Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Kjelt »

Michel schreef: 04 feb 2023 11:16 De vorige eigenaar gaf ook aan dat de problemen begonnen nadat de batterij was gaan lekken
Controleer de print op die plaats heel erg goed.
Lekkende batterijen en elcos kunnen heel veel schade aan de print veroorzaken soms ook vrij onzichtbaar (tussen de lagen). Let op verkleuringen van de tinsolderingen, verkleuringen onder de groene laklaag aan de printsporen. Zet een felle lamp onder de print zodat je er een beetje doorheen kunt kijken.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

24676
Dit ziet er in iedergeval slecht uit ,met het door piepen zit er een slecht contact in,ik zal eerst dit gedeelte opknappen ,hopelijk is het niet teveel aangetast....
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Daar hoort eigenlijk zoiets te zitten:
https://www.wiederaufladbar.de/arts-40-rf-306-memoguard
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Vandaag deze breuk gevonden op de nsp56 printplaat plus een aantal zwaar aangetaste solderingen
24677
Deze zo goed en kwaad gerepareerd met de uiteinden van wat weerstanden
24678
Daarna vol spanning de printplaat ingebouwd plus geprobeerd
En.........de foutmelding blijft ,alleen kon ik nu de assen in beeld krijgen plus dat ik met de hand de assen kon aansturen ,en verschillende voedingsnelheden kon selecteren ,tot het moment dat de y-as schakelaar bediend werd en not-aus geactiveerd werd ,ik weet niet hoe hier weer uit te komen
Maar al met al zit er vooruitgang in , een dezer dagen de print weer eruit halen en kijken of er nog meer aangetaste printsporen zijn
24679
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Kars-cnc »

De rij gaatjes waar je de printsporen van hebt gerepareerd, zit daar aan de andere kant een through-hole component? of zijn het alleen doorverbindingen naar de andere kant van de print? Een doorverbinding is ook altijd erg gevoelig voor oxidatie e.d. Het metaal in het gat is maar een dun, elektrolytisch opgebracht laagje.

Het lijkt er een beetje op dat je de draadjes door het gat naar de andere kant hebt gestoken? Bij een doorverbinding is dat inderdaad het beste.

Verder zou ik de ruimte tussen de eilandjes en spoortjes een beetje schoon krabben. Dit soort resten kunnen soms enigszins geleiden en daardoor een semi sluiting veroorzaken. Het hoeft niet brandschoon te worden maar gewoon even zeker stellen dat de residue's geen geleidende brug vormen.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Ik heb inderdaad draadjes door de doorverbindingen gestoken en vast gesoldeerd
Voor het solderen heb ik de oxidatielaag met een korrel 1200 schuurpapier verwijderd.
Nu zitten er nog onder de ic's in de buurt ook doorverbindingen welke lijken aangetast te zijn ,dus het ic desolderen en dan schoonmaken
Voor het desolderen heb ik een vacuümpomp genomen
Met de bout het soldeer verwarmen ,slang erbij houden ,en het tin wordt keurig weggezogen
Gelukkig werkt dit uit de kunst ,anders zou deze operatie een kleine kans van slagen hebben.
Ik zal inderdaad de ruimte tussen de spoortjes nog extra schoon krabben ,goede tip
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door benkr »

Het schoonmaken van de spoortjes en vooral ook de ruimte tussen de spoortjes doe je het makkelijkst met een zgn. glasvezelstift, die werden in het verleden gebruikt om tekeningen op speciaal (polyester) papier te wijzigen door de inkt die er met een Roodring pen op was getekend weer weg te krabben, dat werkt echt perfect. Ik zou beginnen met zoeken naar zo'n stift bij een goede kantoorboekhandel of shop waar tekenartikelen worden verkocht. Als je op Google zoekt naar glasvezelstift krijg je ook best wel een aantal hits.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Bedankt voor de tip
Die ''goede'' oude tijd met inktpennen tekenen
Zo'n glasvezelpen had ik in die tijd niet foutjes werden met een scherp mesje weggewerkt
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vroeger..in de tijd van de fotorolletjes, haalde je zo'n glasvezelstift bij de fotozaak.. ideaal om je flitscontact mee schoon te maken..ik gebruik ze ook wel bij quartz horloges om de batterijcontacten te reinigen.

[url="https://www.googleadservices.com/pagead ... Cw&adurl=P]hierrr vind je er eentje[/url]
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door hainjedaf »

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Ik heb zo'n pen besteld ,en wat fluxremover geregeld
Ik hoop morgen of anders in het weekend weer wat stapjes te kunnen zetten.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door hainjedaf »

Misschien ook handig een flux pen te bestellen.
Daarmee kan je extra flux aanbrengen bij het (de)solderen.
Helpt het soldeer beter te hechten en soms ook de corrosie van
de printbanen te verminderen.

Wel nog steeds goed schoonmaken na het solderen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Extra flux aanbrengen kan in mijn geval niet ,de banen zijn te ver aangetast ,die moeten eerst mechanisch opgepoetst worden ,er was er zelfs één helemaal doormidden geoxideerd.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Ik ben nu de afgelopen dagen bezig met het verwijderen van het elektrolyt van de backup batterij van printplaat nsp56. Ik hoop deze week de plaat weer terug te kunnen plaatsen en te kijken of er resultaten zijn geboekt.
Nu heeft de vorige eigenaar de backup batterij vervangen door een exemplaar met losse draden ,maar het lijkt erop dat er ter hoogte van de plus aansluiting een stukje printbaan beschadigd is ,ik kan dit slecht terug herleiden naar de oorspronkelijke staat
Zou iemand die in het bezit is van zo'n zelfde print ,nsp56 ( Contour 3 dialoog 4)
Van dat stukje ,onderaan de pluszijde van de backup batterij, in de buurt van de groep transistoren ,een detail foto willen maken ?
Zodat ik misschien de originele staat kan terug herleiden
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Plaats reactie