oude koelemulsie afvoeren

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

oude koelemulsie afvoeren

Bericht door XL500SZ »

Weet iemand toevallig een bedrijf (noord nederland / Groningen) die gebruikte koelwater / emulsie verwerkt?
Heb er een zoekopdrachtje aan gewijd, maar kan geen bedrijven vinden die dit specifiek ophalen.

Werk sinds vorig jaar met een R450X2 voor aluminium verspanen, gebruiken Alusol voor koelemulsie.
Hebben niet heel veel afval volume, maar wel net iets teveel om water te laten verdampen en dan bij afgewerkte olie te verwerken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: oude koelemulsie afvoeren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb dat de laatste keer bij
https://www.remondisnederland.nl/nl/home/
gedaan. Zit wel wat papierwerk aan.
En ja, het kost wel geld.
Ik had meer dan alleen koelmiddel/snijvloestof, geen idee of daar andere diensten voor zijn, volgens mij kon je het vroeger ook door Castrol af laten voeren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanF
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: oude koelemulsie afvoeren

Bericht door JanF »

Ik heb een offerte aangevraagd bij Renewi.
Aanmaakkosten afvalnummer 85 euro
Voorrijkosten 87,50 euro
Dan 0,65 euro per kg booremulsie
Voor mij is dat dan ca 60 kg * 0,65= 39 euro.
Dus totaal 211,50
Nu vind ik die 39 euro wel prima maar ik zit toch wel tegen die totaal prijs aan te hikken.
Maar om nu 60 liter boor emulsie te verdampen kost mij ook heel wat energie en ik vind dat milieutechnisch eigenlijk niet kunnen!
Dus ik denk dat ik de beurs maar moet trekken en dit maar moet betalen.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: oude koelemulsie afvoeren

Bericht door XL500SZ »

bedankt voor de suggesties!
ga even prijzen aanvragen.

Het verdampen zie ik ook niet echt zitten, voelt niet helemaal ok milieutechnisch inderdaad.
En denk dat we ongeveer 2x a 3x per jaar een vat van 200L kunnen vullen, dus dan blijf je verdampen.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: oude koelemulsie afvoeren

Bericht door FreesKever »

Kan iemand mij uitleggen wat het milieutechnisch probleem is met verdampen?

Ik ga er vanuit dat het water verdampt, en de olie achterblijft.
Met een beetje mazzel kun je het volume dan ver genoeg terug brengen om de rest bij de gemeente als klein chemisch afval in te leveren.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: oude koelemulsie afvoeren

Bericht door XL500SZ »

Op zich klopt dat wel denk ik, dat het niet zo milieubelastend is.
Als ik voor mezelf spreek is het meer dat ik ook een nette oplossing wil hebben, bijvoorbeeld voor als de omgevingsdienst langs komt.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: oude koelemulsie afvoeren

Bericht door MeMoRy »

FreesKever schreef: 24 mar 2023 10:31 Kan iemand mij uitleggen wat het milieutechnisch probleem is met verdampen?

Ik ga er vanuit dat het water verdampt, en de olie achterblijft.
Met een beetje mazzel kun je het volume dan ver genoeg terug brengen om de rest bij de gemeente als klein chemisch afval in te leveren.
Er zijn veel meer evt gevaarlijke stoffen die een lager kookpunt hebben dan water (e.g. oplosmiddelen. of "vluchtige" stoffen). Bekende voorbeelden ethanol (~80 graden), methanol (65 graden), aceton (56 graden), benzeen (80 graden), ammonia (40 graden), etc, etc.
Je weet niet wat voor toevoegingen er allemaal in de alusol zitten (waarschijnlijk gepatenteerd bedrijfsgeheim). Dus je weet niet wat er vrijkomt als je het gaat koken.
Verder is ook bekend dat oliedruppeltjes aan het water blijft "plakken" als je het verdampt. Dat is ook waarom je afzuigkap zo vet wordt. Het probleem van "olienevel" was al een bekende in de metaalindustrie, waar niet voor niets gezondheidsrisico's aan vast zitten.

Dus het is niet verantwoord om dit zomaar in je achtertuin te doen. Het zal waarschijnlijk zelfs een milieudelict zijn, ofwel strafbaar.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: oude koelemulsie afvoeren

Bericht door FreesKever »

Ethanol / methanol zijn voor zover ik weet vrij onschadelijk. Ammoniak is nogal aggresief en klinkt onwaarschijnlijk. Maar je hebt gelijk, ik weet niet wat er wel inzit.

Het spul gaan koken lijkt me ook niet verstandig, nu begrijp ik die energie rekening ook.

Misschien kun je iets regelen met een plaatselijk autobedrijf, die moeten toch al diverse vloeistoffen afvoeren.
Dat kan een stuk interessanter zijn dan:
JanF schreef: 23 mar 2023 11:21 Ik heb een offerte aangevraagd bij Renewi.
Aanmaakkosten afvalnummer 85 euro
Voorrijkosten 87,50 euro
pieter dr200
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: oude koelemulsie afvoeren

Bericht door pieter dr200 »

het afvoeren van zulke stoffen is vaak duur en in sommige gevallen word er ook een hele show van gemaakt.
in het verleden ben ik ook eens bezig geweest om 80l oude benzine af te voeren, dan ben je aan de beurt.
eerst moet je bij de verwerker gecertificeerde vaten kopen, daarna halen ze het op en moet je ook nog eens reinigings-en afvoerkosten betalen voor de vaten. dat gingen we niet redden voor een paar honderd euro.
ik denk dat het afhankelijk is welke hoeveelheden je heb.
als je 600l per jaar heb is het denk ik beter om het te laten doen, er zijn bedrijven die jouw machines leegzuigen, reinigen en weer vullen
maar voor kleine hoeveelheden is indampen denk ik een beter oplossing, normaal verdampt er toch ook een gedeelte van.
als het warm weer is moet je toch ook met regelmaat je koelmiddel tanks bijvullen.
als je nu een open vat neemt met een vijverlucht pompje, gaat het ook best snel en kost het weinig energie.
het restant kan dan bij de oude olie.
als je het af laat voeren komt het bij de verbrandingsovens uit, waar ze het in de oven spuiten.
officieel gezien zijn de krullen en spanen ook chemische afval, tenzij deze geperst zijn.

nu kom ik ook wel eens bij een revisie bedrijf, zij hebben ook diverse vervuilde vloeistoffen, koelemulsie en reinigings vloeistoffen.
zij hebben daar een verdamper voor aangeschaft, wat blijkbaar gewoon te koop is en ook toegestaan is.
Misschien kun je iets regelen met een plaatselijk autobedrijf, die moeten toch al diverse vloeistoffen afvoeren.
ik zit zelf tussen een groot aantal garage bedrijven in, maar geen een die koelvloeistof apart afvoert. vaak zitten ze er ook niet op te wachten. zo controleert de belasting dienst ook garage bedrijven, als er meer olie afgevoerd word dan ingekocht word hebben ze wat uit te leggen.
Plaats reactie