Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Henri cnc (leek)
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2020 23:15
Locatie: Gemonde

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door Henri cnc (leek) »

ik denk zo langzaam aan toch dat ik dit niet opgelost krijg het gaat boven mijn pet.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door Ballegooijen »

Ja, die ronde geleidingen blijven vaak problemen geven. Ik weet het uit ervaring ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Ik denk dat ik dat probleem best wel opgelost krijg en ik sta daar niet onwillig tegenover, probleem is alleen dat ik al heel ruim voldoende dingen onderhanden heb.
Ik wil er best voor je naar kijken, maar dan wel bij mij thuis en dat zal wel het probleem worden.
Tijd is het volgende probleem, het wordt echt geen 'klaar terwijl je wacht' service, reken maar op enkele dagen tot enkele weken.

Laat maar weten of je hier iets voor voelt.
Henri cnc (leek)
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2020 23:15
Locatie: Gemonde

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door Henri cnc (leek) »

Welke geleiders zouden jullie aanraden?
Eventueel met kogelomloopspindels?
Want zo heb ik natuurlijk ook niks aan de machine 🤔
Henri cnc (leek)
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 mei 2020 23:15
Locatie: Gemonde

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door Henri cnc (leek) »

Hoi benkr

Ja daar voel ik wel wat voor want zo heb ik niks aan de freesmachine.

Gr.Henri
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Okee, stuur me maar een PB met jouw idee over hoe we dit gaan aanpakken.
Ik zorg wel voor een plekje waar de machine kan staan, de komende 4 weken staat hij daar zeker niet in de weg want het bedrijf waar ik achter woon (en waar de machine dan in hun "magazijn" moet komen staan) is dan gesloten wegens vakantie.
En ik ben vrijwel elke dag thuis, ik heb inmiddels al weer 1 jaar grote vakantie.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Vandaag is de machine gearriveerd, we hebben samen de machine even bekeken en ook nog even laten draaien.
Wat mij opviel waren toch een paar belangrijke mechanische details nl.:
1. de beide lange assen waren met een tandriem gekoppeld, op zich niets mis mee, maar die riem stond naar mijn idee best wel strak, ook niets mis mee, maar dan moet je wel zorgen dat (een deel van) de riemspanning niet owrdt omgezet in torsiekracht op het aseinde van de trapezium spindel. De tandwielen omdraaien zodat de krachtarm echt stukken kleiner wordt is de oplossing en is eigenlijk zonder problemen te realiseren, misschien moeten de bevestigingsbouten verzonken worden, maar dat is dan ook alles.

21414

21413

Een volgend probleem, en dat is denk ik veel kwalijker, maar ook weer simpel op te lossen is het feit dat de motor montageblokken met daar in de askoppeling, eigenlijk allemaal scheef gemonteerd zijn doordat er midden onder het pasvlak een laspunt zit van het frame. Dit is simpel op te lossen door onder elke bevestigingsbout een ringetje te leggen, dan draagt de motormount alleen maar op die punten, maar zit in ieder geval wel overal evenwijdig aan het frame.

21412

21411

Verder bleek bij het proefdraaien dat de machine echt heel erg traag is, dat ligt denk ik aan de drivers, TB6560, en de 24V voeding.
Drivers op basis van de TB6560 zijn niet de drivers die echt snelheid maken in vergelijking met b.v. Leadshine DM drivers.
Ik heb daarom voorgesteld om over te stappen op Leadshine drivers, de DM556 of DM442 samen met een of 2 stuks 48V Meanwell voedingen.
De voedingen heb ik inmiddels besteld, 2 stuks voor totaal 52 Euro, levering via Spanje dus BTW en invoerrechten vrij.
Voor de stepperdrivers heb ik de vraag uit staan of die geleverd kunnen worden vanuit een EU magazijn en wat dan de kosten zijn.

Ik denk dat de genoemde modificaties en de hele machine goed uitlijnen best een bruikbaar resultaat zullen gaan opleveren, het kan altijd beter, sneller en anders, maar het gebruiksdoel is MDF frezen en dat moet zeker kunnen met deze machine als die goed loopt.
Verder zal er een leuk kastje voor de voedingen en stepperdrivers gemaakt moeten worden, maar dat komt wel goed denk ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 22 jul 2020 23:48 1. de beide lange assen waren met een tandriem gekoppeld, op zich niets mis mee, maar die riem stond naar mijn idee best wel strak, ook niets mis mee, maar dan moet je wel zorgen dat (een deel van) de riemspanning niet owrdt omgezet in torsiekracht op het aseinde van de trapezium spindel. De tandwielen omdraaien zodat de krachtarm echt stukken kleiner wordt is de oplossing en is eigenlijk zonder problemen te realiseren, misschien moeten de bevestigingsbouten verzonken worden, maar dat is dan ook alles.
Die snap ik niet Ben. Wil dit graag leren. Misschien voor/na foto of tekening?
Je kunt toch alleen de zijwaartse kracht op de as ontkoppelen door ook achter het tandwiel nog de as in een lager te plaatsen die op een met het chassis verbonden stuk gemonteerd zit zodat beide kanten van het tandwiel mechanisch ontkoppeld zijn?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 23 jul 2020 00:12
benkr schreef: 22 jul 2020 23:48 1. de beide lange assen waren met een tandriem gekoppeld, op zich niets mis mee, maar die riem stond naar mijn idee best wel strak, ook niets mis mee, maar dan moet je wel zorgen dat (een deel van) de riemspanning niet owrdt omgezet in torsiekracht op het aseinde van de trapezium spindel. De tandwielen omdraaien zodat de krachtarm echt stukken kleiner wordt is de oplossing en is eigenlijk zonder problemen te realiseren, misschien moeten de bevestigingsbouten verzonken worden, maar dat is dan ook alles.
Die snap ik niet Ben. Wil dit graag leren. Misschien voor/na foto of tekening?
Je kunt toch alleen de zijwaartse kracht op de as ontkoppelen door ook achter het tandwiel nog de as in een lager te plaatsen die op een met het chassis verbonden stuk gemonteerd zit zodat beide kanten van het tandwiel mechanisch ontkoppeld zijn?
Het is altijd kracht x arm.
Dus als de arm korter wordt dan verminderd de kracht.
Nu staan de tandwielen zo'n mm of 8 vrij van de montageplaat, en dan ook nog zo dat de riem het verst van de montageplaat af zit.
Als je dus de tandwielen omdraait en ze ook nog dichter bij de montageplaat monteert dan zijn de (buig)krachten echt stukken minder.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door Kjelt »

Ah ja F=m*a, ok het zijn over de radiale as, asymmetrische tandwielen dus, inderdaad te zien op de foto. Zo had ik er nog niet over nagedacht, wel logisch, weer wat geleerd, bedankt!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, F=m*a is een ander hoofdstuk volgens mij.
Ben heeft het meer over hefboom effecten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 jul 2020 18:07 Nou, F=m*a is een ander hoofdstuk volgens mij.
Ben heeft het meer over hefboom effecten.
Klopt Hugo, dat bedoel ik zeker.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door Kjelt »

Yup sorrie M=r*F
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tron cnc machine maakt raar geluid als en beweegt niet meer

Bericht door benkr »

Ik heb inmiddels ook 4 stuks DM 542 drivers besteld.
Ik heb de Chinezen gevraagd de waarde van het pakketje beneden de 22 Euro te houden, ik ben benieuwd of het ook deze keer weer lukt.

Ik las dat Tolp2 zijn Pokeys57CNC interface kaart niet meer gaat gebruiken, ik heb hem gevraagd wat hij hier voor gaat vragen, lijkt me een leuk ding voor deze machine, als hij die niet kwijt wil dan denk ik aan het kaartje wat Mosoft een keer hier heeft gepost en wat hij zelf al meerdere keren heeft gebruikt bij de ombouw van een machine.

https://www.ebay.nl/sch/sis.html?_nkw=5 ... 3587473216
Plaats reactie