Kwaliteit begint in je hoofd

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door JanSr »

Bij mij begon het hier:
Afsluiters.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door rien1959 »

Zeer herkenbaar !
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Goed verhaal, volgens mij is dit precies wat we je in het andere topic duidelijk probeerden te maken. :lol:
Je kunt niet vanuit de tekenkamer een foutloos product omschrijven als je niet alle partijen met elkaar laat praten.
En dat laatste werkt niet heel lekker als je die lassers in India hebt zitten en de bankwerkers in China en het constructiewerk uitbesteed in Polen.

De echte fout zat dus in de tekening waar blijkbaar niet goed genoeg aangegeven was dat er water in kwam, waarna het probleem dus door de bankwerkers opgemerkt moest worden, en de lassers moesten verzinnen hoe dat beter kon, om die het vervolgens weer aan de constructeurs uit te leggen.
Kortom als je de eerste paar zelf maakt en je neus stoot weet je al een hoop meer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door JanSr »

Wat mij zo schokte is, dat die lassers niet wisten dat er water in die dingen moest. En dat was al decennia zo.
Grote bedrijven zijn dikwijls intensieve menshouderijen, met net als in de bio industrie geen enkel respect of interesse in het individu.
Destijds ben ik begonnen om met die bemanning excursies te organiseren naar onze eigen eindproducten, sleepzuigers en cutterzuigers. Ongekend, wat dat oplevert.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door JanSr »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 jan 2021 17:20 Je kunt niet vanuit de tekenkamer een foutloos product omschrijven als je niet alle partijen met elkaar laat praten.
En dat laatste werkt niet heel lekker als je die lassers in India hebt zitten en de bankwerkers in China en het constructiewerk uitbesteed in Polen.
Ooit hielp ik een bevriende directeur van een grote rolstoelfabriek met het op orde brengen van het voortbrengingsproces. Naast de eigen productie werden ook low-end elektrische scootertjes ingekocht in Korea.
Op enig moment viel mij op, dat er telkens dozen uit een container één voor één werden opengemaakt, de elektrische scootertjes, die daar in zaten werden door een paar man van steeds weer dezelfde fouten ontdaan: Het stuur stond 7° scheef en de stekker voor de accu klemde niet genoeg. “Hoe lang is dat al zo?” “Geen idee, nooit anders geweest.”
Manager Productie&Logistiek bevraagd: “Ik heb wel eens geprobeerd om dat in Korea te laten doen. Kansloos”.
Vervolgens een plan gemaakt:
• e-mails met daarin: We constateren deze fouten. Bij elke scooter herstellen we ze, dat kost € xxx per scooter. Vanaf heden brengen we dat in mindering op de factuur. Wij zien uit naar uw antwoord.
• Bestel er voorlopig 20% meer. Elke cyclus duurt ca 6 weken. Na een kwartaal heb je er genoeg extra om een container terug te sturen.
• Voer de druk per e-mail op. Met een frequentie van een week, waarschuw voor de terugstuur optie.

Pas na het terugsturen van een container ontstond er actie in Korea. Zonder in details te vervallen: De problemen waren definitief over.

Mijn ervaring met Aziatische leveranciers: Macht is het enige werkzame argument. Zorg dus, dat je die macht hebt. Geen macht: Chronisch problemen.
Laatst gewijzigd door JanSr op 11 jan 2021 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door DaBit »

Ik heb ook een tijdje bij een bedrijf gezeten waar de productie op de begane grond zat, de engineering op de eerste verdieping, sales en marketing op de tweede verdieping en het management bovenin. Communicatie ging vooral van boven naar beneden, en in feite hadden ze allemaal een hekel aan elkaar. Engineering vond productie maar een stelletje lompe varkens, productie had het over 'die hoge piefen van de eerste verdieping die wel weer even komen vertellen hoe het moet', verkopers kletsten vanalles uit hun nek maar dat moest dan maar weer waargemaakt worden, en management deed het uiteraard helemaal nooit goed.

Die cultuur komt veel voor. Zo jammer. Heineken in Den Bosch doet (of deed, in ieder geval) het wat dat betreft wel goed als je het mij vraagt: alle engineers moesten eerst 2 weken de productie in. Zouden er meer moeten doen, het scheelt de wereld als er minder in osem en asem gedacht word (ons soort mensen / ander soort mensen).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door bbg »

JanSr schreef: 11 jan 2021 09:33 Mijn ervaring met Aziatische leveranciers: Macht is het enige werkzame argument. Zorg dus, dat je die macht hebt. Geen macht: Chronisch problemen.
Mijn ervaring met Aziatische leveranciers en produceren in Azie is dat je Azie niet over een kam kan scheren :roll: Azie is veel groter dan de meesten mensen in Europa denken. Mijn ervaring in Azie is beperkt tot Korea, China, Taiwan en Japan. Echter dan zie je al sterk de cultuurverschillen en kwaliteitsbesef tussen de landen. Laat staan de cultuurverschillen tussen bedrijven...
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door JanSr »

Eens:
In volgorde van "gemak van kwaliteit" zoal ik die ervaren heb:

1 Japan
2 Taiwan
3 Zd Korea
4 de rest

Zeker bij puntje vier moet je je specificaties tot in de allerkleinste details deel maken van je contract.
Wij zijn hier verwend met vanzelfsprekende minimale kwaliteitsniveau's. Die zijn in China totaal niet vanzelfsprekend. Daar geldt maar één norm: Niet gespecificeerd = het goedkoopste.
Bij ons vind je bijvoorbeeld nauwelijks staal onder de Fe430. Als je dat vrij laat krijg je uit China het laagwaardigste pisbakkenstaal.
Wij hebben boutkoppen met sleutelwijdtes van 8, 10, 13, 17, 24. China levert die echt niet als je dat niet specificeert. Datzelfde geldt voor de treksterkte van die boutjes.
Zo heb ik alle boterzachte instelboutjes van mijn Chinese lintzaag vervangen door "boutjes van hier". Iedereen met HBM spul zal dat herkennen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn ervaring met Aziatische leveranciers en produceren in Azie is dat je Azie niet over een kam kan scheren :roll: Azie is veel groter dan de meesten mensen in Europa denken. Mijn ervaring in Azie is beperkt tot Korea, China, Taiwan en Japan. Echter dan zie je al sterk de cultuurverschillen en kwaliteitsbesef tussen de landen. Laat staan de cultuurverschillen tussen bedrijven...
Als je specificaties opgeeft van wat je wilt hebben, dan krijg je dat ook..
vroeger... er was een tijd dat alles wat uit Japan kwam van inferieure kwaliteit was.. tot men in Japan begon te begrijpen dat "going the extra mile" uiteindelijk meer opleverde.. toen zijn ze begonnen een omslag te maken.. maakten ze eerst kopiën van wat hier te koop was.. later gingen ze dat verbeteren, Leica Camera's waren toen de beste camera's.. tot Nippon Kogaku (Nikon) ze na begon te maken, en hier en daar verbeteringen aanbracht.. de Nikon S camera werd geboren.. tegenwoordig loopt bijna elke fotograaf met een Japanse Camera in zijn takken.. beter is er voor dat geld niet te krijgen.. slechts een enkeling werkt nog uitsluitend met Leica of Hasselblad..

In China zien we't zelfde nu gebeuren.. er zijn nog veel fabrikanten die aan de onderkant van de haalbare specs opereren. de boterzachte boutjes, vreemde lagermaten en boutkoppen , maar er zijn er ook die wel die stap extra doen, en dat zijn de bedrijven die stukje bij beetje meer naam opbouwen, en een grotere markt aanboren, omdat klanten tevreden zijn over het product..

"de frustratie over de lage kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs allang vergeten is" aldus Confucius.

er zijn heel wat fabrikanten in 't verre oosten die topkwaliteit leveren.. Chevalier bijvoorbeeld, een Taiwanees bedrijf, maakt draaibanken en slijpmachines, ik heb met een aantal Chevalier draaibanken gewerkt, en ik was daar zeer tevreden over, de slijpmachines?.. ken ik niet, maar ik zou er zo een neerzetten..

bij de Pompenfabriek waar ik heb gewerkt, heeft men als proef ooit eens RVS laten gieten in China.. de eerste producten waren niet bepaald volgens specificaties.. dus.. contact opgenomen met de fabrikant aldaar, aangegeven dat bepaalde dingen toch echt wel belangrijk waren.. 't uiteindelijke resultaat?.. een gegoten RVS pomponderdeel met een fraaie oppervlaktestructuur, fijne details (zoals het bedrijfslogo snaarstrak meegegoten op de zijkant ) minimale bewerkingstoegiften en hoge vormnauwkeurigheid, zodat het nabewerken ook snel kon.. dat scheelde het bedrijf bakken geld, met uiteindelijk een beter product.. op die manier bouw je een goede verstandhouding op met je chinese partner, en krijg je gewoon keurig waar je om vraagt..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JanSr schreef: 11 jan 2021 09:11 Destijds ben ik begonnen om met die bemanning excursies te organiseren naar onze eigen eindproducten, sleepzuigers en cutterzuigers. Ongekend, wat dat oplevert.
Ik denk dat dat in sommige gevallen inderdaad een heel goed idee is. (Dat hebben ze me vroeger ook een keer gevraagd... achteraf heb ik spijt dat ik destijds geen zin had om mee te gaan proefschieten met tropedo's in de Oostzee 8) )
Ik ga dat es heel voorzichtig opperen bij een klant van me. Is alleen niet zo makkelijk als het klinkt. OSM (ons soort mensen) is meestal in alles geïnteresseerd in wat anderen doen (in technisch opzicht) ik zie heel veel productie personeel die daar toch duidelijk veel minder interesse in heeft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door JanSr »

Het is nog veel erger.
Bij geen van de ca dertig bedrijven waar ik actief was hadden de werknemers ooit de Winst en Verliesrekening gezien.
Steevast bestond het commentaar van de directie uit drie elementen:
1 Ze begrijpen er toch niets van
2 Dan laten we zien hoe slecht we er voor staan
3 Dan kan je de W&V net zo goed bij AH op het prikbord plakken.

1: De W&V bestaat uit één a-4 tje met ongeveer dezelfde opstelling als het huishoudboekje. Zeer eenvoudig uit te leggen.
2: Op de vloer weten ze dat allang. Daar zie ze dagelijks de klerezooi die het wanbeleid teweeg bracht
3: Dit vind ik persoonlijk de meest weerzinwekkende: De leiding gaat er kennelijk van uit, dat de bemanning de vijand is.

Waar ik ook kwam: Ik begon altijd met de hele bemanning die W&V te laten zien: Zo erg is het nou. Wat gaan we daar met zijn allen aan doen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door Arie Kabaalstra »

De Pompenfabriek waar ik gewerkt heb, die waren altijd heel transparant over het financiele reilen en zeilen van het bedrijf.
een paar keer per jaar hadden we een "info" meeting.. iedereen kon daar naartoe, je werd er niet op aangekeken als je niet kwam, en ik heb er in de tijd dat ik er werkte eigenlijk geen een gemist.

Hoe zo'n meeting eruit zag?.. De algemeen directeur hield een korte inleiding, de Financiele man vertelde hoe de financiën ervoor stonden, en de technisch directeur vertelde welke technische ontwikkelingen er op de rol stonden, zoals nieuwe producten, nieuwe machines, veranderingen in productieprocessendat soort dingen, daarna was er gelegenheid om nog even na te borrelen, en zo kon je ongedwongen gewoon even bijkletsen met.. de directeur, die leuke dame op de Export, of met je directere collega's over de aangekondigde veranderingen in de productie.
de dagen na zo'n meeting zag je ook wel eens mensen van "kantoor" die in de fabriek eens een kijkje kwamen nemen bij, bijvoorbeeld nieuwe machines.

op die manier hadden we in het bedrijf veel meer begrip voor wat men op andere afdelingen deed, en dat maakt dat iedereen toch een stukje "bewuster" zijn of haar werk deed
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door JanSr »

En zo hoort het. Wel benieuwd welk bedrijf dat was. Per PB?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kwaliteit begint in je hoofd

Bericht door Arie Kabaalstra »

Oh.. dat mag ook wel openbaar hoor.. dat was Duijvelaar Pompen in Alphen aan den Rijn.

Ik heb daar 11 jaar lang met veel plezier als gereedschapmaker gewerkt..
Plaats reactie