Stepcraft 2D/840 gekocht

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Stepcraft 2D/840 gekocht

Bericht door Zee&Zee »

Als je kijkt naar alle kromme lijnen zou ik beginnen met de speling te checken.
CNC you later
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Stepcraft 2D/840 gekocht

Bericht door Geldof »

Zee&Zee schreef: 12 mei 2020 12:35 Als je kijkt naar alle kromme lijnen zou ik beginnen met de speling te checken.
Je heb gelijk, de frees hoort geloof ik niet zo te doen als hij draait :lol: wachten op nieuwe en hopelijk zit het niet in de spindel.
Heb nog een paar 0,6mm freesjes ga die eens proberen.

Afbeelding
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Stepcraft 2D/840 gekocht

Bericht door Geldof »

Na heel veel testen en instellen is het gelukt om mooi te graveren 8)
Nu heb ik nog een klein probleem waar hopelijk iemand iets zinnigs over te zeggen heeft. (ik kan het niet vinden)

Als het graveren klaar is dan wissel ik de tool en dan een 2D contour om het uit te frezen, Maar dan gaat de frees er eerst heel diep in en dan iets minder diep en dan naar de gewenste hoogte.????

In de G-Code zie ik ook Z-15 > Z-5 > Z0.1

Iemand een idee waar in Fusion 360 CAM dit kan staan en hoe ik het weg krijg.? is een beetje irritant en eng als je een 1,5mm freesje in de spoilbord ziet rammen.

20897
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Stepcraft 2D/840 gekocht

Bericht door Geldof »

Vandaag lekker aan het klooien geweest met de Stepcraft 8)

Omdat ik de nieuwe spindel er op wou testen heb ik de brug omgekeerd en een adapterplaat gemaakt.
Spindel gaat er mooi op en de steppers hebben er geen probleem mee gelukkig.
Toen ik klaar was kwam ik er wel achter dat de eindschakelaar van de X-as niet meer kon werken omdat deze aan de verkeerde kant stond dus nu weer uit elkaar gehaald en de hele runner plaat omgekeerd opgebouwd.
Morgen weer terug in elkaar en dan maar eens zien of het goed werkt.
Hopelijk kan ik de spindel goed afstellen en werkt het beter dan met de HF spindel van stepcraft.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Click buy play
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Stepcraft 2D/840 gekocht

Bericht door Geldof »

Wel een leuk verschil oud en nieuw

Afbeelding
Click buy play
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Stepcraft 2D/840 gekocht

Bericht door JoepS »

Mooi werk! Dit staat ook nog op mijn todo-lijst. Ik ga alleen de runner niet aanpassen, maar een hoekje uit dit ding frezen denk ik: https://shop.stepcraft-systems.com/gant ... c2-420-840
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Stepcraft 2D/840 gekocht

Bericht door Geldof »

Vanmorgen weer even bezig geweest. Alles in elkaar en OEPS werkt niet haha
Zoals JoepS zegt er moet een hoek uit de gantry upright omdat de beugel anders in de weg zit.
Omdat ik de machine wil verkopen als ik zover ben om een nieuwe frees aan te schaffen ga ik dit niet doen.
Dus alles weer terug gebouwd en ik ga de spindel dan maar aan de achterkant monteren (verlies wel veel bereik maar dat moet dan maar.)
Helaas loopt het nog niet lekker omdat de beugels voor de eindschakelaars omgebogen moesten worden en nu lopen ze niet soepel.
Dus straks als ik er weer zin in heb weer uit elkaar en alles soepel proberen te krijgen. (ben het ding redelijk zat aan het worden :lol: )

Wou eerst een nieuwe brug ontwerpen met linear rail enz maar heb er geen verstand van en geen idee welke diktes materiaal welke rail enz.

Kan iemand zeggen hoe dik het aluminium moet zijn en welke rail kan voor de stepcraft?
Brug is 680mm breed en 100mm hoog nu

Voorbeeldje gemaakt.

Afbeelding
Click buy play
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Stepcraft 2D/840 gekocht

Bericht door JoepS »

Dat gaat toch niks aan de verkoopwaarde veranderen, dat hoekje eruit zagen? Het verandert niets aan de stevigheid van de constructie. Je hebt toch ook al gaten geboord in het z-as-profiel? Bij mij gaat dat hoekje er toch echt af en ik verwacht er geen problemen mee wanneer ik 'm weer verkoop.

Edit: Desnoods kun je in WinPC-NC het bereik van je machine in de x-as een beetje aanpassen, zodat de z-as niet tegen de gantry-upright aanknalt. Volgens mij zul je amper effectief bereik missen. Misschien hoef je (en ik ook) dan toch dat hoekje er niet af te zagen.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Stepcraft 2D/840 gekocht

Bericht door Geldof »

Heb het net klaar en getest :cry:

Met testen doet alles het goed maar met normaal frezen verloor ik direct stappen.
Moet de snelheden denk ik erg laag zetten om het te laten werken.

het is allemaal wel erg zwaar voor zo'n kleine stepper / machine.
Click buy play
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Stepcraft 2D/840 gekocht

Bericht door Sven »

Geldof schreef: 25 mei 2020 10:35 Kan iemand zeggen hoe dik het aluminium moet zijn en welke rail kan voor de stepcraft?
Brug is 680mm breed en 100mm hoog nu
Ik zou voor deze machine eerder koker nemen van 100x100 ipv dikke plaat, bijvoorbeeld:

https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminiu ... rkant.html
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Stepcraft 2D/840 gekocht

Bericht door benkr »

Ik zou denk ik een 40 x 120 mm aluminium extrusieprofiel nemen, en dan de rails er zo ver mogelijk naar de zijkanten op monteren, of zelfs een 40 x 160 profiel nemen.
Ik heb denk ik nog wel 80 x 80 of 90 x 90 profiel liggen als je daar wat aan hebt.
Ik moet wel zeggen dat 40 x 160 profiel in de zware uitvoering wellicht te veel gaat worden voor dat machientje.

Als rails denk ik dat 12mm al ruim voldoende is, zelfs 9mm doet de klus al voor je.
Kijk daarvoor een bij JVE in Eindhoven.

http://www.jve-shop.nl/nsk-breedte-15.html
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Stepcraft 2D/840 gekocht

Bericht door JoepS »

Geldof schreef: 25 mei 2020 13:04 Heb het net klaar en getest :cry:

Met testen doet alles het goed maar met normaal frezen verloor ik direct stappen.
Moet de snelheden denk ik erg laag zetten om het te laten werken.

het is allemaal wel erg zwaar voor zo'n kleine stepper / machine.
Heb je het geleidingsprofiel schoongemaakt? En de trapeziumdraad ook? Dat scheelde bij mij veel. De 2 gaten in de gantry uprights waarmee het profiel vastzit zitten helaas 75/76mm uit elkaar, anders had je makkelijk 40x120mm profiel kunnen gebruiken. Je kunt wat betreft bereik volgens mij de gantryplaat zelf frezen op je machine. Ik weet alleen niet of het slim is om de x- en z-as helemaal aan te passen om er vervolgens achter te komen dat het zo zwaar is geworden dat je y-as er moeite mee heeft.
benkr schreef: 25 mei 2020 22:36 Als rails denk ik dat 12mm al ruim voldoende is, zelfs 9mm doet de klus al voor je.
Kijk daarvoor een bij JVE in Eindhoven.

http://www.jve-shop.nl/nsk-breedte-15.html
Past 12mm rails nog wel op 40mm constructie-profiel?
Laatst gewijzigd door JoepS op 26 mei 2020 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Stepcraft 2D/840 gekocht

Bericht door benkr »

Ik kwam bij JVE uit op 15mm, maar dat past best wel op een 40mm brede ondergrond. Als dat is wat je bedoeld.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Stepcraft 2D/840 gekocht

Bericht door Geldof »

Allemaal bedankt voor de tips.!

Ik zal vandaag eens proberen iets te tekenen met de opgegeven materialen dan kunnen jullie kijken of ik het goed doe :mrgreen:
Kan dan gelijk de complete bekabeling buiten langs de machine maken omdat dit niet lekker loopt bij de Stepcraft.

@ JoepS ik heb al dubbele Y-as motoren dus qua gewicht moet dat toch wel gaan.?

Ga even tekenen en post straks wel een voorbeeld.
Click buy play
Plaats reactie