units (bv. MDS-A-V1-20, MDS-B-V2-3535, MDS-A-CR-…, spindel MDS-B-SP-… of FR-SF-…). Die staan op het front of op de zijkant.
Type/merk van de originele én de nieuw gemonteerde ventilatoren.
Foto van het NC-alarmscherm.

Met die typenummers kan ik de juiste alarmlijst voor die specifieke serie opzoeken — de codes verschillen namelijk per generatie, en ik heb hierboven de MDS-A/B/C1-lijst aangehouden op basis van wat het meest waarschijnlijk in een machine van dit type zit.

Nog even opletten

De nieuwe back-upbatterijen: als die geplaatst zijn terwijl de machine spanningsloos was, is de absolute positie waarschijnlijk weg. Reken erop dat je ná het oplossen van code 45 alarmen als "absolute position lost" krijgt en het nulpunt per as opnieuw moet instellen. Daarvoor heb je de machinebouwer-documentatie nodig (de procedure verschilt per machine).
ababbel

Bericht door ababbel »

Quepee schreef: 26 aug 2026 07:19 Ik weet niet of iemand het al geopperd heeft, maar heb je al geprobeerd om een fase om te draaien?
Bedankt voor de tip.

De Machine heeft, met zijn huidige aansluiting, voordien perfect gedraaid. De aansluitkabel is aangesloten volgens het rechtsom draaiende draaiveld en zo was dat vroeger, op zijn originele plaats, ook zo.
ababbel

Bericht door ababbel »

@ P1-Engeneering,

Dat wordt een flinke boterham, maar ik ga elke vraag precies nalopen en de correcte info bezorgen. Thanks voor uw expertise.

Wat de ventilatoren betreft: de oude zijn nog ter plaatse en ik ga er eentje terug monteren. Het is telkens wel een hele klus, want de aansluitstekker van de nieuwe ventilatoren is niet zoals de originele (en dat voelde al niet lekker aan). Het kan zijn dat er een nieuwere type op de markt was, vandaar dat ik het toch maar waagde. Maar het gebruik van de ventilatoren gaat verder dan ik vermoeden kon. Weer wat geleerd. Top.

Wordt vervolgd...
ababbel

Bericht door ababbel »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 aug 2026 10:25 Ik zou een poging doen het gehele noodstop circuit opnieuw te tekenen. Proberen uit te vinden hou het met de stuurstroom voorzieningen zit, 24v.
Waar staan de assen, kan het zijn dat de z as naar beneden gezakt is en op een eindschakelaar staat, of een andere as op het eind.
En probeer uit te vinden wat die foutcodes inhouden.

En die fase controleren, als die niet op diezelfde plek en aansluiting altijd gewerkt heeft.

Heb je al een keer alle motor beveiligingsschakelaars uit gezet en opnieuw ingeschakeld, er kan er een op omvallen blijven hangen.
@ Hugo,
Deze tip heb ik proberen na te volgen vandaag, maar in die spaghetti is het niet evident. Ik veronderstel dat de thermieken ook tot de belangrijke beveiligingskring hoort en daar ben ik ook van vertrokken, maar elke thermiek wordt schijnbaar parallel ingelezen in de PLC. Op de zekeringen of automaten zit ook al geen meldingscontact. De stekker CN9 op de drivemodule, waar het noodstopsignaal zou moeten inzitten, verdwijnt in de cablage naar het bedieningspaneel maar tot nu toe ben ik daar niet succesvol in het terugvinden van de juiste kabel.
Het is niet omdat we vandaag niet met succes verder zijn gekomen, dat we dit laten rusten. Ik ga dit draadje later weer oppikken.
Toch bedankt om er de aandacht op te vestigen.
ababbel

Bericht door ababbel »

@ P1-Engineering

Eerst wat info over de geplaatste sturingen

X-, Y-, en Z-as drives zijn van het type Mitsubishi MDS-D-SVJ3-20
De spindel drive is van het type Mitsubishi MDS-SPJ3-55
De ventilatoren:
Oude versie:
X-, Y-, en Z-as: Melco Technorex LTD type MMF-06F24ES-0,10A
spindel: Melco Technorex LTD type MMF-08D24ES-0,16A
Nieuwe versie:
X-, Y-, en Z-as: Melco Technorex LTD type MMF-06F24ES-0,10A
spindel: Melco Technorex LTD type MMF-08D24ES-0,16A

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb eerst bij de z-as de oude ventilator terug geplaatst. De machine ingeschakeld. De spindel en de Z-as hebben de melding E7.
De x-as en Y-as nog steeds de melding 45.
De X-as en Y-as ook omgewisseld naar de oude ventilatoren. Machine ingeschakeld en alle assen duiden E7 aan. (Oef!)

In het PLC zijn de volgende alarmen afleesbaar.

EMG stop/O.T 1017
SP Resist over hot
X Resist over hot
Y Resist over hot

Afbeelding

In het alarmhistorie zijn tal van alarmen genoteerd:

Afbeelding

De nieuwe fans lijken de zelfde opdruk te hebben, maar ik vermoed dat ze heel goede namaak zijn. Ik ga bij deze nieuwe nog eens de stroom nameten, al was het maar om te weten wat die eigenlijk echt nemen.

Meer gegevens over machinenummer, schema's of beschrijvingen zijn niet beschikbaar. Ze blijken nooit bij de machine geweest te zijn bij aankoop. Jammer.

Een heel epistel die wellicht meer klaarheid brengt.
Dank alvast voor uw inzet.
Laatst gewijzigd door ababbel op 29 aug 2026 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
ababbel

Bericht door ababbel »

HD13 schreef: 01 aug 2026 20:47 Helaas, op deze foto's niet te zien wat ik verwacht, is dit een deel of de hele inhoud van de besturingskast ?
Hoi HD13,

De machine heeft in zijn sturingskast nog tal van contactoren, de gebruikelijke thermieken, een I/O voor de ingangen en uitgangen van de NC.
Er steken 2 voedingen in. 24VDC en de andere kan ik de uitgangspanning niet meten (nagenoeg onbereikbaar)

Er is geen detectie gemonteerd op de kastdeuren en de 4 grote koelventilatoren aan de zijkant van de kast moeten het interne van de schakelkast verluchten.
Hopelijk heb je iets meer aan de volgende foto.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie