Professionele nesting freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Professionele nesting freesmachine

Bericht door stekkestim »

Omdat ik steeds meer de vraag krijg voor complexer werk ben ik mij voorzichtig aan het orienteren in het profesionele segment van de cnc machines.
Met name de 4 (aggregaat) en 5 assige machines.

Aangezien elke verkoper zijn machine als de beste probeert voor te stellen ben ik opzoek naar gebruikers ervaringen.

Merken die ik voorlopig al gezien zijn zijn Format 4, SCM (morbidelli) en Biesse.

De machine die ik nodig heb is een nesting machine (minimaal 2000x4000mm) , geen balken en ook niet geautomatiseerd met laad en losstations

Zijn er hier toevallig leden op het forum die dergelijke machines besturen? of misschien leden met tips.

Het werk wat mij de laatste weken gevraagd wordt vraagt na het frezen veel handwerk en veel maat gemaakte frezen.

Met een 4 assige machine zou ik al heel ver komen, maar aangezien een 5assige maar een "fractie" duurder is ben ik die optie ook aan het bekijken. Met meer aggregaten wordt het prijsverschil met een 5 assige natuurlijk nog kleiner.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Professionele nesting freesmachine

Bericht door janplastiek »

https://www.axyz.com/us/

https://www.mecanumeric.com

Hier zit ik ook naar te lonken, heb een axyz machine aan het werk gezien, en daar mijn automatische vacuüm tafel op gebaseerd
Filmpjes genoeg op YouTube
Breek de dag, frees een lijntje.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Professionele nesting freesmachine

Bericht door stekkestim »

Hey Jan,

Die filmpjes van AXYZ was ik al tegen gekomen. Dat dynamisch vacuüm heeft SCM ook. 1of 2 pompen om alles beneden te houden en een 3de die de spindel volgt. FORMAT 4 heeft dan weer een systeem dat automatisch pompen gaat aan of uitzetten bij te laag of voldoende vacuüm.
.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Professionele nesting freesmachine

Bericht door diode »

Ik heb hier een Chinese machine staan met een bereik van 210x420cm en een wisselaar voor 10 gereedschappen. In mijn geval een 3 asser maar volgens mij kunnen ze ook wel 4 assers leveren. Destijds ook bij SCM en anderen geïnformeerd maar het prijsverschil was mij veel te groot. De SCM ging al richting de €80k voor een 3-asser
Ik heb hier twee frequentiegestuurde vacuümpompen op staan van ieder 250m³. Ik ben echter jaloers op de oplossing van Jan omdat ik bij kleinere onderdelen toch handmatig wel zones dicht moet zetten om goed vacuüm te houden. Ik heb nog 2 vacuüm pompen op de plank liggen en overweeg om die er t.z.t. nog bij te zetten. Nadeel is alleen dat die dingen 5,5kW per stuk zijn!
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Professionele nesting freesmachine

Bericht door stekkestim »

Ik ben ook aan aan het kijken geweest bij de chinezen wat een 4assige machine kost. (ben heel tevreden van mijn huidige 3 asser)
Als ik prijs ga vergelijken met een gelijkaardige configuratie tussen chinees en europese machine (voor de chinees oa: 3 becker vacuumpompen, krachtige cam software (alphacam), boor aggregaat (boren + zagen)) kom ik daar ook al gauw op 75000 - 80000 euro. En dat is dan nog met een aantal dingen die minder functioneel en omslachtiger zijn. Dan tast ik liever wat dieper in de buidel en koop ik een machine waarvan ik weet dat de suppport en functionalliteit 99,99% gaat zijn.

Wat ik van Serum begrepen heb komen onze machines van dezelfde fabrikant. En mijn contact stond niet te springen om mij een 4 asser te verkopen aangezien ze er niet veel ervaring mee zouden hebben.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Professionele nesting freesmachine

Bericht door diode »

Ik had verwacht dat Jack ook wel 4-assers kan leveren tegen een concurrerende prijs, niet dus. Becker pompen zou ik nooit in China kopen trouwens. Daarbij ben ik niet zo'n fan van schottenpompen.
De keuze voor goede support snap ik, zeker voor een complexere machine. Dat is bij Chinese bedrijven niet al te best. Hoewel Jack, waar mogelijk, ook graag helpt. Maar iemand die je naast de machine kan helpen is ook wel prettig.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Professionele nesting freesmachine

Bericht door serum »

@diode; Stekkestim heeft momenteel dezelfde staan als wij. :mrgreen:
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Professionele nesting freesmachine

Bericht door diode »

Serum, heb je inmiddels al aandelen van Jack gekregen? Zou wel eens tijd worden :lol: Staan inmiddels best wat van die machines bij cnczone leden?

Nog altijd blij met de machine, nu wat aan het optimaliseren van snijsnelheden. Op dit moment 6,5m/min in PP en volgens de frezen fabrikant zou 15m/min moeten kunnen. Ben benieuwd!
Plaats reactie