Cnc machine kopen (Sorotec?)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door Caesar »

Welk bereik zoek je en wat zijn de afmetingen die je kwijt kunt in je garage? Heb je daarnaast krachtstroom en perslucht beschikbaar?

Als je 25-30mm hout wilt gaan frezen zou ik voornamelijk focussen op feedsnelheid en goede spindel dan nauwkeurigheid van de machine.

Daarmee zeg ik nietdat nauwkeurigheid geen belangrijk item is, maar omdat hout eenmaal werkt heeft het geen zin om kleiner dan 0.1mm te kunnen frezen. Tenzij je gaat graveren, dan wil je misschien wel wat nauwkeuriger kunnen frezen.

Ik zou liever focussen op een goede spindel, al dan niet met een ATC/Tool Changer en naar mijn mening is zo'n 400 watt kress dat niet, zeker niet als je hem commercieel wilt gaan uitbuiten.

Voor hout heb je een hoge feedrate en acceleratie nodig (voor in de bochten) om te voorkomen dat je frees verbrand (onnodig wrijven tegen materiaal wat al weggesneden is). Dat ligt in de regionen van 3000-5000mm/min en een toerental tussen 12.000 en 20.000. Als je een beetje vermogen hebt, zo'n 1.5-2kw, dan kun je 30mm in een keer diep frezen met een 8-16mm frees.

Laat niet onverlet dat een goede mechanische bouw ook belangrijk is natuurlijk.

Ik heb even geen suggesties voor je, maar ik probeer je een idee te geven wat ik als prioriteiten zou zetten in jouw situatie.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door De houtdraaier »

Haha hoewel meer bomen voor het klimaat goed zijn, mogen er van mij wat betreft cnc keuzes wel wat meer om :). Ik heb even naar de verschillende links gekeken, en kom dan eigenlijk toch weer op Sorotec uit. Haas heeft ook zeker mooie machines.
Waar zouden jullie de spindel dan kopen? Ik heb nu ook weer geen 10 k budget, dus een veel duurdere spindel zit er nu niet in. Ik zag bij kreith 32 wel een aantal filmpjes over de spindel, en leek mij best een aardig ding. Maar als er andere, betere opties zijn voor niet al te veel meer dan zal ik daar ook zeker naar kijken!

David
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door De houtdraaier »

Ik heb niet een heel groot bereik nodig, aangezien het houten speelgoed dat ik ga maken niet heel groot is. We hebben krachtstroom en perslucht in de schuur beschikbaar. Maximale oppervlakte is denk ik ongeveer 1,5x2 meter. Trouwens echt super fijn dat jullie meedenken! Echt heel dankbaar!

David
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door Sven »

Kijk dan of je in ieder geval een kwart plaat kwijt kan.

Als je altijd moet opdelen wordt je daar niet vrolijk van...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door Goudgele »

Ik zou lekker een 1.5kw of 2.2kw spindel uit China halen. Haal je die hoge toeren wel mee voor hout en is goed te betalen. Ik ben er tevreden mee en zie dat veel mensen die dingen gebruiken naar tevredenheid.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door De houtdraaier »

Had ik eigenlijk nog niet zo naar gekeken:). Ziet er inderdaad goed uit, en is nog goedkoper dan een 400 watt spindle van sorotec :lol: . Moet ik dan nog goed letten op aansluitingen qua besturingen?

Zo iets dan?:
https://rawcnc.com/product/15-kw-spindl ... ts-1-10mm/

David
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door Goudgele »

Ja dat type bedoel ik. Neem ook de ER opname maat in overweging. Als je al weet dat je snel veel materiaal wil gaan verwijderen en een stevige machine hebt, kan je voor een grotere ER maat gaan, zodat je grotere freesjes kan gebruiken.

Er zijn ook vierkante versies ipv rond. Die hebben gaten waarmee je de motor aan een plaat kan bevestigen. Hoef je niet met een ronde houder te werken. Ik weet niet wat daar de voor/nadelen van zijn, maar het is dat je het weet.

Ik haal de mijne altijd bij Aliexpress. Zorg dat je altijd de motor en regelaar als één pakketje koopt. Dan kan je van tevoren de verkoper vragen of hij zorgt dat alle regelaar instellingen goed staan. Als je die zelf verkeerd instelt kan je de motor slopen en dan heb je ook geen recht meer op een nieuwe natuurlijk....
Als de verkoper het netjes instelt voor je kan je zo de boel aansluiten en aan de slag!

Tot slot heb je lucht en watergekoelde versies. Ik pak altijd luchtgekoeld, want dat is minder gedoe :-) Geloof wel dat de watergekoelde een stuk stiller draaien.
Laatst gewijzigd door Goudgele op 08 apr 2021 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door De houtdraaier »

Ga ik uitzoeken! Denken jullie dat een Sorotec basic-line stevig genoeg is voor bitjes in een er16 frees?
En dan gewoon via ali?

David
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door Caesar »

Goudgele schreef: 08 apr 2021 11:33 Ik zou lekker een 1.5kw of 2.2kw spindel uit China halen. Haal je die hoge toeren wel mee voor hout en is goed te betalen. Ik ben er tevreden mee en zie dat veel mensen die dingen gebruiken naar tevredenheid.
Idem, voor paar 100 euro heb je zo'n ding met frequentie-regelaar. Idealiter neem je er een die water gekoeld is, dan heb je geen last van stof die opgezogen wordt door de ventilator bij luchtgekoelde spindels. Als je goede afzuiging hebt (en daar zou ik voor zorgen met hout), dan kun je ook goed wegkomen met een luchtgekoelde, dat scheelt wat techniek m.b.t. koelwater, pompje en radiatortje (allemaal makkelijk te krijgen voor +/- 100-200 euro).

Als je speelgoed gaat frezen zou ik ook wat grotere opname nemen, dus een ER20. Dan kun je nog een beetje een frees van formaat inspannen (max 13mm meen ik). Dat gaat lekker snel met grof voorbewerken.

Een voorbeeld van een watergekoelde spindel met voeding/frequentieregelaar die uit Duitsland komt en dus geen importheffingen meer heeft:

https://www.ebay.co.uk/itm/GB-2-2KW-Wat ... SwwQFgWsf3

Met bracket en koelingspomp (ik zou nog wel investeren in reservoir en radiator)
https://www.ebay.co.uk/itm/2200W-2-2KW- ... SwFzNc1S27

Een voorbeeld van luchtgekoelde spindel met voeding/frequentieregelaar

https://www.ebay.co.uk/itm/EU-2-2KW-220 ... Swi1ldcgD6

Die dingen zijn best goed, zeker voor het geld, maar ze gaan geen leven lang mee, ongeveer duizend uur moet wel lukken. Als je dan vervolgens CNC eigen hebt gemaakt en je kunnen/kennis groter is geworden dan de kwaliteit van de spindel kun je besluiten dezelfde te kopen of te investeren in een betere als deze kapot gaat.

Voor hout zou ik trouwens deze nut aanbevelen, die heb ik ook voor mijn spindel en iemand die huis artikelen freest uit hout zweert erbij:

https://www.aliexpress.com/i/4000767726819.html

Die zuigt alle stof/spaander uit je zojuist gefreesde groef en je afzuiging voert dat af naar een prullenbak/stofzuiger. Dat scheelt heel veel gezeik met hercirculatie van spaanders tijdens frezen.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door Goudgele »

Ik denk dat je met zo'n machine met een ER11 (dus maximaal 7mm schacht) al aan de max van de machine kan komen. Groter dan dat wordt lastig schat ik, maar heb geen ervaring met die machine dus kan het niet met zekerheid zeggen. Er11 is ook het meest gangbaar voor de 1.5kW spindels. Groter dan dat, dan ga je naar de 2.2kW versie
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door tuonov4 »

als je toch maar een klein bewerkingsbereik wil hebben is dit misschien iets?
https://cncwerk.de/forum/viewtopic.php?f=2&t=21
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door Caesar »

Om nog maar wat meer verwarring erin te gooien, weet je al wat voor besturing je wilt? M.a.w. de interface tussen jouw en de machine, voorbeelden zijn EdingCNC, Mach3, LinuxCNC.

Ook hoe ga je je ontwerpen naar je machine zetten? Welke software gebruik je? Wil je alleen dxf tekeningen inladen en gaan met die banaan? Of ga je ook cammen (als je 2.5D wilt frezen, dus niet alleen toolpaden, maar ook hoogte verschillen) en wil je dus Gcode kunnen genereren en inladen in je CNC software.

Dat kan ook van belang zijn welke machine je uitzoekt.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door De houtdraaier »

Een hoop vragen:)
Die kleine cnc hoef ik niet. Ik wil wel een redelijk werkvlak hebben. Edingcnc of estlscam ziet er goed uit, en ik kan al aardig met fusion 360 overweg. Zoals het er nu naar uitziet ga ik voor de sorotec basic line 1007, en dan met een chinese spindel van 1,5-2 kw.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door benkr »

Je kunt ook bij Aliexpress een mooie machine uitzoeken, hier een voorbeeld, maar er zijn er veel meer te vinden:

https://nl.aliexpress.com/item/32899146 ... web201603_

Zo'n machine is zeker niet af als je die thuis krijgt, de besturing dien je wellicht te vervangen door iets wat je beter ligt en ook mechanisch valt er vast wel het een en ander te verbeteren. Bedenk ook dat er nog een aardig bedrag aan transport en invoer bij komt voordat de machine bij je thuis staat.
Dit model machine is door meerdere forumleden gekocht en denk ik nog steeds in gebruik. Wellicht kunnen zij je verder op weg helpen met een bestelling als je deze weg in wil.
Plaats reactie