Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Hoi sinds een ruim jaar in het bezit van een Huvema HU 30 MV , en ben er best blij mee.
1 ding is echter niet zo handig, en dat is het snaren wisselen, ten eerste moet ik op een trapje omdat de machine best hoog staat. En vaak leg ik alleen de rechter snaar om , als je meer wilt moet je best veel handelingen verichten zeker daar ze er allebei af moeten om vertikaal van positie te veranderen.
Tis geen ramp maar het volledige bereik onder 1 knopje, dat idee spreekt me wel aan. Zo ook het langzaam aan op toeren komen bijv 5 seconden oid.
Aan de andere kant als je de snaren zo omlegt dat de hoogste snelheid bereikt word heb je bij lage toerentallen een te lage kracht mijn inziens
Misschien een vaste verhouding waardoor de hoogste snelheden vervallen maar er een mooi toerenbereik is met voldoende kracht
Ik neem aan dat de motor in ieder geval met een vfd aan te sturen is ?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door andrefc101 »

Ik had de Chinese variant van deze machine (wel 380V), heb ik nooit geen snaren voor verlegd, maar altijd een Danfoss VFD voor gebruikt. Werkte prima, ook draad tappen e.d.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

En wat denk je zou dat met 220 ook werken , is zo een 380 motor op 3 x 220 niet sterker ?
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door HD13 »

herbieferbie schreef: 30 dec 2019 14:36 En wat denk je zou dat met 220 ook werken , is zo een 380 motor op 3 x 220 niet sterker ?
Wordt lastig voor deze motor bestaan niet veel frequentie regelaars dit is een echte 1 fase motor.
2de hands al helemaal niet aan te komen.

Nieuw hier bv;https://www.invertekdrives.com/variable ... ifications
Maar gaat maximaal naar 1.1 kW.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Deze kwam ik tegen

https://www.fluxcon.nl/product/compacte ... -5kw-ip20/

190 euro, betaalbaar maar dan moet de werking wel optimaal zijn

Maar ik kwam ook deze text ergens tegen waar het gebruik van 1 fase vfd afgeraden word, zie text hieronder

We hebben op het werk zeer nare ervaringen met regelaars die 1 fase 230V uitsturen, en daarom hebben we deze regelaars al heel snel de deur uit gedaan.
Reden?: Een 1 fase 230V motor heeft altijd een aanloopcondensator die de motor het zetje in de goede richting geeft zodat hij gaat draaien als men er spanning opzet.
Het probleem is dat de condensator niet tegen de hoge chop frequentie kan die de regelaar uitstuurt. Hij gaat dan kortsluiten met alle nare gevolgen van dien.
Dit type regelaar moet je dus NIET gaan gebruiken
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door Breaker »

‘t Blijft al lastig om met een 3-fase motor een wijd bereik aan te spreken. Het bereik van het type motor blijft beperkt, zeker als koppel echt nodig is. Omleggen van de snaar zal zeker minder vaak nodig zijn, maar voorkomen lukt bijna niet.

viewtopic.php?f=9&t=12815
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Dus eigenlijk is het enige wat echt helpen zou een stevige 380 motor met vfd, of gewoon niet zeuren en lekker snaren wisselen :-)

Fijne jaarwisseling allemaal
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door benkr »

Nee, het enige wat echt helpt is een servomotor met bijbehorende regelaar, dan heb je het volledige koppel van 0 tot max toerental, heb ik er bij mij ook opgezet, wil het echt nooit meer missen.
Ik heb vandaag toevallig een VFD binnengekregen van SEW die overweg kan met servomotoren (met resolver) om mijn draaibankje op de zelfde manier regelbaar te maken, de motor die ik er nu op heb zitten kan niet langzamer dan 400 rpm en dat is soms echt te veel.

Kost wat, maar dan heb je ook wat.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

Nou Ben dat is nou eens een duidelijk antwoord.

Nou heb ik onlangs een motor van een hele grote openslaande deur uit de werkplaats gevonden op werk, zegt niks over de werking want weggooien zijn ze nog al makkelijk mee, en ik spaar alles wat dat betreft.

En die is flink sterk volgens mij, misschien is dat wel een servo motor, foto bijgevoegd

Bij het toerental staat iets van 4 maar dat is met de enorme vertraging die er bij zat, van de motor zelf kan ik niet ontdekken, maar 600 nm is volgens mij niet weinig

En zo niet misschien kan ik iemand anders er blij mee maken, werking onbekent, dat dan wel weer, als ik er zelf niks aan heb gratis op te halen

Afbeelding

Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door Kjelt »

Ik zou eerder even die "maximale aantal schakelingen per uur " navragen.
Ik weet bv van buismotoren uit rolluiken en zonweringen dat die heel warm worden tijdens bedrijf en dus moeten afkoelen na twee minuten draaien. Die kun je dus niet continu laten draaien. Nu zie ik dat hier ook staan op dat blaadje. Jouw motor ziet er echter robuuster uit, dus wat ze daar dan mee bedoelen?
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door Caesar »

Ik heb zelf hetzelfde gedaan met mijn 230V kolomboor; ik werd ook gek van snaren wisselen dus ik heb de boel omgebouwd naar VFD. Je hebt daarvoor wel een andere motor (3 fase) nodig, die ik voor paar tientjes op marktplaats had gevonden; zoek 1-tje met dezelfde flens zodat je qua montage hetzelfde uitkomt.

Ik zou me niet zo zorgen maken om de poelie want ik heb het taper lock systeem gebruikt (te krijgen via o.a. ebay). Je koopt een geschikte (2e hands motor); op basis van de as diameter koop je een 'taper lock' bush en pulley. Pulley en Bush moeten samen passen (bijboorbeeld een 1210 bush + pulley), maar de bush bepaald op welke as-diameter hij past. Bijvoorbeeld bush 1210 komt in verschillende maten tussen 10-16mm dacht ik. Mocht je as groter zijn, neem je 1 stap grotere bush en dus ook weer een pulley die daar bij past. Op deze manier kun je altijd een gewenste pulley diameter op bepaalde as-diameter zetten.

Voorbeeld van taper lock op ebay:

Bush: https://www.ebay.co.uk/itm/1210-Taper-L ... 2749.l2649
Pulley (HTD): https://www.ebay.co.uk/itm/64-5M-15-Tap ... 2749.l2649
Pulley (V-snaar): hier kun je in dropdown kiezen voor de juiste bush maat: https://www.ebay.co.uk/itm/SPZ-Z-Sectio ... 2749.l2649


Qua koppel-verliezen heb ik daar neit zoveel last van eigenlijk; goed genoeg voor mijn kolomboortje. Voor een frees kwam ik wel koppel tekort (maar dat staat hier buiten).

Je zou kunnen spelen met het idee dat je maximaal koppel nodig hebt bij laagste toeren (grootste diameter werkstuk). Zoek dan bij welk toerental je gevonden motor het maximale koppel heeft en zorg dat je zodanig de pulley hebt uitgekozen dat bijvoorbeeld op 35hz je lage toerental op de draai as hebt; je kunt met je VFD dan je motor sneller laten draaien, maar dan zakt je koppel wel snel in, maar dat wordt gecompenseerd door sneller toerental en lager benodigd koppel (je werktstuk diameter is kleiner). Het is niet ideaal, maar is wellicht een acceptabel compromis.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door HD13 »

herbieferbie,

Die roldeurmotor is een 3x400Vac motor en iets van maar 550Watt of minder.
Ding levert wel 600Nm maar maar 4 rpm als ik het goed lees.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door keesfrees »

Het snaren omleggen is ook niet mijn hobby, daarom heb ik meerdere (goedkope) kolomboren naast elkaar staan, dan kan ook het boortje er in blijven.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Huvema hu 30 mv, frequentieregelaar ipv snaren wisselen mogelijk ?

Bericht door herbieferbie »

taper lock bush en pulley kon ik nog niet dat is in het algemeen een erg handige tip denk ik Thanx
Plaats reactie