Samen stellen PFM2.7

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Samen stellen PFM2.7

Bericht door Pascal »

Start maar even een nieuw draadje over eventueel aankoop van deze machine. www.m5.gmbh

Om met de aansturing te beginnen wil ik de volgende motoren gaan gebruiken JMC iHss60-36-30, 3Nm stepper motors.
en als stuurkaart Eding CPU5A4E, dit is een 4 assige stuurkaart.
De machine gebruikt in totaal 4 motoren waarvan 2 op de Y-as.
is het dan nog mogelijk om nog een 5de motor te gebruiken, door de 2 motoren van de Y-as op 1 uitgang te zetten van de Eding CPU5A4E.
of kan ik dan beter voor de cnc760 gaan.

Mvg. Pascal
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Kjelt »

Kan wel maar je kunt niet meer tandemhomen. Oftewel de beide assen kun je niet gemakkelijk onderling van elkaar afregelen.
Meestal gebruik je dit om de brug haaks te zetten.
Dus als beide assen mechanisch gekoppeld zijn zal dit alleen voorkommen bij een storing of crash.

Overigens zou ik de 720 of 760 adviseren ipv de cpu5, hogere frequentie snelheid pulsen, rs485 voor modbus communicatie uitbreiding, 24V en nog wat.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Kars-cnc »

Het parallel schakelen van de motoren van een tandem as wordt wel gedaan heb ik begrepen. Zelf had ik daar niet zo'n goed gevoel bij en met het oog op een toekomstige 4e as heb ik toch maar voor de CNC760 gekozen. Maar misschien zijn er mensen hier op het forum die hun ervaringen met parallel geschakelde assen willen delen?

Wel jammer dat de CNC760 meteen een stuk duurder is maar ik heb dat maar vergoelijkt met dat je het over 15 jaar moet afschrijven ;-)
Naast twee extra assen heeft de 760 ook heel veel meer IO lijnen maar daar gebruik ik voorlopig nog niets van. Als je voor een 4-assige kaart gaat zou je de CNC720 kunnen overwegen, dat is een nieuwer design.
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Pascal »

Bedankt voor de reactie, idd de CNC760 versie is behoorlijk aan de prijs, en de CNC720 is dan weer 4 assig beide borden hebben wel meer opties en
Voordelen dan CPU5A4E.
Misschien toch maar de CNC720 overwegen, als parallel schakelen van de Y-as motoren mogelijk is.

Langs de andere kant, ben al zo veel geld aan het uitgeven aan de machine dat misschien de cnc720 ook niet meer uitmaakt :roll:
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door benkr »

Ik zou nog eens heel goed nadenken over je motoren, er zijn inmiddels best wel een aantal gebruikers van JMC servomotoren en vrijwel niemand is er negatief over, ze zijn sneller en meestal 'out of the box' te gebruiken, net zoals closed loop steppers en ze zijn vrijwel net zo duur.
Ik denk dat de 140 of 180W versie voldoende is voor jouw machine.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Kjelt »

Pascal schreef: 02 mei 2022 07:57 Langs de andere kant, ben al zo veel geld aan het uitgeven aan de machine dat misschien de cnc720 ook niet meer uitmaakt :roll:
Dat verschil is op het totaal te verwaarlozen en waarom zou je dan op de hersenen van de machine gaan bezuinigen ?
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Pascal »

Ik heb best wel beetje verstand van stappen motoren, maar helaas niet van servo motoren.
wat zou de overweging kunnen zijn voor servo's ipv stappen motoren.(is al veel over geschreven)
Denk niet dat het een beter frees resultaat gaat geven.

Maar de machine moet geen productie maken, dus snelheid is niet belangrijk.
En vind het geluid van stappen motoren super gaaf :shock:
Sorry ben opgegroeid in de jaren 80 met plotter en printers
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door remon_v »

Hier iemand, toevallig ook met dezelfde machine,
Die een vergelijking maakt:

https://youtu.be/aVOhyaRSV2M
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Kjelt »

Ik begrijp die extra backlash niet.
Eens een topic over openen.
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Pascal »

Denk toch te gaan voor de JMC IHSS60 closed loop motoren en dan in combinatie met de cnc720.
en Y as parallel te zetten.
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Pascal »

In de tussentijd staat de PFM2.7 in bestelling met frees bereik 1250 x 700 zal best wel wat levertijd op de onderdelen zitten.
Heb de CNC720 stuurkaart genomen en wil deze via Ethenet verbinden met laptop, en al het andere computer werk laten verlopen via wifi.
Omdat ik natuurlijk maar 1 ethernet aansluiting heb.
Of is er met een laptop toch een mogelijkheid om zowel internet verkeer als aansturen CNC720 via 1 ethernet aansluiting te laten verlopen.
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Kjelt »

Nee niet door Eding gesupport.
Sterker nog ze garanderen alleen goede werking als je heel veel services zoals MS network detectie, broadcasts, virusscanners, os updates allemaal uitschakelt omdat het realtime gedrag van de software beinvloed. Ook moet je de laptop 1:1 met de kaart verbinden met een cross netwerkkabel. Grote kans dat een domme netwerkswitch ook werkt maar ga niet met routers en dhcp aan de gang zou ik zeggen, zowel pc als netwerkkaart moeten een fixed ip adres krijgen. Maar dat staat allemaal in de handleiding en beginnersmanual ;-)

Mijn advies zou zijn maak twee bootable partities op je SSD eentje voor Edingen eentje voor je overige gebruik. En configureer die van Eding exact als beschreven in de handleiding.
Je kunt voor beide partities dezelfde Microsoft licentie gebruiken omdat je het op dezelfde pc draait en nooit tegelijkertijd.
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Pascal »

Zo dat word nog een flinke klus zo te lezen, als ik het goed begrijp :roll:
Moet een laptop wel werken met cross netwerk kabel. En tijdens freeswerk gewoon wifi uit om zo weinig mogelijk
Netwerk activiteit te hebben.
Wat je voorstelt is om de software van edingcnc op een losse partitie te zetten met een zo kaal mogelijke windows versie.
Misschien handiger om het in het begin via usb aansluiting te beginnen, maar heeft de 720 niet.
Laatst gewijzigd door Pascal op 13 mei 2022 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Samen stellen PFM2.7

Bericht door Kjelt »

Zou niet zoveel mogen uitmaken behalve dat sommige laptops al voorgeinstalleerd komen met een berg applicaties van het eigen merk dat in een sporadisch geval problemen veroorzaakt.

Het is wat je wilt maar de meeste mensen hebben een dedicated pctje, NUC of laptop naast de machine staan die verder nergens anders voor gebruikt wordt. Net als bij een industriele machine daar koppel je de besturing ook niet los om op het internet te browsen in de kantine :mrgreen:
Je bouwt een machine met besturing en drivers dat hou je statisch als het werkt en vormt één geheel.
Veel problemen ontstaan doordat het os of drivers automagisch worden geupdate en het gedrag opeens veranderd. Erg vervelend als je net iets dringends wilt maken en je bent een halve dag zoet om alles weer aan de praat te krijgen.
Pascal schreef: 13 mei 2022 10:13 Moet een laptop wel werken met cross netwerk kabel.
Ja dat werkt gewoon. Met een gewone 1:1 netwerkkabel niet altijd maar soms ook (slimme interfaces)
Plaats reactie