Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door Zee&Zee »

keesfrees schreef: 01 jan 2020 18:38 Het snaren omleggen is ook niet mijn hobby, daarom heb ik meerdere (goedkope) kolomboren naast elkaar staan, dan kan ook het boortje er in blijven.
Idem dito. Ik stel ze ook zo in dat je een redelijke scope hebt qua werkbereik per machine ( dus dedicated voor zeer fijn werk, meest voorkomende maten, grote maten/verzinken/lomp werk. De kosten van een cheapo kolom ( die er zat zijn op MP ) wegen niet op tegen de ombouw van een Chinees imo....
Maar ik denk dat wij beiden het voor meer dan hobby gebruiken, en vooral....je moet die ruimte wel hebben natuurlijk.
CNC you later
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Ja is gewoon voor de hobby en kon toen der tijd deze gunstig geprijsd zgan kopen voor 800 euro, en ben er erg blij mee hoor.

Inmiddels heb ik de motor eens even gedemonteerd, en de pully er af gehaald

Maar ja dan ga ik zitten kijken welke bouwvorm hij heeft en dan zie ik door de bomen het bos niet meer behhhh

De voet heeft uiteraard 4 bevestiging punten die 12,5 cm en overdwars 15 cm uit elkaar staan, de as is 24 mm dik en ruim 5 cm lang, met een 8 mm key erin

Als ik het goed heb is het een b3 bouwvorm, maar ook daar heb je weer verschillende maten in, vind het erg lastig en wil natuurlijk niet de verkeerde bestellen als het zover is.

Ik wil gewoon de originele pully' s gebruiken, op de een na snelste stand en dat bereik dan traploos kunnen regelen

Ik zou dan wel een 3 kw motor kunnen nemen, beetje overkil misschien maar meer torgue bij langzame snelheden denk ik dan als totaal leek ?

Ik overweeg gewoon een nieuwe motor te kopen daar ik de machine toch nooit meer wegdoe, dan is het geen slechte investering lijkt me, vfd mag wel 2 de hands maar eerst maar een motorkeuze maken

1 nadeel ik woon in een ouder huis en heb geen aarde in de schuur, heb er nooit last van, maar wel dat die motor kan draaien zonder aarde
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door benkr »

Zelf een aarde slaan is toch niet zo heel moeilijk, en wel zo veilig, ik zou niet zonder willen werken.
Aardlek er aan en alles is veilig.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door benkr »

Trouwens als je een nieuwe motor én een VFD aan moet schaffen dan ben je ook een heel eind op weg naar een servo met bijbehorende drive, ik zou daar toch nog eens heel goed over nadenken.
Ik weet niet of je 3 fasen in de schuur hebt, maar 3 kW op éénfase wordt al heel spannend, dan kun je er niet veel meer bij hebben.
En VFD's of servoregelaars moeten aarde hebben, anders ga je echt gevaarlijk bezig zijn.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door HD13 »

Voor bouwvorm/grote zie link.
https://duursma.nl/blog/40-hoe-de-afmet ... vastgelegd
Plaatje onderaan even downloaden, mooi compact overzicht.
Denk dat je een type 90 motor nodig hebt.

Aarding;
Gewoon goed (laten) maken.
Leg dan meteen een Ymvk 3x2.5mm² of Ymvkas (grondkabel) naar je schuur.
Of zelfs een 5x2.5 kan je later altijd nog overschakelen 3fase.
En ja dat kost meestal heel veel moeite en een beetje geld voor kabel.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

op andere plekken in huis is wel aarde aanwezig dus een aardpen zal wel ergens zitten lijkt me, vroeger was de schuur los van huis dus hebben ze een kabel getrokken zonder aarde, niet verbazend, ze hadden ook tweelingsnoer gemonteerd met een spijker in het midden, ongelofelijk. Zal eens kijken of ik een techneut in de familie/kennisenkring heb die het eens gaat bekijken, ik ben allergisch voor stroom, gebruik het alleen graag
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door HD13 »

Om het even in perspectief te zetten.
Je hebt een machine staan van € 800,-
Andere motor en VFD ongeveer € 300,-

Dan is € 50 voor 30mtr YMVkas 2x2.5 toch een geringe uitgave ?
https://www.elektroproducten.nl/2-aderi ... fUQAvD_BwE

Ben uitgegaan van grondkabel.
Voor leken de as in YMVkas staat voor aardscherm "de" aardgeleider.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Klopt dat zijn ook de kosten niet, maar dan is het nog niet aangesloten etc etc
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door benkr »

Voorstel:

De volgende CNCZonde dag Brabant is bij jou, dan zorgen wij er voor dat aan het einde van die middag je een goede 230V in je schuur hebt.
Moet je wel zelf vooraf de kabel in de grond stoppen en zorgen dat die in de meterkast en in je schuur uitkomt.
Mocht je dit een goed idee vinden dan vullen we de details nog wel verder in voor die tijd.

Ik hoor en zie het hier wel.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Heey hoi das tof

Ja dat moet wel lukken, ik moet alleen boven de grond de schuur en de meterkast in, vloeren zijn hier allemaal dichtgestort met beton, geen kruipruimtes, maar dat maakt niet uit lijkt me.
Welke dag zou dat evt zijn Ben
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door benkr »

Ergens op een zaterdag, dat om te beginnen.
En stel dat er 10 a 15 man komt, kun je die dan kwijt?
Dan moeten we daar naast ook nog een onderwerp bedenken wat we als rode draad gebruiken voor die dag, maar aarding en veilig werken is natuurlijk al heel wat. En we willen natuurlijk alles weten van jou nieuwe draaibank.

Ik zou zo denken aan ergens in februari of maart, lijkt je dat wat?
En wat vinden de andere CNCzone Brabant leden er van?

Geeft maar aan wie er wil komen en welke data dan kunnen.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door HD13 »

herbieferbie schreef: 05 jan 2020 10:12 Heey hoi das tof

Ja dat moet wel lukken, ik moet alleen boven de grond de schuur en de meterkast in, vloeren zijn hier allemaal dichtgestort met beton, geen kruipruimtes, maar dat maakt niet uit lijkt me.
Welke dag zou dat evt zijn Ben
Dan mag je dus gewoon YmVK 3x2.5mm² gebruiken:
https://www.kabel24.nl/YMvK-3x2,5-per-m ... hDEALw_wcB
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door benkr »

Maar dan mag de kabel dus ook nergens de grond in en moet bij voorkeur in een buis worden gelegd als je de regels goed volgt.

Nu zou ik de plaatsen waar deze kabel wel in de grond ligt niet willen weten, en vaak liggen ze dan ook nog maar net onder de oppervlakte ook.
Als ik het zelf zou moeten doen dan zou ik van die zwarte tyleen slang kopen en daar de gewone kabel in stoppen en dan gewoon op een redelijke diepte in de grond stoppen. De kans dat je daar per ongeluk met een schop doorheen steekt is minimaal. De stijgende stukken netjes in een stevige buis afwerken en er kan weinig mee gebeuren.

Ik heb afgelopen zomer in de tuin van mijn zoon, ik moest de randen van de paden in orde maken die waren weggedrukt door heel veel wortels. Toen ik bezig was bleken het niet allemaal wortels te zijn, maar ook de kabels van de tuinverlichting die ik door had gestoken in mijn enthousiasme. Gelukkig zat er al aardsluiting in de hele keten van de tuinverlichting dus dat hoefde niet hersteld te worden en het was me ook meteen duidelijk waarom er aardsluiting in zat.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

10 a 15 man poehh das niet weinig :-)

denk dat we dan ff op mooi weer moeten wachten heb grote tuin , maar geen 15 stoelen

Ow en de nieuwe draaibank is er nog niet hoor, herschaft heeft die meneer een berichtje gestuurd maar nog steeds geen antwoord, en zelf heeftie het ook druk is pappa geworden, dus ff geduld maar

ik kijk intussen gewoon verder voor de zekerheid, Ben vorige week nog wezen kijken bij een weiler, was wel een leuk draaibankje maar met een jarretelletje en het bed was beschadigt onder de drieklauw, zul je niet veel last van hebben maar denk dan meteen die gaat er erg onvoorzichtig mee om, als dat spraakmakend is
Wel handig was makkelijk schakelen tussen 3 langsvoer snelheden
Plaats reactie