Transport freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Transport freesmachine

Bericht door Firehunter »

Ik heb een tweedehands Kunzmann WF7CNC gekocht. Hij zal later deze week vervoerd worden naar mijn hobbyhok/werkplaats. Nu wil ik jullie graag om advies vragen. Ik heb namelijk nog niet eerder een dergelijke freesmachine laten vervoeren en weet dus niet waar ik allemaal om moet denken om er voor te zorgen dat er niets beschadigd tijdens het transport. Hij zal vervoerd worden door vrachtwagen met kraan, zodat hij (hopelijk) makkelijk geladen en gelost kan worden. Het transportbedrijf heeft wel ervaring met het vervoeren van machines. Maar aangezien de ene machine de andere niet is, stel ik liever voor de zekerheid een paar vragen.

In het frame van de machine, in het gietijzer, zit een gat. Ik heb al eens foto's en video's gezien waarbij deze gaten gebruikt worden om een stang door te steken waaraan de machine omhoog gehesen kan worden. Echter wordt ook wel eens genoemd dat dit er voor bedoeld is om het contragewicht van de z-as tegen te houden tijdens transport. Alleen heb ik geen flauw idee of deze machine ook een contragewicht heeft. Zie onderstaande foto's.

Waarschijnlijk is het ook wel mogelijk om hem met een heftruck te laden/lossen, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van. Aangezien de machine behoorlijk topzwaar is en de basis best wel smal, ben ik bang dat hij gaat kantelen. Het gewicht is ongeveer 2000kg.

Mijn vragen aan jullie, hopelijk ervaringsdeskundigen:
  • Kan het gat in het frame gebruikt worden om hem te hijsen?
  • Is het beter om hier een stang door te steken of kan er gewoon een rondstrop doorheen?
  • Is het beter om de afscherming/kast er af te halen ivm tegenwind tijdens het transport?
  • De monitor/bediening vastmaken aan de machine, of loskoppelen en heen leggen?
  • Ik zie vaak dat er een houten blokje onder de freeskop wordt gedaan, maar dat is volgens mij alleen bij freesmachines waarbij de kop op en neer beweegt. Bij deze machine beweegt de tafel op en neer. Klopt het dat er dan een blokje hout tussen de tafel en het onderstel moet?
  • Wat moet er verder nog vastgezet worden?
Ter info, de machine is momenteel niet werkend. Het is dus niet mogelijk om de assen te bewegen. Misschien wel handmatig door aan de spindels te draaien, maar er is natuurlijk een kans dat er remmen op zitten. We hebben (nog) geen handleiding kunnen vinden waar in staat hoe te hijsen.

21248

21249

21250

21247

21251
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Transport freesmachine

Bericht door Leeuwinga »

Het is essentieel dat je het manual ter beschikking krijgt.
Hierin zal ongetwijfeld de hijs instructies staan.
Volg deze en ga zeker niet te werk om er zomaar een strop om te doen.
Dit is een precisie machine en ik neem aan dat je dat wilt behouden.
Succes
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Transport freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De Y-as moet waarschijnlijk naar achteren totdat de pijltjes tegenover elkaar staan, dan hang ie waarschijnlijk in balans. (of die besturingsarm er dan af moet zul je moeten ervaren)
Dan een stang er door (dat gat in het frame), en kun je de lepels van de heftruch daar onder steken, balkje onder de lepels op de tafel om hem tegen schommelen te behoeden.
Een blok onder de tafel op de voet kan geen kwaad.
Die Y-as kun je vast wel bewegen door aan de achterkant de moer of motor te draaien. ( bij mijn Deckel hier die er qua opbouw erg op lijkt kan dat makkelijk met de hand)
De spanencabine zul je er wel af moeten halen.
En de schakelkast zal wel met stekkers zitten (op een bos aarddraden na, die schoef je los) alhoewel ie er wel erg mooi tegen aan zit, maar dat moet je ter plekke even bestuderen
Zoek gelijk het schema, hoort in de schakelkast te liggen, en anders staat dat op een plek waar het niet hoort, technische dienst of werkplaats chef.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Transport freesmachine

Bericht door Firehunter »

De pijltjes van de Y-as had ik gezien, vroeg me al af waar die voor waren. Het was echter wel de bedoeling om hem te hijsen met autokraan. Op de ophaallocatie kan waarschijnlijk wel een heftruck geregeld worden, mocht het nodig zijn. Maar bij mijn werkplaats is geen heftruck. Met een beetje geluk is met het afstellen van de Y-as een goed balans te krijgen om hem te hijsen. En een extra hijsband voor of achter kan ook geen kwaad lijkt mij.

De omkasting aan de voorkant zal ik er af halen. Maar de schakelkasten zitten echt aan de machine vast. En volgens mij lopen de kabels ook rechtstreeks van de elektronica naar de servo's/sensoren, zonder extra connectoren er tussen.

Ik had hem al een beetje vergeleken en hij lijkt inderdaad heel erg op enkele Deckel machines, maar bijvoorbeeld ook de Mikron WF21C.

Het elektronisch schema en een papier met de machineconstanten is aanwezig. De handleiding hadden we nog niet gevonden. Maar misschien is die er wel op het moment dat de machine opgehaald wordt.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Transport freesmachine

Bericht door mark3 »

Is de machine wel al eens gebruikt?
Zo schoon zijn ze hier niet. :lol:
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Transport freesmachine

Bericht door Firehunter »

Dat vroeg ik me in eerste instantie ook af. Maar van de horizontale vlakken in de omkasting en spanenbak is wel wat verf af.

We zullen zien hoe het transport gaat. Als ik hem in de werkplaats heb staan, zal ik wel wat extra foto's maken.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Transport freesmachine

Bericht door Firehunter »

Eerder deze week had ik een e-mail naar Kunzmann gestuurd met de vraag waar ik rekening mee moet houden bij transport. De ochtend voordat de machine werd opgehaald kreeg ik een reactie. Net op tijd! Ze noemde 3 belangrijke punten:
- Het gat in het frame is inderdaad om hem mee omhoog te hijsen. Ze stuurden een handleiding mee waar in staat dat een 40mm stalen stang van 60cm lang gebruikt moet worden, dus die heb ik op heenweg nog even bij een metaalbedrijf opgehaald.
- De olie moet uit de Y-as slede. Ik gok dat dit is om te voorkomen dat tijdens het transport olie in het lagervet van de kop komt. Daarmee blijk je heel makkelijk lagers te kunnen vernielen.
- De Z-as (tafel) moet ondersteund worden.

Het transport is super gegaan. De machine was perfect in balans. Eventueel kon de Y-as versteld worden, maar dit was niet nodig.

Hij staat inmiddels in de werkplaats, naast de andere freesmachines. Maar hij staat nog op houten blokken in plaats van de voetjes die er bij zitten. Hebben jullie een suggestie hoe je zo'n machine voorzichtig kunt laten zakken? Want de pompkar kan niet laag genoeg en het gewicht (2000kg) is zo hoog dat de pompkar hem niet rustig kan laten zakken. Hij "ploft" gewoon neer. Er is helaas geen ruimte voor een heftruck om hem op te tillen.

Volgende klus: de machine weer werkend krijgen. Er zat namelijk een storing in de voeding van de besturing. En het beeldscherm zou defect zijn.

21313

21315

21308

21311

21316
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Transport freesmachine

Bericht door keesfrees »

Met de juiste spullen en voorbereiding is alles goed te toen, dat zie je maar weer !
Firehunter schreef: 28 jun 2020 12:37 Maar hij staat nog op houten blokken in plaats van de voetjes die er bij zitten. Hebben jullie een suggestie hoe je zo'n machine voorzichtig kunt laten zakken? Want de pompkar kan niet laag genoeg en het gewicht (2000kg) is zo hoog dat de pompkar hem niet rustig kan laten zakken. Hij "ploft" gewoon neer.
Twee ton moet met een goede pomwagen toch wel kunnen.
Heb je wat aan een dommekracht ? Kun je hier ophalen, of koop er zelf een, altijd handig, had ik veel eerder moeten kopen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Transport freesmachine

Bericht door WillyH »

Een dommekracht heb ik ook gebruikt voor mijn machine, 2 stuks gehuurd voor 40 euro. Het had zelfs voor minder gekund, huren voor 4 uur bijvoorbeeld zou 25 euro geweest zijn.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Transport freesmachine

Bericht door Firehunter »

Ik heb sowieso één dommekracht staan, maar dat is zo'n hoog ding. En die kan ik nergens onder de machine plaatsen. En waarschijnlijk is die op z'n laagste stand ook nog te hoog.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Transport freesmachine

Bericht door keesfrees »

Heb je sterke dakspanten ? Takel(s) daar aan ?
Ik heb nog een aantal handketting takels over.
Onlangs heb ik ook staan te klungelen met een onhandige machine, nu zo gemaakt dat er een pompwagen onder kan.
Bij alle nieuwe machines kan dit al (hoop, denk ik).
Zie dat je dat zo kan maken, voor nu en de toekomst.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Transport freesmachine

Bericht door Markus »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Transport freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met een koevoet van 2 meter, geduld en beleid, laat je hem stapje voor stapje zakken.
Er zijn krikjes met lage voetjes, maar ik had hem al laag gehad.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 29 jun 2020 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
harm69
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2011 23:21
Locatie: Veldhoven

Re: Transport freesmachine

Bericht door harm69 »

Bij Boels verhuren ze ook een ‘machineheffer’ https://www.boels.nl/huren/hijs-heftec ... ineheffers
Plaats reactie