X-arm trekt plots scheef

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
orbitron
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2020 12:45
Locatie: Kortrijk / Gent
Contacteer:

X-arm trekt plots scheef

Bericht door orbitron »

Nu ik eindelijk alle parameters onder de knie heb, gebeurt nu dit. Een eenvoudige freesfile met alleen enkele gaten die moeten uitgefreesd worden op een stuk van 645x2145mm. Enkele dry runs gedaan om zeker te zijn dat mijn 0 punt goed is afgesteld, en alles zag er perfect uit. Dan leg ik het stuk multiplex op de tafel, en na enkele gaten perfect te hebben gefreesd (berkenmultiplex 18mm in 3 keer) trekt plots de x-arm scheef en de boel blokkeert. Mijn geleiderblokken zijn verschoven van op hun montageplaat en dus heb ik alles bouten losgezet en de arm terug recht gezet en alles terug goed vastgezet. Ik run opnieuw 3x dezelfde file op een stuk test mdf en frees de gaten deze maal 1mm diep bij wijze van mijn plaat nog te gebruiken vr een ander project. Hij freesde alles perfect 3x exact in dezelfde gaten zonder speling.

1) Bij de verhuis had de vorige eigenaar de 2 X-motoren verwijderd voor transport en zelf een fixatiebeugel gemaakt zodat de X-arm op zijn plaats zou blijven tijdens transport.
2) Eenmaal op de nieuwe locatie merk ik dat de beugel verschoven was en de x-arm wat scheef stond. De eigenaar zei dat dit geen kwaad kon en heeft alles terug gemonteerd en ik heb eigenlijk geen merkbare problemen gehad nadien.
3) Ik had wel gemerkt dat het frontplaatje van 1 van de geleiderblokken wat nr buiten geduwd was en hield het in mijn achterhoofd om met verloop van tijd die sowieso eens te vervangen.
4) Nadat de X-arm scheef was getrokken heb ik gemerkt dat enkele fixatiebouten niet meer helemaal vast zaten, dus alles goed terug vastgezet.

MIJN VRAGEN NU

=> Is dat scheeftrekken een gevolg door het loskomen van de X-arm tijdens transport, waardoor sommige geleiderblokken mss verschoven waren, niet 100% meer vast stonden tegenover andere die wel vaststonden en door de eventuele acceleratie tijdens het frezen het scheeftrekken veroorzaakten?

=> Of is dit een software matig en/of een electronisch probleem?

=> Is dit normaal als je de power afzet, en manueel wat aan de tandriem draait van 1 van de X-motoren, je de X-arm wat kunt corrigeren qua scheefte? Of zou als je links wat manueel draait aan de tandriem de rechterkant spelingsvrij moeten meelopen?

In bijlage een foto van mijn machine en positie van de geleiderblokken op de x-arm na het scheeftrekken.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

21687
21688
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: X-arm trekt plots scheef

Bericht door ruudderooy »

Hoi,

heeft links en recht een eigen aandrijving, want als ik het zo lees lijkt het erop dat je stappen verliest aan een zijde.

dat kan meerdere oorzaken hebben wrijving toegenomen omdat bv de lagers niet goed uitgelijnd stonden door loslopen van de bouten.
of iets ander los of wrijving veroorzaakt,
het kan zijn dat de motor parameters kritisch staan te hoge snelheid of te hoge acceleratie instellingen.

hier mee kan je testen (ligt aan de sw die je gebruikt) door de acceleratie hoger te zetten voor die motoren en kijken wanneer er 1 begint te stallen en of stappen verliest en daar 30% onder te gaan zitten als standaard waarde (of lager als het erg snel is) en dit zelfde te doen met max machine snelheid.

en zet je locatie bij je profiel misschien woont er iemand bij je in de buurt die eventueel even mee kan kijken mocht het niet lukken.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: X-arm trekt plots scheef

Bericht door benkr »

Zitten er wel veer en sluitingen onder die boutjes waarmee de wagentjes vast zitten?
En dan ook echt goed vast draaien, daar ook een goede inbussleutel voor gebruiken, eventueel zelfs borgmiddel gebruiken.
Het los gaan zitten komt in mijn beleving alleen maar doordat het portaal scheef trekt, dan zijn de krachten echt enorm.
Hoe wordt het portaal aangedreven? Is dat met 2 motoren, of maar een motor in het midden?
Bij 2 motoren zou je tussen de beide assen een tandriem kunnen monteren om ze enigzins aan elkaar gelijk te houden.

En zoals Ruud al aangeeft, stappenverlies is funest voor het haaks blijven van het portaal, als dat steeds gebeurd dan is alleen da acceleratie en snelheid terugbrengen een optie. En zoals ik al aangaf, beide assen koppelen voorkomt in ieder geval scheeftrekken.

Maar bij een goed afgestelde machine hoeft dit niet te gebeuren.
orbitron
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2020 12:45
Locatie: Kortrijk / Gent
Contacteer:

Re: X-arm trekt plots scheef

Bericht door orbitron »

Het zijn 2 aparte motoren. Er zitten 4 drivers in mijn kast dus 1X, 1Z en 2 voor de Y. Mijn software is nog de oude zoals ik die heb overgekocht en is Mach3 (2008). Ik zal idd eens kijken naar die acceleraties. De persoon van wie ik hem gekocht heeft, heeft 10jaar lang enkel uit dibond gefreesd en veel meer dan routinehandelingen en antwoorden kon ie mij niet geven. Ik heb ook een licht vermoeden dat het door de acceleratie in combinatie met slecht afgestelde geleiderblokken kwam (vermoedelijk zijn die ietwat scheef komen te staan door het loswrikken van de fixatiebeugel tijdens het transport). Ik zal kijken om die blokken in eerste plaats heel stevig vast te zetten, want zoals "benkr" al aangaf, komen er enorme krachten vrij.
Denken jullie trouwens dat ik een HIWIN geleider kan gebruiken op de bestaande geleider rails (20mm)? Die zijn merkloos, dus vermoedelijk nog de originele chinezen, maar zijn er wel nog heel goed uit.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: X-arm trekt plots scheef

Bericht door benkr »

orbitron schreef: 27 sep 2020 18:35 Denken jullie trouwens dat ik een HIWIN geleider kan gebruiken op de bestaande geleider rails (20mm)? Die zijn merkloos, dus vermoedelijk nog de originele chinezen, maar zijn er wel nog heel goed uit.
Elk merk rails wijkt ietsjes af van zijn concurrenten omdat ze allemaal uniek willen zijn en hun klanten bij zich willen houden, dus de kans dat een ander merk wagentje op je rails past is niet zo heel erg groot. Maar waarom zou je er eentje willen vervangen?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: X-arm trekt plots scheef

Bericht door Sven »

Misschien ook controleren of de koppelingen tussen motor en spindles goed vast zit?
Als eentje los zit (zat) en de boel een tikje verdraait gaat het ook mis.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie