Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Hallo allemaal,
Ik ben al geruime tijd in het bezit van een Deckel FP2A freesbank met een contour3, dialoog 4 besturing
Nu heb ik eindelijk een 3fase aansluiting gemaakt in mijn garage en kan ik eindelijk de machine uitproberen
Als ik opstart krijg ik dit in beeld
24639
Nadat ik de hoofdstroom aanzet ,en reset doe ,met of zonder kabel k10, krijg ik dit in beeld
24640
Het lijkt erop dat er wel iets is met de geheugenkaart
Bij de vorige eigenaar is de batterij gaan lekken en heeft het één en ander aan de print gesoldeerd .
Nu kom ik met mijn vraag , ik heb het elektrisch schema er bij gepakt ,alleen heb ik hier een print NSP 56
Maar het schema is voor print NSP 55 en er zit toch wel wat verschil in met de NSP 56
Heeft iemand hier toevallig het juiste schema liggen voor deze print ? En wil hiervan een copie maken ,uiteraard vergoed ik alle onkosten.

24637
24638

Met vriendelijke groet, Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Kjelt »

Die kaart ziet er niet zo spannend uit. Vier SRAM chips en wat I/O (de)mux bus logica.
Even de spanning van de backup batterij meten en op de SRAM chips.
Waar zit het ROM geheugen ? Als dat eproms uit de jaren 80 zijn kunnen deze wel eens aan geheugenverlies gaan leiden na veertig jaar zeker.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door tuonov4 »

eerst maar eens een reset doen zoals het moet
Hoofdschakelaar aan en BA 16 kiezen
K10 verwijderen
hoofdschakelaar uit
hoofdschakelaar aan
K10 weer monteren
Hoofdschakelaar uit
Hoofdschakelaar aan
als het goed is krijg je melding:start is not possible
initialise wth clear(rood links onder) and quit (groen rechts onder)
Ik ben benieuwd
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Met deze reset methode komt de besturing in een test mode ,hoelang gaat deze test mode duren ?
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door tuonov4 »

wat gebeurt er als je de BA schakelaar daarna in stand 5 zet?
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Als ik de ba schakelaar in stand 5 zet blijft de code wel in beeld ,maar ik kan de spindel laten draaien en de wijziging in toerental werkt ook ,maar de servomotoren komen niet in beweging
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Die kaart ziet er niet zo spannend uit. Vier SRAM chips en wat I/O (de)mux bus logica.
Even de spanning van de backup batterij meten en op de SRAM chips.
Waar zit het ROM geheugen ? Als dat eproms uit de jaren 80 zijn kunnen deze wel eens aan geheugenverlies gaan leiden na veertig jaar zeker.
De spanning van de backup batterij is ca.3,9 V
De spanning op de SRAM chips is 3.9 V de kaart is los van de besturing ,dus de batterij spanning staat op de plus van de chips.Of bedoel je de spanning in bedrijf op de chips ?
Plus de spanning op de logische ic's is ook 3.9 V
Echter de massa van twee logische ic's wordt via een transistor aan massa geschakeld , en juist waar deze transistor zit is best wel wat gedaan/geklierd op de print ,vandaar dat ik op het goede schema wil kijken wat voor een transistoren daar horen .
Ik weet nog niet waar het ROM geheugen zit en hoe je die kan controleren op correcte werking.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Kjelt »

Dan is de spanning in orde.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je hebt dit verhaal mee gekregen?
https://www.practicalmachinist.com/foru ... -4.382765/

Ik ben ergens anders met hetzelfde probleem bezig. De conlusie uit het verhaal is dat waarschijnlijk de T5 van de NPP90 / NPP91 overleden is en daardoor ook de weerstand oververhit, of andere volgorde.
Yes, could be very well bad transistor, if you have multimeter, you can easily measure with diode test, PN junction should measure something 0.5V-0.7V in a NPN or PNP transistor.
So red wire on transistor wire with P junction, black wire on N junction wire, if you get 0.5V-0.7V, all fine.
If shorted, 0.0V-0.1V, then transistor is bad. And you have to solder new one, like BC547 or similar.
Also check and perhaps replace the toasted resistor with new one, but I guess, it's bad transistor.

Look on the schematics I've uploaded, transistors are for PLC ready signal or something, if Dialog4 box in console doesn't get the ready signal, it goes into 'BA 00 30 BA16' error.
Is also connected to those 2 green LEDs, they should be both on, if PLC ready signal is there, if I remember correctly.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
peco2002
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mei 2020 18:03

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door peco2002 »

Die T5 en die weerstanden er bij willen wel problemen mee zijn op die NPP90 kaart. Die weerstanden branden door.
De man in de link hierboven heeft deze printplaat aangepast zodat de weerstanden beter tegen de temperatuur kunnen maar op zich origineel gaat het ook wel 40 jaar mee.
Je zag heel duidelijk dat die weerstanden bruin zijn geworden op die NPP90 kaart die ik had in december..
Toen die opgelost was ging het testen van het geheugen terug.

Je zal ook zien als je hier en daar kijkt dat er een elco is waar het metalen plaatje bol begint te staan. Die zijn dan eigenlijk ook aan vervanging toe maar dat wil niet zeggen dat ze niet meer hun functie doen...

Ik heb er in december ook een hele hoop vervangen maar achteraf bleek het nog iets anders te zijn... PTC relais...
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

De transistor t5 had ik al vervangen ,de oude had nog wel goede meet waarden
Maar de weerstanden die heb ik wel doorgemeten ,en hebben ook de goede waarden ,echter de printplaat is wel terplekke zwart ,ik zal in de loop van de dag de weerstanden loshalen en de printplaat terplekke schoonmaken en weer vast solderen ,het lijkt wel of één of meerdere geen goed contact op de print banen maakt
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

24642
24641
Overigens bij het aanschakelen lichten de ledjes d10 en d11 wel op
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Michel schreef: 30 jan 2023 12:02 Overigens bij het aanschakelen lichten de ledjes d10 en d11 wel op
Kortstondig of blijven ze branden ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Zo te zien blijven ze branden
Zodra ik de hoofdschakelaar aan zet gaan ze direct branden ,wat wel vreemd is want de één is voor zenden gegevens naar de besturing en de ander voor het ontvangen van gegevens van de besturing.
De bovenste brand iets zwakker dan de onderste ,wat volgens mij niet meteen iets hoeft te betekenen maar het valt wel op.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Plaats reactie