kleine portaalfrees met beweegbaar bed
Moderator: Moderators
Re: kleine portaalfrees met beweegbaar bed
Precies wat ik verwacht inderdaad, maar is simpel afplakken met schilderstape voor het stralen afdoende of wordt dat gewoon weggestraald?
Of moet je eerst stralen en pas dan afplakken?
Of moet je eerst stralen en pas dan afplakken?
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
het hangt een beetje af van de tape of het maskeer materiaal
Ik heb zelf veel ervaring met Glasparelstralen.. en dat is "subtiel stralen" we gebruikten dat voor Medische instrumenten, maar het serienummer moest ten allen tijde zichtbaar blijven.. een stukkie "Magic Tape" (dat matte beschrijfbare Plakband) erop, en dat was voldoende.
Ik heb een aantal jaar geleden ook een Lollig maatbekertje gemaakt voor mij Espresso apparaat.. een glazen potje waar een maatstreepje op zit, en de afbeelding van een dampende bak koffie.. dat bakkie koffie heb ik geprint op standaard Brother Label, en uitgesneden, en vervolgens op het potje geplakt, zodat er een kopje blank glas zichtbaar was, net als de blank glazen streep er boven.. dat ding gestraald, en onder de warme kraan de labelzooi eraf gepeuterd.
er zijn ook taaiere tapes( Ducttape doet ook wonderen.. en bij twijfel, gewoon nog een laagje.. )
even navragen bij het straalbedrijf en bij het Coat bedrijf vertelt je waarschijnlijk alles wat je wilde weten..
Ik heb zelf veel ervaring met Glasparelstralen.. en dat is "subtiel stralen" we gebruikten dat voor Medische instrumenten, maar het serienummer moest ten allen tijde zichtbaar blijven.. een stukkie "Magic Tape" (dat matte beschrijfbare Plakband) erop, en dat was voldoende.
Ik heb een aantal jaar geleden ook een Lollig maatbekertje gemaakt voor mij Espresso apparaat.. een glazen potje waar een maatstreepje op zit, en de afbeelding van een dampende bak koffie.. dat bakkie koffie heb ik geprint op standaard Brother Label, en uitgesneden, en vervolgens op het potje geplakt, zodat er een kopje blank glas zichtbaar was, net als de blank glazen streep er boven.. dat ding gestraald, en onder de warme kraan de labelzooi eraf gepeuterd.
er zijn ook taaiere tapes( Ducttape doet ook wonderen.. en bij twijfel, gewoon nog een laagje.. )
dat hangt er vanaf.. of je een ongecoat glad oppervlak wilt hebben, of een gestraald vlak zonder Coating.. in dat geval moet je eerst stralen, en dan plakken, anders moet je eerst plakken, dan stralen en coaten.
even navragen bij het straalbedrijf en bij het Coat bedrijf vertelt je waarschijnlijk alles wat je wilde weten..
dat valt er ook niet tegenan
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Als je wilt afplakken om te voorkomen dat er coating op komt moet je speciale tape hebben, meestal groen, poedercoaten wordt nogal heet zoals je misschien weet, anders bakt die epoxy niet lekker. Iets van 180 graden dacht ik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Sorry Ben, beetje te druk, weer de gikte voor de bouwvak. Als ik wist dat Andre ging drinken was ik er wel eerder bij geweest. Net terug van avondje borrelen in je oude heimat.benkr schreef: ↑22 jun 2024 23:33Heeft hier niemand een mening over of antwoord op?benkr schreef: ↑21 jun 2024 18:02 Verder wil ik vrijwel de hele machine opbouwen uit 50 x 50 x 5 kokerprofiel, het lijkt er op dat ik dit ga kopen bij van Delft staal, daar lijkt het het goedkoopst te zijn, in ieder geval waar ik het kan kopen en waar ze het ook nog op maat zagen voor me.
Nu heb ik daar een vraag over, omdat de maatvoering van de profielen best belangrijk is, anders klopt straks de bouwdoos niet.
Moet ik ze allemaal een of twee millimeter langer laten zagen en ze dan op de freesbank precies op lengte maken, dat garandeert ook dat de kopse kanten er allemaal echt goed haaks en vlak uitzien, of is alleen op maat zagen al voldoende?
Verder loop ik te denken om een flink aantal bewerkingen te laten laseren (kawarider lief aankijken), maar lukt dat wel?
Tot welke dikte staal is laseren mogelijk?
Hoe bepaal je in zo'n lasermachine waar de nulpunten liggen, werkt dat net zoals bij een freesbank of.......?
Verder zit ik er aan te denken om al die kokers te laten poedercoaten, of is dat niet verstandig omdat de laagdikte niet overal even dik is?
Mbt laseren, laatst ook instelling 8 mm beetje gefinetuned, kawa way dus al snel goed, maar 5/6/12 mm kan ook, wat jij wilt. Stuur maar eens dxf door.
-
Net een video gezien van de "Voron Cascade"
https://www.youtube.com/watch?v=7g0iSbNkXFg
De omkasting van deze machine is een doos van plastic panelen met aluminium extrusies die gewoon los op de machine staat. (Zie @01:30) Simpel en effectief.
Idee misschien is om de aluminium profielen te vervangen door piano scharnieren, dan kun je de omkasting opvouwen als je hem niet gebruikt.
https://www.youtube.com/watch?v=7g0iSbNkXFg
De omkasting van deze machine is een doos van plastic panelen met aluminium extrusies die gewoon los op de machine staat. (Zie @01:30) Simpel en effectief.
Idee misschien is om de aluminium profielen te vervangen door piano scharnieren, dan kun je de omkasting opvouwen als je hem niet gebruikt.
- Portje
- Donateur
Nouja zeg:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Dat laatste "Kastje" doet me denken aan een CNC machientje wat ik ooit gezien heb, waarvan het Frame gebouwd was van Stalen buizen en schroeffittingen..
Je kunt ook scharnieren bevestigen aan de Alu profielen.. dan is het hele spul wat degelijker..FreesKever schreef: ↑24 jun 2024 09:31 Idee misschien is om de aluminium profielen te vervangen door piano scharnieren, dan kun je de omkasting opvouwen als je hem niet gebruikt.
dat valt er ook niet tegenan
Ik heb vandaag de kokerprofielen van 50 x 50 x 5 mm besteld bij van Delft staal in Drunen, zal binnen een paar dagen klaar liggen denk ik.
Ik had gehoopt de kokerprofielen door kawarider te laten voorzien van een aantal gaten en patronen maar helaas blijkt dat niet te kunnen op zijn machine, die is bedoeld voor plaatmateriaal en niet voor hogere obstakels zoals een kokerprofiel van 50 x 50 mm, de kans dat de laserkop daar tegenaan gaat knallen is niet uit te sluiten en dus zeker niet aan te raden.
Een aantal bewerkingen kan ik zeker gaan doen op mijn manuele kolomboormachine, maar er zijn er ook een paar die zo niet kunnen, eigenlijk is CNC daar de enige optie, maar wie zit er in de buurt van Valkenswaard en kan een profiel van 900 mm lang kwijt op zijn machine.
Hieronder een tekening van een van de profielen en wat daar aan bewerkingen aan moeten worden gedaan.
Het is een stalen kokerprofiel van 50 x 50 x 5 mm en 900 mm lang
Vooral de bovenste kant van het profiel is manueel moeilijk te maken, de andere kanten zijn ook op een manuele machine wel te maken.
Een aantal bewerkingen kan ik zeker gaan doen op mijn manuele kolomboormachine, maar er zijn er ook een paar die zo niet kunnen, eigenlijk is CNC daar de enige optie, maar wie zit er in de buurt van Valkenswaard en kan een profiel van 900 mm lang kwijt op zijn machine.
Hieronder een tekening van een van de profielen en wat daar aan bewerkingen aan moeten worden gedaan.
Het is een stalen kokerprofiel van 50 x 50 x 5 mm en 900 mm lang
Vooral de bovenste kant van het profiel is manueel moeilijk te maken, de andere kanten zijn ook op een manuele machine wel te maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Portje
- Donateur
verkeerde topic, haha
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
Dit past op m'n machine en zou ik kunnen frezen. Help jij me dan met het vervangen van de lagers van m'n spindle?
Kun je niet alle kokers laten snijden op een buislaser? Inclusief gaten?
Ik weet niet of die service al beschikbaar is voor particulieren, maar dat is allemaal toch behoorlijk nauwkeurig, en nauwkeuriger dan iemand met een rolmaat. Hoewel de grote bedrijven allemaal een automatische aanslag op hun zaagmachine hebben.
Ik weet niet of die service al beschikbaar is voor particulieren, maar dat is allemaal toch behoorlijk nauwkeurig, en nauwkeuriger dan iemand met een rolmaat. Hoewel de grote bedrijven allemaal een automatische aanslag op hun zaagmachine hebben.
Ben heeft alles al op maat gezaagd ontvangen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481