Rinus-2020

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Menno
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2020 13:04

Rinus-2020

Bericht door Menno »

Beste forum leden,

Ik heb een 2de hands machine aangeschaft na een tip van het forum. De naam van de machine weet ik niet. Ben zo vrij geweest om zelf maar een naam te verzinnen. Een lange introductie zodat het duidelijk is waar het om gaat.
21219
Er zit een vrij grote kast bij voor de controles en die wil ik graag wat compacter maken zodat hij onder het bed van de machine past.
21220
21226
Hier zijn de deksels van de kabel goten reeds verwijderd.
Ik heb nog nooit een CNC machine gehad laat staan er aan gewerkt dus wellicht stel ik idiote vragen. Mijn idee is als je het allemaal eens zelf aansluit en weet wat de componenten doen je er het meeste van leert.
De machine draaid nu op NCstudio maar daar kan ik weinig over vinden. Wellicht is het verstandig om hem direct om te bouwen naar eding cnc? Ik heb de software van eding geinstaleerd op mijn pc en dit lijkt direct een stuk eenvoudiger. Daarnaast is er ook veel over te vinden op dit forum.
Er zit nu de volgende kaart in Weihong 6B-EX1D7. Weet iemand hoe ik aan de handleiding van deze kaart kom?
21224
De volgende stepperdrivers zitten er in YKB2608MG hier heb ik wel al documentatie van gevonden.
http://www.yankong.com/EN/index.php/proview-29-39.html
21225
Aan de andere kant van de kast zit onderandere de freq. regelaar voor de spindel. Hier heb ik documenten van gevonden.
21228
Dan zijn er nog een magnetschakelaar en 2 zekeringen.
21229
Dan is er nog een component wat ik niet thuis kan brengen. Een filter maar waar voor?
21230

Ik heb al een schets gemaakt voor de inrichting van de nieuwe besturingskast.
21232
Graag hoor ik jullie ervaring en advies. Wellicht zijn er andere componenten die ik beter kan vervangen. In een later bericht zal ik de motoren en switches in kaart brengen. Al vast bedankt.
Laatst gewijzigd door Menno op 21 jun 2020 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Rinus-2020

Bericht door Swake »

Ziet er in ieder geval afgelikt uit, namen op de kabels en alles erop en eraan ség.
When it fits stop using the hammer.
Menno
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2020 13:04

Re: Rinus-2020

Bericht door Menno »

Swake schreef: 21 jun 2020 11:49 Ziet er in ieder geval afgelikt uit, namen op de kabels en alles erop en eraan ség.
Ja de labels deed mij wel deugt met het openen van de kast. Ik begrijp echter niet de termen die er op staan. Hier en daar ontbreken ook labels maar die kabels zijn eenvoudig te volgen. Ik prober mij nu te verdiepen wat de termen betekenen.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Rinus-2020

Bericht door Caesar »

Leuk om te zien dat je je in de CNC wereld gaat verdiepen. Het lijkt me een mooie machine als basis, maar ik denk dat er qua elektronica nog wel wat upgrades mogelijk/nodig zijn.

Allereerst de controller; over de huidige kan ik niets zeggen, maar zou zelf overstappen naar iets conventioneels in de hobby/semi-prof/prof wereld zoals EdingCNC of Mach 3. Zoals je zelf aangaf kun je dan een hoop feedback verwachten van o.a. dit forum. Wellicht dat er andere goede controllers met goede ondersteunende fora zijn, maar daar ben ik niet bekend mee. Wat ik i.i.g. probeer aan te geven; als je niet bekend bent met CNC en je dit graag wil leren, neem iets waar veel info over te vinden is, anders blijf je maar aan modderen, want je komt straks ook nog de bijkomende uitdagingen tegen als welke CAM software en vooral welke Postbuilder (die dus van Cam programmering de commando's vertaald naar begrijpelijke taal voor jouw specifieke controller).

Ik kan uit je schets niet goed halen hoe je de bedrading wilt gaan aansluiten, maar zorg er i.i.g. voor dat je genoeg ruimte tussen je componenten hebt om alles met bedrading netjes aan te sluiten. Heel goed om te zien dat je ook ruimte voor een DIN-rail hebt zodat je een aantal voedingsbussen kunt maken zodat alles op dezelfde voeding via klemstroken kan aansluiten en je niet alles met losse draden hoeft door te verbinden.

Ook alvast een plannetje maken van alle I/O die je wilt gaan gebruiken. Dit kan van invloed zijn hoe je intern alles gaat aansluiten, dus een overzicht van alle connectoren/IO die je nodig hebt is handig om een goed overzicht te krijgen, maar ook waar je die I/O wilt gaan plaatsen.

Goede steppers zijn een must, maar over de huidige kan ik niet veel zeggen. Ik weet daar te weinig van.

I.i.g. heel veel succes, ik ben benieuwd naar je vorderingen!
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Rinus-2020

Bericht door Swake »

Als het ding werkt hoeft je niets te vervangen. Tja, er zitten wat 'Chinese' componenten in, maar het is nu eenmaal een Chinese machine en op zich is daar niets mis mee. Alles is altijd vatbaar voor verbetering natuurlijk, maar is het nuttig om iets nu te verbeteren? Je geeft het eigenlijk zelf al wat aan dat je nog veel moet ontdekken en leren, dus zou ik aanraden van dat proces eerst zijn gang maar te laten gaan. Indien je nog wat centen wilt uitgeven zijn er nog altijd dingen zoals een afzuiging bouwen en vacuüm spullen voor het opspannen bvb. Maar ook dat is optioneel, je kan er ook perfect met een stofzuiger achter lopen, denk dat we dat allemaal wel gedaan hebben :lol:

Het filter is inderdaad een netfilter. Zorgt dat de stroom naar je machine 'properder' is en ook omgekeerd, dat jouw CNC de andere toestellen in huis en bij jouw buren niet verstoord.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Rinus-2020

Bericht door Swake »

Weihong heeft een uitgebreid programma. Lijkt niet de eerste beste chinees die een printplaat vol propt. Stuur ze eens een mailtje over manuals en software zou ik zeggen. Je hebt niets te verliezen.
https://www.weihong.com.cn/en/
When it fits stop using the hammer.
Menno
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2020 13:04

Re: Rinus-2020

Bericht door Menno »

@ceasar
De controller lijkt mij inderdaad het eerste wat een upgrade nodig heeft om zo daar niet ellenlang aan te besteden.

De componenten zoals op de schets zijn groter getekend dan de werkelijkheid, ik heb zo rekening gehouden met de draaden die er tussen moeten. Maar dat is een hele goede tip

De I/O moet ik nog uitzoeken. Dit lijkt mij ook belangrijk voor de keuze van de controller. Ik heb bijvoorbeeld ook nog een koeler voor de spindel en een stoplicht. Een Pendant control staat ook op de wensen lijst voor de toekomst.
Menno
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 jun 2020 13:04

Re: Rinus-2020

Bericht door Menno »

@swake
Inderdaad het heeft gefunctioneerd met deze componenten dus daar eerst mee beginnen. Echter door ruimte gebrek wil ik wel vast de controller ombouwen naar een kleinere behuizing. Mijn werkplaats is niet oneindig groot :). Het is dan wel verstandig om toekomst gericht te kijken al denk ik dat componenten door de jaren eerder kleiner dan groter worden. Vacuum bed zit er op, heb alleen geen pomp er bij. het vacuumbed bestaat uit 2 delen ik wil eigenlijk 1 helft ombouwen naar T-sleuven. dan ben ik flexible.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Rinus-2020

Bericht door Kjelt »

Ja de controller is netjes voorzien van duidelijke silkscreen tekst wat het is.
Xp = Xas Pulse ook wel step genoemd
Xd= Xas Direction

Dus lijkt me simpel om fit te controleren en een op een bij een Eding print aan te sluiten.
De relais wil je wel even checken wat ze schakelen, dat kan cool of mist zijn maar ook de spindel, dus kun je beter nu de machine nog draait checken of de silkscreen bekijken.
Eding heeft een relais expansion print maar ook normale ttl uitgangen die rechtstreeks op solid state relais aangesloten kunnen worden.

Advies voor de kaart CNC720 als 4 assen genoeg zijn of CNC760 voor 6 assen.
Dit zijn de nieuwste kaarten met ethernet (je wilt geen usb).

Voor de layout en bedrading van de kast lees eerst eens de appendix van de Eding manual door daar staat goed uitgelegd hoe je dit wilt opbouwen. Netspanningscomponenten gescheiden houden van de controllerkaart en ook de motorkabels divht tegen de metalen behuizing monteren etc.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Rinus-2020

Bericht door Harm J Seef »

Het filter is een netfilter en bedoeld om net-spikes en andere stoorpulsen (zonnepanelen, schakelende voedingen, stofzuigers, etc.) buiten de machine te houden.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Rinus-2020

Bericht door fluppie »

Ik zie een LPT connector? Mogelijks is dit al een Mach 3 kaartje?
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Rinus-2020

Bericht door vip1980 »

Bij de oude Delta's VFD's zat er intern geen netfilter , ik had namelijk de eerste versie bij damencnc vandaan en de aardlek vondt het niet leuk,die klapte er steeds uit, nu zijn de netfilters in de VFD's gebouwd en heb je het probleem niet meer.

mvg

VIP
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Rinus-2020

Bericht door serum »

vip1980 schreef: 22 jun 2020 14:26 Bij de oude Delta's VFD's zat er intern geen netfilter , ik had namelijk de eerste versie bij damencnc vandaan en de aardlek vondt het niet leuk,die klapte er steeds uit, nu zijn de netfilters in de VFD's gebouwd en heb je het probleem niet meer.

mvg

VIP
De reden dat de aardlek eruit klapt is juist met de nieuwe regelaars met intern EMC filter. Je hebt er een speciale aardlek voor nodig die dit ondervangt. Ik heb op het werk een 9kw abb regelaar, waarbij je het EMC filter uit kan zetten door een metalen schroef te vervnagen met een nylon exemplaar en thuis een 2.2kw schneider waarbij dit emc filter ook uitstaat ivm de hardnekkige permaplop van de aardlek als ie aanstaat. Schijtfilters. :mrgreen:
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Rinus-2020

Bericht door vip1980 »

serum schreef: 22 jun 2020 14:46
vip1980 schreef: 22 jun 2020 14:26 Bij de oude Delta's VFD's zat er intern geen netfilter , ik had namelijk de eerste versie bij damencnc vandaan en de aardlek vondt het niet leuk,die klapte er steeds uit, nu zijn de netfilters in de VFD's gebouwd en heb je het probleem niet meer.

mvg

VIP
De reden dat de aardlek eruit klapt is juist met de nieuwe regelaars met intern EMC filter. Je hebt er een speciale aardlek voor nodig die dit ondervangt. Ik heb op het werk een 9kw abb regelaar, waarbij je het EMC filter uit kan zetten door een metalen schroef te vervnagen met een nylon exemplaar en thuis een 2.2kw schneider waarbij dit emc filter ook uitstaat ivm de hardnekkige permaplop van de aardlek als ie aanstaat. Schijtfilters. :mrgreen:
vreemd was bij juist andersom, damen had toen contact opgenomen met Delta, we hebben toen een nieuwe en een oude open geschroefd en daar zag je alle onderdelen van een netfilter ( letterlijk zitten ) bij aankomt thuis aangesloten en nooit meer last gehad ( heb ook de aardlek niet vervangen )
Plaats reactie