Rinus-2020

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Rinus-2020

Bericht door Floor »

Je machine lijkt heel veel op die van mij. Ik ben er meer dan tevreden mee. Hoewel ik al maanden een UCCNC controller heb liggen, werk ik nog steeds met de NCSTUDIO controller, die gewoon doet wat ie moet doen. De enige reden waarom ik m wil vervangen is de 4e as, NCSTUDIO is maar 3 assig.
Ik kan niet zien wat voor geleiding e.d. je hebt, de mijne heeft Hiwin vierkante geleidingen, NEMA34 steppers, en ik kan er zelfs zacht staal mee frezen. (herrie!)
6mm door 15mm MDF met 4 meter per minuut. En kan waarschijnlijk nog sneller. Lijkt me een goede aankoop.
Menno
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2020 13:04

Re: Rinus-2020

Bericht door Menno »

Bedankt voor de vele reacties.Er zaten weer nuttige tips bij waaronder prober het eerst eens met de spullen die je hebt.

Vandaag tijd gevonden om verder te gaan met de machine.

De machine wilde wel de assen aansturen maar bij nc studio is het nodig om de machine naar home te laten gaan. Dit ging echter niet goed bij de x en y as. De z-as was geen problem.
De homeswitch van de x-as zat niet echt goed vast dus dat heb ik eerst netjes gemaakt en meteen de draad via de geleideketting omhoog geleid.
21234
In het I/O scherm van NC studio kon ik zien dat de sensor wel werkte als je er iets van metaal voor hield. Na wat proberen bleef de X-as de machine maar door duwen ondanks dat het status ledje op de sensor wel aan ging. Na goed kijken in de I/O viel mij op dat de X-as sensor oplichte op het scherm bij de Y-as limit :shock: . Dit klopt natuurlijk niet. Als ik iets van metaal bij de Y-as sensor hield ging bij de I/O de x-as oplichten. Het leek er op dat de sensoren dus verwisseld waren op de machine. Na wat ont-tape werkzaamheden was te zien dat hier eerder aan was gewerkt. Ik heb de draden omgewisseld en toen werkte het homen naar behoren.

Nu het eerste programma laden. Ik ben zondag al bezig geweest om met de evaluatie versie van cambam een G-code te generen. Vervolgens heb ik die in eding CNC geladen om te zien wat er gebeurde. Mijn idee was om eerst eens met een Edding met dubbels D wat lijnen op papier te zetten. Een kapotte stift sloopt niet de machine en ook niet mijn spaarvarken.

De G-code gaf echter in NC studio een error die ik niet kon traceren. Nu ben ik ook een G-code extreme beginner dus dat verbaast mij niet.
Het begin van de code zag er als volgt uit;

Code: Selecteer alles

( Made using CamBam - http://www.cambam.co.uk )
( Untitled 6/21/2020 7:52:10 PM )
( Post processor: Default )
( T4 : 2.0 )
G21 G90 G64 G40
G0 Z10.0
( T4 : 2.0 )
T4 M6
( Pocket1 )
G17
M3 S1000
G0 X47.1453 Y27.3109
G0 Z1.0
G1 F300.0 Z-0.4
G2 F800.0 X46.5228 Y27.1019 I-0.6016 J0.7603
G3 X46.2897 I-0.1166 J-5.3987
Dit werkte nit dus heb ik geprobeerd vannuit NC Studio een standaard cirkel te maken. Dit gaf een ander begin van de code. Dit heb ik vervolgens op mijn begin los gelaten en toen werkte het wel;

Code: Selecteer alles

G90 G17 G80
G0 Z10.0
G17
M3 S1000
G0 X47.1453 Y27.3109
G0 Z1.0
G1 F300.0 Z-0.4
G2 F800.0 X46.5228 Y27.1019 I-0.6016 J0.7603
G3 X46.2897 I-0.1166 J-5.3987
Ik ben benieuwd waarom dit mis gaat. Wellicht weet iemand dat uit te leggen.

Toen het programma eenmaal draaide bleek dat de Y-as en X-as de verkeerde schaal maakte. Na wat zoeken in de software vondt ik de plek waar je de verplaatsing per pulse kon aanpassen en was dit zo opgelost.
21235

Maar de tekst werd ook in spiegelbeeld over de Y-as weergegeven. Ook dit kon ik in de software mirroren maar dit geeft dan steeds een waarschuwing. Ik heb geprobeerd de richting van de Y-as om te draaien in de software. Dit werkt echter als je de machine wilt homen dan gaat de machine de verkeerde kant op de Y-as. Ik heb hiervoor nog geen setting kunnen vinden die dat omkeerd. Wellicht weet iemand dat hier of een betere oplossing?


Kortom een leuke leerzame dag. De punt van de stift is wel wat ingedeukt maar hij doet het nog :).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12027
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rinus-2020

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Toch weer extreem veel geleerd zo te lezen, en zolang het wil bewegen kun je experimenteren tot het doet wat het moet doen.
Waarschijnlijk kun je in de software ook de richting instellen waar die het home punt zoekt.
Belangrijkst is:
1 > Assen juiste richting
2 > assen in de juiste step/rev instelling (dus dat 1mm ook 1mm is)
3> kun je gaan vertellen welke kant op die z'n home punt moet zoeken, bij sommige systemen moet je de velocity voor homen negatief maken zodat ie de andere kant op loopt
4> kun je instellen wat het bereik van de machine is, t.o.v. het home punt.

Waarom de code fout gaat is lastig te zeggen, misschien vind de besturing al dat commentaar tussen haken niet leuk, maar daarom zijn er meerdere postprocessoren te kiezen en kun je die ook makkelijk zelf aanpassen.
Volgende keer die G-code in daarvoor bedoelde </> haken zetten, leest makkelijker

Code: Selecteer alles

( Made using CamBam -
CamBam CNC Software
CamBam CNC software, best value for money, feature rich, CNC Software for G-Code generation on CNC Routers, CNC Mills, Homemade CNC machines, for 2D pocketing, 2D profiling, Text Engraving, Photo Engraving and 3D carving. Free CNC Software and Free CAM software available.
)
( Untitled 6/21/2020 7:52:10 PM )
( Post processor: Default )
( T4 : 2.0 )
G21 G90 G64 G40
G0 Z10.0
( T4 : 2.0 )
T4 M6
( Pocket1 )
G17
M3 S1000
G0 X47.1453 Y27.3109
G0 Z1.0
G1 F300.0 Z-0.4
G2 F800.0 X46.5228 Y27.1019 I-0.6016 J0.7603
G3 X46.2897 I-0.1166 J-5.3987
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Menno
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2020 13:04

Re: Rinus-2020

Bericht door Menno »

Belangrijkst is:
1 > Assen juiste richting Ja dat gaat nu goed
2 > assen in de juiste step/rev instelling (dus dat 1mm ook 1mm is) Ja dat gaat nu ook goed
3> kun je gaan vertellen welke kant op die z'n home punt moet zoeken, bij sommige systemen moet je de velocity voor homen negatief maken zodat ie de andere kant op loopt dat is een hele goede tip ga ik naar kijken
4> kun je instellen wat het bereik van de machine is, t.o.v. het home punt.Ja dat kan ben ik mee aan het stoeien geweest maar het is gelukt(was niet echt logisch)

Waarom de code fout gaat is lastig te zeggen, misschien vind de besturing al dat commentaar tussen haken niet leuk, maar daarom zijn er meerdere postprocessoren te kiezen en kun je die ook makkelijk zelf aanpassen.
Volgende keer die G-code in daarvoor bedoelde </> haken zetten, leest makkelijker nieuw hier maar bedankt voor de tip
Menno
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2020 13:04

Re: Rinus-2020

Bericht door Menno »

Punt 3 is gelukt. Er was ergens op een niet te verwachten plek een setting voor de home directie.

Punt 4 ja dat heb ik nu aangepast. Echter de x-as homed aan de verkeerde kant van de tafel. Hier heb ik nu het maximale bereik in gezet. IPV 0 maakt hij dan dit punt 900.

Voor mooi zit de sensor aan de verkeerde kant van de tafel. Hierdoor staat het portaal helemaal naar voren in de home positie. Dit ga ik nog wel aanpassen want dat is zeer onhandig.

Bedankt voor het meedenken
Plaats reactie