Olielek HMB 45

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Olielek HMB 45

Bericht door WillyH »

De HBM45 is een jaar of 5 oud, dan draait die een volle dag maar vaak staat de machine een maand of langer stil. Onlangs gemerkt dat de 45 wat olie lekt langs de spindel. Niet veel, misschien een druppel per dag. De freesklem blijft wel roestvrij nu ;-) Nu is dat geen jobke van een uurtje om even die oliekeerring te vervangen, daar moet de hele aandrijving voor uit elkaar. Bovendien wordt er aangeraden om dan ook meteen alle lagers en oliekeerringen te vervangen. Je zal begrijpen dat ik daar wat tegenop kijk, ook al wegens geen ervaring met deze materie. Ik maak me wel wat zorgen over de spindellagers, dat olie bij het smeervet is -denk ik- niet goed voor de levensduur. Of kan daar helemaal geen olie terechtkomen? Of maakt dat ene druppeltje geen zaak en kan ik gewoon blijven frezen en misschien om het half jaar een kop olie bijvullen?
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Olielek HMB 45

Bericht door Michel »

Ik zou mijzelf over die lekkage niet zo druk maken ,de spindel bestaat uit een buiten zijde ,welke in de kast van de tandwielen op en neer kan bewegen ,voor een evt. boor bewerking ,die buitenspindel is door een tweetal kegellagers verbonden met de binnenspindel waarin dan het freesgereedschap opgespannen, evt dmv een trekstang , worden.
Nu lekt er hoogstwaarschijnlijk langs de tandwielenkast en de buitenspindel de olie.
Voor zover ik kan zien, kan de olie niet bij het vet van de spindellagers komen .
Je kan wel zelf eenvoudig de complete spindel uitbouwen zonder de lagers te demonteren , dan kan je zelf kijken waar de olie vandaan komt dan weet je het zeker.
Er zijn wel tekeningen van de opbouw van de kast met daarin de spindel op internet te vinden
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Olielek HMB 45

Bericht door WillyH »

Bedankt voor de toelichting, Michel!
Plaats reactie