Haas mini mill

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Haas mini mill

Bericht door willy wonka »

Het kwam op mij over van "als je een "echte" machine aanraad dan heb je niets te zoeken op dit forum".
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Haas mini mill

Bericht door andrefc101 »

Staat uiteraard vrij om dingen te lezen en te begrijpen zoals je zelf wilt, das het leuke van een forum.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Haas mini mill

Bericht door DaBit »

@willy wonka: volgens mij gebruikt het merendeel van de forumgebruikers een koop-machine. Die vallen alleen minder op want die hebben geen bouwproces en eerste stapjes te beschrijven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Haas mini mill

Bericht door willy wonka »

andrefc101 schreef: 31 mar 2020 15:25 Staat uiteraard vrij om dingen te lezen en te begrijpen zoals je zelf wilt, das het leuke van een forum.
Zeer zeker. Maar dan snap ik je opmerking nog niet.
Lekker vaag ;)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Haas mini mill

Bericht door andrefc101 »

willy wonka schreef: 31 mar 2020 16:34 Zeer zeker. Maar dan snap ik je opmerking nog niet.
Lekker vaag ;)
Ik bedoel dat ik mensen ken met een zelfbouwmachine die zeer zeker beter zijn dan menig (al dan niet oude) profi machines.
Dus het is niet altijd 100x beter om een oude machine te kopen.
En voor de duidelijkheid, tegen een nieuwe machine van 50K valt waarschijnlijk niet tegen op te hobbyen, maar die kan niet iedereen zomaar aanschaffen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Haas mini mill

Bericht door serum »

De haas mini mill heeft volgens mij al aardige lineaire geleiders en KO's aan boord. Degelijk stuk hardware, niet het allerbeste dat er te krijgen is, maar als zelfbouwer moet je van goede huize komen om een dergelijk brok gietijzer/staal dat binnen de 0,015mm nauwkeurigheid zit qua x/y/z haaksheid te evenaren . Haas machines zijn een prima 'bang for the buck'. Service is ronduit belabberd. (maar dat is voor zover ik begreep bij de meeste merken het geval)..
bb155
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 apr 2012 13:19

Re: Haas mini mill

Bericht door bb155 »

Profie machine ga je zelf zomaar niet evenaren dat begrijp maar al te goed en als je iets serieus wil bouwen lopen de kosten ook snel uit de hand.
Service, tja waar krijg je dat tegenwoordig nog en zeker als hobbyist hoef je Haas volgens mij niet te bellen.
Wat denken jullie van bijna 9000 uur op zo’n machine
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Haas mini mill

Bericht door hugo stoutjesdijk »

9000 uur is in ieder geval geen full time productie in die periode. (over welk jaartal praat je inmiddels, ik heb er verschillende voorbij zien komen, ga van 2005 uit)
Maar zijn het inschakel uren, of spindel draai uren?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Haas mini mill

Bericht door serum »

de uiterlijke, niet overgeschilderde staat, van de machine zegt ook veel. Misschien nog wel meer dan draaiuren. Zegt iets over hoe de eigenaar ermee om is gegaan.

9000u is niets over 15 jaar. Als hij er ook nog eens pico bello uitziet? Ik zou wat meetapparatuur meenemen en de machine nameten. Als hij al zijn specs haalt en geen noemenswaardige speling heeft op de x/y en alles correct meet zijn voor mij de uren van ondergeschikt belang.
bb155
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 apr 2012 13:19

Re: Haas mini mill

Bericht door bb155 »

Machine is van 2004 en zit er zeer netjes uit, binnen kant van de behuizing zit nog volledig in de lak en het bed ziet er ook onbeschadigd uit.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Haas mini mill

Bericht door willy wonka »

serum schreef: 31 mar 2020 20:16 De haas mini mill heeft volgens mij al aardige lineaire geleiders en KO's aan boord. Degelijk stuk hardware, niet het allerbeste dat er te krijgen is, maar als zelfbouwer moet je van goede huize komen om een dergelijk brok gietijzer/staal dat binnen de 0,015mm nauwkeurigheid zit qua x/y/z haaksheid te evenaren . Haas machines zijn een prima 'bang for the buck'. Service is ronduit belabberd. (maar dat is voor zover ik begreep bij de meeste merken het geval)..
Helemaal mee eens!

Voordeel van Haas is dat ze best wel wat op voorraad hebben in NL.
Ik denk het meeste van alle dealers in NL.

Nadeel....de Haas dealer in NL.
Reden dat ik overgestapt ben naar een ander merk voor een nieuwe machine.
Maar achteraf was Haas nog niet zo slecht.
Bij de meeste is het zodra ze hun geld hebben, hebben ze schijt aan je.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Haas mini mill

Bericht door willy wonka »

bb155 schreef: 31 mar 2020 23:55 Profie machine ga je zelf zomaar niet evenaren dat begrijp maar al te goed en als je iets serieus wil bouwen lopen de kosten ook snel uit de hand.
Service, tja waar krijg je dat tegenwoordig nog en zeker als hobbyist hoef je Haas volgens mij niet te bellen.
Wat denken jullie van bijna 9000 uur op zo’n machine
Tuurlijk kun je ze bellen. En zullen ze je vervangende spullen verkopen.
Je kunt daar gewoon in je vrijetijds kloffie langs gaan. Hoewel ze je wel raar aankijken.
Toen ik mijn eerste machine ging kopen werd na 1minuut al gevraagd of ik wel wist hoe duur de machines waren...
Om je een idee te geven :lol:
Plaats reactie