MAHO 500C

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: MAHO 500C

Bericht door rien1959 »

Het blijkt dus een sin/cos encoder te zijn met ingebouwde EXE die het naar TTL omzet. Er zijn wel TTL encoders die een vergelijkbare hoge resolutie hebben maar ook die zijn niet goedkoop. Maar ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt. Is die Heidenhain ROD nu kapot ?
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

de ROD mist helaas.

Gister bezig geweest met de nieuwe besturing. Alle constanten ingevuld en waar nodig aangepast. Enkel geeft een kaart nog een fout melding dus hier moet ik nog even naar kijken. Gelukkig heb ik alles inmiddels dubbel. (dit zal tzt op marktplaats/ebay komen). vandaag verder met de in en output kaart.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Lude »

Ondersteund de 432 besturing wel overweg een 4de as?

Heb je ook overwogen om eventueel linuxcnc te installeren? Met MESA kaarten is dit redelijk low cost en snel te realiseren. Dan ben je ook minder gebonden aan standaard hardware. Het is alleen wel een minder originele machine die je dan krijgt, maar heeft in mijn ogen wel voordelen ten opzichte van een 432.

Aangezien het een TTL encoder is kun je denk ik ook een andere encoder (die 90 000 pulsjes geeft, of iets anders wat ondersteund wordt), gebruiken lijkt me. Je zult het wel pas moeten maken dan.
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

de 432/9 kan 3 assig simultaan frezen en de latere versies van 432/10 4 assig en de laatste versie van 432/10 van volgensmij zelfs 5 assig.

ja dat heb ik inderdaad overwogen maar ik zie op dit moment nog niet het extra nut ervan. Mocht ik geen goedkopere optie vinden van 1000-1500 euro voor de encoder dan zal ik zeker overgaan naar linuxcnc.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Lude »

Oh dat is mooi!
Mijn punt was dat eventueel een andere encoder ook met de 432 zou kunnen werken, als hij hetzelfde aantal pulsjes uitstuurt.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: MAHO 500C

Bericht door javanree »

Frankp schreef: 10 apr 2020 09:46 de 432/9 kan 3 assig simultaan frezen en de latere versies van 432/10 4 assig en de laatste versie van 432/10 van volgensmij zelfs 5 assig.
Kleine correctie, het is 2.5D simultaan. Voor echt 3D werk kwam later de Philips 5000 series , de CNC432 is een Philips 3000 series besturing. 4 assig simultaan konden ze zeker niet. Er kunnen steeds maar 2 assen gekoppeld tegelijk bewegen en een derde as onafhankelijk daar van.
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

ah oke!. ik kan hier verder niet zoveel over zeggen aangezien ik er zelf geen ervaring mee heb. Ik heb deze informatie allemaal gekregen van mijn kennis en oude eigenaar van de besturing.

Klein update over de machine.
adapters gemaakt voor de in en output kaart (432/9 heeft DD50 connector en 432/10 een DD37). De extra DD7 is voor de remote controller
Afbeelding

alles netjes gesoldeerd klaar gemaakt voor de test maar helaas zonder succes.

Nu blijkt dat de EPORMS in de besturing zijn aangepast door Philips Centrale Machine- en
Gereedschapdienst (CMGD). Hierbij hebben ze de Pin out van de in en output kaart aangepast samen met de startup cycle (is nu Hydraulics + manuel + clear contl. ipv Hydraulics 2x clear).

Na een hoop uitzoek werk en alle denkbare manieren gehad te hebben ben ik achter de pinout gekomen waardoor de machine nu werkt. Ik ben nu bezig het opnieuw maken van de adapters zodat ze er voor goed inkunnen.

Daarnaast had ik nogal last van de lineal op de Z as. de lineal was constant aan het verspringen, 15duizendste up en dan weer down. In eerste instantie dacht ik dat dit temaken had met een vieze/slecht afgestelde lineal. Maar nadat ik alles had afgesteld en schoon gemaakt bleef hij het doen. Gelukkig heb ik ongeveer alles dubbel waardoor ik de meetkop heb vervangen. Hierna was het probleem opgelost.

De oude meetkop even open gehaald maar niks kunnen vinden. Fotos voor de liefhebber
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: MAHO 500C

Bericht door javanree »

Hij gaat lekker :lol:

Ik heb dik 20 jaar terug met deze besturing gewerkt en heb nog de nodige boeken, zoals voor het geometrie pakket.
Zal eens graven, als je interesse hebt mag je ze wel lenen om te scannen oid
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

Bedankt voor het aanbod! Maar eerst moet hij volledig werken.

Heb inmiddels de gearbox ook werkend. Een aantal constanten stonden nog niet goed dus heb ik die even aangepast.
Daarna wat 40jaar oude stof verwijderd van de machine.

Voor

Afbeelding
Na
Afbeelding
Afbeelding
Marlo
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2010 22:46

Re: MAHO 500C

Bericht door Marlo »

Om een sinus signaal om te zetten naar een TTL signaal daar heeft Heidenhain naar mijn weten de "EXE" interpolatiemodule voor.
Deze zijn genoeg voor niet al te veel geld op EBAY te krijgen naar mijn weten.
Marinus
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

gister maar weer eens fysiek bezig geweest met de machine. Aangezien hij het voor nu ''volledig'' doet ben ik verder gegaan met het schoonmaken. Resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij zit nu grotendeels weer in elkaar. Maar aangezien hij niet volledig in elkaar zat toen ik hem kocht is het nog een beetje puzzelen waar elke kap hoort.

daarnaast ben ik afgelopen tijd bezig geweest met de hydroliek. Ik mis enkel de kleppen maar deze zijn niet te vinden (voor een acceptabele prijs). Ik heb daarom maar 2 bosch ng6 ventielen gekocht. Veel te groot voor wat ze moeten doen maar wel betaalbaar.
Afbeelding
Ik ga de komende tijd dit verbinden met de originele pomp.

Ook heb ik niet stil gezeten met betrekking tot de encoder voor de b as. Na een lange zoektocht kon in voor een aantrekkelijke prijs een heidenhain ROD 780C kopen. Deze past niet 1 op 1 op de as maar dat lijkt mij geen probleem. De rod 780 heeft een output van 18000ppr 1vpp. Zoals hierboven al een paar keer genoemd is ga ik hem doormiddel van een EXE(Heidenhain IBV 610) interpoleren en omzetten naar een TTL signaal. Theoretisch zou ik hierdoor een werkende b as moeten hebben. Al met al ben ik hierdoor ongeveer 2/3 goedkoper uit en is deze encoder ook nog eens 2,5x nauwkeuriger.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: MAHO 500C

Bericht door benkr »

Mocht je nog een EXE module zoeken, ik heb er eentje liggen.

20789
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

bedankt voor het aanbod maar dat is een 1Uapp to tll converter en ik heb een 1vpp to ttl nodig. Deze heb ik tevens besteld. ik zoek enkel nog een m23 12pin connector
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: MAHO 500C

Bericht door Frankp »

updatetje!
afgelopen donderdag een grote stap in de hydroliek gezet.
Afbeelding
Dat nu nog rest is:
-pomp verplaatsen
-ventielen monteren
-terugslag klep
-accumulator
-drukschakelventiel
-verloop 3/8 naar 1/4 bsp

Daarnaast had ik een encoder en IBV(Soort EXE) besteld. Beide zijn binnen gekomen. De encoder koste nogal wat moeite. Aangezien hij niet goed verzonden was (adres niet volledig, mijn fout).
DHL mag hem dan niet bezorgen, echter hebben ze dat wel gedaan. Hierdoor lag mijn pakket ergens in mijn straat(+150 huizen). Uiteindelijk maar een brief gemaakt en deze in iedereens brievenbuis gedaan en vanmorgen kreeg ik de verlossende deurbel.
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie