Advies voor aankoop portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Op z'n minst heb ik geleerd dat dit forum kennelijk meer zelfbouw georiënteerd is en zodra het over koopmachines gaat geen enkele fabrikant kan tippen aan de zelfbouwers.
Dit forum is misschien wel voor een groot deel georiënteerd op zelfbouwmachines maar de reden daarvoor is dat je op die manier een machine kunt bouwen die aanmerkelijk goedkoper is dan een koopmachine. Dat er doorverwezen wordt naar zelfbouw is m.i. gekomen door de eisen die je in het begin stelde en het bedrag wat je daarvoor wilde uitgeven. Als je die eisen kunt bijstellen wordt het verhaal al heel anders!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou zeggen, beter lezen en nadenken over de reden dat je die antwoorden krijgt. Op verkeerde vragen krijg je verkeerde informatie, zo is het overal.
(van 0.01 terug naar 0.1 geeft toch wel mogelijkheden,
kijk even hoe groot je keus is tussen auto's die van 0-100 in 5 sec. kunnen of in 10 sec.)

Als je wat minder aannames gedaan had en alleen een paar kale vragen gesteld, had je misschien wat beter antwoorden gekregen.
Zoek gewoon een 2e hands CNC machine, hopelijk reageren verkopers daarvan wel sneller dan Sorotec.

1 tip, misschien moet je je toch iets relaxter opstellen, zowel in reactie als in de verwachting van een leverancier dat ie per omgaande moet reageren. (je zou ook kunnen bellen)
In getypte tekst sluipt altijd het gevaar dat zaken niet helemaal goed over komen, dat is van 2 kanten zo, daar moet je wel rekening mee houden.

En dit topic hoeft echt niet dicht hoor, is een goeie leerschool / voorbeeld voor anderen. En wat je aan het WWW toevertrouwd blijft op het WWW. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Sven »

Nou, goede machine voor een aantrekkelijke prijs die ook wel stil zal staan, misschien is Tormach een optie?

https://www.tormach.com/770m/
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Geen slotje👍
Ook hier leren we weer iets van.
Zoals ik al eerder aangaf , alles komt goed met de tijd.
We proberen je zoveel mogelijke goede raad te geven.
Benader de reacties eens anders en geef duidelijk je vragen aan.
Stap voor stap kom je er wel.
Tip 1..... niet zo snel boos worden en dingen typen waar je niet meer achter kunt staan.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Danny »

Op z'n minst heb ik geleerd dat dit forum kennelijk meer zelfbouw georiënteerd is en zodra het over koopmachines gaat geen enkele fabrikant kan tippen aan de zelfbouwers.
Dit komt omdat je de machine volledig naar eigen wensen kan bouwen. Als je een machine koopt moet je altijd wel ergens toegevingen doen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Danny schreef: 25 feb 2020 00:48
Op z'n minst heb ik geleerd dat dit forum kennelijk meer zelfbouw georiënteerd is en zodra het over koopmachines gaat geen enkele fabrikant kan tippen aan de zelfbouwers.
Dit komt omdat je de machine volledig naar eigen wensen kan bouwen. Als je een machine koopt moet je altijd wel ergens toegevingen doen.
Ik denk dat dat meer toevoeging van geld is. :lol:
Die fabrikant moet het bouwen gewoon in uren berekenen, en daarna wordt er ook nog support van hem verwacht. Geen wonder dat ie 2x zoveel geld nodig heeft voor hetzelfde ijzer.

Als ik hier een dingetje voor de hobby/mezelf/liefhebberij maak, weet ik zeker dat ik zoiets nooit aan een klant verkocht krijg. :lol: Maar op dat moment gaat het om de voldoening wat je maakt en er achteraf van kunnen genieten (en soms ook wat je er van leert). En niet alles is in €'s uit te drukken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Portje »

"Vandaar dus de vraag aan de experts op dit forum, wat zou de beste keus zijn voor semi-professioneel gebruik? "

Ik kreeg eigenlijk de indruk dat er €6000 te besteden was en of leden op het forum ff wilde uitzoeken voor hem welke machine hij daarvan het beste kon kopen.

en dát is nu eenmaal een moeilijk gegeven, vooral dat "semi-professioneel gebruik"
dat is zo'n vaag begrip bij fabrikanten
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
RoelHG
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 aug 2019 16:11
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door RoelHG »

Ikzelf was ook op zoek naar een CNC freesmachine in het wat lagere segment en ben toch wederom uitgekomen bij een leverancier in China. Ik heb mijn 1390 laser destijds uit China laten importeren en kan niks anders zeggen dat zowel het apparaat als de aftercare perfect waren.
Ik heb vandaag een Blue Elephant CNC 1212 besteld, deze heeft een werk gebied van 1200x1200 met een 2.2Kw spindel incl waterkoeling en dust collector (Artcam software en mach3 controller). Daarnaast zit er ook een rotator bij en ik heb nog niet de helft van jou budget uit gegeven. Ik snap dat de machine geen wonderen gaat verrichten maar voor mij is het puur en alleen om af en toe wat plexiglas te frezen, hetgeen dat ik nu uit besteed.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

maar voor mij is het puur en alleen om af en toe wat plexiglas te frezen, hetgeen dat ik nu uit besteed.
Dat is dan weer een beetje jammer Roel :roll: ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Rinusripsus23
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2020 17:33

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Rinusripsus23 »

serum schreef: 20 feb 2020 08:55 ...
Let er wel op dat je bij deze machine WEL kiest voor een dubbele kogelomloopspindel op de Y-as. bij mijn weten probeert hij een 1m brede portaal met 1 ko in het midden geplaatst te vervoeren. Resultaat is dat wanneer je op de uiterste punten je Y belast je portaal eenvoudig scheef gedrukt wordt. Een dubbele KO voorkomt dit. Je hebt dan wel 2 motoren en 2 ko's nodig, maar rek dan alsjeblieft je budget even 300e op om het wel voor elkaar te krijgen.
...
Ik heb het nog steeds moeilijk met X en Y as. Het lijkt me dat er geen uniforme benadering is. Als ik op internet zoek, kom ik meestal tegen dat de Y-as de as is parallel aan de 'bewegende brug' (gantry) van de machine.
Als ik dan naar bovenstaande kijk, zie ik bij Sorotec nergens een dubbele omloopspindel op de Y-as. Wel op de X-as. Waardoor ik vermoed dat in dit bericht de Y-as loodrecht op de brug bedoeld wordt.
Of heb ik helemaal mis?

Bovendien ben ik ook op zoek naar een CNC machine, maar ben wel een leek. Fusion 360 daarentegen lukt wel al aardig, maar nog niet om CNC aan te sturen. Enkel 3D modelleren.
Het zou voornamelijk zijn voor (hard)hout meubeldelen, inlegwerk, mallen in multiplex. Af en toe kleine alumuninum, messeng en andere NF metalen.
Ideaal ook voor ander 'knutselwerk' (kunststof, foam, karton ea. snijden), maar ik heb het gevoel dat dat op elke machine in beschouwing geen probleem is.
Ook een laser lijkt me niet echt problematisch. Iemand ervaring mee?
Ik was begonnen bij Stepcraft en CNC-step, maar die kogelondersteuning lijkt me inderdaad een zwak punt. Ik heb veel positief gelezen over Sorotec.
Daarnaast lijkt me Axiom AR4+ ook wel niet slecht.
Budget is niet echt een punt, hou van kwaliteit en niet van veel 'gepruts' om iets gedaan te krijgen. Maar het moet ook geen 'overkill' zijn.

Alvast bedankt,
Reinout
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door serum »

Is ook geen uniforme benaming voor. Voor mijn machines geldt; van je af maar je toe (vanaf de plek van het werkstuk laden) linksvooronder is x/y/z 0 van voor naar achteren is Y, naar links/rechts x en boven/beneden Z

Sorotec maakt prima machines voor het geld. Goede support en een redelijk goed product.

Als je niet van gepruts houdt om het voor elkaar te krijgen en je hebt geen ervaring met cad/cam zou ik daar eerst mee beginnen (frezen) en het laser en alle andere aanverwante zaken even te laten varen. Focus is mijn advies. Zweven en wegdromen kan altijd nog.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Rinusripsus23 schreef: 23 mar 2020 14:53 Ik heb het nog steeds moeilijk met X en Y as. Het lijkt me dat er geen uniforme benadering is. Als ik op internet zoek, kom ik meestal tegen dat de Y-as de as is parallel aan de 'bewegende brug' (gantry) van de machine.
Als ik dan naar bovenstaande kijk, zie ik bij Sorotec nergens een dubbele omloopspindel op de Y-as. Wel op de X-as.
Eigenlijk vind ik zelf de makkelijkste benadering hoe de machine gepositioneerd is tov de persoon die hem bedient op de plek dat hij hem bedient of beter nog de plek dat hij het werkstuk in de machine plaatst.

Als je dan de standaard wiskundige Cartesisch coördinatenstelsel* aan houdt dat links (-) en rechts (+) de X as is en van je af (+) en naar je toe (-) de Y as dan maak je (denk ik) de minste fouten.
Als je het namelijk anders doet dan moet je daar met het tekenen van je werkstuk ook weer rekening mee houden of je moet je werkstuk dan anders in je machine plaatsen, dat is mij teveel nadenken.
Dus linksonder van je werkstuk gewoon X0,Y0 dat is wel zo handig. En dan hangt het dus helemaal af hoe jij de machine in je werkplaats plaatst wat uiteindelijk de X of de Y as is ;-)

* https://nl.wikipedia.org/wiki/Cartesisc ... tenstelsel
Rinusripsus23
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2020 17:33

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door Rinusripsus23 »

Wiskunde is het probleem niet; en ik begrijp ook dat je het graag bekijkt vanuit het perspectief van de gebruiker. Alleen is dat weinig relevant als je praat over de constructie van een machine.
Er is namelijk een fundamenteel fysiek verschil bij deze CNC machines. 1 van de 2 assen is de brug is die beweegt.
Dus als ik de documentatie van Sorotec lees, wat bedoelen ze dan met de lengte van de Y-as? Ik heb het gevoel dat ze dan de lengte van de brug bedoelen.

@serum: bedankt voor de focus tip!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies voor aankoop portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Portaal en Y-as, vragen om verwarring. :lol:
Portaal is Y-as, wordt er dan bedoelt: de beweging over de portaal of de beweging van de portaal.

Je komt er dus niet uit als er niet een paar woorden extra aan besteed worden of een plaatje er bij. Aan de andere het maakt ook echt helemaal niet uit hoe het beestje heet. En het is meestal ook nog eens redelijk eenvoudig aan te passen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie