Ook niet over golfkarton zeker
kleine portaalfrees met beweegbaar bed
Moderator: Moderators
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Re: kleine portaalfrees met beweegbaar bed
Nou niet de machines waar ik achter gestaan heb. Niks gelaagd glas gewoon gecoat pc
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Onder de Y-as geleiders zitten exact dezelfde kokers als aan de beide zijkanten, gewoon om de hele constructie simpel te houden.FreesKever schreef: ↑05 jun 2024 20:00 Mijn idee is om de kokers die nu naast de Y-as geleiding zitten, onder de Y-as te zetten. Daarmee krijg je meer stijfheid, en je houd aan de zijkanten meer ruime over om spanen bij elkaar te sparen. Je kunt b.v. links en rechts een spanen bak / lade zetten.
Dus ik voldoe al aan wat jij hier voorstelt.
Verder wil ik de hele machine beslist niet breder maken dan die nu al is, maar luikjes aan de beide zijkanten en aan de achterkant lijkt me wel een zinnige optie.
Een soort van trechter aan de achter/onderzijde van de machine lijkt me ook een goede optie, maar ik ben niet zo panisch voor die spanen, ik ga beslist geen vettig smeermiddel gebruiken, waarschijnlijk vrijwel altijd bio-ethanol, dus ik heb dan nooit geen plakkende spanen en kan ze dus ook gewoon makkelijk opvegen en opzuigen. En hoe veel zal ik de machine gebruiken, ik schat zo in dat wanneer ik de 3D printer echt ontdekt heb dat beduidend minder zal zijn dan ik nu in gedachten heb.
Maar voorlopig is mijn doel een machine bouwen, eerst de portaalfrees, daarna eindelijk na jaren het draaibankje afmaken, dat wacht daar al jaren op.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
gecoat?.. da's best luxe.. Ik heb op mijn werk wel Victor draaibanken gezien die gewoon PC raampjes hadden.. of eigenlijk indicatorlampen dat de machine aanstond.. je kon er namelijk niets meer door zien..Compleet Matglas door rondvliegende spanen en Koelemulsie.. niet dat je in de machine moet kunnen kijken.. je weet wat er geprogrammeerd is.. Grote groene knop.. enzovoorts..

Dat zal voor Ben's Machine niet snel aan de orde zijn..

't belangrijkste is wel: schuine kantjes of afrondingen aanbrengen in de machine waar mogelijk, zodat kleine spaantjes makkelijk met een kwast weggeveegd kunnen worden.. de eerste omkasting van mijn machine had dat niet, en dat was een ramp met schoonmaken, meestal haalde ik dan gewoon de kast er even helemaal af, dat kon toen nog makkelijk, en dan gewoon over de kast waar de machine opstond met een stoffer de meeste spanen eraf, met het blik tegen de zijkant van de kast..
nu ik in elk geval de spanenbakken aan de binnenkant afgerond heb zijn die makkelijk schoon te maken, alleen de randen waarmee de bakken in het frame hangen, die zijn lastiger.. daarom denk ik ook aan een nieuwe kast om de machine heen, zodat dat wat makkelijker wordt..
't idee om de zijkanten ook wegklapbaar te maken is niet gek.. ik zou dan wel iets verzinnen waardoor je ze wel kan borgen zodat je een "solide" kast houdt met een deur aan de voorkant..
- P1-Engineering
- Donateur
Ik heb voor mijn machine een harmonica deur gemaakt mbv 3030 profielen en lexaan platen. De harmonica deur zit met lagertjes in het omringende 3030 profiel en is dus ook afgedekt wanneer deur gesloten is. Voor kleiner deurtje zou je ook 2020 kunnen pakken maar ik wilde 6mm dik lexaan erin hebben.
Voor de spanen heb ik aan de voorkant en achterkant een bak gemaakt. Onder het portaal zit een borstel waarmee de machine zelf tijdens het frezen de spanen in de bakken veegt.
Had in het begin namelijk het probleem dat de spanen zich tot wel 30-40cm hoog tegen de deur opstapelen, en dan wordt het een zooitje.
Voor de ramen kwam ik laatst een goede tip tegen mocht je voor Lexaan gaan, screenprotector van een Tesla er tegenaan plakken. Die kosten een paar euro op Ali en zijn van gehard glas. Denk dat ik dit op de VMC van het werk ook ga doen.
Voor de spanen heb ik aan de voorkant en achterkant een bak gemaakt. Onder het portaal zit een borstel waarmee de machine zelf tijdens het frezen de spanen in de bakken veegt.

Had in het begin namelijk het probleem dat de spanen zich tot wel 30-40cm hoog tegen de deur opstapelen, en dan wordt het een zooitje.
Voor de ramen kwam ik laatst een goede tip tegen mocht je voor Lexaan gaan, screenprotector van een Tesla er tegenaan plakken. Die kosten een paar euro op Ali en zijn van gehard glas. Denk dat ik dit op de VMC van het werk ook ga doen.
Graag fotos voor de visueel ingestelden onder onsP1-Engineering schreef: ↑06 jun 2024 01:45 Ik heb voor mijn machine een harmonica deur gemaakt mbv 3030 profielen en lexaan platen. De harmonica deur zit met lagertjes in het omringende 3030 profiel en is dus ook afgedekt wanneer deur gesloten is. Voor kleiner deurtje zou je ook 2020 kunnen pakken maar ik wilde 6mm dik lexaan erin hebben.

- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Kom op.. je hebt toch wel een beetje voorstellingsvermogen?

als je het onderste profiel waar de deurtjes in geleid worden nou 20 x 20 had genomen, dan is het kleiner dan de deur, en per definitie al afgedekt..P1-Engineering schreef: ↑06 jun 2024 01:45 k heb voor mijn machine een harmonica deur gemaakt mbv 3030 profielen en lexaan platen. De harmonica deur zit met lagertjes in het omringende 3030 profiel en is dus ook afgedekt wanneer deur gesloten is. Voor kleiner deurtje zou je ook 2020 kunnen pakken maar ik wilde 6mm dik lexaan erin hebben.
Da's zeker een mooie tip en als je je machine nog aan het ontwerpen bent.. dan ontwerp je de raampjes op de maat van zo'n screenprotector (ik neem aan dat die er ook wel zijn voor Tablets en zo.. (als je wat kleinere raampjes hebt.. )P1-Engineering schreef: ↑06 jun 2024 01:45 Voor de ramen kwam ik laatst een goede tip tegen mocht je voor Lexaan gaan, screenprotector van een Tesla er tegenaan plakken. Die kosten een paar euro op Ali en zijn van gehard glas. Denk dat ik dit op de VMC van het werk ook ga doen.
Ik zou er ook graag een paar foto's van zien, zowel van de harmonica als van de geleidingen, blijft voor mij toch nog steeds een punt waar ik nog niet helemaal uit ben.Kjelt schreef: ↑06 jun 2024 10:32Graag fotos voor de visueel ingestelden onder onsP1-Engineering schreef: ↑06 jun 2024 01:45 Ik heb voor mijn machine een harmonica deur gemaakt mbv 3030 profielen en lexaan platen. De harmonica deur zit met lagertjes in het omringende 3030 profiel en is dus ook afgedekt wanneer deur gesloten is. Voor kleiner deurtje zou je ook 2020 kunnen pakken maar ik wilde 6mm dik lexaan erin hebben.![]()
- P1-Engineering
- Donateur
Heb even gezocht, ben niet zo'n foto maker...
Hopelijk geeft dit een beeld. Momenteel ligt de machine uitelkaar voor het toevoegen van 2 extra assen....

Hier zie je rechtsonder hoe de deur in het onderste profiel zit.

Aan de rechterkant zit nu een schuine plaat om de spanen richting de bak te geleiden

Scharnieren zitten aan de binnenkant op 3030 profiel:

Borstel onder portaal:

En sneak-preview:

Hopelijk geeft dit een beeld. Momenteel ligt de machine uitelkaar voor het toevoegen van 2 extra assen....

Hier zie je rechtsonder hoe de deur in het onderste profiel zit.
Aan de rechterkant zit nu een schuine plaat om de spanen richting de bak te geleiden
Scharnieren zitten aan de binnenkant op 3030 profiel:
Borstel onder portaal:
En sneak-preview:
Ja, hele mooie machine, maar toch nog een vraag.
Dit is me nog niet helemaal duidelijk, kun je dit nog wat verder uitdiepen?De harmonica deur zit met lagertjes in het omringende 3030 profiel en is dus ook afgedekt wanneer deur gesloten is
Verder wil ik vrijwel de hele machine opbouwen uit 50 x 50 x 5 kokerprofiel, het lijkt er op dat ik dit ga kopen bij van Delft staal, daar lijkt het het goedkoopst te zijn, in ieder geval waar ik het kan kopen en waar ze het ook nog op maat zagen voor me.
Nu heb ik daar een vraag over, omdat de maatvoering van de profielen best belangrijk is, anders klopt straks de bouwdoos niet.
Moet ik ze allemaal een of twee millimeter langer laten zagen en ze dan op de freesbank precies op lengte maken, dat garandeert ook dat de kopse kanten er allemaal echt goed haaks en vlak uitzien, of is alleen op maat zagen al voldoende?
Verder loop ik te denken om een flink aantal bewerkingen te laten laseren (kawarider lief aankijken), maar lukt dat wel?
Tot welke dikte staal is laseren mogelijk?
Hoe bepaal je in zo'n lasermachine waar de nulpunten liggen, werkt dat net zoals bij een freesbank of.......?
Verder zit ik er aan te denken om al die kokers te laten poedercoaten, of is dat niet verstandig omdat de laagdikte niet overal even dik is?
Nu heb ik daar een vraag over, omdat de maatvoering van de profielen best belangrijk is, anders klopt straks de bouwdoos niet.
Moet ik ze allemaal een of twee millimeter langer laten zagen en ze dan op de freesbank precies op lengte maken, dat garandeert ook dat de kopse kanten er allemaal echt goed haaks en vlak uitzien, of is alleen op maat zagen al voldoende?
Verder loop ik te denken om een flink aantal bewerkingen te laten laseren (kawarider lief aankijken), maar lukt dat wel?
Tot welke dikte staal is laseren mogelijk?
Hoe bepaal je in zo'n lasermachine waar de nulpunten liggen, werkt dat net zoals bij een freesbank of.......?
Verder zit ik er aan te denken om al die kokers te laten poedercoaten, of is dat niet verstandig omdat de laagdikte niet overal even dik is?
- P1-Engineering
- Donateur
Hopelijk helpt dit.
In de deur zit aan de handvat kant(mijn machine linkerkant) boven en onder het blauw blokje met boutje en lager. Blauwe blokje kan gewoon een standaard T-moer zijn met een ringetje eronder. Lager is een 8x4x4 met een lager kop m4 inbus. Belangrijk is de lengte van de inbus, deze moet lang genoeg zijn om de T-moer vast te zetten in het profiel maar ook het lager enigzins op z'n plek houden.
En nu ik dit opschrijf bedenk ik dat je de t-moer ook iets langer kan maken, deze op z'n plek zetten met een made schroefje.
Aan de binnenzijde van de machine zit vervolgens een set scharnieren om de twee deurtjes met elkaar te verbinden. Aan de buitenzijde (mijn machine rechts) zit vervolgens een set scharnieren om de 2 deuren aan de behuizing vast te zetten.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Mooie oplossing zo.. al een beetje in de lijn die ik al verwacht had..
Nu ik er zo over nadenk.. (mogelijk ook een gevolg van het gegeven dat mijn 3D printer onderweg is naar mijn Deurmat), als je de T-Moer nou eens uit één stuk print, met een Ronde tap waar je een bronzen of kunststof lagerbusje op perst?.. en dan een gaatje door het midden zodat je de Tmoer op zijn plek kan zetten met zo'n Larveschroefje (ik neem aan dat je met een Madeschroefje bedoelt wat men in het engels een Grubscrew noemt?)
dat kan ben op z'n Bambu wel durven..
Nu ik er zo over nadenk.. (mogelijk ook een gevolg van het gegeven dat mijn 3D printer onderweg is naar mijn Deurmat), als je de T-Moer nou eens uit één stuk print, met een Ronde tap waar je een bronzen of kunststof lagerbusje op perst?.. en dan een gaatje door het midden zodat je de Tmoer op zijn plek kan zetten met zo'n Larveschroefje (ik neem aan dat je met een Madeschroefje bedoelt wat men in het engels een Grubscrew noemt?)
dat kan ben op z'n Bambu wel durven..